بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
مدیر مالی شرکت سایپا دیزل عنوان کرد:

یک راهکار برای خروج از زیان و کسب سودآوری

بررسی روند تولید و فروش محصولات شرکت های خودروساز همچون سایپا دیزل طی سال جاری در مقایسه با سال های گذشته حاکی از کاهش میزان تولید و فروش محصولات است، به گونه ای که می توان گفت در حال حاضر بسیاری از خودروسازان با 10 درصد ظرفیت اسمی تولید خود مشغول فعالیت هستند.
کد خبر : ۱۱۲۳۶۴
بررسی روند تولید و فروش محصولات شرکت های خودروساز همچون سایپا دیزل طی سال جاری در مقایسه با سال های گذشته حاکی از کاهش میزان تولید و فروش محصولات است، به گونه ای که می توان گفت در حال حاضر بسیاری از خودروسازان با 10 درصد ظرفیت اسمی تولید خود مشغول فعالیت هستند.

مدیر مالی شرکت سایپا دیزل با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: مقدار فروش ماشین های تولیدی در حالی طی شش ماهه نخست سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 92، حدود 600 دستگاه بوده که این میزان طی سال 90 حدود 10 هزار دستگاه کامیون بوده است. برهمین اساس می توان گفت بازار فروش محصولات چندان مناسب نیست.

محمدیان در بیان دلایل کاهش مقدار تولید و فروش محصولات ابراز داشت: حدود 98 درصد از قطعات و لوازم اولیه مورد نیاز از کشورهای خارجی تأمین می شود که این امر به دلیل بروز مشکلات فراوان در فرآیند واردات لوازم و قطعات اولیه مورد نیاز در کشور، با تأخیر انجام می پذیرد و این امر در کاهش مقدار تولید مؤثر واقع شده است. همچنین در حال حاضر قطعات مورد نیاز از کشور چین و با ارز مبادله ای فراهم می شود.

وی افزود: افزایش قیمت فروش خودرو در پی رشد نرخ ارز و در مقابل کاهش توان خرید خودروسازان نیز موجب کاهش تقاضا و مقدار فروش تولیدات شده است.

این مقام مسئول در خصوص احتمال همکاری مجدد "خکاوه" با خودروسازان خارجی به ویژه شرکت VOLVO پس از برگزاری همایش بین المللی خودرو در ایران، بیان کرد: همکاری و تعامل دوباره "خکاوه" با شرکت های خارجی تا حد زیادی به کاهش فشار تحریم های بین المللی و قطعی شدن تحقق این امر بستگی دارد. در حال حاضر انجام فرآیند گشایش اعتبار اسنادی LC به سختی انجام می پذیرد که امیدوراریم با برداشته شدن تحریم های اعمالی بر کشور، شاهد سهولت در امر واردات و انجام عملیات بانکی باشیم. از این رو می توان گفت در صورت تحقق این امر به طور قطع شاهد بهبود وضعیت عملیاتی و سودآوری خودروسازان خواهیم بود.

مدیرمالی این شرکت خودروساز در ارتباط با طرح توسعه ای "خکاوه" تصریح کرد: این پروژه شامل توسعه و تولید محصولاتی جدید با بهای تمام شده پایین تر و در پی آن قیمت فروش ارزان تر است و در حال حاضر نیز در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که با توجه به عدم کشش بازار و نیز عدم وجود متقاضی کافی، نمی توان به طور قطع در خصوص آثار مثبت اجرای این پروژه در وضعیت سودآوری شرکت صحبتی به میان آورد.

محمدیان همچنین به برنامه افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و گفت: برنامه افزایش سرمایه "خکاوه" از 60 میلیارد به 210 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در حال اجراست، به گونه ای که در حال حاضر سرمایه شرکت به 120 میلیارد تومان افزایش یافته و مابقی برنامه نیز طی ماه های آتی به اجرا درخواهد آمد.

وی در خاتمه پیرامون برنامه های شرکت جهت پوشش زیان انباشته بیش از 419 میلیارد تومانی آن اظهار داشت: پوشش زیان انباشته شرکت به بهبود وضعیت فروش محصولات و سودآوری آن بستگی دارد که در صورت تحقق این امر زیان انباشته "خکاوه" نیز به طور کامل پوشش داده خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر