امیرهادی انواری
معروف است که صنعت خودرو ایران پس از نفت دومین صنعت فعال کشورمان است. اما آنچه در سال گذشته و تقریبا امسال رخ داد، اگر برای خودروسازی ما بیسابقه نباشد، کمسابقه است. تولید خودرو سواری طی سالهای 1388 تا 1390 به ترتیب: یکمیلیونو193هزار، یکمیلیون و360هزار و یکمیلیونو421هزار دستگاه بوده، این یعنی رشد 14درصدی در سال 89 و رشد 5/4درصدی در سال1390. خودروسازانی که سال1390 نزدیک یکونیممیلیون دستگاه خودرو تولید کرده بودند، در سال1391 تنها 788هزاردستگاه تولید داشتند.
اگر انواع دیگر خودرو را هم اضافه کنیم جمعا تولید انواع خودرو موتوری در مقایسه با سال 1390 بیش از 44درصد کاهش تولید داشته است. کاهش تولید در خودروهای سنگین به مراتب شدیدتر بوده، مینیبوس 96درصد، اتوبوس 64درصد و انواع کامیون 52درصد در سال1391 کاهش تولید داشتند. در 10ماهه نخست امسال تنها 489هزاردستگاه خودرو تولید شده، این رقم نشاندهنده کاهش 24درصدی تولید نسبت به 10ماهه نخست سال 91 است. این در حالی است که در 10ماهه نخست سال1390 نزدیک به یکمیلیونو211هزاردستگاه خودرو در کشور تولید شده بود یعنی چیزی حدود سهبرابر تولید فعلی!
در 10ماهه نخست سال1390 (قبل از تحریمها) ما 160هزار دستگاه وانت، بیش از سههزاردستگاه مینیبوس، بیش از دوهزار دستگاه اتوبوس، نزدیک به 29هزار دستگاه کامیون و در مجموع (با احتساب تولید یکمیلیونو200هزار دستگاهی سواری) نزدیک به یکونیممیلیوندستگاه خودرو در کشور تولید کرده بودیم.
حالا در 10ماهه نخست سالجاری این آمار به این شکل است: فقط 81هزاردستگاه وانت، شاید خندهدار باشد، اما کل خودروسازان ما روی هم 81 دستگاه مینیبوس ساختند، همه آنها در 10ماه، 341دستگاه اتوبوس ساختند، تولید کامیون که در 10ماهه نخست سال1390 برابر 29هزاردستگاه بود، در 10 ماهه نخست امسال تنها نزدیک به ششهزاردستگاه بوده است. یک اتفاق خوب که شاید بتواند نویدبخش بهبود اوضاع باشد در دیماه رخ داده، در حالی که تولید آذرماه امسال نسبت به سال قبل 8/7درصد کاهش داشت، این کاهش در دیماه (یعنی دی امسال نسبت به دی 91) به 8/3درصد رسید. اگرچه هنوز شاهد رشد یا حتی تثبیت در صنعت خودرو نیستیم، اما شیب سقوط این صنعت به دره خیلی کندتر شده که میتواند نویدبخش باشد.
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اخبار روز
خبرنامه
نظرسنجی
نظر شما درباره نحوه واگذاری سهام دو تیم استقلال و پرسپولیس چیست؟
آخه کی میاد دیگه پول بده اونم این لگنا رو به قیمت خودروهای روز دنیا بخره
اما در حرکتی مانند جنگ روانی ابتدا اعلام میکنند این خودرو این قدر پر طرفدار بوده که در ساعات اول همه سهمیه پیش فروش خرید شده که ما بگیم عجب خودرویی هست اما الان بنده خبر دارم که اتفاقا زیاد کسی استقبال نکرده است!!
یکی از شاخص های توسعه کشور همین کیفیت و نوع تولید خودرو میباشد.