بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر : ۱۰۹۱۴۳
حدیث موسوی: رکود کم‌سابقه تقاضا در بازار آهن و مشکلات بیشمار ناشی از آن، این روزها صدای هر فعال صنعت و بازار فولاد را درآورده است؛ چرا که تمام تلاش‌ها اعم از کاهش قیمت پایه، فروش‌های نسیه و مواردی از این دست نیز برای برگرداندن انگیزه به خریداران محصولات فولادی، دیگر راه به جایی نمی‌برد.
در همین راستا رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با گلایه از اینکه نبود مشتری در بازار آهن سبب شده تا نگرانی‌هایی برای تولیدکنندگان این محصولات به وجود آید، در گفت‌و‌گو با تسنیم تاکید کرد: دولت باید برای جلوگیری از رکود مستمر بازار محصولات فولادی و آهن تدبیری بیندیشد. محمد آزاد با اشاره به اینکه طی هفته‌های اخیر رکود قابل توجهی در بازار خرید و فروش آهن‌آلات به وجود آمده است، اظهار کرد: در حال حاضر بازار معاملاتی آهن روند کاهش قیمت را تجربه می‌کند و به رغم اینکه تولیدکنندگان با کاهش مستمر قیمت‌ها درصدد فروش محصولات خود هستند، اما خریداری در بازار وجود ندارد. 
وی با اشاره به اینکه در هفته آینده نیز رکود بازار خرید و فروش آهن و فولاد ادامه خواهد داشت، افزود: یکی از دلایل نبود خریدار در این بازار را باید توقف پروژه‌های عمرانی است؛ چرا که این پروژه‌ها هر ساله حجم زیادی از مقاطع  فولادی تولیدی را برای تامین نیازهای مصرفی خود جذب می‌کردند که هم‌اکنون اینگونه نیست. رییس اتحادیه فروشندگان آهن اضافه کرد: دولت باید برای جلوگیری از رکود مستمر بازار محصولات فولادی بازارهای هدف از جمله بازارهای صادراتی را برای این بخش فراهم کند. 
آزاد همچنین با گلایه از اینکه نبود مشتری در بازار آهن سبب شده تا نگرانی‌های زیادی از سوی تولیدکنندگان به وجود آید، گفت: حتی در همین مسیر گشایش ال‌سی 30 درصدی این بخشنامه به درستی از سوی سیستم بانکی اجرا نمی‌شود که این عامل نیز موجب شده تولیدکنندگان محصولات فولادی با بلاتکلیفی فراوانی روبه‌رو شوند. 
البته مشکل تامین اعتبار برای پروژه‌های عمرانی و محقق نشدن حتی بخش کوچکی از آن در چند ماه سپری شده از سال جاری مورد نقد و بررسی صریح و شفاف وزیر اقتصاد نیز قرار گرفته است. ازسوي ديگر طیب‌نیا، وزير امور اقتصادي و دارايي، در حاشیه همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی در جمع خبرنگاران مشکل تخصیص اعتبار برای پروژه های عمرانی و زیرساختی در سال جاری را مربوط به پرداخت یارانه نقدی به خانوارها دانسته و گفته است: در بودجه امسال یک ردیف 11 هزار میلیاردی پیش‌بینی شده که صرف پرداخت‌ یارانه نقدی شود، اما با توجه به محدودیت‌های جدی بودجه 92، این رقم از محل طرح‌های عمرانی تامین می‌شود. به گفته وی در واقع پولی که در شرایط فعلی باید صرف ایجاد زیرساخت‌های کشور شود، با توجه به تنگناهای موجود به منابع حاصل از حامل‌های انرژی اضافه شده است و به یارانه‌های نقدی اختصاص پیدا می‌کند. 
وزیر اقتصاد با تاکید دوباره بر اینکه تامین بخشی از یارانه پرداختی به خانوارها موجب لطمه زدن به پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور شده است، بیان کرد: از 210 هزار میلیارد تومان منابعی که در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی شد تا پایان سال حداکثر 100 هزار میلیارد تومان مبلغ قابل وصول است و این به آن معنا است که کل منابع بودجه کفایت هزینه‌های جاری دولت را که 128 هزار میلیارد تومان است نمی‌کند. 
وی افزود: در این شرایط برخی افراد نيز منابع کشور را با ذخایر ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی اشتباه می‌گیرند، اما اینکه خزانه با چند هزار میلیارد تومان تحویل داده شده است، یک نکته دارد و آن اینکه در سال جاری هزینه‌های عمرانی نزدیک به صفر تخصیص داده شد و در کل 6 ماه اول امسال نیز کل تخصیص طرح‌های عمرانی حدود 6 هزار میلیارد تومان بود که از این رقم تنها 3 هزار میلیارد تومان از سوی خزانه پرداخت شد موضوع ديگر است و این به آن مفهوم است که هیچ‌گونه طرح عمرانی در کشور صورت نگرفته است. 
به هر طریق با تاکید رییس اتحادیه آهن فروشان بر چاره‌ساز بودن را‌ه‌اندازی مجدد پروژه‌های عمرانی برای غلبه بر رکود تقاضا در بازار آهن و از سوی دیگر اذعان وزیر اقتصاد به توقف این مهم در سال جاری، باید متفاوت‌‌تر از گذشته به دنبال راه چاره و گریزی برای مرتفع کردن مشکلات متعدد ناشی از ضعف تقاضای مصرفی در بازار آهن بود. 
البته این موضوع در حالی است که بازار مسکن مدتی است سیگنا‌ل‌های مثبتی به سمت خریداران آهن ارسال می‌کند، هرچند این موضوع تاکنون تاثیر درخور و قابل توجهی بر حجم خریدها و معاملات فولاد نداشته است. رییس اتحادیه املاک کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت‌های مسکن به کف رسیده گفته است: با ورود به فصل پاییز تعداد معاملات خرید و فروش مسکن نسبت به سال گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است که با توجه به از بین رفتن حباب 20 درصدی قیمت‌ها پیشنهاد خرید به متقاضیان می‌شود. 
به گفته یکی از کارشناسان، رونق معاملات مسکن می‌تواند، محرک خوبي برای سازندگان مسکن باشد تا هرچه سریع‌تر با کلید زدن پروژه‌های مسکونی جدید از هم‌اکنون اقدام به خرید آهن‌الات در قیمت‌های مناسب فعلی کنند، اما در عمل شاهدیم تردید و تعلل بر بازار ساخت‌و‌سازهای مسکوني نیز حاکم است به گونه‌ای که هرگونه انگیزه خرید از این بازار هم رخت بربسته است. 
ثبات نرخ، جانشین کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد 
از سوی دیگر روز گذشته بازار مقاطع با ثبات نسبی قيمت‌ها به کار خود پایان داد و این در حالی بود که معامله‌گران حجم مبادلات روزانه را همچون روزهای پیش در سطح پایینی عنوان کردند. 
در همین حال تالار صنعتی بورس کالا نیز در گروه محصولات فولادی شاهد عرضه نقدی میلگرد فولاد آذربایجان و انواع ورق فولاد مبارکه بود که عرضه میلگرد با نرخ پایه 1730 تومان بدون متقاضی ماند، اما شرایط برای باقی عرضه‌ها به مراتب بهتر بود. 
در واقع دوشنبه فولاد مبارکه 21 هزار و 390 تن ورق شامل گرم B، گرم C و سرد B را به ترتیب با قیمت‌های 16 هزار و 89، 16 هزار و 277 و 19 هزار و 902 ریال به فروش رساند و این در حالی است که این شرکت بیش از 108 هزار تن ورق را نیز در سیستم معاملات مچینگ ثبت کرد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر