بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر : ۱۰۹۴۵۷
سازمان خصوصی‌سازی خیلی وقت است که دیگر همانند گذشته‌ای نه‌چندان دور کانون توجه بازار سرمایه را به سوی خود جلب نمی‌کند. حتی در بازاری که از ماه‌ها قبل تقریبا هر روز آن از روز قبل پر رونق‌تر بوده است و عرضه سهم‌های جدید می‌تواند مانند یک دوپینگ معاملاتی و شکل‌گیری هیجان در تالار شیشه‌ای عمل کند نیز نتوانسته است تا به امروز این سازمان را مجاب کند که از شرایط فعلی به نفع عرضه سهم و واگذاری‌های اصل «44» در سال‌جاری استفاده کند.
 هر چند چندی پیش غلامی، معاون سابق این نهاد اعلام کرده بود که اساسا سهمی برای این سازمان از سهم‌های دولتی قابل توجه در حال حاضر باقی نمانده است تا برای عرضه، آن را به سوی بورس هدایت کند اما این موضوع نمی‌تواند به این سادگی‌ها نیز باشد‌ چرا‌که به طور مشخص در قانون بودجه سال‌جاری این سازمان از محل واگذاری سهم‌های دولتی در ردیف بودجه باید به یک عدد مشخص از واگذاری‌ها برسد که البته تا به حال نه خصوصی‌سازی شرکت دولتی و عرضه سهام آن صورت گرفته و نه در واقع تحرک خاصی برای عرضه سهم حتی در آینده نزدیک دیده شده است.
 جالب‌تر آنکه حتی تغییر رییس این سازمان و رفتن احمدوند و آمدن پوری‌حسینی نیز نتوانسته است این سازمان را از حالت منفعل قبلی خارج کند و سیاست سکوت همانند گذشته ادامه پیدا کرده است. به هر حال بعد از کرد زنگنه مردی یا همان آقای خصوصی‌سازی که سعی می‌کرد با شفاف‌سازی‌ها جو مثبتی را ایجاد کند دیگر مدیری در این سازمان بر مسند ریاست نیامده است که حداقل در بیان حقیقت واگذاری‌ها سکوت پیشه نکند و با مذاکره، لابی و حتی فشار بر نهادهای دولتی که در برنامه کلی واگذاری‌های سالانه قرار دارند، بتواند موتور خصوصی‌سازی را روشن کند و نگذارد از حرکت باز داشته شود. 
آخرین آمار واگذاری‌ها
در همین حال بر اساس جدیدترین آمار واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، از ابتدای خصوصی‌سازی تا نیمه مهرماه سال‌جاری تنها 2/0 درصد از واگذاری‌ها به صورت مذاکره‌ای بوده، همچنین 7/29 درصد واگذاری‌ها بابت سهام عدالت بوده است. به گزارش مهر، براساس آخرین آمار واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، سازمان خصوصی‌سازی از سال 84 تا 15 مهرماه سال‌جاری در مجموع یک میلیاردو 493میلیون و 542 هزار  ریال سهام واگذار کرده است که 7/29 درصد آن بابت سهام عدالت، 44 درصد به بخش غیردولتی و 3/26 درصد به نهادهای عمومی غیردولتی بابت رد دیون بوده است. همچنین از ابتدای سال 92 تا تاریخ مذکور در مجموع 146 هزار و 409 میلیاردریال سهام شرکت‌های دولتی فروش رفت که 59 هزار و 74 میلیارد ریال آن به بخش غیردولتی و 87 هزار و 335 میلیارد ریال آن به نهادهای عمومی غیردولتی بابت رد دیون اختصاص یافت. آمار واگذاری سهام به تفکیک بازار عرضه حاکی است که از سال 84 تا نیمه مهر ماه سال‌جاری از میزان سهام دولتی فروش رفته، 734 هزار 711 میلیارد ریال معادل 2/49 درصد در بورس، 115 هزار و 345 میلیارد ریال معادل 7/7 درصد در فرابورس، دو هزار و 873 میلیارد ریال معادل دو دهم درصد به صورت مذاکره و 460 هزار و 614 میلیارد ریال معادل 9/42 درصد از طریق مزایده انجام شد.
در عین حال از ابتدای سال‌جاری تا نیمه اول مهرماه، 146 هزار و 409 میلیارد ریال سهم دولتی فروش رفت که 6/7 درصد آن از طریق بورس، 7/1 درصد آن از طریق فرابورس و پنج دهم درصد از طریق مزایده بوده است، اما هیچ واگذاری به صورت مذاکره صورت نگرفت. آمار واگذاری سهام به تفکیک حجم واگذاری نیز حاکی است که سازمان خصوصی‌سازی از سال 84 تا 15 مهر ماه امسال از کل واگذاری‌های صورت گرفته،یک میلیاردو 432میلیون و 922 هزار  ریال معادل 9/95 درصد به صورت بلوکی، 47 هزار و 802 میلیارد ریال معادل 2/3 درصد به صورت تدریجی و 12 هزار و 820 میلیارد ریال معادل 9/0 درصد به صورت ترجیحی عرضه شده است، این در حالی است که 122هزار و 79 میلیارد ریال معادل 2/8 درصد از واگذاری‌ها در سال‌جاری به صورت بلوکی، 23 هزار و 918 میلیارد ریال معادل 6/1 درصد به صورت تدریجی و 411 میلیارد ریال به صورت ترجیحی بود. طبق واگذاری‌های سهام به تفکیک قانون سیاست‌های اصل «44»، ارزش فرروش سهام گروه یک ماده «2» قانون از ابتدای خصوصی‌سازی تا تاریخ یادشده در مجموع 541 هزار و 103 میلیارد ریال و گروه دو معادل 952 هزار و 440 میلیارد ریال بوده است، بر این اساس 2/36 درصد واگذاری‌ها مربوط به گروه یک و 8/63 درصد 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر