بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۷
کد خبر : ۱۱۸۲۵۱

همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در حالي همچنان با روند كاهش شاخص همراه بود كه به ميزان قابل ملاحظه‌اي از حجم معاملات كاسته شده است.

در بازار ديروز ارزش معاملات بورس به 5/89 ميليارد تومان رسيد و فرابورس نيز با حذف معاملات اوراق مشاركت و لحاظ معاملات اوراق تسهيلات مسكن تنها 43ميليارد تومان داد و ستد را تجربه كرد كه رقم بسيار ناچيزي بود. از ديدگاه كارشناسان سياست جديد معاملاتي سازمان بورس و نگراني معامله‌گران از ناتواني فروش سهام خريداري شده موجب كاهش ارزش معاملات شده است. در همين حال بازار در حال تجربه شرايطي است كه در گذشته در روش بازارگرداني شركت‌ها مشاهده شده بود و اينك همه بازار در حال تجربه است و سهامداران به فروش 50هزار سهم در روز عادت كرده‌اند. از آنجا كه قيمت سهام تغيير واقعي ندارد در نهايت موجب مي‌شود كه سرمايه‌گذاران نتوانند واكنش نشان بدهند، چرا‌ كه بحث قيمت و كاهش و افزايش آن نقش مهمي در به حركت درآوردن بازار دارد كه اينك اين بحث از ميان رفته و بر بحث محدوديت فروش افزوده است.
در بازار ديروز معامله‌گران شاهد ادامه انتشار گزارش‌هاي پيش‌بيني سود سال آينده شركت‌ها و شايعات در مورد گزارش‌هايي كه هنوز منتشر نشده‌اند، بودند كه مهم‌ترين شايعات مربوط به تعديل منفي شركت پالايشگاه شيراز و عدم تغيير سود مپنا بود.
در بازار ديروز در گروه تصفيه نفت، مديرعامل لاوان از سود اين شركت در سال 93خبر داد. دادور در گفت‌وگو با بورس‌نيوز عنوان كرد: بودجه برآوردي منتهي به 29 اسفند‌ماه سال جاري با توجه به عملكرد شركت به‌طور كامل پوشش داده مي‌شود همچنين پيش‌بيني مي‌شود «شاوان» در سال 93 سودآوري مناسبي كسب كند. مدير‌عامل «شاوان» تصريح كرد: طرح كيفي‌سازي فرآورده بنزين براساس استاندارد يورو 4تا پايان سال 92 به بهره‌برداري مي‌رسد.
در همين حال ديروز شايعاتي در مورد احتمال حضور نفت و گاز پارسيان براي خريد بلوك مديريتي لاوان منتشر شد. گفته مي‌شود پارسان بعد از عدم انجام معامله پتروشيمي پارس از خريد هلدينگ خليج فارس كنار كشيده است.
در گروه پتروشيمي ديروز هلدينگ خليج فارس به وعده مطرح شده در مجمع اين شركت مبني بر عدم تقسيم سود بالا در سال 92 و در مقابل حمايت از سهم، جامه عمل پوشيده و زير مجموعه هلدينگ براي تعادل بخشي به اين نماد وارد بازار شدند. در نماد مخابرات، اين شركت 456ريال سود براي سال 93 اعلام كرد كه بازگشايي مثبتي را شاهد بود. در همين حال ديروز بازار با خبرهايي در مورد افتتاح اوليه فاز 13-12 پارس جنوبي در هفته آينده مواجه بود؛ راه‌اندازي اين فاز موضوع كمبود گاز در ميان شركت‌هاي پتروشيمي را كاهش خواهد داد.
در گروه بانكي ديروز نمادهاي حاضر در اين گروه گزارش‌هاي مناسبي را منتشر كردند. در اين گروه، بانك انصار با سرمايه 600 ميليارد توماني براي هر سهم در سال مالي منتهي به 29 اسفند 93 مبلغ 543 ريال سود خالص پيش‌بيني كرده كه در مقايسه با سال مالي قبل (مبلغ 433 ريال) افزايش 25 درصدي داشته است.
بانك پاسارگاد نيز با سرمايه 3 هزار ميليارد توماني براي هر سهم در سال مالي 93 مبلغ 461 ريال سود خالص پيش‌بيني كرده كه در مقايسه با سال مالي قبل (مبلغ 380 ريال) افزايش 21 درصدي را به بازار گزارش كرده است. در اين گروه، حسينعلي ضيايي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه پست بانك تا چه سالي واگذار نخواهد شد، اظهار كرد: فعلا قرار نيست سهام پست‌بانك واگذار شود. در گروه خودرويي ديروز اعلام شد توليد انواع خودرو در كشور تا پايان سال جاري به حدود 800 هزار دستگاه خواهد رسيد.
در اين شرايط براساس جديدترين اخبار به دست آمده هم‌اكنون تيراژ توليد خودرو در هر يك از دو خودروساز بزرگ كشور به روزانه 2هزار دستگاه افزايش يافته است و پيش‌بيني مي‌شود تيراژ توليد تا پايان سال به نزديك 800هزار دستگاه برسد.
از سوي ديگر خودروسازان برنامه توليد سال آينده را نيز روي يك ميليون و 200 هزار دستگاه تنظيم كرده‌اند. پيش از اين مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از رشد 40 درصدي توليد محصولات اين شركت در سال آينده خبر داده بود.
در گروه دارويي ديروز گزارش‌هاي مثبت شركت‌ها ادامه داشت.
شركت شيمي دارويي داروپخش (دشيمي) با سرمايه 8 ميليارد و 500 ميليون تومان براي هر سهم در سال مالي 93 مبلغ 1191 ريال سود خالص پيش‌بيني كرده كه در مقايسه با سال مالي قبل (مبلغ 1087 ريال) افزايش 10 درصدي داشته و علت را بازار جديد و فروش محصولات جديد اعلام كرده است.
شركت داروسازي ابوريحان نيز با 8ميليارد تومان سرمايه براي هر سهم در سال مالي 93 مبلغ 3357 ريال عايدي خالص پيش بيني كرده كه نسبت به سال مالي قبل (مبلغ 2621 ريال) 28 درصد رشد داشته است.
همچنين شركت داروسازي اكسير با 15 ميليارد تومان سرمايه به ازاي هر سهم خود در سال مالي 93 مبلغ 4594 ريال سود خالص پيش‌بيني كرده كه در مقايسه با سال مالي قبل (مبلغ 2800 ريال) افزايش چشمگير 64 درصدي داشته و علت را افزايش مقدار توليد و فروش و تغيير در تركيب فروش گزارش كرده است.
در مجموع بازار ديروز بازاري ضعيف با وضعيت نگران‌كننده در ارزش معاملات بود كه در نهايت با 53/0 درصد كاهش مواجه شد. شاخص ديروز به زير مرز 81هزار واحد بازگشت و در 80 هزار و 849 واحد آرام گرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر