بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
در تحلیل بنیادی فرآورده های نسوز پارس بررسی شد:

آنچه در "کفپارس" می گذرد

* از آنجایی که بیش از 70 درصد مواد اولیه بصورت وارداتی تامین می شوند، رشد قیمت ارز تاثیر بسزایی در نرخ خرید مواد مصرفی دارد که این امر در سال 92 به خوبی قابل مشاهده است.
کد خبر : ۱۱۸۱۱۴

تاریخچه فعالیت شرکت

شرکت فرآورده های نسوز پارس در سال 1363به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در تاریخ 1377به شرکت سهامی عام تبدیل شده است.

موضوع فعالیت شرکت عبارت است از تاسیس و ایجاد کارخانجات و تهیه مواد اولیه به منظور تولید و سوخت فرآورده های نسوز و فروش محصولات بصورت داخلی و صادراتی.به موجب پروانه بهره برداری مورخ 1384.1.28 ظرفیت تولید برای سه شیفت کاری انواع آجر نسوز 31 هزار تن، انواع جرم نسوز 39 هزار تن و جمعاً 70 هزار تن محصولات نسوز تعیین شده است.

ترکیب صاحبان سهام

زیر مجموعه های شرکت

ظرفیت تولید

* با توجه به جدول فوق ظرفیت تولید برآوردی شرکت 59 درصد عقب تر از ظرفیت اسمی آن بوده که با تامین مواد اولیه مورد نیاز میتوان این ظرفیت خالی را تکمیل نمود.

وضعیت تولید و فروش

* با توجه به جدول فوق روند تولید و فروش شرکت طی سه سال اخیر تقریبا بدون تغییر بوده است.

* کلیه محصولات تولید شده بصورت داخلی بفروش می رسد.

وضعیت نرخ فروش

* از آنجایی که نرخ فروش محصولات شرکت بصورت مزایده ای تعیین می گردد و همچنین تغییرات نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر قیمت های فروش دارد، لذا همانطور که از جدول فوق پیداست در سه ماهه دوم شاهد رشد چشم گیر قیمت فروش محصولات هستیم.

* با توجه به ثبات نرخ ارز از نیمه دوم سال جاری به بعد، قیمت های فروش محصولات نیز تا حدودی از ثبات برخوردار بودند .

وضعیت سودآوری

* افزایش حاشیه ی سود عملیاتی شرکت در سال 91 نسبت به سال قبل، بدلیل رشد قابل ملاحظه نرخ های فروش بوده است.

* همانطور که از جدول فوق نیز پیداست در سال 92 به دلیل رشد قابل توجه بهای تمام شده محصولات حاشیه سود عملیاتی شرکت با کاهش نسبت به سال 91 همراه بوده در واقع حاشیه سود عملیاتی شرکت بار دیگر در محدوده سال 90 قرار گرفته است.

وضعیت بهای تمام شده

* از آنجایی که بیش از 70 درصد مواد اولیه بصورت وارداتی تامین میشوند،رشد قیمت ارز تاثیر بسزایی در نرخ خرید مواد مصرفی دارد که این امر در سال 92 به خوبی قابل مشاهده است.

ادامه این گزارش تحلیلی به همراه برآورد سود هر سهم سال 93 شرکت را در سایت Bourseblog.ir بخوانید.

www.bourseblog.ir

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
kamyar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
در این گزارش با استناد به افزایش هزینه های سربار، پیش بینی سود شرکت در سال 1393 همراه با زیان اعلام شده. این در حالیست که مبلغ 150 میلیارد ریال از هزینه های سربار شرکت در سال 1392 به علت رعایت استاندارد حسابداری 16 بوده که تسعیر بدهی های ارزی رو به بهای تمام شده ماشین آلات برده و از آنجایی که از عمر مفید 12 ساله ماشین آلات 10 سال میگذره، تقریبا تمامی این مبالغ به صورت شناسایی استهلاک در صورتهای مالی سال 1392 آورده شده است. این هزینه در سالهای آتی وجود نداره و بودجه شرکت برای سال مالی 1393 قابلیت تعدیل سنیگن رو خواهد داشت.
در گزارشات کارشناسی لطفا یادداشت های همراه در گزارش حسابرس رو هم ببینید.
سخنی هم با بورس نیوز:
شما یک سایت خبری نیستین که هر تحلیلی در سایت بزارید. شان شما یک سایت حرفه ای در بازار سهام هستش بنابراین با چن گزارشی که ازتون خوندم احساس میکنم به شدت نیازمند گروههای سردبیری برای چک گزارشات هستید.با تشکر