بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
کد خبر : ۱۱۵۰۲۷

مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ساتا از واگذاري حدود 40 درصد سهام شركت پتروشيمي پارس كه در اختيار سرمايه‌گذاري ساتا بوده است، به صورت مزايده‌اي در بازار سرمايه خبر داد.

جعفر ربيعي روز گذشته در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» افزود: اين واگذاري قيمت پايه‌ ندارد و قرار است 15 درصد مبلغ معامله به صورت نقدي، ظرف 10 روز كاري دريافت شود و 55 درصد مبلغ نيز به صورت يك ماهه و مابقي به صورت اقساط مساوي و ماهانه دريافت خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه آگهي اين مزايده روز سه‌شنبه 24 دي‌ماه در روزنامه «دنياي اقتصاد» منتشر شده است، اظهار كرد: موفقيت در اين مزايده نياز به نقدينگي زيادي دارد و كساني كه مي‌خواهند در اين مزايده شركت كنند بايد از توان مالي خوبي برخوردار باشند.
ربيعي در پاسخ به اينكه شركت سرمايه‌گذاري ساتا چه اهدافي را از اين واگذاري دنبال مي‌كند؟ گفت: اولين هدف اين است كه براساس سياست‌هاي كلاني كه در ساتا وجود دارد، قرار است اين شركت سرمايه‌گذاري عمدتا در فعاليت‌هاي پروژه‌اي و توليد ثروت و دارايي حضور داشته باشد و ديگر به ماموريت‌هاي شركت‌داري و اداره شركت نپردازد.
وي افزود: با توجه به اين هدف ساتا ما اقدام به واگذاري تمامي سهام شركت پتروشيمي پارس كه در اختيارمان بود، كرده‌ايم.
مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ساتا اظهار كرد: هدف دوم ما دستيابي به نقدينگي كلان ناشي از اين معامله است كه شركت سرمايه‌گذاري ساتا در نظر دارد از اين نقدينگي در فعاليت‌هاي ديگر شركت به ويژه در پروژه‌هاي پتروشيمي كه در دست اجرا است استفاده كند.
ربيعي با ابراز اميدواري از اينكه فعالان بازار سرمايه و به ويژه شركت‌هايي كه مايل به سرمايه‌گذاري در بخش پتروشيمي هستند، در اين مزايده شركت كنند، افزود: اين مزايده به صورت بلوكي و يكجا برگزار مي‌شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه 60 درصد سهام باقيمانده پتروشيمي پارس در اختيار هلدينگ خليج‌فارس است و آيا احتمال دارد كه اين هلدينگ مابقي اين سهام را نيز در مزايده از آن خود كند، اظهار كرد: بله اين احتمال وجود دارد و با توجه به اينكه هلدينگ خليج‌فارس بخش زيادي از پتروشيمي‌هاي كشور را در اختيار دارد قطعا از ارزش اين شركت آگاه است و به عنوان يك مشتري بالقوه در اين معامله تلقي مي‌شود.
ربيعي با بيان اينكه به صورت طبيعي بازيگران اصلي اين مزايده هلدينگ‌هاي بزرگ خواهند بود، تاكيد كرد: اما شركت سرمايه‌گذاري ساتا اين مزايده را به صورت عمومي برگزار مي‌كند تا هر بنگاه و نهادي كه احساس مي‌كند مي‌تواند وارد اين سرمايه‌گذاري شود آزادانه بتواند قيمت دهد و حضور داشته باشد. وي در پاسخ به اينكه چرا قيمت پايه براي اين مزايده در نظر نگرفته‌ايد؟ گفت: به اعتقاد ما شركت پتروشيمي پارس شركت شناخته‌ شده‌‌اي در صنعت پتروشيمي است و فعالان بازار سرمايه كاملا با اين شركت، سابقه آن و محصولات آن آشنا هستند و ممكن بود هر قيمتي به عنوان قيمت پايه از سوي ساتا مطرح شود به نوعي جهت‌دهي به بازار تلقي شود. بر اين اساس قيمت پايه‌اي تعيين نكرده‌ايم.
وي پيش‌بيني كرد: بنگاه‌ها و فعالان اقتصادي در اين مزايده موفق خواهند بود كه نقدينگي در دسترس‌تري داشته باشند.
ربيعي ادامه داد: شركت سرمايه‌گذاري ساتا بازوي اقتصادي سازمان تامين‌اجتماعي نيروهاي مسلح است و تمامي فعاليت‌هاي اقتصادي اين سازمان در چارچوب و با مديريت شركت سرمايه‌گذاري ساتا انجام مي‌شود.
براين اساس تقسيم كاري در ساتا انجام شده که بر اساس آن، شركت سرمايه‌گذاري ساتا پروژه‌ها را انجام بدهد و به بهره‌برداري برساند و سپس آنها را ارزشمند كرده و به مجموعه‌هاي ديگر از جمله شركت‌هاي سرمايه‌گذاري غدير كه 51 درصد سهام آن متعلق به سازمان تامين‌اجتماعي نيروهاي مسلح است، بسپارد.
مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ساتا ادامه داد: ماموريت شركت‌داري و اداره شركت‌ها در ساتا به غدير سپرده شده است و البته اين به آن معنا نيست كه همه پروژه‌ها را به سرمايه‌گذاري غدير مي‌سپاريم، چرا كه شايد برخي از پروژه‌ها در مجموعه فعاليت‌هاي غدير نگنجد و آنها را به فعالان اقتصادي ديگر واگذار كنيم.
وي با بيان اينكه بر اين اساس مقرر كرديم سهام شركت پتروشيمي پارس را به صورت مزايده‌اي واگذار كنيم، ادامه داد: حدود 40 درصد سهام پتروشيمي پارس در سال 1388 از طريق دولت به عنوان رد ديون و پرداخت بدهي‌هاي دولت به سازمان تامين‌‌اجتماعي واگذار شد و 60 درصد باقيمانده سهام اين شركت در اختيار هلدينگ خليج‌فارس است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر