بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵
کد خبر : ۱۱۲۳۹۱
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وزیر خارجه درباره توافقات ژنو و بازرسی از کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژها، اعلام کرد هشدار لازم به تیم مذاکره‌کننده داده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از جلسه عصر امروز این کمیسیون پرداخت و اظهار داشت: خانواده سردار علیرضا عسگری از سرداران و فرماندهان مؤثر سپاه پاسداران که هفت سال قبل توسط صهیونیست‌ها در ترکیه ربوده شد، میهمان جلسه امروز کمیسیون بود.

وی افزود: همسر و فرزند سردار علیرضا عسگری با اعضای کمیسیون ملاقات کردند و در این جلسه اعلام شد که مطابق اطلاعات موثق از سوی منابع موثق اعلام شده است که بدون شک بدون هر گونه تردیدی برادر پاسدار سردار علیرضا عسگری به دلیل مسئولیت‌های مهم گذشته توسط رژیم صهیونیستی ربوده شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: در این جلسه بروجردی رئیس کمیسیون با تقدیر از تلاش‌های وزارت خارجه و بنیاد شهید در راستای زحمات قبلی، مجددا تأکید کرد که همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید تمام تلاش خود را در راستای آزادسازی سردار عسگری از چنگال صهیونیست‌ها به کار گیرند و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز موضوع را پیگیری و به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

نقوی خاطرنشان کرد:‌در ادامه جلسه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سؤال تعدادی از نمایندگان در کمیسیون حضور یافت، رسایی نماینده تهران از ظریف پرسید مواضع و اظهارات شما در مورد هولوکاست با چه موازینی قابل توجیه است؟ مواضعی که در بخشی از آنها تحریف نظرات مقام معظم رهبری در مورد هولوکاست بود؟

«ظریف توضیح داد که ما اعتقاد داریم رژیم صهیونیستی از موضع هولوکاست مظلوم‌نمایی کرده و ظلم بیشتری به مردم فلسطین و مسلمانان کرده است، در مورد بیانات مقام معظم رهبری هم اینجانب هیچ‌گاه از ایشان هزینه نمی‌کنم و برداشت شما اینگونه است.»

نقوی تصریح کرد: سؤال دوم توسط قاسم جعفری نماینده بجنورد مطرح شد، جعفری در مورد علت عدم پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت، از وزیر سؤال کرد و ظریف پیرامون اقدامات لازم وزارت خارجه توضیحاتی داد که نماینده بجنورد از توضیحات وی قانع شد، سپس جعفری پرسید علت شیفتگی در مذاکرات با غربی‌ها چیست؟ علت اصرار بر محرمانه بودن مذاکرات چیست؟ علت غفلت از برقراری جدی ارتباط با کشورهای اسلامی و شرق و مستقل چیست؟ که در پاسخ به سؤالات مذکور، سؤال‌کننده از توضیحات پیرامون دو سؤال اول قانع شد اما سؤال سوم منوط به بررسی‌های بعدی شد.

نماینده ورامین در مجلس یادآور شد: سپس حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مورد تعیین تکلیف وضعیت گروگان‌ ایرانی در یمن از ظریف سؤال کرد که وزیر خارجه توضیح داد وزارت خارجه هر گونه تلاشی که برای آزادی گروگان‌های ایرانی لازم باشد، انجام خواهد داد و اشاره‌ای به اقدامات انجام شده کرد و قرار شد با خانواده گروگان نیز ملاقات صورت پذیرد؛ پس از توضیحات ظریف نماینده سؤال‌کننده از پاسخ وی قانع شد.

وی متذکر شد: علی‌اصغر زارعی نماینده تهران از وزیر خارجه پرسید که «چرا در توافقات ژنو، پذیرفته شده که بازرسان به کارگاه‌های تولید و مونتاژ سانتریفیوژها دست یابند در حالی که چنین موضوعی در چارچوب NPT نیست؟ پذیرفتن چنین بازرسی بر خلاف استقلال کشور است؟»؛ پس از توضیحات وزیر و اعلام اینکه هشدار لازم به تیم مذاکره‌کننده داده خواهد شد، نماینده سؤال‌کننده از پاسخ وزیر قانع شد.

نقوی تأکید کرد: کریمی‌قدوسی نماینده مشهد در سؤال خود از ظریف با اشاره به سابقه مقابله ایران و غرب و حفظ عزت ملت ایران، پرسید «چرا در روند مذاکرات مواضعی اتخاذ شد و اقداماتی صورت گرفت که بر خلاف عزت مذکور بود؟»، وزیر در پاسخ گفت که ما همه تلاش خود را در راستای منافع ملی کشور، حفظ خطوط قرمز نظام و مقام معظم رهبری و عزت ملت ایران بکار گرفته و از این به بعد هم به کار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه کریمی‌قدوسی از پاسخ‌های وزیر قانع نشد، گفت: حلیمه عالی نماینده زابل نیز از وزیر خارجه سؤال داشت که از طرح سؤالش انصراف داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر