بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
در تحلیل بنیادی شرکت فرآورده های نسوز آذر بررسی شد:

"کاذر" در سال 93 چقدر سود دارد؟

حدود 50 درصد از مواد اولیه مورد نیاز شرکت به صورت خارجی تأمین می گردد و موادی همچون خاک نسوز، دولومیت خام و منیزیت خام در زمره مهمترین مواد مصرفی شرکت هستند.
کد خبر : ۱۱۷۴۷۲

تاریخچه فعالیت شرکت

شركت فرآورده های نسوز آذر در سال 1370به صورت شركت سهامی خاص تأسيس شده و در سال 1381 در اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتی اصفهان به ثبت رسيده است و در همان سال به شركت سهامی عام تبديل و در زمره شركت های وارده به بورس اوراق بهادار تهران قرارگرفت. در حال حاضر شركت فرآورده های نسوز آذر جزء واحدهای تجاری وابسته به شركت تكادو (سهامی عام) می باشد.

موضوع فعاليت شركت طبق ماده 7 اساسنامه تهيه و توليد انواع فرآورده های نسوز، انجام تحقيقات در زمينه مواد اوليه تكنولوژی توليد نسوز و سراميك و كاربرد صنعت، همچنين نظارت و مشاوره فنی و اجرای عمليات نسوز كاری و صنايع وابسته، ارائه خدمات بازرسی و كنتـرل كيفی فرآورده های نسوز و سرمايه گذاری در ساير شركت ها و ايجاد شركت های جديد است.

ترکیب صاحبان سهام

زیر مجموعه های شرکت

* شرکت سهم سرمایه گذاری خود در سهام "کفپارس" را از 20 درصد به 5 درصد کاهش داده است.

* شرکت بیش از 12 میلیون سهم یعنی معادل 68 درصد از سهام شرکت تهیه و تولید مواد اولیه استقلال سپاهان را خریداری نموده است.

ظرفیت تولید

* آجر و جرم های دولومیتی از جمله محصولات اصلی شرکت می باشند که ظرفیت تولید فعلی در انها در محصول آجر دولومیتی اندکی کمتر از ظرفیت اسمی و در محصول جرم بیش از ظرفیت اسمی، تولید می گردد.

* در مجموع نیز ظرفیت تولید برآوردی شرکت حدود 30 درصد از ظرفیت اسمی آن عقب تر بوده که در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز می توان این ظرفیت خالی را تکمیل نمود.

وضعیت تولید و فروش

* همانطور که از جدول فوق پیداست روند تولید و فروش محصولات "کاذر" طی سه سال گذشته از نظر مقداری ثابت بوده و تغییر چندانی نداشته است.

* کلیه محصولات تولیدی در داخل کشور به فروش می رسد و شرکت های فولادی و سیمانی خریدار اصلی آن ها هستند.

وضعیت نرخ فروش

* با توجه به جدول فوق پیداست که نرخ های فروش محصولات در سال 92 به خصوص در نیمه اول سال جاری به دلیل افزایش نرخ ارز با بیشترین رشد قیمت ها رو به رو بوده است.

* نرخ فروش محصولات به صورت مزایده ای تعیین می گردد که روند قیمت ارز و میزان ثبات آن در آن بسیار اثرگذار می باشد.

وضعیت سودآوری

* با توجه به جدول فوق حاشیه سود عملیاتی شرکت در سال 91 نسبت به سال 90 با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده که دلیل اصلی آن رشد فاحش نرخ های فروش محصولات در سال 91 بوده است.

* همچنین در سال 92 با وجود رشد قابل ملاحظه سود هر سهم شرکت، حاشیه سود عملیاتی تغییر چندانی نسبت به سال 91 نداشته است. دلیل اصلی این امر شناسایی سود غیر عملیاتی ناشی از فروش دارایی در سال 92 می باشد.

وضعیت بهای تمام شده

* حدود 50 درصد از مواد اولیه مورد نیاز شرکت به صورت خارجی تأمین می گردد و موادی همچون خاک نسوز، دولومیت خام و منیزیت خام در زمره مهمترین مواد مصرفی شرکت هستند.

* همانطور که از جدول فوق پیداست، نرخ خرید مواد اولیه از سال 91 تا پایان نیمه اول سال جاری به دلیل رشد نرخ ارز با افزایش همراه بوده، اما از ابتدای نیمه دوم به بعد همزمان با ثبات نرخ ارز شاهد کاهش اندک قیمت های خرید هستیم.

ادامه این گزارش تحلیلی به همراه برآورد سود هر سهم سال 93 شرکت را در سایت Bourseblog.ir بخوانید.

www.bourseblog.ir

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
وضعیت سهام نسوز آذر در سرامیک صنعتی اردکان چگونه است ؟ مگر سهامدار آن نیست ، پس چرا ننوشته اید؟؟!!
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷
كاذر هنوز سود سال 1389 ما را هم نداده. وقتي هم كه زنگ ميزني يه نفر با لهجه غليظ اصفهاني ميگه برو بورس شكايت كن تا شركت سودتو بده اين سهم اگه 100 تومن هم بشه من حتي يدونه هم ازش نميخرم.
امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۵
شروع تبلیغات غیرمستقیم باتوجه به آرامش نسبی بورس توسط بورس نیوز کلید خورد
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
دوستان این شرکت شفاف عمل نمی کند وسود سهام را ۳ سال بعد می پردازد دقت کنید