بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
مستطيل شيشه اي تالار

گاز گرفتگی در گروه پتروشیمی

معاملات هفته جاری در حالی آغاز شد که همچنان آثار ناشی از بودجه 93 و نیز سرگیجه آمریکایی ها از بابت تصمیم گیری درباره تحریم های اعمالی علیه ایران سرمایه گذاران را با تردید و نگرانی همراه ساخته است.
کد خبر : ۱۱۳۱۸۳
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.09.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 494 واحد افت به رقم 66182 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1893 واحد کاهش عدد 158732 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 769 واحد افت به رقم 86957 واحد رسيد.

همچنین در این روز بانک پاسارگاد با 74 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 157 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 21 واحد افت به رقم 865 واحد رسید.

در این شرایط امروز سهامی ذوب آهن با 0.61 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی مارون با 7 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 5454 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، معاملات هفته جاری در حالی آغاز شد که همچنان آثار ناشی از بودجه 93 و نیز سرگیجه آمریکایی ها از بابت تصمیم گیری درباره تحریم های اعمالی علیه ایران سرمایه گذاران را با تردید و نگرانی همراه ساخته است.

چراکه رشد درآمد برخی بخش ها همچون بودجه عمرانی کل کشور برخی صنعتگران را در حالی خشنود ساخته بود که در مقابل آن، احتمال افزایش نرخ گاز در این لایحه، صنایعی مانند پتروشیمی و سیمان را با نگرانی مواجه کرده است.

بدین ترتیب این روزها اغلب سهام شرکت ها بیشتر روندهای قیمتی پرنوسان را در معاملات سهام خود شاهد هستند تا پایداری روندهای قابل اطمینان؛ آنچنان که سهام شرکت ها در حالی چند روزی در مدار مثبت معامله می شوند که پس از آن در مدار منفی قیمت ها معاملات آنها دنبال می شود.

همچنین بحث این روزهای کنگره سنایی آمریکا پیرامون اعمال تحریم ها علیه ایران بوده، هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت تصویب، این طرح توسط رییس جمهور آمریکا وتو خواهد شد. اما به هر ترتیب ثمره این مسائل بر بورس تردید در میان سرمایه گذاران است.

اما نکته قابل توجه معاملات امروز روند مثبت حاکم بر قیمت سهام دو گروه بانکی و خودرویی در صف های خرید بود. بطوریکه این سهام با وجود تمام مشکلات، همچنان مورد توجه فعالان بورسی قرار دارد و دلیل این امر به اعتقاد اهالی تالار خوش بینی نسبت به آینده اقتصاد کشور است.

اما در پایان معاملات دیروز، بهای جهانی فلز روی نیز از قیمت 2000 دلار گذشت و به 2022 دلار افزایش یافت، هرچند سهام شرکت های فعال در گروه مذکور چندان نتوانست امروز با اقبال خریداران همراه شود.

به نظر می رسد ابهام درباره موضوع افزیش نرخ بهره مالکانه معادن و افکار نادرست برخی سرمایه گذاران از آثار منفی این امر بر سودآوری شرکت های گروه معدنی علت این عدم اقبال باشد. هرچند باید به این نکته توجه داشت که افزایش نرخ بهره مالکانه بیشتر مربوط به سنگ آهنی ها می شود و به تولیدکنندگان روی مرتبط نیست.

در گروه پتروشیمی نیز پس از اعلام صحبت هایی مبنی بر افزایش نرخ گاز مصرفی، خبر قطع کامل و اعمال محدودیت در فرآیند گاز رسانی به مجتمع های تولیدکننده اوره، آمونیاک و متانول اعلام شد. هرچند منابع موثق در هلدینگ غدیر از قطعی نبودن موضوع افزایش نرخ ها خبر می دهند. در نتیجه معاملات امروز نیز در نماد "وغدیر" و "پارسان" خریدهای گسترده ای انجام شد.

در این میان برخی خبرها از احتمال واگذاری پتروشیمی پارس به هلدینگ نفت و گاز پارسیان و جایگزینی آن با برخی زیرمجموعه های این هلدینگ حکایت دارد و اهالی تالار معتقدند تحقق این برنامه آینده درخشانی را پیش روی "پارسان" قرار خواهد داد.

دارویی ها نیز به دنبال نگاه مثبت فعالان بازار نسبت به گزارش های عملکرد 9 ماهه شرکت ها همچنان با اقبال خریداران رو به رو بوده و تا سقف قیمت های مجاز روزانه رشد کردند.

در گروه قندی نیز حرکت هایی از سوی سرمایه گذاران به چشم می خورد. آنچنان که سهام شرکت های مذکور همگی تا دامنه نوسان مثبت حداکثری قیمت ها بالا رفتند.

باید منتظر ماند و دید که آیا حرکت امروز این گروه شروع روندی جدید در معاملات آنها بوده و یا تنها نوسان یکی دو روزه می باشد.

امروز همچنین بالا گرفتن اختلاف میان شرکت ارتباطات زیرساخت با "اخابر" مبنی بر بدهی 170 میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران دلیلی برای عدم اقبال سرمایه گذاران به سهام این مجموعه بورسی بود. بدین ترتیب سهام "اخابر" امروز نیز در آستانه منفی قیمت ها مورد معامله قرار گرفت.

گروه انفورماتیک و رایانه نیز با شفاف سازی شرکت های فعال این حوزه مبنی بر عدم اثرگذاری طرح شاپرک بر روند سودآوری سال مالی جاری آنها، با افت تقاضا مواجه شده و در اکثر نمادها افت قیمت ها را شاهد بودند.

در مجموع بورس تحت تأثیر نگرانی سرمایه گذاران پیرامون بودجه و تصمیمات آتی کنگره آمریکا است. به هرترتیب در حال حاضر این شرایط تنها به نوسان قیمت ها و چرخش نگاه سرمایه گذاران به صنایع مختلف دامن زده است و هرچند روز یکبار صنعتی خاص توجه بیشتر فعالان بورسی را به خود معطوف می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر