بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر : ۱۰۹۹۳۱
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه تابع نظر نمایندگان مجلس هستیم، ابراز امیدواری کرد که وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از مجلس رای اعتماد کسب کند و در ادامه نیز تاکید کرد: همه باید تابع نظر مردم در 24 خرداد باشیم.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا حسن روحانی که صبح امروز(یکشنبه)در صحن علنی مجلس جهت دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان حضور پیدا کرده بود، در ابتدا با اشاره به فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین(ع) و یارانش و تسلیت به مناسبت این ایام، خطاب به نمایندگان گفت: یکشنبه‌ها گاهی اوقات گویی باید در محضر شما نمایندگان باشیم؛ البته شما یکجور دیگر نیز می‌توانید ما را دعوت کنید غیر از بحث رای اعتماد به وزرا.

وی با تشکر از نمایندگان مجلس به خاطر رای اعتمادی که به وزرای قبلی دادند، افزود: طبیعی است که دوست داشتیم در همان تابستان یعنی در 24 مرداد که همه وزرا معرفی شده بودند همه وزرا رای اعتماد می‌گرفتند و ما می‌توانستیم کارمان را در دولت با برنامه‌ریزی دقیق‌تری شروع کنیم. البته به هر حال مجلس شورای اسلامی دارای وظایف قانونی است و طبق مصالح مدنظر در چارچوب قانون اساسی و آیین داخلی عمل می‌کند و ما از این نظر گله نداریم.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: لازم می‌دانم از جناب آقای سلطانی‌فر که برای اولین‌بار برای وزارتخانه ورزش و جوانان معرفی شدند و قول همکاری با دولت داده بودند و نتوانستند از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد کسب کنند، تشکر کنم و برای ایشان آرزوی توفیق دارم.

نپرداختن وزرای پیشنهادی به حاشیه‌ها، خط مشی دولت است

روحانی ادامه داد: همچنین از دکتر صالحی امیری که برای دو ماه مسئولیت سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده داشتند و بسیار خوب در آن مدت ظاهر شدند و به وظایف قانونی خود عمل کردند تشکر کنم.

وی با اشاره به کسب عدم رای اعتماد به صالحی امیری از سوی نمایندگان مجلس گفت: مطالبی که در اینجا مطرح می‌شد می‌توانست با بیان ملایم‌تر و نرمتر باشد و اگر ایشان نسبت به مطالبی که گفته شد احساس مظلومیت می‌کند، حق طبیعی و قانونی اوست که از خود در رسانه‌ها دفاع کند. اینکه در مجلس به حاشیه‌ها نپرداخت، این در واقع همان خط مشی دولت بوده که ایشان نیز همان خط مشی را دنبال کردند و من برای ایشان در سمتی که خواهد بود آرزوی موفقیت دارم.

رییس‌جمهور خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: حتی وزرایی که رای اعتماد نتوانستند از مجلس شورای اسلامی کسب کنند، چیزی حدود 40 درصد نمایندگان مجلس به آنها رای دادند و این روشن است که کسی که حمایت 40 درصد نمایندگان مجلس را پشت‌سر خود برای سمت وزارت دارد برای سمت‌های دیگر اگر پایین‌تر باشد رای بالاتری خواهد داشت و در واقع این رای پشتوانه‌ای است برای فعالیت سیاسی این نمایندگان.

وی در ادامه گفت: ما تابع رای اکثریت هستیم و قواعد سیاسی که بر مبنای آن ما حرکت می‌کنیم، اکثریت آراست و به همین دلیل می‌گوییم همه باید تابع نظر مردم در 24 خرداد باشیم.

مردم به خشونت و خودرأیی رأی «نه» دادند

رییس‌جمهور در ادامه صحبتهای خود در مجلس، گفت: مسیری را که اکثریت مردم امضا کردند دنبال می‌کنیم چون مردم در 24 خرداد به افراط و تفریط، خشونت و خودرأیی و تک‌رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی «نه» دادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی آری.

حسن روحانی با تاکید بر اینکه "ما نباید صدای مردم را در طول چهار سال پیش رو از یاد ببریم و فراموش کنیم"، اظهار کرد: دولت خود را مکلف به نظرات و خواست و آرای مردم می‌داند و به رهنمودهای رهبری متعهد است.

وی با اشاره به اینکه "رای مردم چیزی شبیه عقود است"، توضیح داد: از یک طرف رییس‌جمهور قول‌هایی به مردم داده است و از طرفی مردم مطالبات خود را تبیین کرده‌اند و نوعی عهد و پیمان بین دو طرف بسته شده است.

دولت به پیمانش با مردم در مسیر عقلانیت و اعتدال وفادار است

روحانی خاطرنشان کرد:‌ به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) کدام واجب بالاتر از وفادار ماندن به عهد و پیمانی که خواست مردم است و به تعبیر علی (ع) حتی کفار هم خواستشان این است که به پیمان و وعده داده شده عمل شود؛ به همین دلیل دولت به پیمانش با مردم در مسیر عقلانیت و اعتدال وفادار خواهد ماند و این مسیر را ادامه خواهد داد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "نظرات مردم و تدابیر رهبری شاخصی است که دولت و مجلس با هم آن را دنبال خواهند کرد"، افزود: مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی در پی اجرای وظایف خود است که این وظایف در قانون مشخص شده و روشن است که وظایف دولت و نمایندگان چیست.

از شیوه‌هایی استفاده نکنیم که بدخواهان سوءاستفاده کنند

وی با بیان اینکه "در نحوه عمل به وظیفه و قانون، شیوه‌های متفاوتی پیش روست"، گفت: خوب است بهترین شیوه را در این زمینه برگزینیم؛ شیوه‌ای که بدخواهان از آن سوءاستفاده نکنند. مجلس شورای اسلامی اقدام به اعمالی می‌کند که در چارچوب وظایف قانونی آن قرار دارد اما گاهی شیوه به‌گونه‌ای است که بدخواهان ممکن است سوءاستفاده کنند و آن را تعبیر به تضعیف دولت یا حتی تخریب کنند.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت می‌خواهد تعامل بسیار نزدیکی با مجلس داشته باشد خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی هم همانند دولت در پی گفتمان خدمت است که رهبری بر آن تاکید داشته و به دنبال حاشیه‌پردازی نیست. برای خدمت اکنون باید دست به دست هم بدهیم. دولت در یک شرایط خاصی مسوولیت اداره کشور را به عهده گرفته است و امروز کشور با مسائل پیچیده داخلی و خارجی روبرو است.

روحانی افزود: ما در مسائل خارجی به حمایت و هدایت رهبری و حمایت مردم و مجلس شورای اسلامی و به اجماع داخلی نیازمندیم. امروز دولت در 85 روز آغاز به کار خود است و در مدت 15 روز آینده گزارشی از فعالیت 100 روزه خود را به ملت ارائه می‌کند. توفیقات فراوان دولت در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد، فرهنگ و بالاتر از آن سرمایه اجتماعی،‌ اعتماد عمومی و ایجاد آرامش در جامعه بدون حمایت مجلس شورای اسلامی، بدون همراهی مردم و بدون هدایت رهبری امکان‌پذیر نبود.

باید یک زمان معقول و مناسب در اختیار مسوولان گذاشته شود

وی همچنین با بیان اینکه دولت بار سنگین خدمت به مردم را به دوش گرفته است اظهار کرد: امروز روز همدلی و همفکری است البته دولت تقاضا ندارد که مجلس وظایف قانونی خود را کنار بگذارد، دولت هم به توصیه‌ها و انتقادات مجلس احترام می‌گذارد اما باید یک زمان معقول و مناسب در اختیار مسوولان گذاشته شود تا شش ماه یا ی کسال کار کنیم تا عملکرد ما مورد سنجش قرار گیرد.

همه باید در برابر قانون سر تعظیم فرو آوریم

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: هیچ میزانی جز قانون وجود ندارد؛ میزان جناحی و حزبی هیچگاه درست عمل نکرده و این ترازو همیشه خراب بوده است، ما همه باید در برابر قانون سر تعظیم فرو آوریم. برای رشد،‌ توسعه، آینده بهتر، رضامندی مردم، رفاه اجتماعی، نظم و امنیت بیشتر هیچ راهی جز قانونگرایی وجود ندارد. معیار نقد هم بر میزان قانون است.

روی میز مذاکره، منطق و تدبیر گذاشته‌ایم

رییس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران روی میز مذاکره‌اش عقلانیت، منطق و تدبیر را گذاشته است"، تاکید کرد: حقوق ملت ایران برای ما خط قرمز است.

به گزارش ایسنا، روحانی با درخواست از نمایندگان مبنی بر اینکه در شرایط حساس پیش رو بیش از گذشته دولت را حمایت کنند، گفت: البته دولت شکرگزاری و تشکر را از یاد نمی‌برد. تا به امروز شکرگزار لطف خداوند، عنایت ائمه طاهرین و اهل بیت(ع)، حمایت مردم و همین حمایت مجلس شورای اسلامی و حمایتی که در همه مقاطع حساس مقام معظم رهبری داشتند، هستیم.

وی ادامه داد: اگر اینها نبود، آیا نمایندگان شما یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، فرزندان انقلاب قادر بودند در برابر قدرت‌های جهانی با استحکام حرف بزنند و سخن بگویند؟ شما دیدید که اشغالگران چگونه به تب و تاب افتادند، دیدید که جنگ‌طلبان از مسیر صلح و تعامل با جهان هراسیدند، شما دیدید که در برابر چارچوب طرح ایران حداقل در ارتباط با کلیات آن قدرت‌های بزرگ آن را پذیرفتند.

رییس‌جمهور با اشاره به برخی جزئیات شِکلی طرح ایران گفت: طرح ایران دارای سه بخش است؛ مقدمه‌ای دارد که در مقدمه اهداف را بیان می‌کند. قسمت پایانی دارد که شرایط ایران را بعد از این دوران گذار تبیین می‌کند و دوره وسط دارد که چندین مرحله خواهد داشت که فعلا بحث مرحله اول و اجرای آن است.

غنی‌سازی در خاک ایران، خط قرمز است

روحانی اضافه کرد: ما با زبان و عمل، به صراحت به طرف‌های مذاکره‌کننده گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد. جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر فرود نمی‌آورد و نیاورده است. ما می‌گوییم برای حل معضلات جهانی باید روی میز فقط عقلانیت و منطق باشد و اگر روی میز عقلانیت و منطق باشد بوی عطر آن به مشام همه خواهد رسید و اول برای آن کسی که پشت میز نشسته است و اگر روی میز چیز دیگری غیر از این مسائل بود اثرش بوی تعفن برای جامعه و بیش از همه برای کسی است که پشت میز نشسته است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران روی میز مذاکره‌اش عقلانیت، منطق و تدبیر را گذاشته است و با همین اهرم در برابر دیگران حاضر می‌شود"، افزود: برای ما خط قرمزها قابل عبور نیست. حقوق ملت ایران خط قرمز ماست. منافع ملی خط قرمز ماست که از جمله آن حقوق، حقوق هسته‌یی در چارچوب مقررات بین‌المللی از جمله غنی‌سازی در خاک ایران است.

کلمه «هسته‌یی» برای ایران، به معنی فناوری صلح‌آمیز است

رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم توجه به حقوق جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران همانند همه کشورهای دیگر است و در هیچ شرایط حاضر به تبعیض نیستیم.

روحانی در ادامه صحبتهای خود در مجلس با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران باید از حقوق قانونی خود برخوردار باشد"، اظهار کرد: در عین حال برای آنکه دیگران هم به حرف اصلی ما اعتماد کنند که ما فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی برای توسعه می‌خواهیم، نه برای تهدید دیگران، یعنی ما برای اهداف صلح‌آمیز این مسیر را دنبال می‌کنیم نه برای آنکه بمب هسته‌یی بسازیم، باید بگویم اگر کلمه هسته‌یی برای ایران به کار می‌رود، مقصود فناوری صلح‌آمیز است.

وی با اشاره به اینکه "در اصطلاح جهانی وقتی می‌گویند کشوری هسته‌یی است، بیشتر مقصود هسته‌یی نظامی است"، گفت: اگر در کسی در ایران می‌گوید هسته‌یی است، مقصود بخش صلح‌آمیز فناوری هسته‌یی است. ما با این منطق و استدلال در ژنو و نیویورک ظاهر شدیم و سه جلسه را پشت سرگذاشتم. امروز روی میز مذاکرات طرح ایران وجود دارد.

تحریم را به ضرر همه می‌دانیم

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه "ما تحریم را به ضرر همه، نه تنها ملت ایران و حتی به ضرر تحریم‌کنندگان می‌دانیم"، خاطرنشان کرد: ما تحریم را غیرقانونی و راه‌حلی ناکارآمد می‌دانیم.

روحانی با تاکید بر اینکه "به خاطر فشار تحریم نیست که پای میز مذاکرات نشسته‌ایم"، توضیح داد: اگر یادتان باشد در سال 2001، 2002 و بویژه 2003 یعنی سال 1382 ایران پای میز مذاکرات نشست اما تحریمی در کار نبود و مصرانه به مذاکرات منطقی خود ادامه داد و حتی در شرایطی که دشمن می‌خواست تحریم ظالمانه را آغاز کند، باز هم ایران مذاکرات را قطع نکرد و بعد از تحریم هم مذاکرات را ادامه داد و معنای آن این است که جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل بین‌المللی راه‌ اصلی را راه‌حل سیاسی،‌ مذاکره، گفت‌وگو و دیالوگ می‌داند و بر مبنای آن از روز اول حرکت کرده است اما برخی به نحوی صحبت می‌کنند که گویی جمهوری اسلامی ایران از سال 91 یا 92 مذاکرات را شروع کرده است.

موفقیت مذاکرات به معنای آرامش و‌ ثبات بیشتر برای منطقه و جهان است

وی با بیان اینکه "ظاهرا حافظه تاریخی برخی‌ها دچار اشکال شده است"، افزود: ما از روز اول راه مذاکره را برگزیده‌ایم و روشن باشد در مذاکرات همان قدر که ایران سود می‌برد منطقه و جهان و طرف‌های مذاکراتی هم سود می‌برند. موفقیت این مذاکرات به معنای آرامش و‌ ثبات بیشتر برای منطقه و کل جهان است.

رییس‌جمهور افزود: موفقیت مذاکرات به معنای هموار شدن مسیر سازنده ایران با جهان و کشورهای منطقه است. معنای مذاکرات این است که ایران نقش خود را بهتر در منطقه و جهان ایفا می‌کند. دنیا بداند بدون حضور ایران مشکلات منطقه یا جهان حل نمی‌شود یا با هزینه‌ای بسیار گزاف و ناقص حل می‌شود.

حضور ایران نقش سازنده‌ای در مسائل جهانی دارد

روحانی همچنین با بیان اینکه "حضور ایران نقش سازنده‌ای در مسائل جهانی دارد"، خاطرنشان کرد: طرف مقابل مذاکرات به این نتیجه رسیده که تحریم راهکار مناسبی نیست بلکه راه صحیح، تعامل و مذاکره است. ما هم این راه را ادامه می‌دهیم و حداقل این مذاکرات این است که به تعبیر رهبری، ما ضرر نمی‌کنیم بلکه ظرفیت تحلیلی جامعه افزایش می‌یابد و جایگاه ایران در منطقه و جهان بروز بیشتری خواهد یافت، افکار عمومی دنیا نیز قانع می‌شود که ایران لجبازی نمی‌کند و به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.

برای موفقیت در مذاکرات به حمایت نیاز داریم

وی همچنین افزود: اگر ما می‌خواهیم در مذاکرات موفق شویم به حمایت نمایندگان ملت و رهبری نیاز داریم. ما اکنون در کنار یکدیگر اهداف بلند ملی را دنبال می‌کنیم و من هم هنوز پیش از اینکه خود را یک مسئول اجرایی بدانم خود را یک عضو مجلس می‌دانم به هر حال من 20 سال در خانه ملت بوده‌ام.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه "وزارت ورزش و جوانان یک وزارتخانه مهم اجتماعی و فرهنگی است"، تصریح کرد: جوانان در انقلاب اسلامی بار سنگینی را بر دوش گرفته‌اند. 13 آبان 57 گوشه‌ای از حضور جوانان و نوجوانان در انقلاب اسلامی بود. من در 15 خرداد 42، 14 یا 15 ساله بودم و در تظاهرات آن روز یکی از دوستان خود به نام حجت‌الاسلام طالقانی به شهادت رسید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس نسل جوان نقش بزرگی ایفا کرد.

جوانان به شغل و مسکن نیازمندند

روحانی اضافه کرد: جوانان برای سازندگی کشور هم تلاش بسیاری کرده‌اند و اکنون نوبت ماست که به آن همه تلاش و ایثار پاسخ دهیم. جوانان ما به شغل، شرایط مناسب برای ازدواج، مسکن و گذراندن درست اوقات فراغت نیازمند هستند. آنها نیازمند این هستند که از دشمنان بدخواهی که از لحاظ اجتماعی و فرهنگی به آنها هجمه می‌کنند، نجات یابند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر