بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر : ۱۰۹۹۱۶
رزا فیروزی: بازار سرمایه نخستین روز هفته را در حالی پرشور و پرتقاضا آغاز کرد که مذاکرات هسته‌ای ژنو توسط طرفین مثبت ارزیابی شد و خوش‌بینی به چشم‌انداز مذاکرات را افزایش داد.  عراقچی بعد از چهارساعت رایزنی ظریف، اشتون و جان کری گفت: مذاکرات خوبی بود. در مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل و نقاط منفی کمتر شده است.
بسیاری از کارشناسان از سفر غیرمنتظره وزرای خارجه گروه 1+5 چنین برداشت کرده‌اند که امکان یک توافق بزرگ بین طرفین فراهم شده است.
این خبر، تالار حافظ را نیز پررفت‌وآمد کرد و حضور گسترده معامله‌گرانی را رقم زد که گردهم آمده و خوشحال تابلو معاملات بورس و رقص قیمت‌ها را نظاره می‌کردند.
این اتفاق مثبت بورس را در نخستین روز هفته با بازدهی 4/1‌درصدی مواجه کرد و موجب شد شاخص کل بورس تحت‌تاثیر معاملات سهام بانکی‌ها، پتروشیمی و مپنا با هزارو90واحد افزایش به سطح 76هزارو956واحد برسد و بازدهی بورس از ابتدای سال‌جاری به بیش از صددرصد برسد.
رکورد‌های پی‌درپی و بازدهی چشمگیر بورس در رکود بازار‌های رقیب بورس؛ طلا و مسکن، بسیاری از مردم را به سمت بازار بورس سوق داده است. این موضوع نقدینگی قابل‌توجهی را به سمت بازار سهام هدایت کرده و جالب توجه آنکه بررسی معاملات بورس نشان می‌دهد حدود 60‌درصد از ارزش معاملات بازار در اختیار سرمایه‌گذاران حقیقی است و حضور این گروه در بازار پررنگ‌تر و موثر‌تر شده است. رونق بورس در ازدحام مردمی که در حال ردوبدل‌کردن اطلاعات برای سرمایه‌گذاری بودند، در تالار حافظ خودنمایی می‌کرد.
معامله‌گران به‌صورت جماعت‌های پنج یا شش‌نفره دور هم گرد آمده بودند و درخصوص بازار و روند شاخص گفت‌وگو می‌کردند.  خانم حیدری که به‌تازگی وارد بورس شده است، با دقت تابلو معاملات را نظاره می‌کرد و اطلاعات کدال را می‌خواند، به سمتش رفتم، گفت: بازنشسته است و با سرمایه‌گذاری در بورس توانسته نه‌تنها اوقات فراغت خود را پر کند، بلکه درآمد خوبی نیز کسب کرده است.  آقای بهادری هم می‌گفت بازار این روز‌ها شرایط خوبی دارد ولی سرمایه‌گذاران باید با تحلیل وارد بازار شوند زیرا برخی قیمت‌ها به سقف خود نزدیک شده است.  صمیمی دیگر معامله‌گری بود که از ساعت 11 به بعد مدام با تلفن خود در حال پیگیری نرخ دلار بود. وی در شرکت‌های صادرات‌محور سرمایه‌گذاری کرده است و برای نرخ دلار کمی نگران است.  در پی خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار نیز کاهش یافت و این موضوع کمی سهام شرکت‌های فولادی و صادرات‌محور را مردد کرد در مقابل گروه خودرو با وجود زیان‌های انباشته مورد توجه قرار گرفتند و تقریبا اکثر خودرویی‌ها رشد قیمت را تجربه کردند.  هدایت، دیگر سهامداری بود که در گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده بود. گروهی که سهام هلدینگ‌هایش؛ فارس و تاپیکو با صف خرید همراه شدند. جالب توجه آنکه تاپیکو توانست با وجود هضم معاملات 155‌میلیون سهمی باز هم صف خرید هشت‌میلیونی را حفظ کند. تاپیکو با افزایش سرمایه و احتمال تعدیل عایدی همراه است. اما هلدینگ خلیج‌فارس که در ابتدای وقت معاملات با صف خرید همراه بود، با عرضه مواجه شد و معاملات 29‌میلیون سهمی را در قیمت هزارو755تومان رقم زد.  گروه پتروشیمی همچنان نگران نرخ خوراک گاز است اما مخالفت تاج‌گردون با تصمیمات عجولانه درخصوص نرخ خوراک تا حدودی خیال برخی سرمایه‌گذاران را راحت کرده ولی هنوز به‌نظر می‌رسد محتاطانه در این گروه معامله می‌شود.  رفع تحریم‌ها می‌تواند صادرات شرکت‌های پتروشیمی را افزایش دهد و این موضوع چشم‌انداز شرکت‌های پتروشیمی را مثبت می‌کند. اما در نیمه‌وقت معاملات سهام پتروشیمی‌ها نیز مورد عرضه قرار گرفتند و قیمت‌ها کمی عقب‌نشینی کردند. هرچند بیشتر سهام گروه مثبت معامله شدند.  دیروز نخستین روزی بود که معاملات بدون سیستم ددد انجام شد. حذف معاملات گروهی از سامانه معاملات کارگزاری‌ها، هرچند اقدامی در جهت حذف رانت و شفاف‌کردن معاملات است اما در نخستین روز حذفش از سیستم معاملات، کمی حجم معاملات را کاهش داد.
بازار در ابتدای وقت معاملات با افزایش هیجانی تقاضا کار خود را آغاز کرد و در همان یک‌ساعت اول شاخص ‌هزارواحد رشد کرد ولی در نیمه معاملات عرضه نیز در بازار افزایش یافت. عرضه‌هایی که بیشتر می‌رسید بیشتر توسط حقوقی‌ها و برای متعادل‌کردن بازار انجام می‌شود. اما خبرهای منتشره از ادامه مذاکرات هسته‌ای در روز شنبه نیز که خوش‌بینی قبلی را نداشت، سبب شد تا سرمایه‌گذاران محتاط‌تر شده و عرضه در بازار افزایش یابد.  عرضه در گروه پالایش بسیار مشهود بود و سهام این گروه به دلیل ابهامات تصمیمات دولتی و شایعات، مورد عرضه قرار گرفت و بیشتر آنها با صف فروش همراه شدند. گروه سیمان نیز با وجود گزارش‌های مالی خوب شرکت‌ها، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نگرفت و بیشتر آنها کاهش قیمت را متحمل شدند.
احسانی، سهامدار خسته سیمان فارس خوزستان که در معاملات روز گذشته جزو معدود سهامی بود که توانست در مقابل عرضه‌ها مقاومت کند، می‌گوید: واقعا سیمانی‌ها جزو گروه کم‌ریسک و با شرایط بنیادی قوی بازار هستند. بیشتر شرکت‌های سیمانی نیز در گزارش‌های شش‌ماهه توانستند پیش‌بینی سودشان را افزایش دهند اما بازار به این گروه کم‌توجه است. یک روز برای سفارس صف خرید ‌میلیونی تشکیل می‌شود و روز بعد کاهش قیمت در سهم را شاهد هستیم. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی برای توجه بیشتر بازار نیازمند محرک بیرونی مانند افزایش نرخ سیمان یا افزایش بودجه عمرانی و... است.   سهام شرکت‌های دارویی، یکپارچه رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. نماد شیمی دارویی نیز برای تعدیل عایدی متوقف شد و بر خوش‌بینی بازار درخصوص گروه دارو دامن زد.  در گروه سنگ آهنی بعد از تعدیل مثبت سود چادرملو، کگل، با رشد قیمت وکنور با صف خرید همراه شدند.  در بین شرکت‌های چند رشته‌ای نیز، و امید با حداکثر رشد قیمت معامله شد. چندرشته‌ای‌ها شرکت‌هایی با نسبت قیمت بر درآمدی کمتر از متوسط بازار و قدرت سودآوری بالا هستند که بیشتر مورد توجه حقوقی‌ها قرار دارند.  در گروه لاستیک و پلاستیک پدرخش و پسهند مثبت معامله شدند. پسهند نسبت قیمت بر درآمد سه دارد و کاهش بهای تمام‌شده طی دوره جاری سبب شده تا شرکت پیش‌بینی سودش را افزایش دهد. بخشی از سود شرکت ناشی از فروش زمین کارخانه است.
در گروه فولاد نیز شاهد افزایش عرضه در نمادهای فولاد و فخوز، فولاژ، فولای و ذوب بودیم. فاسمین و فملی نیز فرصتی برای رشد نیافتند. اما میدکو، فخاس، فمراد، وتوکا، وسدید و فپنتا حداکثر رشد قیمت را تجربه کردند.
سرمایه‌گذاری‌ها نیز مورد توجه بودند. وبوعلی، ونیکی، وخارزم، وصناحداکثر رشد قیمت را تجربه کردند. اقبال به گروه بانک، خارزم را پرطرفدار کرد و پرتفوی بورسی وبوعلی، ونیکی دلیل رشد قیمت آنها بود.
و سپه نیز مثبت معامله شد اما واتی با عرضه سهام شیران مورد عرضه قرار گرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر