بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳
هفته گذشته برای گروه پالایش بورس هفته چندان دلچسبی نبود و اکثر شرکت های این گروه محصولات خود را با رقمی پایین تر از آنچه که در بودجه پیش بینی کرده بودند به فروش رساندند.
کد خبر : ۱۰۹۳۹۶
طی هفته گذشته برخی از شرکت های فعال در صنعت پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزات اساسی اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کالا نمودند و از آنجایی که این عرضه ها و قیمت فروش آنها در مقایسه با رقم پیش بینی شده در بودجه شرکت های مذکور می تواند اثرات بعضا قابل توجهی در سود پیش بینی شده و یا محقق شده شرکتها داشته باشد اقدام به تهیه گزارشی از معاملات برخی از این شرکت های بورسی و مهم برای اهالی بازار سرمایه نمودیم که به تفکیک در ذیل می خوانید:
گروه پالایشگاهی و هفته ای پر از بدشانسی
هفته گذشته برای گروه پالایش بورس هفته چندان دلچسبی نبود و اکثر شرکت های این گروه محصولات خود را با رقمی پایین تر از آنچه که در بودجه پیش بینی کرده بودند به فروش رساندند.
بر این اساس پالایش نفت بندر عباس طی هفته گذشته اقدام به عرضه دو محصول لوبکات سنگین و وکیوم باتوم در بورس کالا نمود که هر دو محصول ارزانتر از آنچه که در بودجه پیش بینی شده بود به فروش رفت بطوریکه وکیوم باتوم که سهمی 1.3 درصدی در سبد محصولات شبندر دارد 11 درصد ارزانتر از نرخ پیش بینی شده در بودجه به فروش رسید که حجمی 7 هزار تنی را به خود اختصاص داده بود.
همچنین پالایش نفت اصفهان نیز طی هفته گذشته اقدام به عرضه دو محصول فوق در بورس کالا نمود که این شرکت نیز نتوانست محصولات خود را به رقم پیش بینی شده در بودجه بفروش رساند و 4 هزار تن لوبکات سنگین این شرکت با 3 درصد کاهش و 5 هزار تن وکیوم باتوم آن نیز با 5 درصد کاهش نسبت به رقم پیش بینی شده در بودجه به فروش رسید.گفتنی است لوبکات سنگین 2.6 درصد و وکیوم باتوم 4.5 درصد از سبد محصولات شپنا را به خود اختصاص داده است.
از سوی دیگر پالایش نفت تبریز نیز طی هفته گذشته اقدام به عرضه دو محصول لوبکات سبک و وکیوم باتوم نمود که این شرکت نیز با بی اقبالی مواجه شد و در پایان معاملات از فروش محصولات به قیمت پبش بینی شده در بودجه باز ماند. این شرکت در حالی وکیوم باتوم را بیش از 4 درصد ارزانتر از رقم پیش بینی شده به فروش رساند که لوبکات سبک آن نیز بیش از 16 درصد ارزانتر از رقم لحاظ شده در بودجه به فروش رسید.گفتنی است وکیوم باتوم 3.8 درصد و لوبکات سبک نیز 1.2 درصد از سبد محصولات این شرکت را تشکیل می دهند.
اما طی هفته گذشته وضع شرکت پالایش نفت تهران اندکی بهتر از دیگر همگروهی هایش بود چراکه این شرکت توانست از بین 4 محصول عرضه شده به بورس کالا دو محصول را اندکی بالاتر از رقم پیش بینی شده در بودجه به فروش برساند بطوریکه این شرکت دو محصول لوبکات سبک و لوبکات سنگین را به ترتیب بیش از 5 و 3 درصد بالاتر از آنچه که در بودجه لحاظ کرده بود بفروش رساند البته دو محصول وکیوم باتوم و گوگرد گرانوله آن نیز پایین تر از رقم پیش بینی شده بفروش رسید.
گفتنی است شتران افزایش رقم فروش محصولات ذکر شده در بالا را مدیون گزارش محطاتانه خود است چراکه این اتفاق به مدد دست پایین گرفتن نرخ فروش لوبکات سبک و سنگین در بودجه رخ داده است وگرنه نرخ فروش دومحصول فوق نسبت به دیگر شرکت های پالایشی هیچ تفاوتی باهم نداشتند.
هفته ای پر رونق برای گروه پتروشیمی
اما هفته گذشته برای گروه پتروشیمی بسیار پر فروغ تر بود و اکثر شرکتهای این گروه با افزایش نرخ فروش محصولات نسبت به آنچه که پیش بینی کرده بودند مواجه شدند البته نباید فراموش کرد که تنوع محصولات این گروه نسبت به دیگر صنایع در بورس کالا بیشتر است.
براین اساس طی هفته مذکور شرکت پتروشیمی شیراز به عنوان موفق ترین شرکت در فروش محصولات به علت فروش با نرخی بالاتر از قیمت برآوردی در بودجه شناخته شد چراکه این شرکت از بین 7 محصول عرضه شده در بورس کالا تنها یک محصول  و آنهم اوره صنعتی را با قیمت ارزان (10 درصد پایین تر از قیمت برآوردی در بودجه) به فروش رساند و این در حالی بود که آرگون 8 درصد، اسید نیتریک 12 درصد، آمونیاک(گاز) 44 درصد، کربنات سدیم سبک 13.5 ، کربنات سدیم سنگین 7 درصد بالاتر از آنچه که پیش بینی شده بود به فروش رفت.
از سوی دیگر شرکت پتروشیمی خراسان درحالی آمونیاک مایع را بیش از 14 درصد گرانتر از رقم برآوردی فروخت که دو محصول اوره صنعتی و کریستال ملامین که به ترتیب 80 و 16.5 درصد سبد محصولات شرکت را تشکیل می دهند بیش از 1 و 7 درصد ارزانتر از رقم بودجه بفروش رفتند.شایان ذکر است آمونیاک مایع سهمی 3 درصدی در سبد محصولات خراسان دارد.
اما پتروشیمی اراک هفته ناکامی را پشت سر گذاشت و از بین 7 محصول عرضه شده تنها یک محصول آن با نرخی بالا به فروش رسید و مابقی آنها پایین تر از رقم پیش بینی شده در بودجه معامله شدند.شایان ذکر است مهم ترین محصول این شرکت یعنی پلی اتیلن سنگین که سهمی 14 درصدی در سبد محصولات شاراک دارد با افتی 3.5 درصدی نسبت به قیمت برآوردی در بودجه به فروش رسید.
همچنین در شرکت پتروشیمی فن آوران شاهد عرضه یک محصول بودیم که آن نیز با افزایش قیمتی 11.6 درصدی نسبت قیمت ذکر شده در بودجه به فروش رسید البته باید توجه داشت که این یک محصول یعنی اسید استیک بیش از 17 درصد سبد محولات شفن را به خود اختصاص داده و تغییرات قیمتی این محصول می تواند اثر معنا داری بر سود این شرکت داشته باشد.
پتروشیمی مارون نیز هفته ای طلایی را پشت سر گذاشت و هر 4 محصول عرضه شده این شرکت تفاوت های مثبت معنا داری را با رقم لحاظ شده در بودجه داشتند بطوریکه پلی اتیلن سنگین که حدود 23 درصد محولات تولیدی این شرکت را تشکیل می دهد با رشد قیمتی بیش از 11 درصدی نسبت به نرخ برآوردی بودجه همراه شد.شاید انتطار تعدیل سود در این شرکت در آینده ای نزدیک چندان بی راه نباشد.
گروه فلزات اساسی همچنان کم فروغ
در گروه فلزات اساسی تنها شرکت فولاد مبارکه توانست هفته گذشته را با رشد سود به پایان ببرد و دو شرکت ملی صنایع مس و آلومینیوم ایران هفته بی رونقی راپشت سر گذاشتند.براین اساس طی هفته گذشته فولاد مبارکه اقدام به عرضه دو محصول ورق سرد و ورق گرم نمود که به ترتیب 25 و 64 درصد از سبد محصولات شرکت را به خود اختصاص داده اند که هر دو محصول با رشد قیمت فروش نسبت به رقم پیش بینی شده مواجه شدند.ورق سرد 8 درصد و ورق گرم 1.5 درصد، از همین رو بنظر می رسد در صورت تداوم این روند فولاد مبارکه در نیمه دوم سال با تعدیل سود همراه شود.
شرکت ملی صنایع مس نیز در هفته گذشته سه محصول مس کاتد، مس مفتول و کنسانتره فلزات گرانبها را در بورس کالا عرضه کرد که عمده ترین محصولات تولیدی شرکت که مس کاتد با 67 درصد و مس مفتول با حدود 20 درصد سبد محصولات شرکت می باشند با نرخی پایین تر از رقم پیش بینی شده بفروش رسیدند.بنظر می رسد نیمه دوم سال باتوجه به رسیدن فصل سرما و مشکلات پیش روی استخراج از معادن اندکی وضعیت قیمت های جهانی بهبود یافته و با رشد همراه شوند.
شایان ذکر است ایرالکو هفته نسبتا خنثی را پشت سر گذاشت و تقریبا قیمت محصولات معامله شده در بورس کالا با قیمت عنوان شده در بودجه یکسان بودند. 
در پایان بنظر می رسد آنچه که در سود آوری شرکت ها و تحقق سود های پیش بینی شده بیشترین تاثیر را دارد همین فعالیت های تولیدی و فروش محصولات می باشد اما باید دید که این موضوع آنقدر که در تعیین سرنوشت مالی شرکت ها مهم و موثر است در نظر سهامداران و سرمایه گذاران برای خرید و فروش سهام این شرکت ها هم تاثیر دارد یا همچنان جو روانی و شایعات تحلیلی از انتظارات آتی این شرکت ها مقدم بر حال فعلی آنها است.
شاید این هفته بتوان پاسخ سوال فوق را از نوسانات گروه های مذکور در بورس بدست آورد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر