بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷
کد خبر : ۱۱۱۷۳۷

دنياي اقتصاد- رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، در شرايطي روز گذشته از بازار سرمايه كشور در سال‌جاري به‌عنوان «بازاري طلايي» ياد كرد كه بررسي‌هاي «دنياي اقتصاد» حكايت از آن دارد كه يك‌سوم بازدهي بورس طي سال 92، در 100روز اخير به دست آمده است. بر اين اساس از زمان روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، بازدهي بورس 40 درصد و طي سال‌جاري اندكي بيش از 120 درصد بوده است. صالح‌آبادي در نشست مطبوعاتي خود با رسانه‌ها با اشاره به موفقيت‌هاي بورس طي اين مدت، به برنامه‌هايي اشاره كرد كه سازمان در دست اجرا دارد.

گروه بورس- هديه لطفي: سي‌وپنجمين نشست مطبوعاتي رييس سازمان بورس اوراق بهادار مطابق روال جلسات قبل با گزارش آماري همراه بود، اما با اين تفاوت كه بنا به گفته دكتر «صالح‌آبادي» سالي طلايي و استثنايي براي بازار سرمايه رقم خورده است؛ اين در حالي است كه هنوز حدود 3 ماه و نيم تا پايان سال باقي مانده و قطعا رشد بيشتري در انتظار بازار خواهد بود.
در واقع سال 92 از همه جهات سال خوبی برای بازار سرمایه بوده است و با ارتقاي حجم نقدشوندگی رو به رو بودیم که به طور تقریبی می‌توان گفت حجم معاملات در بورس‌ها روزانه هزار میلیارد تومان بوده که نشان از بزرگ شدن بازار سرمایه است. در ابتداي نشست روز گذشته رييس سازمان بورس به تشريح عملكرد بازار سرمايه پرداخت و در ادامه برنامه‌هاي سازمان تا پايان سال جاري را عنوان كرد كه بنا به گفته صالح‌آبادي يكي از مهم‌ترين اين برنامه‌ها راه‌اندازي بورس ايده با همكاري فرابورس است.
رکوردشکنی‌های بازار سرمایه
صالح‌آبادی در‌خصوص عملکرد بازار سرمایه در سال جاری اظهار کرد: شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا پایان روز معاملاتی 10 آذرماه با بازدهی 122 درصدی از 38 هزار و 41 واحد در ابتدای سال به 84 هزار و 385 واحد رسیده است، همچنین ارزش بازار بورس در ابتدای سال 92 از 170هزار میلیارد تومان به 412 هزار میلیارد تومان رسید که به این ترتیب در حدود 142 درصد رشد را تجربه کرده است.
به گفته وی، این به این معنا است که در سال 92، ارزش معاملات بیش از کل سال گذشته بوده و تا پایان سال قطعا رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد و رکوردهای جدیدی را در همه شاخص‌ها چه شاخص کل بورس، چه ارزش بازار و چه دفعات معاملات به ثبت خواهد رساند.
وی در ادامه افزود: همچنین در این مدت دفعات معاملات با رشد 3/5 برابری نسبت به سال گذشته به 3 میلیون دفعه افزایش یافته است.
صالح‌آبادی ارزش معاملات را نیزتا تاریخ مزبور معادل 67 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ارزش در مقایسه در دوره مشابه سال 91، رشد 5/5 برابری را تجربه کرده است؛ به طوري‌كه ارزش معاملات در سال گذشته معادل 12 هزار میلیارد تومان بوده است.
صالح‌آبادی در ادامه به بررسی و تشریح عملکرد بازار فرابورس پرداخت و گفت: شاخص بازار فرابورس نیز از ابتدای سال تا کنون با رشد 94 درصدی از محدوده 443 واحد به 859 واحد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: ارزش بازار فرابورس نیز در ابتدای امسال 49 هزار و 200 میلیارد تومان بوده که تا 10 آذرماه با 94 درصد افزایش بالغ بر 95 هزار و 500 میلیارد تومان شده است. همچنین در این مدت ارزش معاملات فرابورس نیز با افزایش 2/2 برابری به 8‌هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است؛ ارزش رشد از ابتدای سال تا آخرین ساعات معاملاتی دیروز 18 هزار میلیارد تومان بوده است.
صالح‌آبادی با ارائه آماری در‌خصوص ارزش بازار بورس و فرابورس عنوان کرد: بنابراین ارزش بازار بورس و فرابورس در ابتدای سال جاری، 220 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که هم‌اکنون این متغیر با رشد 5/2 برابری به 507 هزار میلیارد تومان رسیده است.
رییس سازمان بورس در خصوص عملکرد بورس کالا نیز اظهار کرد: در این مدت بورس کالا نیز با رشد 24 درصدی معاملات محصولات خود روبه‌رو شده، به طوری که معامله 5/13 میلیون تن محصول در سال گذشته، به افزایش 5/16 میلیون تنی در حال حاضر رسیده است.
صالح‌آبادی در ادامه افزود: ارزش معاملات در بورس کالا نیزتا آخرین ساعات معاملاتی روز یکشنبه 29 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ارزش معاملات تنها 17 هزار میلیارد تومان گزارش شده و به این ترتیب این متغیر توانسته در سال جاری 70 درصد رشد را کسب کند.
وی در‌خصوص معاملات آتی بورس کالا تصریح کرد: معاملات آتی بورس کالا از ابتدای سال جاری تا پایان روز معاملاتی 10 آذر ماه جاری، 15 هزار میلیارد تومان بوده که در مدت مشابه سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان ثبت شده و به این ترتیب 32 درصد کاهش داشته است.
صالح‌آبادی دلیل اصلی این کاهش را ثبات بازار سرمایه و همچنین کاهش قیمت ارز و سکه عنوان کرد.
رییس سازمان بورس در ادامه در خصوص بورس انرژی عنوان کرد: بورس انرژی در اواخر اسفند سال گذشته راه‌اندازی شد و از ابتدای سال تا‌کنون در بازار فیزیکی 90 هزار تن کالا معادل 118 هزار میلیارد تومان عرضه شده است و در بازار برق 161 هزار مگاوات برق معادل 57 میلیارد تومان معامله شده است که جمعا 175 میلیارد تومان در بورس انرژی معامله شده است که با توجه به عمر کوتاه این بازار رکورد مثبتی برای آن به شمار می‌آید.
صالح‌آبادی با بیان اينكه جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها و کمک بازار سرمایه به بازار اولیه گفت: در حوزه تامین مالی از ابتدای سال تا‌کنون 47 هزار و 500 میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی صورت گرفته که نسبت به کل سال گذشته که این رقم 40 هزار میلیارد تومان بوده از نظر تامین مالی بازار سرمایه رشد 20 درصدی داشته است.
صندوق پروژه در راه است
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهاراتش امضای توافق نامه سازمان بورس با شرکت ملی صنایع پتروشیمی را از جمله اقدامات اخیر این سازمان برشمرد و گفت: توافق‌نامه‌ای با شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضا رسیده تا هم در زمینه محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود و هم در حوزه تامین مالی پروژه‌های بخش پتروشیمی هماهنگی‌های لازم انجام گیرد.
وی در ادامه به مذاکرات سازمان بورس با وزیر نفت اشاره کرد و گفت: دیدگاه وزیر نفت، کمک بازار سرمایه به حوزه‌های نفتی به خصوص پتروشیمی است که در این باره صندوق پروژه به عنوان نمونه این تفاهم با همکاری وزارت نفت در حال انجام است، به این ترتیب پروژه‌هایی كه وارد این صندوق می‌شوند، در بورس پذیره‌نویسی شده و از بازار سرمایه برای پروژه‌های نفتی و پتروشیمی به این طریق تامین مالی انجام می‌گیرد که در حال حاضر ساختار این صندوق، اساسنامه، امیدنامه و زیر‌ساخت‌های آن در حال تهیه است.
دکتر صالح‌آبادی به تعامل مناسب سازمان بورس با بانک مرکزی پرداخت و افزود: تعاملات خوبی با بانک مرکزی انجام گرفته که جلسات مستمری در حوزه‌هایی که تعریف شده انجام می‌گیرد، به عنوان نمونه اخیرا بانک مرکزی دستورالعمل اوراق MBS که قبلا تصویب شده بود را لغو کرد تا با همکاری ما این ابزار جدید طراحی شود.
وی حذف معاملات ددد را از جمله کارهای موثر در بازار سرمایه دانست و اظهار كرد: حذف این معاملات از کارهای مهم سازمان بود که مورد استقبال دست‌اندرکاران بازار، کارشناسان و اصحاب رسانه قرار گرفت چون این اقدام بازار را به سمت منصفانه و عادلانه‌تر‌شدن سوق داد.
سخنگوی سازمان بورس افزود: بعد از حذف معاملات ددد حجم بازار نه تنها کم نشد بلکه هم ارزش، حجم و دفعات معاملات بالا رفت و هم متغیرهای بازار سرمایه ارتقا پیدا کرد.
رییس سازمان بورس با بیان اینکه اضافه شدن نیم ساعت به ساعت بازار فرصت خوبی برای فعالان بود، خاطرنشان کرد: امسال 70 درصد تعداد دفعات معاملات به معاملات آنلاین اختصاص پیدا کرده است که این اتصال مستقیم مردم به بازار سرمایه اعتماد بیشتری را به بازار ایجاد کرده است زیرا طبیعتا وقتی فرد خودش تصمیم‌گیرنده است با اطمینان بهتری به کار در بازار ادامه می‌دهد و همین امر به رشد و توسعه بازار کمک کرده و حتی پیش‌بینی می‌شود با حذف معاملات ددد وزن معاملات آنلاین بیشتر هم بشود.
صالح‌آبادی در ادامه با به پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله آسمان آرمانی به سومین ETF اشاره و تصریح کرد: ETFها نیز به عنوان یک ابزار مالی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری، جای خود را به مرور در بازار باز می‌کنند، به طوری‌که امروز سومین ETF با نام صندوق قابل معامله آسمان آرمانی پذیره‌نویسی خواهد شد.
وی به پیشرفت‌های بازار سرمایه در حوزه نرم‌افزاری پرداخت و به چندین مورد از این پیشرفت‌ها اشاره کرد و گفت: در حوزه نرم‌افزاری اتفاقات خوبی روی داده است، از جمله طراحی سامانه معاملات توافقی بود.صالح‌آبادی ادامه داد: سهام بعضی شرکت‌ها قابلیت معامله به صورت حراج ندارند، در حالی که در دنیا دو شکل معامله وجود دارد. اما در سامانه‌ها و نرم‌افزارهای بازار ایران، صرفا امکان انجام معاملات به صورت حراج دیده شده بود اما برخی شرکت‌ها امکان معاملات به صورت حراج نداشتند که همین امر گلایه‌ها و اعتراضاتی در پی داشت؛ بنابراین تصمیم گرفته شد، نرم‌افزار خاصی برای معاملات توافقی نوشته شود که این نرم‌افزار هم اکنون آماده شده و برخی نمادهای متوقف با این سیستم امکان معامله یافتند.
سخنگوی سازمان بورس جایگزینی سامانه نامک به‌جای سامانه پم را تجربه موفقی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر حدود 1060 ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور وجود دارد که حتی با وجود بالا رفتن معاملات آنلاین تعداد ایستگاه‌های معاملاتی نه‌تنها کاهش پیدا نکرده بلکه به تعداد این ایستگاه‌ها افزوده شده به طوری که این تعداد ایستگاه در طول تاریخ بورس کشور یک تجربه بی‌نظیر است.
وی در ادامه افزود: سامانه جدید در تمام استان‌ها و تمام تالارهای تهران جز تالار حافظ نصب شده که بعد از رفع برخی اشکلات جزئی که عموما در زمان عملیاتی شدن و آزمایش تحت بار سنگین خود را نشان می‌دهد این سامانه در تالار حافظ نیز نصب می‌شود.
صالح‌آبادی در‌باره مزایای این سامانه گفت: این سامانه یک تحول بزرگ برای بازار است چون محدودیت نرم‌افزار قبلی را ندارد و مزایای خوبی از جمله امکان نظارت کارگزار روی معامله‌گران خود را فراهم می‌کند.
عضو هیات مدیره سازمان بورس به راه‌اندازی نرم‌افزار XBRL اشاره کرد و گفت: در گام اول این نرم‌افزار برای شرکت‌های تولیدی مورد استفاده قرار گرفت، اما به تدریج این نرم‌افزار برای شرکت‌های خدماتی مانند بانک‌ها و بیمه‌ها نیز توسعه پیدا می‌کند همچنین فرصت بسیار مناسبی برای شرکت‌های تحلیلگر است.
رییس سازمان بورس به نصب و راه‌اندازی کال سنتر در 20 کارگزاری اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 20 کارگزار این نرم‌افزار را نصب کردند که تا آخر سال این نرم‌افزار در تمام کارگزاری‌ها راه اندازی می‌شود.
وی تصریح کرد: نصب این نرم‌افزار به نفع خود کارگزارن است، چون بخشی از شکایات سهامداران به دلیل ثبت نشدن سفارش‌های خرید و فروش تلفنی روی می‌دهد که با سیستم ضبط کال سنتر تمام سفارش‌ها ثبت و قابل استناد می‌شود.
دبیر شورای عالی بورس درباره سامانه ستان گفت: سامانه ستان در بخش نهادهای مالی طراحی شده که بر این اساس ارتباط سازمان با نهادهای مالی به صورت الکترونیک و مکانیزه تعریف می‌شود که بخش‌های زیادی از آن راه‌اندازی شده است.
صالح‌آبادی به انتشار اطلاعات ناشران در سامانه کدال اشاره کرد و گفت: در کدال انتشار مستقیم اطلاعات صورت می‌گیرد و هدف‌گذاری سازمان این است که به سمتی حرکت شود که اکثر اطلاعات منتشر شده ناشران به صورت مستقیم در این سامانه درج شود. رییس سازمان بورس با اشاره به انتشار 10‌هزار اطلاعیه از ابتدای سال تا‌کنون در سایت کدال گفت: این امر هم به کنترل داخلی و هم بحث مربوط به کمیته حسابرسی شرکت‌ها و شفافیت بازار کمک می‌کند.
وی به موضوع طبقه‌بندی حسابرسان پرداخت و خاطر‌نشان کرد: طبقه‌بندی حسابرسان ضرورتی بود که امسال عملیاتی شد چون شرکت‌های بزرگی در بورس حاضرند و حسابرسانی باید حسابرسی این گونه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها را به عهده بگیرند که از توانایی لازم برخوردار باشند.
صالح‌آبادی خاطر‌نشان کرد: از این پس براساس اندازه شرکت‌ها و رتبه حسابرس، آنها می‌توانند حسابرسی شرکت‌های بزرگ‌تر را به عهده بگیرند که این امر به افزایش کیفیت کار آنها کمک می‌کند.
دبیر شورای عالی بورس در خصوص اقدامات سازمان بورس در حوزه آموزش به طراحی تالار مجازی اشاره کرد و گفت: این تالار 200 هزار عضو دارد که اعضا علاوه بر امکان معامله مجازی از مطالب آموزشی آن می‌توانند استفاده کنند.
رییس سازمان بورس خاطر‌نشان کرد: رتبه بندی کارگزاری‌ها مستمرانجام می‌گیرد و دیگر به این صورت نیست که سالی یکبار انجام شود، بلکه به طور مستمر رتبه کارگزاری‌ها بررسی می‌شود و با معتبر بودن رتبه سال قبل بر‌اساس رویه‌هایی که تدارک دیده شده هر گونه تغیر وتحول که انجام بگیرد تغییرات به سرعت در رتبه کارگزار اعمال می‌شود و بدین‌ترتیب رتبه بندی به روز شده و با رونقی که در بازار صورت گرفته بسیاری از کارگزارن به سمت رتبه‌های الف و ب در حال حرکتند و یک توسعه کمی و کیفی در صنعت کارگزاری اتفاق افتاده است.
صالح‌آبادی با بیان جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها و کمک بازار سرمایه به بازار اولیه گفت: در حوزه تامین مالی از ابتدای سال تا کنون 47 هزار و 500 میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی صورت گرفته که نسبت به کل سال گذشته که این رقم 40 هزار میلیارد تومان بوده تا به امروز از نظر تامین مالی بازار سرمایه رشد 20 درصدی داشته است.
برنامه‌های سازمان تا پایان سال....
رییس سازمان بورس در ادامه اظهاراتش به برنامه‌های آتی سازمان تا پایان سال اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بورس تا پایان امسال، راه‌اندازی بورس ایده است که هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم با معاونت علمی – فناوری ریاست‌جمهوری و پارک‌های علم و فناوری در حال انجام است.
وی با بیان اینکه نوع قراردادها و معاملات بورس ایده در کمیته فقهی سازمان بورس به تصویب رسیده است، افزود: مقررات این بورس در هیات مدیره سازمان بورس در دست بررسی است که امیدواریم تا پایان سال این بورس راه‌اندازی شود.
سخنگوی سازمان بورس راه اندازی مرکز میانی امضای دیجیتال، انتشار اوراق استصناع، افزایش آزمون‌های الکترونیکی بازار سرمایه، راه‌اندازی سامانه دریافت ناهنجاری‌های بازار سرمایه، امکان معاملات مشتریان خرد در بورس کالا، راه‌اندازی صندوق پروژه و اسناد خزانه اسلامی، عرضه‌های اولیه به روش جدید و معاملات خصوصی برق در بورس انرژی را از دیگر برنامه‌های مهم این سازمان تا پایان سال 92 اعلام کرد.
دکتر صالح‌آبادی راه‌اندازی موسسات رتبه بندی را از دیگر اقدامات در دست راه اندازی توسط سازمان دانست و گفت: مقررات راه‌اندازی این موسسات تا پایان سال ابلاغ خواهد شد به طوری‌که صدور موافقت اصولی تاسیس موسسات رتبه‌بندی امسال عملیاتی می‌شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی نرم‌افزار پس از معاملات، گفت: نرم‌افزار جدید با استفاده از آخرین تکنولوژی روز جهان و به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است که ماه آینده در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی رونمایی می‌شود.
رییس سازمان بورس از راه اندازی نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا پایان سال خبر داد و گفت: صندوق‌های بخشی که قابلیت سرمایه‌گذاری بر روی یک صنعت خاص را دارند به‌زودی فعالیتشان را در بازار سرمایه آغاز خواهند کرد.
صالح‌آبادی بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگان از دیگر اقدامات آتی سازمان است که در این راستا سه کارگروه در حوزه‌های اساتید دانشگاه‌ها، فعالان بازار سرمایه و انجمن‌های حرفه‌ای تشکیل خواهد شد تا به طور نظام‌مند از ایده‌ها، طرح‌ها، پیشنهادها و انتقادات آنها استفاده شود.
از هلدينگ چه خبر؟
صالح‌آبادي در ادامه سخنانش به برگزاري جلساتي براي حل مشكل معاملات هلدينگ پتروشيمي خليج فارس اشاره كرد و گفت: سال گذشته يكي از مجموعه‌های استفاده‌كننده از خدمات و محصولات پتروشيمي فجر و مبين (دو شركت زيرمجموعه هلدينگ خليج فارس) شكايتي را به شوراي رقابت مبني بر فروش سهام اين دو شركت در قالب هلدينگ خليج فارس ارائه كرد و اعتراض به انحصار اين موضوع داشت و خواهان ابطال معاملات «فارس» شد. وي ادامه داد: بر اين اساس سازمان بورس به تشكيل جلساتي با شوراي رقابت صنايع ملي پتروشيمي، معترضان به اين انحصار و همچنين خود هلدينگ خليج فارس برگزار كرد و با همفكري صورت گرفته با اين نهادها مقرر شد تا سهام پتروشيمي‌هاي فجر و مبين بين ذينفعان و استفاده‌كنندگان به نسبت مصرف و استفاده از محصولات تقسيم شود.
وي خاطرنشان كرد: به زودي اين موضوع به شوراي رقابت منعكس خواهد شد كه بورس خواستار تجديدنظر اين شورا در مصوبه خود است تا مساله رفع شود.
حمايت از سهامداران در راس امور است
صالح‌آبادي افت و خيز و نوسان را طبيعت اصلي بازار سرمايه دانست و گفت: هيچ بازاري همواره صعودي يا نزولي نخواهد بود و نوسان خواهد داشت، بنابراين سرمايه‌گذاران بايد به تشكيل پرتفو يا همان سبد سهام بپردازند و اقدام به خريد تك‌سهم نكنند و البته روند بلندمدت را مدنظر قرار دهند.
وي خاطرنشان كرد: بحث ژنو طبيعتا با اخبار مثبت در بازار سرمايه تاثيرگذار خواهد بود، به طوري كه این نشست و مسائل هسته‌اي باعث رشد بازار سرمايه شد اما در اين ميان سرمايه‌گذاران بايد با توجه به تحليل‌هاي مناسب و استفاده از مشاوران اقدام به انتخاب سهام مناسب كنند.
رييس سازمان بورس حمايت از سهامداران به ويژه سهامداران خرد را از جمله وظايف اصلي سازمان دانست و گفت: حمايت از سهامداران خرد همواره مدنظر سازمان است كه نسبت به گذشته خيلي بهتر شده است، در حال حاضر هيات داوري به شكايت مردم رسيدگي مي‌كند حتي چنانچه اين شكايت درخصوص تقسيم سود شركت‌ها باشد.
وي ادامه داد: بنابراين حمايت‌هايي كه در قانون ديده شده همواره لحاظ خواهد شد و هر چه بيشتر سمت شفافيت حركت مي‌كنيم حمايت‌هاي بازار افزايش خواهد كرد.
تعامل با ساير كشورها
سخنگوي سازمان بورس فضاي مثبت ايجاد شده در حوزه سياسي را اتفاقي خوشايند براي بازار سرمايه و مقدمه‌اي براي تعامل با ديگر كشورها دانست و گفت: به دنبال فضاي مثبت سياسي و كمرنگ شدن تحريم‌ها كميته‌اي در سازمان بورس تشكيل شده تا راهكارهاي تعامل با ديگر كشورها را بررسي و تدارك‌هاي لازم براي اين روابط را ايجاد كند.
ارتقای روش‌ها و ساختارها، بازنگري در روش‌هاي قبلي با توجه به ايجاد فضاي جديد، اصلاحات فضاي دروني و آمادگي داخلي و تعامل با دستگاه‌هاي ذي‌ربط را از اقدامات اين كميته براي آمادگي هرچه بيشتر براي تعامل با سرمايه‌گذاران خارجي عنوان كرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر