بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷
کد خبر : ۱۱۸۸۵۸
همايون دارابي: شاخص كل بورس اوراق بهادار ديروز با روند سريع‌تر كاهشي مواجه شد و در نهايت با افت 34/1 درصدي به زير 79 هزار واحد رسيد.
شاخص كل ديروز با ثبت يك هزار و 65واحد كاهش به 78هزار و 518واحد رسيد.
اين در حالي است كه مدت‌ها بود شاخص كل در برابر كاهش به زير 79هزار واحد مقاومت مي‌كرد، اما به نظر مي‌رسد تاثيرات محدوديت برقرار شده در بازار و خودداري سرمايه‌گذاران بورس از خريدهاي گسترده موجب تداوم عدم تعادل در بازار شده است.
از ديدگاه سرمايه‌گذاران عمده محدوديت در فروش موجب شده است فعاليت براي اكثر معامله‌گران تنها به فروش روزانه 50هزار سهم در نمادهاي مختلف محدود شود. به همين دليل سرمايه‌گذاران ريسك خريد گسترده را متقبل نمي‌شوند؛ در اين شرايط همه به انتظار آينده مانده‌اند تا دريابند آيا نقدينگي گسترده‌اي به بازار تزريق مي‌شود يا خير؟
از سوي ديگر در تحولات مهم در بازار موازي بهاي دلار و سكه به رشد خود ادامه داد تا شائبه انتقال نقدينگي از بورس به بازار‌هاي موازي تقويت شود. در اين شرايط در صورت ادامه نوسان بازارهاي موازي روند انتقال نقدينگي تشديد خواهد شد. در همين حال رشد قيمت دلار در صورت پايداري مي‌تواند خبري خوب براي شركت‌هاي پتروشيمي و ديگر صادر‌كنندگان باشد.
در بازار ديروز در گروه بانكي بازگشايي بانك ملت به‌رغم گزارش‌هاي مثبت اين بانك با بازار منفي مواجه شده و افت كرد.
بانك ملت كه سرمايه خود را از 3310 ميليارد تومان به 4000 ميليارد تومان رسانده است سود هر سهم سال 92 خود را با سرمايه جديد نيز همان408 ريال قبلي اعلام كرده است (در واقع با سرمايه قبلي به ازاي هرسهم 493 ريال سود پيش‌بيني كرده است).
بنابراين سود سال 92 اين بانك با تعديل مثبت 21 درصدي همراه بوده است. وبملت همچنين سود سال 93 را با سرمايه 4000 ميليارد توماني با تعديل مثبت 10 درصدي نسبت به آخرين پيش‌بيني 92 مبلغ 450 ريال اعلام كرده است. عمده‌ترين دليل اين تعديل نيز رشد درآمدهاي غيرمشاع است.
در همين حال، خبرهاي اوليه از احتمال لغو قرار داد بانك صادرات و شركت ملي گاز خبر مي‌دهد.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران در گفت‌و‌گو با خبرگزاري مهر با اعلام اينكه در حال حاضر 80 درصد از سهام سرمايه‌گذاري اين دو پروژه گازي به يكي از شركت‌هاي وابسته به بانك صادرات واگذار شده است، تصريح كرد: با گذشت چند سال از امضاي قرارداد سرمايه‌گذاري ساخت و اجراي اين دو طرح گازي، تاكنون بانك صادرات اقدامي به‌منظور جذب منابع مالي و تكميل اين دو طرح گازي انجام نداده است.
در گروه شركت‌هاي هلدينگ ديروز بازگشايي نمادهاي گروه توسعه ملي و غدير اعلام شد كه بازگشايي غدير به تاثير كاهشي 115واحدي بر شاخص منجر شد. اين در حالي است كه غدير با صف فروش سنگين به كار خود پايان داد.
اين شركت براي هر سهم در سال مالي 93 مبلغ 122 تومان سود خالص پيش‌بيني كرده كه در مقايسه با گزارش قبل (مبلغ 130 تومان به ازاي هر سهم) 6 درصد كاهش داشته است.
غدير علت تعديل منفي را اعمال افزايش نرخ گاز مصرفي شركت‌هاي پتروشيمي گروه غدير اعلام كرده است و در خصوص خريد بلوكي سهام پتروشيمي پارس نيز گزارش كرده خريد سهام اين شركت از طريق مذاكره در جريان بوده و به محض نهايي شدن و امضاي قرارداد اطلاع‌رساني خواهد شد.
در همين حال در تحولات فرابورس برخي خبرها از احتمال عرضه سهام دو شركت پاكشوما و نفت سپاهان تا پايان سال حكايت دارد.
در مجموع بازار ديروز بازاري منفي بود كه در آن ارزش معاملات بورس و فرابورس به 255ميليارد تومان رسيد.
عرضه‌هاي سازمان خصوصي‌سازي در فرابورس
در اين بين بلوك 100درصدي شركت پايانه‌ها و مخازن پتروشيمي به ارزش 6/385 ميليارد ريال يكشنبه 25 اسفند از سوي سازمان خصوصي‌سازي به صورت يكجا در بازار سوم فرابورس به فروش مي‌رسد.
اين عرضه به ارزش 6/385 ميليارد ريال و به صورت يكجا و نقد با شرايط 40 درصد نقد، بقيه اقساط 2 ساله و نرخ 15درصد به فروش مي‌رود. همچنين مبلغ سپرده شركت در اين رقابت 5/11 ميليارد ريال است.
همچنين سازمان خصوصي‌سازي 100 درصد سهام شركت ریخته‌گری ماشين‌سازي تبريز را روز دوشنبه 26 اسفندماه در بازار سوم فرابورس عرضه مي‌كند كه ارزش پايه هر سهم اين بلوك 3376 ريال تعيين شده است.
از سوي ديگر معامله 160 میلیون سهم شرکت پتروشیمی سلمان فارسی که 13 بهمن‌ماه توسط سازمان خصوصی‌سازی در بازار سوم فرابورس به قیمت هر سهم 1906 ریال به فروش رفته بود، قطعی شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر