بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر : ۱۰۹۹۹۷
دبیرکل کانون کارگزاران مزایا و معایب حذف معاملات گروهی را تشریح کرد و به پیشنهادات سه‌گانه کانون برای حذف معاملات گروهی اشاره کرد. روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس در گفت‌وگو با ایسنا به مزایای حذف معاملات گروهی در بورس اشاره کرد و گفت: وجود معاملات گروهی در بورس تهران دارای مزایا و معایبی بود که با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که مزایای حذف معاملات گروهی بیشتر از معایب آن است. وی افزود: طبیعی است که حذف معاملات گروهی کار را در بازاری که حجم معاملات زیاد است برای کارگزاران سخت می‌کند و سفارش را با محدودیت مواجه می‌سازد اما حذف این معاملات باعث افزایش اعتبار و اعتماد به صنعت کارگزاری شده و سرمایه‌گذاران را به سمت تحلیل سوق می‌دهد بنابراین مزایای این کار بیشتر از معایب آن است. میر‌صانعی با بیان اینکه کانون کارگزاران پیشنهاداتی برای حذف معاملات گروهی ارایه داده است، ادامه داد: به دلیل اینکه حذف معاملات گروهی باعث کاهش حجم معاملات نشود پیشنهاد شده است که زمان معاملات نیم ساعت افزایش یافته و از 12 به 12:30 دقیقه برسد. وی با اشاره به اینکه افزایش زمان معاملات تا دو ساعت نیز امکان‌پذیر است، گفت: اگر بازار سرمایه نیاز داشته باشد زمان معاملات قابل افزایش است. دبیرکل کانون کارگزاران افزایش دامنه نوسان را پیشنهاد دیگر کانون کارگزاران دانست و عنوان کرد: برای کاهش صف خرید و فروش پیشنهاد شده است که دامنه نوسان بورس نیز همانند دامنه نوسان فرابورس افزایش یابد تا صف کمتری در بازار تشکیل شود و نیاز به معاملات گروهی از بین برود. میر‌صانعی با بیان اینکه دامنه نوسان باید به صورت تدریجی افزایش یابد، عنوان کرد: علاوه بر افزایش زمان معاملات پیشنهاد شده است که دامنه نوسان به مرور زمان بازتر شود تا بازار کاراتر و حرفه‌ای‌تر شود. وی به حذف نشدن معاملات گروهی در عرضه‌های اولیه اشاره کرد و توضیح داد: تنها مورد استفاده معاملات گروهی عرضه اولیه است زیرا فعلا جایگزینی برای عرضه‌های اولیه وجود ندارد بنابراین پیشنهاد شده است که معاملات گروهی در عرضه‌های اولیه حذف نشود. وی در مورد نظر کارگزاران در خصوص حذف معاملات گروهی گفت: طبیعی است که با حذف این معاملات به برخی کارگزاران فشار وارد می‌شود اما نظر غالب کارگزاران این است که با حذف معاملات گروهی سلامت بازار افزایش یافته و معاملات عادلانه و منصفانه می‌شود. میرصانعی در خصوص علت تاخیر در حذف شدن معاملات گروهی عنوان کرد: طبیعی است در زمانی که حجم معاملات کم است بازار به خرید گروهی نیاز دارد ولی با رشد بازار می‌توانیم گام‌های جدیدی را به سمت حذف معاملات گروهی، افزایش دامنه نوسان برداریم. 
منطقی‌تر شدن حجم معاملات روزانه
در همین ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه درباره مزایای اجرای حذف معاملات گروهی عنوان کرد: از جمله این موارد می‌توان افزایش شفافیت معاملات بورس و گرایش معامله‌گران به سمت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها براساس تحلیل‌های انجام‌شده نام برد.
 محمد عبدی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز به افزایش تعداد معاملات برخط به عنوان دیگر ویژگی مثبت این برنامه اشاره کرد و ابراز داشت: انجام معاملات بر حسب تحلیل‌های صورت‌گرفته، خود موجب منطقی‌تر شدن حجم معاملات روزانه می‌شود به‌گونه‌ای که می‌توان گفت از این پس کمتر شاهد تشکیل صف‌های خرید و فروش سهام تنها براساس شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌ها در خصوص وضعیت سودآوری شرکت‌ها خواهیم بود. 
علاوه بر این، افزایش دقت کار کارگزاران و نیز سلامت انجام معاملات رهاورد دیگر انجام معاملات به صورت عنوان‌شده است. وی در ارتباط با معایب حذف معاملات گروهی تصریح کرد: به موجب اینکه کارگزاران باید حجم سهام خریداری‌شده طی یک روز معاملاتی را به تک‌تک مشتریان تخصیص دهند، این امر موجب کاهش سرعت انجام معاملات می‌شود البته این مساله نیز با گذر زمان مرتفع خواهد شد.
 این مقام مسوول حجم معاملات روز گذشته را مناسب ارزیابی کرد و درخصوص روند معاملات روز یادشده اظهار داشت: معاملات روز گذشته با دو موضوع اثرگذار بر روند معاملات توام بوده به‌گونه‌ای که می‌توان گفت شرایط طبیعی بر بازار سهام حاکم نبوده است از این رو نمی‌توان ادعا کرد که حذف معاملات گروهی اثر منفی بر حجم معاملات یا روند معاملات بورس داشته بلکه به دلیل خوشبینی به وجود آمده ناشی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و پیش‌بینی معامله‌گران پیرامون کاهش نرخ ارز شاهد پیگیری روندی منفی در معاملات سهام شرکت‌هایی بوده‌ایم که به نوسانات نرخ ارز وابسته هستند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر