بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
کد خبر : ۱۰۹۵۷۸
رئیس جمهور در مجمع نمایندگان فارس با اشاره به وجود تورم 40 درصدی در کشور گفت: طبق محاسبات بانک مرکزی وزارت اقتصاد و وزارت مسکن، حدود 40 درصد از تورم مربوط به نحوه اجرای طرح‌های مسکن مهر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی کشورمان در دیدار مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اساسی اقتصاد کشور این است که به مسائل این حوزه در چارچوب کلان نگاه نشده است، اظهارداشت: براساس آمارها سال گذشته رشد اقتصادی کشور به منفی 5.8 درصد رسیده که این رقم حتی برای خود بنده پیش از آنکه در دولت حضور پیدا کنم قابل پیش‌بینی و باور نبود.

روحانی با اشاره به وجود تورم 40 درصدی در کشور افزود: طبق محاسبات بانک مرکزی وزارت اقتصاد و وزارت مسکن، حدود 40 درصد از این تورم مربوط به نحوه اجرای طرح‌های مسکن مهر است چراکه اعتبارات مربوط به این طرح‌ها در بودجه سنواتی گنجانده نشده و دولت با فشار بر سیستم بانکی پول پرفشار را برای اجرای این طرح‌ها به عرصه اقتصاد کشور تزریق کرده که همین مساله باعث افزایش تورم شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه اجرای پروژه های عمرانی با پول پرفشار کار سخت و غیرممکنی نیست، اظهار داشت: بر این اساس باید گفت مسکن مهر از جیب فقرا و سهم فقیرترین افراد جامعه اجرا شده است، اصل این مساله که مردم خانه‌دار شوند کار بسیار خوبی است، اما اینکه از چه راهی این کار انجام شود بسیار مهم است تا نتیجه‌ای که امروز حاصل شده به دست نیاید.

روحانی در ادامه تصریح‌کرد: همه تلاش دولت این است که شاخص‌های اصلی در اقتصاد کلان پیش از شروع سال جدید، حداقل به شرایط تعادل برسد و تورم از 40 ‌‌درصد به حدود 30 درصد برسد تا برای مردم امید بخش باشد و در سال 93 نیز با تداوم تلاش ها به زیر 30 درصد تقلیل یابد.

وی با بیان اینکه البته اینها پیش بینی هایی است که بخش های اقتصادی دولت ارائه می کنند و هیچ کدام از اینها ارقام قطعی نیست، خاطرنشان کرد: تلاش دولت در این است که رشد اقتصادی منفی که در نیمه نخست امسال نیز ادامه داشته است در نیمه دوم سال به صفر رسیده و سال بعد مثبت شود.

رییس‌جمهور تاکید کرد: به خوبی آگاهیم که مردم در عرصه اقتصادی در فشار هستند و دولت علاوه بر اینکه در عرصه اقتصادی تحت فشار است، از اینکه مردم در فشار باشند نیز ناراحت است و تلاش می‌کند شاخص‌های کنونی اقتصاد بهبود یابد تا وضع عمومی اقتصادی کشور سامان یابد.

روحانی با اشاره به بررسی‌هایی که در مجلس برای حذف سه دهک پردرآمد از دریافت یارانه ها صورت گرفته و به نتیجه نرسید، گفت: نمی‌خواهم بابت این موضوع به کار مجلس ایراد وارد کنم اما این اتفاق نشان داد که ساماندهی اقتصاد بسیار سخت است.

رییس جمهور ادامه داد: راه‌های متعددی برای حذف سه دهک پردرآمد از فهرست گیرندگان یارانه‌ها وجود دارد، اما بنده با پیشنهادهای متعددی که به نوعی ورود به زندگی خصوصی مردم بود به شدت مخالفت کردم چرا که معتقدم اعتماد مردم به سیستم بانکی و دولت با ارزش تر و مهم تر از کاهش هزینه های دولت به هر روشی است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان تعدادی از نمایندگان استان فارس درباره مشکلات استان با تاکید بر اینکه استان فارس برای همه ما عزیز و مهم است، اظهار داشت: فارس ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در عرصه‌های گردشگری، صنعتی و معدنی، صنایع نفت و گاز، کشاورزی و علمی دارد و اگر چه در همه این بخش‌ها اقداماتی برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها صورت گرفته اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه باید زمینه برای ورود بخش خصوصی و نیز ترغیب سرمایه گذاران خارجی به استان فارس فراهم شود، تصریح کرد: البته کار اصلی در این عرصه برعهده دولت است که در حال حاضر با محدودیت منابع مواجه است.

وی تمرکز تلاش‌های دولت را بر رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت عنوان کرد و گفت: در عرصه بین‌الملل به ویژه در حوزه اقتصاد عدالت و اخلاق حاکم نیست بلکه همه سعی دارند از هر طریقی بیشترین منفعت را نصیب خود کنند لذا دولت تلاش دارد تحریم‌ها را که به رقبای ایران در عرصه اقتصادی مجال تحرک بیشتر بخشیده برطرف کند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: ‌دولت به رفع مشکلات امیدوار است و البته باید همواره متذکر این نکته باشیم که نباید در کوتاه مدت منتظر رفع همه مشکلات بود.

وی اظهار داشت: در دنیا هیچ چیز صفر یا صد نیست و برهمین اساس نه صهیونیست ها و غربی ها در برابر ایران قدرت مطلق و صد درصدی هستند و نه قدرت ایران صفر است و برهمین اساس باید همه تلاشمان را برای احقاق حقوق حقه ملت به کار گیریم.

رییس جمهور تصریح کرد: همه تلاش ما این است که حقوق ملت را به کمال احصا کنیم و اگر قرار بود از حقوق ملت کوتاه بیاییم این کار را در همان سال 82 انجام داده بودیم و دیگر این همه کشمکش نداشتیم.

روحانی با تاکید بر اینکه وضع تحریم ها علیه ایران اتفاقی نبوده که در مدت یک سال یا چند ماه واقع شود، خاطر نشان کرد: بر همین اساس رفع تحریم های پیچیده غرب به زمان مناسب و کافی احتیاج دارد و دولت در این مسیر به حمایت و پشتیبانی مردم و مجلس و حمایت و پشتیبانی و هدایت های مقام معظم رهبری که البته همواره از آن برخوردار بوده است، نیاز مبرم دارد.

رییس جمهور گفت: نمایندگان مجلس حق دارند نظر خود را درباره اقدامات دولت در مذاکرات هسته ای ابراز دارند اما دولت انتظار دارد مجلس در این مسیر به تبعیت از مقام معظم رهبری ضمن نقد آنچه به نظر آنها قابل انتقاد است از کلیت حرکت دولت حمایت و پشتیبانی کند تا مذاکره کنندگان بتوانند با تمام قدرت از منافع ملی در برابر دیگران دفاع کنند.

همچنین در ابتدای این دیدار تعدادی از نمایندگان استان به بیان مسائل و مشکلات استان فارس پرداختند و در عین حال خوشنودی و حمایت خود را از رویه اتخاذ شده از سوی دولت در مباحث مختلف و به ویژه در عرصه دیپلماسی اعلام کردند.

نمایندگان استان فارس با اشاره به ظرفیت های بسیار سطح بالای این استان از بیکاری گسترده که ناشی از تحت تاثیر قرار گرفتن ظرفیت های صنعتی در اثر توجه بیشتر به کشاورزی بوده است گلایه کردند و عنوان داشتند که در اثر رواج خشکسالی در سالهای اخیر ظرفیت های کشاورزی استان فارس آسیب دیده و به تشدید مشکل بیکاری انجامیده است.

مشکل عدم دسترسی به کریدورهای مواصلاتی اصلی کشور، ناکافی بودن ظرفیت ارتباطات ریلی استان، عدم توجه کافی به ظرفیت های معدنی استان فارس، بی توجهی به مشکلات کم آبی دریاچه های بزرگ استان و قرار گرفتن این دریاچه در آستانه خشک شدن ،‌کمبود منابع برای استفاده بهینه از ظرفیت های علمی و پزشکی استان فارس به عنوان یکی از مراکز پیشتاز در عرصه پزشکی در منطقه و جهان ،‌ عدم بهره گیری مناسب از مزیت های گردشگری فارس با بهره مندی از حدود 30 درصد میراث فرهنگی کشور و سرعت کم اجرای طرح های نفت و پتروشیمی علی رغم تولید حدود 30 درصد گاز کشور در این استان از دیگر مسائلی بود که نمایندگان شهرستان های مختلف استان فارس در سخنان خود به آنها اشاره کردند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر