بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۳
کد خبر : ۱۰۹۱۴۲
مجيد اسكندري: فرابورس روز گذشته با اندكي افت روبه‌رو شد كه بخشي از اين افت به دليل تشكيل صف فروش در نمادهاي تاثيرگذار بر بازار از جمله پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها بود.
در اين ميان «شتران» و «مارون» جزو نمادهايي بودند كه با افت روبه‌رو شدند. ذوب‌آهن اصفهان نيز جزو نمادهايي بود كه روز گذشته كاهش قيمت را تجربه كرد. در اين بين در شرايطي كه كل بازار با افت مواجه شده بود، پالايش نفت لاوان و پالايش نفت تهران جزو نمادهايي بودند كه بيشترين ارزش بازار را دارا شدند و به ترتيب رقم‌هاي 118 ميليارد ريال و 101 ميليارد ريال را از آن خود كردند. پتروشيمي جم نيز با ارزش معاملات 39 ميليارد ريالي در جايگاه سوم قرار گرفت. در همين حال بانك دي با دادوستد بيش از 12 ميليون سهم روبه‌رو شد و بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص داد. پس از آن پترول با حجم معاملات 8/4 ميليون سهمي و صدرا با حجم معاملات 6/4 ميليون سهمي در جايگاه بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفتند.
 از سوي ديگر بيمه نوين با حجم معاملات 699 سهمي به ارزش يك ميليون ريال به عنوان كم‌اقبال‌ترين نماد فرابورس شناخته شد. براساس گزارش «دنياي اقتصاد» روز گذشته گسترش سرمايه‌گذاري ايرانيان با پنج درصد افزايش قيمت بيشترين رشد را در بازار تجربه كرد و به دنبال اين نماد «سدبير» و «خفناور» به ترتيب با 94/4 و 64/4 درصد افزايش قيمت در جايگاه دوم و سوم ايستادند. از سوي ديگر مسكن شمال شرق، بالاست و «شتران» به ترتيب با افت 93/4، 61/4 و 21/4 درصدي به بيشترين كاهش قيمت دچار شدند. ديروز بازارهاي فرابورس شاهد دادوستد 111 نماد بود كه در اين بين 46 نماد با كاهش قيمت و 32 نماد با افزايش قيمت همراه شدند و 33 نماد بدون تغيير ماندند. همچنين شاخص كل فرابورس با 04/0 درصد افت به رقم 795 واحد رسيد.
 در مجموع بازار ديروز دادوستد بيش از 51 ميليون اوراق بهادار را به ارزش حدود 594 ميليارد ريال در 12 هزار و 905 دفعه معامله ثبت كرد. از سوی دیگر اوراق تسهیلات مسکن بدون تغییر قابل توجهی در حدود 380 هزار ریال مبادله شد و در مبادلات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش 46 هزار و 660 برگه اجاره مپنا و 37 هزار و 570 برگه اجاره امید تعلق داشت. بر‌اساس اعلام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت بیمه پاسارگاد و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان باز شدند و نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت بیمه پاسارگاد بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت معامله شد.
 همچنین با توجه به نوسانات غیرعادی قیمت سهم شرکت صنعتی مینو در نماد «غصینو1»، این نماد به منظور بررسی بیشتر متوقف شد و زمان بازگشایی آن نیز به زودي اعلام می‌شود. انتشار بهترین مظنه‌های خرید و فروش در بازار پایه رییس اداره عملیات بازار فرابورس ایران از رویت بهترین مظنه‌های خرید و فروش در بازار پایه توافقی خبرداد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی با اعلام این خبر گفت: اطلاعات مربوط به قیمت و حجم تجمیعی بهترین سه سفارش خرید و فروش ثبت شده در سامانه معاملاتی بازار پایه توافقی به تفکیک هر نماد معاملاتی از طریق سایت رسمی شرکت مدیریت فناوری بورس انتشار یافته و قابل رویت است. وی به سهامداران و سرمایه‌گذاران توصیه کرد: ضمن مراجعه به سایت شرکت مدیرت فناوری بورس و کسب اطلاعات کافی، در خصوص آخرین وضعیت سفارش‌های خرید و فروش اقدام کنند. پذیرش دو شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در بازار اول فرابورس هيات پذيرش فرابورس ایران در شصتمین جلسه خود با درخواست پذيرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و زاینده‌رود در بازار اول موافقت کرد.
 به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، با پذیرش دو شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس در بازار اول فرابورس، جمع شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن به پنج عدد رسید. عملکرد مهر ماه فرابورس بررسی عملکرد بازار فرابورس در مهرماه نشان از روند روبه افزايش آن دارد. به طوري كه ارزش كل معاملات اين بازار و همچنين شاخص آيفكس رشد بيش از 20 درصدي را به ثبت رساندند؛ بر اين اساس در پایان مهرماه تغییر 140 واحدی براي شاخص فرابورس ثبت شد و این شاخص از 680 واحد در آخرین روز ماه شهریور به 820 واحد در آخرین روز مهرماه رسید که افزایشی معادل 6/20 درصد داشت.
 با این حال تغییر آیفکس در ماه مهر 161 واحد بود، به‌طوری‌که کمترین مقدار ثبت شده برای این شاخص687 و بیشترین مقدار آن 848 واحد است. ارزش معاملات بازار فرابورس نیز در مهرماه امسال نسبت به ماه قبل(شهریور) 2/20 درصد افزایش یافت و از 67 هزار و 954 به 81 هزار و 680 میلیارد تومان رسید که رشد 13 هزار و 726 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات در ماه مهر 5/136 میلیارد تومان و میانگین روزانه حجم معاملات نیز 5/126 میلیون ورقه بوده است. افزون بر اين، ارزش و حجم معاملات فرابورس در مقایسه با مهرماه سال گذشته به ترتیب از رشد 178 و 5 درصدی برخوردار بوده است که این دو متغیر از ابتدای سال تا آخرین روز معاملاتی مهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 196 و 27 درصد افزایش داشته‌اند. همچنین مقایسه ارزش معاملات فرابورس به تفکیک بازارها در مهر سال جاری نسبت به مهر 91 حکایت از روند رو‌به رشد بازارهای این شرکت دارد، به طوری‌ که بازار اول 54 درصد، بازار دوم 245 درصد، بازار سوم 17 هزار و 390 درصد، بازار پایه 206 درصد و بازار ابزارهای نوین مالی نیز 87 درصد افزایش را نشان می‌دهند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر