بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
کد خبر : ۱۱۷۸۱۶

سحر نمايشي: از روز دوشنبه با انتشار اخباري مبني بر خروج 32 گريد كالاي پليمري و شيميايي از ليست بهين‌ياب، برخي از محصولات پتروشيمي در بازار آزاد با افزايش قيمت مواجه شدند. همچنين معاملات اين محصولات در بورس كالا نيز حجم تقاضاي بيشتري را نسبت به روز‌هاي قبل شاهد بود.

برخي از كارشناسان معتقدند هدف بورس كالا از اين كار افزايش حجم تقاضا براي محصولاتي است كه طي اين مدت تقاضاي اندكي را نسبت به ساير محصولات شاهد بوده‌اند، اما اين در شرايطي است كه اين خبر اگرچه تقاضا در بورس را افزايش داد، ولي احتمال دارد در نتیجه آن ساير محصولات نيز با افزايش سقف رقابتي مواجه شوند.
مدير امور ناظرين و تالارهاي بورس كالاي ايران در اين زمينه اعلام كرد: با توجه به تعادل نسبي بازار و ميزان توليد برخي محصولات در مجتمع‌هاي پتروشيمي، كارگروه تنظيم بازار پتروشيمي عرضه و معامله تعدادي از كالاها را در خارج از سيستم بهين‌ياب تصويب كرده و بر همين اساس متقاضيان خريد اين دسته از كالاها مي‌توانند خارج از سيستم بهين‌ياب و با رعايت ضوابط و مقررات دستورالعمل ثبت سفارش، از بورس كالا خريد كنند.
وي با اشاره به اينكه تا قبل از اين مصوبه، كليه متقاضيان محصولات پتروشيمي بايد ابتدا در سايت بهين‌ياب يا همان درگاه اطلاعات و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌نام كنند، گفت: هم‌اكنون 32 گريد كالاي پتروشيمي از چارچوب اين رويه خارج شده‌ و خريداران نياز به خريد از طريق سايت بهين‌ياب نداشته و مي‌توانند مستقيم از بورس كالا خريد كنند.
مدير امور ناظرين و تالارهاي بورس كالاي ايران در ادامه به معرفي اين محصولات پرداخت و گفت: ليست كالاهاي غيربهين‌ياب مصوب كارگروه تنظيم بازار محصولات پتروشيمي شامل برخي از گريدهاي اپوكسي رزين، اسيد كلريدريك، اوره صنعتي، آب ژاول، آمونياك، پلي‌اتيلن ترفتالات، پلي‌اتيلن سبك و سنگين، پلي استايرن انبساطي، پلي بوتادين رابر، PVC، تري‌‌اتانول آمين، كريستال ملامين و منو‌اتانول آمين برخي از توليدكنندگان محصولات پتروشيمي است.
يعقوبي افزود: كالاهاي اعلام شده، در حقيقت جزو كالاهايي هستند كه با مازاد عرضه در بورس روبه‌رو هستند و از اين پس عرضه اين كالاها مشمول عرضه در «روزهاي غير‌بهين‌ياب» يعني روزهاي شنبه و يكشنبه هر هفته است.
وي تصريح كرد: بديهي است شرايط عرضه ساير كالاها، طبق روال قبلي و از طريق و مطابق سايت بهين‌ياب صورت خواهد گرفت.
يعقوبي تاكيد كرد: بورس كالاي ايران تلاش داشته كه نسبت به شرايط بازار و اقتصاد ملي، با هماهنگي نهادهاي ناظر و مرتبط، بهترين تصميم را اتخاذ كند؛ از اين رو، همان طور كه هم اكنون كالاهايي كه با مازاد عرضه، از ليست بهين‌ياب خارج شده‌اند، اميد است كه دولت با تدبير خود زمينه واردات آن دسته از محصولات پليمري و شيميايي را كه با كمبود عرضه مواجهند، فراهم كند تا بازار بتواند به تعادل برسد.
مدير امور ناظرين و تالارهاي بورس كالاي ايران در پايان يادآور شد: مكانيسم بازار ايجاب مي‌كند كه با ايجاد بستر مناسب براي عرضه و تقاضا و كشف قيمت، زمينه را براي تعادل بازار مبتني بر منافع ملي فراهم كنيم. بورس كالاي ايران در راستاي اين امر برخي از كالاهايي كه با مازاد عرضه مواجه بوده از ليست بهين‌ياب خارج كرده است و سقف و كف قيمتي برخي محصولات را نيز تغيير داده است، بنابراين انتظار مي‌رود كه با واردات برخي از محصولات پليمري و شيميايي كه در مورد آنها با كمبود مواجهیم، لازمه‌هاي يك بازار پويا در كشور فراهم شود. حال در اين ميان اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا حذف اين كالاها از حوزه سايت بهین‌یاب خطر دلال بازي را افزايش نمي‌دهد؟
مديرعامل كارگزاري توسعه سرمايه دنيا در پاسخ به اين سوال به خبر نگار «دنياي اقتصاد» گفت: با وجود سايت بهين‌ياب افراد خارج از بورس به ‌وسيله واسطه‌گرها به اين محصولات دسترسي داشتند، حال با اين كار افراد خودشان كالاي مورد نظر را خريداري كرده و به دليل افزايش رقابت و رشد مجدد قيمت‌ها دست دلالان واسطه‌گران از بازار اين محصولات به مرور زمان كوتاه خواهد شد.
دكتر حسن علي بشارت احساني در ادامه افزود: اين اتفاق همانند گذاشتن سقف 10 درصدي اتفاق خوبي است و مي‌تواند خريداران واقعي را به اين بازار جذب كند.
وي افزود: در كل از نظر اصول اقتصادي اين‌گونه محدوديت‌ها صحيح نيست، چرا كه محدوديت، رانت‌خواري ايجاد مي‌كند و موجب ورود افراد غيرحرفه‌اي به بازار مي‌شود.
از طرفي برخي كارگزاران محصولات پتروشيمي معتقدند با آزادسازي سايت بهين‌ياب براي اين محصولات در حقيقت اجازه ورود دلالان را به بورس داده‌ايم، در حالي كه بهتر بود شرايط به گونه‌اي فراهم شود كه خريدارهاي واقعي وارد رينگ شوند در اين صورت ديگر قيمت‌ها افزايش مجددي را تجربه نمي‌كرد.
اين در شرايطي است كه يكي از كارگزاران كارگزاري سينا معتقد است هدف از خروج اين 32 محصول از ليست بهين‌ياب فروختن محصولاتي است كه طي اين مدت با تقاضاي اندكي مواجه شده بودند. اين كارگزار گفت: 90 درصد اين محصولات مصرف‌كنندگان محدودي دارند، به همين دليل با اين كار خواسته‌اند تقاضا براي اين محصولات را بالا ببرند.
به اين ترتيب، ليست 32 قلم كالای مجاز به عرضه در روزهاي خارج از بهين‌ياب با قيد توليدكننده، شامل موارد زير است: اپوكسي رزين جامد محلول در زايلين، اپوكسي رزين جامد محلول در زايلين E1X75LC، آپوكسي رزين مايع-E06SPL، اسيد كلریدريك، اوره صنعتي-OFF درجه يك، اوره صنعتي گرانوله، آب ژاول، آمونياك، پلي‌اتيلن ترفتالات LUMP1، پلي‌اتيلن ترفتالات LUMP2، پلي‌اتيلن ترفتالات آنتي باكتريال 641AB، پلي‌اتيلن ترفتالات نساجي 641-OFF درجه يك، پلي‌اتيلن ترفتالات نساجي SUPER BRIGHT- OFF درجه يك، پلي‌اتيلن سبك تزريقي 1922T، پلي‌اتيلن سبك فيلم 2100TN00، پلي‌اتيلن سنگين تزريقي I3UV، پلي‌اتيلن سنگين دوراني 3840UA- OFF درجه 2، پلي‌اتيلن سنگين فيلم MF3713، پلي‌اتيلن سنگين فيلم EX5، پلي استايرن انبساطي 500، پلي استايرن انبساطي 1460، پلي بوتادين رابر 1220، پلي‌وينيل كلرايد E7244، پلي وينيل‌كلرايد E7244-OFF درجه 1، پلي‌وينيل كلرايد E7244-OFF درجه 2، پلي‌وينيل كلرايد S65-OFF درجه 2، پلي‌وينيل كلرايد S70-OFF درجه 1، پلي‌وينيل كلرايد S70، تري‌‌اتانول آمين، كريستال ملامين و منو‌اتانول آمين.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر