بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸
کد خبر : ۱۱۸۱۶۱

همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت 43واحدي شاخص كل بود.

در بازار ديروز معامله‌گران در حالي شاهد رسيدن شاخص به 81هزار و 281واحد بودند كه همچنان بازار با توجه به مقررات معاملاتي جديد از خريدهاي پر‌تعداد اجتناب مي‌ورزد. در همين حال با توجه به اينكه در روش كنوني معاملات به دليل محدوديت ميزان فروش و عدم تغيير در قيمت پاياني روند تغييرات قيمتي نيز عملا تحت تاثير قرار گرفته است، كارشناسان بازار از تشخيص روند و ارزندگي سهام باز‌مانده و سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي نيز از سطح فعاليت خود كاسته‌اند.
روز گذشته در تحولات سياسي سخنان معاون وزير امور خارجه آمريكا در پذيرش حق غني‌سازي كشورمان از اهميت برخوردار بود و احتمال رسيدن به توافقي كامل را موجب مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، سيدعباس عراقچي معاون وزير امور خارجه در افتتاحيه بيست‌و‌چهارمين اجلاس شوراي برنامه‌ريزي منطقه‌اي سازمان همكاري اقتصادي اكو در مقر اين سازمان در تهران اظهار كرد: يكي از موضوعات راه‌حل جامع كه در توافق ژنو عنوان شده و در راه‌حل جامع وجود خواهد داشت و در مذاكرات اخير روي آن بحث كرديم، همكاري صلح‌آميز بين‌المللي هسته‌اي ايران است كه زمينه‌ مختلفي را در بر مي‌گيرد و ما در‌خصوص اين زمينه‌ها گفت‌وگوهايي در آينده خواهيم داشت.
در همين حال در صحنه اقتصادي بانك مركزي آمار فروش اوراق 23درصد خود را اعلام كرد كه در 7روز نتوانست اوراق را به فروش رسانده و 25درصد آن فروش نرفت.اين آمار نگراني‌هايي را در مورد تاثير نرخ بهره در اقتصاد كشور و هدايت نقدينگي سرگردان ايجاد كرده است.
در بازار ديروز در گروه پتروشيمي نماد پتروشيمي مارون بدون تجربه افت قيمت خاصي بازگشايي شد.
مارون اگر‌چه گاز طبيعي مصرف نمي‌كند، اما نرخ اتان مصرفي شركت را از 140 دلار به 240 دلار افزايش داده است. اين امر پرسش‌هايي را در مورد سياست وزارت نفت ايجاد كرده است زيرا اگر‌چه تعيين قيمت متان يا گاز طبيعي توسط مجلس صورت گرفته است، اما تعيين قيمت اتان و گاز ترش در اختيار دولت و وزارت نفت است و دليلي براي اين افزايش نيست.
در گروه دارويي ديروز بيشتر نمادها با رشد قيمتي همراه شدند؛ گزارش‌هاي مناسب 9ماهه و پيش‌بيني سود مناسب براي سال 93موجب رشد قيمتي اين گروه شده است. در همين حال ديروز اعلام شد دو شركت اعتلا البرز و كي‌بي‌سي از زير‌مجموعه‌هاي سرمايه البرز به زودي در فرابورس عرضه خواهند شد.
در گروه بانكي ديروز بانك سينا براي اعلام سود 348ريالي براي سال آينده متوقف شد. بانك پاسارگاد نيز احتمالا 440ريال را به عنوان سود هر سهم اعلام خواهد كرد.
در نماد مخابرات نيز بازگشايي اين نماد با اعلام سود 535ريالي به صف خريد قابل ملاحظه اين نماد منجر شد.
در مجموع بازار ديروز بازاري منفي و بي‌انگيزه بود كه در آن 148ميليارد تومان سهام در بورس و 93ميليارد تومان در فرابورس معامله شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر