بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر : ۱۱۷۴۶۵
آرزو علیمدد:دستکاری در تعریف شاخص که مدت‌ها قبل انجام شد و بسیاری از تحلیلگران و بازیگران بازار در آن زمان خواستار اصلاحش شدند، امروز به یاری مدیران و مسوولان بورس آمده است. البته این اولین‌بار نیست که تغییر تعاریف به یاری مسوولان می‌آیند، تغییر تعریف کالاهای اساسی در تعریف تورم، یا تغییر تعریف اشتغال برای کاهش درصد بیکاری یا حتی تغییر سن شاغل و... جملگی تغییراتی است که در سال‌های اخیر با آمارهای اقتصادی کشور ما عجین‌ شده است. این‌بار هم تعریف شاخص سبب شده که حتی در این چنین ریزشی که جملگی سهامداران و فعالان بازار سرمایه را بیشتر از 30،40 یا حتی 50درصد و بالاتر متضرر کرده، شاخص در طی هفته گذشته تنها افتی برابر با 3/7 درصد یا سه‌هزارو87 واحد را نشان دهد.
 اما جالب اینجاست که قیمت سهام شرکت‌های تشکیل‌دهنده این بازار روزانه بیشتر از این درصد، یعنی چهاردرصد نزول می‌کند که این چهاردرصد هم به مدد دامنه نوسان است. حتی در آمار هفتگی اعلامی بورس هم به جز صنعت استخراج ذغال‌سنگ (که تنها دو شرکت کطبس و کشرق (فرابورس) را در مجموع‌اش دارد) شاخص صنعت کلیه صنایع منفی بودند. در بین سهامداران بورسی باید به کسی که در 10روز گذشته نزولی تنها چهاردرصدی، معادل ریزش شاخص، داشته، نشان دکترای افتخاری در مدیریت سبدگردانی داد. از سوی دیگر مسوولان که این روزها بسیار کم‌حرف شده‌اند، اذعان می‌کنند «نوسان ذات بازار سرمایه است.» اما آیا از بین‌رفتن بیش از 50درصد ارزش دارایی‌ها در لغت «نوسان» می‌گنجد؟ آنچه در ذهن با شنیدن این لغت متبادر می‌شود، عموما تغییری 10تا 15درصدی است نه آنچه هم‌اکنون در پرتفوی سهامداران رخ می‌دهد. حتی در لغتنامه دهخدا هم نوسان به معنای «بالا» و «پایین»شدن است پس بازاری که تمام سهامش در حال پایین‌رفتن است در این لغت نمی‌گنجد.
در روزهای اخیر، دیگر دیدن رنگ سبز برای سهامداران به آرزو بدل شده است. اعداد جملگی قرمز هستند و قیمت‌ها در سراشیبی سقوط قرار دارند. برخی نمادها هم بسته می‌شوند تا حتی همین اندک ریزش «نامحسوس» شاخص چندان رخ‌نمایی نکند. اما آیا این بستن نماد به معنای قفل‌کردن بخش بزرگی از دارایی‌های سهامداران نیست؟ و آیا تدبیری برای روز بازگشایی این سهام اندیشیده شده است؟ چه فرقی برای سهامدار می‌کند که قیمت سهمش روزی چهاردرصد افت کند یا در یک روز، راه نرفته‌اش را بپیماید؟
مسوولان همچنان در سکوت خبری به‌سر می‌برند هرچند نقدینگی لازم برای جمع‌کردن این بازار رقم بالایی نیست اما گویی «کلیدی» که برای بازکردن صندوق حمایت از بازار سرمایه ساخته‌اند، گم ‌شده است و کسی هم درصدد یافتنش نیست. اما این بازار همان است که تا چندی پیش پرصعود بی‌بدیلش بر سر هر کوچه‌و‌برزن شنیده می‌شد اما هم‌اکنون که نیازمند «یاری سبز» مسوولان است، به فراموشی سپرده شده و گویی متولیان امر درصددند تا این سهامداران خرد که ارزش دارایی‌هایشان شاید کمتر از 10درصد ارزش بازار است، دستی بجنبانند و بازار را نجات دهند یا با فداکاری به کناری بنشینند و شاهد تقلیل دارایی‌شان باشند. مشکلات سهامداران در چند روز اخیر چنان بی‌پاسخ مانده است که برخی با تجمع در مقابل تالارهای منطقه‌ایشان مراتب اعتراض خود را اعلام کردند. در برخی از سایت‌های بورسی نیز سهامداران یکدیگر را به تجمع در مقابل تالار حافظ دعوت می‌کنند تا شاید بتوانند اینگونه مشکلات خود را به گوش مسوولان برسانند.
تا چندماه پیش شاهد تبلیغات و برنامه‌های متعدد تلویزیونی بودیم که در آنها از سودهای هنگفت و سهل‌الوصول بازار سرمایه سخن به میان می‌آمد. اما ای‌کاش مسوولان بازار مانند سریال «آیینه» که سال‌ها پیش پخش می‌شد در خصوص روی منفی بازار هم سخنی می‌گفتند و به موازات وعده سودهای افسانه‌ای یک‌شبه، به از دست‌دادن دارایی‌ها در چند ساعت، عدم‌نقدشوندگی سهام در دوران رکود، بستن نمادها و قفل‌شدن دارایی‌ها نیز اشاره‌ای می‌کردند.
پرتفوی سهام بازیگرانی که شاید به‌دلیل حضور پررنگشان در بازار سرمایه و هدایت نقدینگی حقوقی‌های تحت‌مسوولیتشان به بخش تولید، شایسته تشویق بودند، به قدری در ضرر فرو رفته که حتی حاضر به مصاحبه نمی‌شوند و گپ‌وگفت دوستانه را ترجیح می‌دهند. نکته غم‌انگیز اینجاست که این ضرر نه به دلیل تحلیل نادرست آنها یا تشخیص به اشتباه الگوهاست، بلکه به دلایلی است که حتی تحلیلگران هم برای سهامش دلیل منطقی ندارند. در این گپی دوستانه، یکی از آنها معتقد بود که در حال حاضر این ریزش‌ها به ماهیت سهام یا ارزندگی آنها ربطی ندارد و ترس از ضرر بیشتر سبب شده تا سرمایه‌گذاران نقدبودن را به سهامداربودن ترجیح دهند. بنابراین تلاش می‌کنند سهامی را که امکان نقدشدن دارند را به‌سرعت بفروشند. همین امر سبب می‌شود تا حتی سهام ارزنده بازار هم که دلیلی برای ریزش ندارد؛ با صفوف فروش مواجه باشند.
کارشناس دیگری هم معتقد بود که بازار به‌لحاظ روانی آمادگی این ریزش را داشت. چراکه در چند ماهه گذشته اخبار منفی را بسیار سریع‌تر از اخبار مثبت جذب می‌کرد. شاید مجلس با مصوبه‌اش ماشه را کشید اما، بشکه باروت آمادگی انفجار داشت و تنها به‌دنبال بهانه می‌گشت. از سوی دیگر شاید بتوان مدعی شد که رویکرد مسوولان در خصوص بازار سرمایه چندان مناسب نبود. زیرا وقتی مجموعه‌ای با شعار «تغییر»، مدیریت کشوری را برعهده می‌گیرد، باید در تمام بخش‌ها این تغییر را اعمال کند تا در قبالش احساس مسوولیت نیز بکند. متاسفانه در چند سال اخیر به اشتباه، عملکرد مدیران با صعود و نزول شاخص گره خورده است. اما این همان شاخصی است که پیام غلط به سرمایه‌گذاران می‌دهد. متاسفانه در سال‌های اخیر فرهنگ‌سازی برای سهامداری در مسیر صحیحی حرکت نکرد و تنها به نکات مثبت و روزهای سبز بازار سرمایه اشاره شد و کسی از روزهای سرخ این بازار سخنی به میان نیاورد. به هر حال بازار سرمایه پس از مدتی به مدار مثبتش باز می‌گردد ولی، اعتمادی، که برای جلبش یک دهه وقت، توان و هزینه صرف شد از بین رفت.
4 دلیل ریزش بازار
محمدرضا عسگری، دلایل ریزش بازار سرمایه را به چهار دلیل عمده نسبت و توضیح داد: «یکی از مهم‌ترین دلایل به اشکالات مدیریتی مدیران بورس بازمی‌گردد. از سوی دیگر، مصوبات مجلس در خصوص نرخ خوراک، بهره مالکانه و بودجه نیز بی‌تاثیر نبود. در گام سوم هم ترس از دست‌دادن دارایی است که سهامداران را به حضور پررنگ در صفوف فروش تشویق می‌کند. همین امر سبب می‌شود تا شاهد هجوم سهامداران برای ابطال یونیت‌های صندوق‌ها نیز باشیم و به این ترتیب این ترس تشدید می‌شود. دلیل چهارم را نیز می‌توان‌ ناشی از تصمیمات سیاسی جناح‌ها دانست.» این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اذعان کرد: «متاسفانه نتیجه‌ای که امروز حاصل شده حکایت از این دارد که، دخالت‌هایی که در چند وقت اخیر در خصوص باز و بسته‌کردن نمادها رخ داد در کنار اعمال سلیقه‌های مدیریتی، مناسب نبوده است و به‌تدریج زمینه‌های بروز بحران را فراهم آورده است.»
عسگری با اشاره به اینکه ریسک سیستماتیک بازار افزایش یافته عنوان کرد: «به‌دلیل افزایش ریسک بازار، سهام تمامی صنایع رو به نزول قرار گرفته‌اند و سهامداران کمتر به‌دنبال دلیلی برای ماندن هستند و ترجیح می‌دهند با سرعت هرچه بیشتر بازار را ترک کنند.»
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاحق
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
بسمه تعالی
1- وجود رانت در بازار
2- عادت به سرگرم کردن مردم و یا همان کلاهبرداری از سرمایه مردم
3- وجود فساد و ویژه خواری در سیستم و دستگاه‌های دولتی خاصه سیستم های مالی
4- خود سیستم و دستگاه‌های دولتی بدتر از همه از حول حلیم تو دیگ می افتند. یا همون چاه کندن برای مردم. یا همان جرزنی دولتیها که از بازار عقب ماندن و ماجرای همیشگی دوران بچگی که اددصل و یا ریست کردن برنامه خرید فرصت و فرجه دادن به خودیها.
هدی
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
تجربی گفت بی تجربه ها هیجانی وارد شدند دیدند نه خبری نیست دوستان از سهام بنیادی مثل. فولاد. فملی. بانکیها. سرمایه سایپا.و حتی پتروشیمیها غافل نشوید که بازار دارد بر میگردد>>>>>>>
س
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
شنيدين از١٥اسفند همه سبزه عيد ميزارن تا اول فروردين آماده بشه بزارن سر سفره ٧ سين؟؟ حالا آقايون هى ميگن سهام از ١٥ اسفند خوب ميشه قشنگ سبز ميشه رشد ميكنه واقعأ همه اش جوكنا !!!! اينم نتيجه تحليلشون مثلأ دارن حرفه اى عمل ميكنن!!!
smsm
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
با این روش هم که امروز انجام شد بورس جوابگو ضرر سهامدارها نیست راه حل اساسی میخواد لطفا پاسخگو باشید
کاربر
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
بستن اکثر نمادهای تاثیر‌گذار پتروشیمی هم که از ابتدای هفته رخ داد، نتوانست تدبیری هرچند کوتاه‌مدت برای آرام‌کردن جو منفی بازار سرمایه باشد. البته بدیهی بود که هیچ‌گاه با پاک‌کردن صورت‌مساله نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد. هرچند روز آغازین بازار، تلاش اندکی برای جمع‌کردن صفوف طویل فروش انجام شد اما از آنجایی که این اقدام، عملی شتابزده و بی‌تعمق بود، نتوانست جوابگوی سیل خروشان فروشندگان بازار باشد. تعطیلی اواسط هفته هم که عمدتا معاملات را کم‌رمق می‌کرد، نتوانست از بلندای صفوف فروش بکاهد و حتی در روز پایانی مبادلات، تقاضای فروش‌ها بسیار قدرتمند شد و صفوف فروش بلندتر. عدم حمایت از بازار، سهامداران متضرر را تا جایی ناامید کرده که برخی از آنها با تجمع در مقابل تالارهای منطقه‌ای‌شان خواستار استعفای مدیران بورسی بودند (خبرگزاری فارس). همچنین، شایعاتی مبنی بر تجمع‌های مختلف به‌منظور اعلام نارضایتی سهامداران در سایت‌های مختلف بورسی به چشم می‌خورد. هرچند این‌گونه رفتارها پسندیده نیست اما سهامدارانی که تنها در چند روز گاه دارایی‌شان به نصف تقلیل‌یافته به‌دنبال جواب و تدبیری از سوی مسوولانی هستند که سکوت پیشه کرده‌اند. نتیجه تمامی این عوامل این شد که شاخص بورس 1100واحد افت کرد.
انتقال نمادها آغازگر بحران شد
حسین خواجویی یکی از تحلیلگران بازار سرمایه، با عنوان این مطلب که کنترل شاخص و انتقال برخی از نمادها از بازار پایه به توافقی آغاز‌گر این ریزش ناگهانی و بی‌دلیل بازار بوده است، توضیح داد: «متاسفانه در چند ماه اخیر شاهد دخالت بورس در ارایه گزارش‌های برخی از شرکت‌ها با هدف کنترل شاخص بودیم که نارضایتی آنها را در پی داشت. از سوی دیگر، انتقال برخی از نمادها از بازار پایه به توافقی که مشکلات عدیده‌ای را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده، سبب شد برخی دیگر از حقوقی‌های بازار نیز از این تغییر به یکباره و شتابزده متضرر شوند. این عوامل سبب شد تا حقوقی‌هایی که در ریزش‌های قبلی به یاری بازار می‌آمدند، از حمایت دست کشیده و بی‌تفاوت به نیاز بازار به حمایت، تنها نظاره‌گر باشند و در برون‌رفت از بحران قدمی بر ندارند.» وی ادامه داد: «متاسفانه هدف مدیران بورسی در چند سال اخیر تنها ثبت رشد مداوم شاخص بوده است. به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد تصمیمات ماه‌های اخیر طوری اتخاذ شد که جلوی رشد شاخص گرفته شود و پتانسیل بالایی که در حال حاضر این بازار دارد به سال آینده منتقل شود تا نشانگر تداوم رشد در سال‌های متوالی باشد. اما متاسفانه این مدیریت با اعمال برخی فشارها و دستورهایی که صورت گرفت دلخوری‌هایی را به همراه داشت. به این ترتیب به اعتقاد بنده، گروه‌های مختلفی در بازار شکل گرفتند که با تکیه بر دلخوری‌هایشان، مسیر لجبازی و مخالفت با یکدیگر را در پیش گرفتند و هر یک با بی‌توجهی به نیاز بازار و رویگردانی از آن، مسیر نزول را هموار کردند.» خواجویی خاطرنشان کرد: «به این ترتیب هر روز سناریوی جدیدی مطرح شد و فضای بازار را مسموم کرد. یک روز شایعه ارتباط مدیران بورسی با افراد خاص بود و روز دیگر استعفای مدیر، فردایش نیز شایعه دستگیری برخی مدیران متخلف. به این ترتیب بازیگران و سهامداران بازار در ابهامی عمیق فرو رفتند چراکه هرچند شایعه تغییر مدیر به مفهوم تغییر سودآوری شرکت‌ها و صنایع نیست، اما تکرار این شایعات ابهامی را پدید می‌آورد که سهامدار نوورود و کم‌آگاه را از بازار‌ گریزان می‌کند و با افزایش تنش‌ها و تردید‌ها، جو حاکم رو به منفی‌شدن می‌گراید. درواقع به نظر می‌رسد که بازار در مدار اخبار منفی‌گیر افتاده است.»
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «این اخبار منفی هرروز از گوشه‌ای سر برون می‌زد و به موازات، صندوق‌ها نیز که از ابتدای تولدشان تجربه حضور در بازار منفی را نداشتند، با فشار ابطال‌ها مواجه شدند و با حضور پررنگشان در صفوف فروش، بر این بحران افزودند.»
خواجویی گفت: «البته نباید از این نکته نیز غافل شویم که متاسفانه بسیاری از سهام مطرح بازار قفل شده‌اند و همین امر سبب شده تا نقدینگی بسیاری از فعالان بازار که حتی در صدد حمایت نیز هستند، آزاد نباشد. از سوی دیگر در برخی نمادها نیز تحلیلی منطقی برای فروش و آزاد‌سازی سهم وجود ندارد چراکه از ارزش ذاتی‌شان پایین‌تر مبادله می‌شوند. گروه دیگر حقوقی‌ها نیز که نقدینگی لازم برای جمع‌کردن بازار را دارند به‌دلیل دلخوریشان حاضر به حمایت نیستند.
این کارشناس بازار در ادامه اشاره کرد: «متاسفانه ما هرگز شاهد چنین نزول بی‌دلیلی نبودیم. شاید برای افت قیمت برخی صنایع مانند پتروشیمی‌ها بتوان دلیلی نیز مطرح کرد اما بسیاری دیگر در حال حاضر به کمتر از ارزش ذاتی‌شان مبادله می‌شوند و تحلیلگران نمی‌توانند دلیلی برای افت قیمتشان بیابند. به این ترتیب می‌توان مدعی شد که بخش بزرگی از نزول بی‌دلیل بازار به دلیل ترس و سوءمدیریت است چراکه به‌نظر من در برخی نمادها پتانسیل رشد به‌حدی پررنگ است که نمی‌توان توجیهی برای نزولش یافت. لجبازی مدیران با تصمیمات اتخاذشده در ماه‌های گذشته سبب این بلاتکلیفی و ضرر‌های هنگفت سهامداران شده و بازار خارج از مدار منطق در حال ریزش است. اما اگر در همین جو منفی کنونی، دولت که رشد شاخص را در اعلام برنامه‌های موفق اقتصادیش سرلوحه قرار داد، تصمیم به حمایت بگیرد، قادراست به‌راحتی بورس را از بحران کنونی نجات دهد. در غیر این صورت و تداوم این روند در هفته آینده، به‌طور حتم با بحرانی مواجه می‌شویم که برون‌رفت از آن بسیار مشکل خواهد بود.»
وی در پایان پیشنهاد کرد: «شاید بد نباشد که برای جلوگیری از تکرار چنین بحران‌هایی، متولیان برنامه بلند مدتی برای بالابردن سطح دانش و تحلیلگری سهامداران نوورود و کم‌آگاه در بازار در نظر بگیرند و به موازات، از مداخله دستوری‌شان در ارایه گزارش‌های شرکت‌ها و الزام به مثبت نگهداشتن شاخص نیز بکاهند.»
آرش
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
*******************
توصیه به نوسنده این مقاله :

لطفا بدون آمار و ارقام و پژوهش از ضررها بیش از 50 درصد حرف نزنید ، متضرر شدن برخی سهام داران تازه وارد منتفی نیست و متوسط آن از 10 تا 15 درصد بیشتر نخواهد بود یا معادل افت شاخص کل.

* بدون مطالعه دلیل شمردن و دلیل تراشیدن معادل اراجیف گویی است.

.
.
SAED
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
تا رییس سازمان بورس عوض نشود بازی همین است تیم شکست خورده با تغییر مربی جان تازه میگیرد. بیسواد ها باید بروند ژنرال ها باید بیایند.
mohsen
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
این صدا و سیما تا قبل از ریزش بازار این آقای نسبتا محترم رو هفته ای یه بار می اورد درباره منفعت بورس و سرمایه گذاری بی دغدغه حرف بزنه...حالا چرا صدا و سیما نمیاد از این آقا دعوت کنه بیاد تا از نگرانی های مردم کم کنه...شایدم این از سیاست های ضرغامی باشه...
mohsen
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
این صدا و سیما تا قبل از ریزش بازار این آقای نسبتا محترم رو هفته ای یه بار می اورد درباره منفعت بورس و سرمایه گذاری بی دغدغه حرف بزنه...حالا چرا صدا و سیما نمیاد از این آقا دعوت کنه بیاد تا از نگرانی های مردم کم کنه...شایدم این از سیاست های ضرغامی باشه...
رابین هود
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
سیاستهای اشتباه وزارت اقتصاد ودارایی وبانک مرکزی وعدم حمایت دولت و مجلس از شرکتهای بورسی است وقتی که همش صحبت از افزایش سود بانکی وامروز هم اوراق 23درصدی برای فردا هم .... با شانتاژخبری که بورس رکورد زد مردم ناشی را وارد بازار کردیم وحالا اینم عواقبش با تعویض ریس سازمان درست نمی شه ای بورس نیوز
کوروش
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
اون دوستی که نوشتن : توصیه به نوسنده این مقاله :

دوست عزیز ، یعنی شما می گویید سهام فقط 10 الی 15 درصد ریزش داشته است ؟ فکر کنم از طرف سازمان هم دارن تو بورس نیوز مطلب میزنن . خیلی سر در گم شدن
محمد امین
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کشش ندید مشعیت الهی بوده
قریشوندی
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
با سلام بنده تا الان فقطاز شاوان تا الان 15 میلیون تو ی ضرر هستم واقعا متاسفم برای مدیریتهای کلان کشور هر کسی هر کاری که بخواد انجام میده و کسی هم نه پیگیر نه پاسخگو می باشد آخه این چه مدیرتیه آیا یک نفر بدون ضعف نیست که جلوی اینها را بگیره یا همه مشکل دارند