بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۳
کد خبر : ۱۱۹۱۰۷
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران در دومين هفته از اسفندماه همچنان كارنامه‌اي منفي از خود به جاي گذاشت.
در هفته گذشته بازار سرمايه به دليل تداوم محدوديت‌هاي فروش و همچنين جو سنتي آخرين ماه سال كه در آن بيشتر نگاه معامله‌گران به فروش سهام و محدوديت‌هاي نقدينگي است همچنان با جريان كاهشي مواجه بود؛ به گونه‌اي كه شاخص كل بورس اوراق بهادار با 68/1 درصد افت در كل هفته با رقم هزار و 338 واحد مواجه شد. اكثر كارشناسان در كنار شرايط سنتي اسفند‌ماه بر شرايط نامناسب رخ داده ناشي از اجراي محدوديت فروش در بازار تاكيد دارند. تداوم كاهش شاخص در كنار عدم انگيزه معامله‌گران براي خريد و اخلال اساسي در فرآيند كشف قيمت عادلانه سهام موجب شده است تا همچنان بازار در انتظار رفع محدوديت‌ها از خريدهاي گسترده خودداري كند. در همين حال با حاكميت جو فروش روزانه سهام از سوي معامله‌گران حقيقي اكثر معامله‌گران حقيقي به صورت مداوم به فروش سهام اقدام مي‌كنند.
نگاهي به وضعيت سهام معامله‌گران حقيقي و حقوقي نشان از تداوم فروش فعالان حقيقي دارد. سهم معامله‌گران حقيقي از كل معاملات در روزهاي دوازدهم و سيزدهم هفته گذشته به ترتيب 53/58 و 27/68 درصد بوده است؛ هر‌چند بخشي از فروش بيشتر به فعاليت معامله‌گران حقيقي در كل معاملات بازار باز مي‌گردد، اما نشانه‌هاي نگران‌كننده‌اي از احتمال خروج دايمي معامله‌گران حقيقي در سايه فروش‌هاي روزانه 50 هزار عددي اين افراد به چشم مي‌خورد. از ديدگاه كارشناسان در صورتي كه معاملات به مسير عادي بازنگردد امكان تداوم ضعف بازار ادامه دارد؛ هر‌چند به لحاظ سنتي در حالي كه 9 روز كاري به پايان سال باقي مانده است بازار در هفته آخر اسفندماه و هفته‌هاي اول فروردين شرايط بهتري را مي‌تواند تجربه كند. در همين حال بازار با خبرهاي اوليه در مورد احتمال كاهش محدوديت‌ها از طريق افزايش ميزان فروش روزانه از 2 درصد كنوني حجم مبنا يا 50 هزار سهم به 5 درصد حجم مبنا به گوش مي‌رسد كه مي‌تواند گامي در مسير كاهش محدوديت‌ها باشد. نكته جالب توجه اين است كه بخش عمده مشكلات در بازار سرمايه همچنان نمادهاي بورسي است كه با حجم مبنا و دامنه نوسان 4 درصدي مواجه هستند و نمادهاي فرابورسي بدون حجم مبنا و دامنه نوسان 5 درصدي وضعيت به مراتب بهتري نسبت به شركت‌هاي بورسي دارند.
در كنار تحولات درون بازار در تحولات سياسي مهم، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا شنبه شب به‌منظور ديدار و گفت‌وگو با مقامات كشورمان وارد تهران مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، كاترين اشتون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا شب شنبه در پاسخ به دعوت محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان وارد تهران مي‌شود. اشتون قرار است روز يكشنبه با محمدجواد ظريف، همتاي ايراني خود و حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان ديدار و گفت‌وگو كند.
در همين حال مذاكرات فشرده كارشناسان ايران و 1+5 از روز چهارشنبه گذشته شروع شد.
در اين مذاكرات روند اجرايي رسيدن به توافق جامع مورد توجه است. در كنار مسايل سياسي در حوزه اقتصادي معامله‌گران در حالي كه به سوي پايان سال 1392مي روند جريان پر رنگي از احتمال افزايش سطح عمومي قيمت‌ها در اقتصاد كشور به چشم مي‌خورد كه ناشي از تغييرات اخير و آتي حامل‌هاي انرژي و همچنين افزايش قريب‌الوقوع نرخ ماليات بر ارزش افزوده است. با افزايش 25درصدي قيمت برق و همچنين افزايش 20درصدي قيمت آب، بهاي تمام شده توليد كالا در اكثر شركت‌ها افزايش خواهد يافت كه در اين شرايط اگر احتمال افزايش 71درصدي قيمت حامل‌هاي انرژي در قالب بودجه سال آينده را نيز اضافه كنيم شرايط دشواري رخ مي‌دهد كه در حال حاضر به عنوان نمونه در صنعت خودرو با فرض افزايش 25درصدي بهاي برق به رشد 2 درصدي بهاي تمام شده منجر شده است.
در بازار چه خبر بود؟
روز چهارشنبه بازار مثبت بود، به طوري كه افت قيمت‌ها در چهار روز ابتداي هفته موجب شد تا ارزندگي قيمت‌ها و حركت برخي از معامله‌گران حقوقي در جابه‌جا‌يي بعضي بلوك‌هاي سهام به رشد شاخص و ارزش معاملات منجر شود. در روز چهارشنبه ده بلوك در مجموع به تعداد 179ميليون سهم و ارزش 176ميليارد تومان در بازار سهام ميان معامله‌گران حقوقي جابه‌جا‌ شد كه بيشتر اين بلوك‌ها در قالب فعاليت معامله‌گران در آخرين روزهاي سال مالي جهت شناسايي سود مبادله شده است. ارزش بالاي اين بلوك‌ها منجر شد تا ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس در مجموع روز چهارشنبه به بيش از 532ميليارد تومان برسد.
در بازار روز چهارشنبه بازگشايي نماد هلدينگ نفت و گاز پارسيان به بحث‌هاي ميان معامله‌گران منجر شد، در حالي كه اين نماد در نرخ 11هزار و 766ريال در آخرين روز قبل از مجمع معامله شده بود و سيستم بورس نرخ 10هزار و 619ريال را براي توقف اين نماد در نظر گرفته و افت را براساس اين نرخ تعادلي محاسبه كرد؛ امري كه با توجه به عدم تعلق سود به حق‌تقدم‌ها صورت گرفته است. در گروه پتروشيمي اعلام رسمي عرضه مجدد بلوك 17درصدي هلدينگ خليج فارس در آخرين روز كاري سال 1392 شانس معامله اين بلوك را افزايش داده است. احتمال مي‌رود اين امر به دليل لزوم شناسايي درآمد فروش اين هلدينگ توسط خصوصي‌سازي در سال 92 صورت گرفته باشد. در گروه پتروشيمي معاون شركت ملي صنايع پتروشيمي گفت: اگرچه نرخ 13 سنت براي خوراك گازي واحدهاي پتروشيمي تصويب شد، اما اين واحدها از سوخت گاز با نرخي پايين‌تر بهره‌مند مي‌شوند و به نظر من متوسط اين دو نرخ بيشتر از 10 يا 11 سنت نخواهد شد.
بررسي آماري نشان مي‌دهد در حال حاضر نسبت سوخت به خوراك در پتروشيمي‌هاي گازي رقم‌هاي متفاوتي را نشان مي‌دهد. اين رقم در پتروشيمي‌هاي توليد‌كننده اوره و آمونياك پرديس 25درصد، كرمانشاه 42درصد، خراسان 51درصد و شيراز 61درصد است. در ميان پتروشيمي‌هاي متانولي نيز سهم سوخت در زاگرس 10درصد و فن‌آوران 29درصد است كه همين امر موجب تفاوت قيمت خوراك در هر يك از اين مجتمع‌ها است؛ به وِيژه آنكه بهاي خوراك مصرفي در هر متر‌مكعب 3هزار و 445 ريال و بهاي سوخت از 795 ريال تا 1004ريال در پتروشيمي خراسان لحاظ شده‌اند. در بازار چهارشنبه خارك آماده بازگشايي شد كه خريداران و فروشندگان در مورد قيمت به توافق نرسيدند.
در گروه بانكي، به گفته مديرعامل بانك تجارت با تصويب سهامداران در مجمع فوق‌العاده، سرمايه بانك تجارت بيش از 161 درصد افزايش خواهد يافت. در اين گروه بانك سينا نيز پس از بانك صادرات از تصميم خود براي فروش نيروگاه زير‌مجموعه رونمايي كرد.
روز چهارشنبه همچنين بانك ملت با معاملات پر حجمي مواجه شد، ارزندگي سهام اين بانك در بازگشايي موجب شد تا به‌‌رغم عرضه‌هاي سنگين برخي معامله‌گران حقوقي از جمله عمران توسعه رضوي اين نماد با استقبال مواجه باشد.
بانك صادرات نيز سود هر سهم خود براي سال 93 را مبلغ 151 ريال به ازاي هر سهم اعلام كرده كه نسبت به سود 112 ريالي سال 92 با رشد 35 درصدي روبه‌رو شده است. در گروه كاني غير‌فلزي فرآورده‌هاي نسوز پارس در حالي با روند كاهشي روبه‌رو است كه اختلاف ميان سهامداران عمده سابق و خريدار جديد اين شركت موجب كاهش شديد فعاليت شركت شده است. شركت احيا سپاهان در ابتداي سال به واگذاري سهام خود در نسوز پارس به گروه سرمايه‌گذاري شيركوه براساس مبايعه‌نامه اقدام كرد كه اين انتقال به صورت رسمي در بورس به ثبت نرسيده است. اين امر موجب شده تا شركت دچار بلاتكليفي شده و ميزان خريد مواد اوليه و تامين مالي شركت كه 70درصد مواد اوليه آن از خارج وارد مي‌شود دچار ركود شود؛ امري كه انتظار مي‌رود به تعطيلي شركت در چند ماه آينده منجر شود. مهندس حيدرپور مديرعامل شركت در گفت‌و‌گو با «دنياي اقتصاد» تاكيد كرد به دليل نياز شركت به 40ميليارد تومان سرمايه در گردش و عدم تامين آن از منابع داخلي و عدم پرداخت وام به شركت به دليل آنكه شركت مشمول ماده 141قانون تجارت است توليد شركت به زيرنقطه سر به سر رسيده و به زودي فعاليت شركت متوقف خواهد شد.
در گروه خودرويي نماد ايران خودرو در شرايطي روز چهارشنبه متوقف شد كه اين شركت با احتمال تعديل منفي براي سال 92 و اعلام سود براي سال 93مواجه است. در همين حال زير مجموعه‌هاي ايران خودرو براي كاهش زيان‌هاي خود به جابه‌جا‌يي بلوك‌هاي بانك پارسيان در زير‌مجموعه اقدام كرده‌اند.
در گروه فلزي ذوب‌آهن اصفهان با رشد 12درصدي سود سال آينده خود را اعلام كرده است.
در گروه تصفيه نفت با انتشار گزارش پيش‌بيني سود شركت نفت سپاهان احتمال عرضه اين نماد در دو هفته باقي مانده تا پايان سال جاري افزايش يافته است. در اين گروه نفت بهران نيز به دليل آماده نبودن گزارش افزايش سرمايه نتوانست مجمع افزايش سرمايه 60درصدي خود را به انجام برساند. در گروه سرمايه‌گذاري نيز سرمايه‌گذاري بهمن با تقسيم سود 400ريالي مجمع سالانه خود را به پايان رساند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاري مثبت بود كه در آن شاخص كل 375 واحد رشد كرد و به 78هزار و 447 واحد رسيد. با اين كارنامه در كل هفته ارزش معاملات با رشد 345درصدي به 2هزار و 721ميليارد تومان رسيد و شمار خريداران نيز با 1/4 درصد كاهش به 79هزار و 605 نفر بالغ شد. بازدهي بازار نيز با افت 68/1 درصدي در هفته گذشته به 2/106 درصد از ابتداي سال رسيد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر