بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر : ۱۱۸۷۶۰
امیرهادی انواری
 
معروف است که صنعت خودرو ایران پس از نفت دومین صنعت فعال کشورمان است. اما آنچه در سال گذشته و تقریبا امسال رخ داد، اگر برای خودروسازی ما بی‌سابقه نباشد، کم‌سابقه است. تولید خودرو سواری طی سال‌های 1388 تا 1390 به ترتیب: یک‌میلیون‌و193هزار، یک‌میلیون‌ و360هزار و یک‌میلیون‌و421هزار دستگاه بوده، این یعنی رشد 14درصدی در سال 89 و رشد 5/4درصدی در سال1390. خودروسازانی که سال1390 نزدیک یک‌ونیم‌میلیون دستگاه خودرو تولید کرده بودند، در سال1391 تنها 788هزاردستگاه تولید داشتند.
 اگر انواع دیگر خودرو را هم اضافه کنیم جمعا تولید انواع خودرو موتوری در مقایسه با سال 1390 بیش از 44درصد کاهش تولید داشته است. کاهش تولید در خودروهای سنگین به مراتب شدید‌تر بوده، مینی‌بوس 96درصد، اتوبوس 64درصد و انواع کامیون 52درصد در سال1391 کاهش تولید داشتند. در 10ماهه نخست امسال تنها 489هزاردستگاه خودرو تولید شده، این رقم نشان‌دهنده کاهش 24درصدی تولید نسبت به 10ماهه نخست سال 91 است. این در حالی است که در 10ماهه نخست سال1390 نزدیک به یک‌میلیون‌و211هزاردستگاه خودرو در کشور تولید شده بود یعنی چیزی حدود سه‌برابر تولید فعلی!
در 10ماهه نخست سال1390 (قبل از تحریم‌ها) ما 160هزار دستگاه وانت، بیش از سه‌هزاردستگاه مینی‌بوس، بیش از دوهزار دستگاه اتوبوس، نزدیک به 29هزار دستگاه کامیون و در مجموع (با احتساب تولید یک‌میلیون‌و200هزار دستگاهی سواری) نزدیک به یک‌و‌نیم‌میلیون‌دستگاه خودرو در کشور تولید کرده بودیم.
حالا در 10ماهه نخست سال‌جاری این آمار به این شکل است: فقط 81هزاردستگاه وانت، شاید خنده‌دار باشد، اما کل خودروسازان ما روی هم 81 دستگاه مینی‌بوس ساختند، همه آنها در 10ماه، 341دستگاه اتوبوس ساختند، تولید کامیون که در 10ماهه نخست سال1390 برابر 29هزاردستگاه بود، در 10 ماهه نخست امسال تنها نزدیک به شش‌هزاردستگاه بوده است. یک اتفاق خوب که شاید بتواند نویدبخش بهبود اوضاع باشد در دی‌ماه رخ داده، در حالی که تولید آذرماه امسال نسبت به سال قبل 8/7درصد کاهش داشت، این کاهش در دی‌ماه (یعنی دی امسال نسبت به دی 91) به 8/3درصد رسید. اگرچه هنوز شاهد رشد یا حتی تثبیت در صنعت خودرو نیستیم، اما شیب سقوط این صنعت به دره خیلی کندتر شده که می‌تواند نویدبخش باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
میفته تو دره نگران نباش

آخه کی میاد دیگه پول بده اونم این لگنا رو به قیمت خودروهای روز دنیا بخره
مسلم
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
آقا بی خیال افزایش کجا بوده باورکنید خودروهای چینی قابل اعتماد تر شده اند. شک نکنید اگر خودرو گران شود دیگر کسی این آشغالها را نمی خرد. آقایان عادت کرده اند پول مفت از مردم بیچاره بگیرند. اخیرا با این همه ادعا رفته اند ماشین چینی آورده اند و می خواهند مونتاژ کنند بی خبر از اینکه دیگر مونتاژ خودروی چینی انحصاری نیست. اگر کسی s300 خرید هر چی خواستید بگید.
اما در حرکتی مانند جنگ روانی ابتدا اعلام میکنند این خودرو این قدر پر طرفدار بوده که در ساعات اول همه سهمیه پیش فروش خرید شده که ما بگیم عجب خودرویی هست اما الان بنده خبر دارم که اتفاقا زیاد کسی استقبال نکرده است!!
امیر
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
اگه تولید بشه سالانه ده میلیون دستگاه بازم میگن زیان میدیم,گرون کنیم .
امیر
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
تمامی ماشینا شدن چینی، کدوم قطعه سازی کدوم تولید، ۱۲ساله سمند تولید میشه، هر دفعه چراغش و عوض میکنن به یه اسمی جیب مردم و خالی میکنن پراید هم همینطور، تقصیر خودمونه، تا زمانی که خریدار داره وضعیت همینه.
یاحق
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
بسمه تعالی
یکی از شاخص های توسعه کشور همین کیفیت و نوع تولید خودرو می‌باشد.
سهامدار خودرو
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
دوستاني كه خودروهاي ايراني را مسخره مي كنند مصداق كامل تازه به دوران رسيده اند يعني از ... پياده شده سوار بنز شده اند - آقا شما چيتون مانند كشورهاي پيشرفته است كه مي خواهيد خودرو تون مثل آنها باشه الان باز تنها توليدات داخلي كه ميشه قبولش داشت همين خودروست . بايد با حمايت كم كم به جهان برسيم. با عرض پوزش از لحن تندم.
حسن
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
متاسفانه مسئولین کشور با سیاستهای پوپولیستی و تبلیغاتی شون سعی در تثبیت قیمت محصولات خودروسازی داخلی دارند و قیمت دستوری را بر این شرکتها تحمیل می کنند - در صورتیکه که هزینه این شرکتها با سه برابر شدن قیمت دلار زیاد شده اجازه افزایش قیمت به محصولات نمی دهند و باعث تضعیف این صنعت شده است
آرش
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
اين اشغالا رو فقط تو ايران عراق سوريه {تو عراق.سوريه به عنوان تاكسي }سوار ميشن اگه واردات خودرو آزاد بشه خدا وكيلي هيچ احدي اين آفتابه هارو 3ميليونم نميخره
مسلم
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
شما که از خودرو ساز حمایت می کنی آیا مردم بی گناه باید بهای ایمنی و آلوده کنندگی خودروی داخلی را بدهند؟؟ بله ما کشور جهان سوم هستیم اما آیا چون کشور جهان سومی هستیم باید پولی که به سختی در آوردیم برای این ماشین ها بدهیم؟ کدام رشد صنعتی گرانی دلار دست خودروساز ها را رو کرد آن ها مونتاژ کارند اما از قصد اتومبیل های قدیمی را مونتاژ می کنند تا بتوانند با اعمال گمرک و فریب تولید ملی انحصاری بشوند.