بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۸
کد خبر : ۱۱۹۲۷۴

- همايون دارابي: اصلاح دستورالعمل محدوديت فروش سهام در بازار سرمايه ديروز راه به جايي نبرد و شاخص بورس با افت 91/0 درصدي مواجه شد.

در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه متعاقب جلسه صبح روز شنبه فعالان عمده بازار در سرمايه‌گذاري غدير و پس از آن مراجعه نمايندگان فعالان عمده حقيقي و حقوقي به سازمان بورس، دستورالعمل محدوديت فروش با تغييراتي مواجه شد.
در اين جلسه اكثر حاضران با انتقاد شديد از اين محدوديت خواهان رفع آن شدند، اما سازمان بورس اين قانون 15 روزه را تنها با يك اصلاح جزئي مواجه ساخت تا بن بست رخ داده ناشي از اين دستور‌العمل ادامه يابد. براساس اصلاحيه اعلام شده سقف سفارش فروش وارده توسط هر كد معاملاتي بين ساعت 8:30 الي 12، از 50 هزار سهم به 100 هزار سهم افزايش يافت.
هيات‌ مديره سازمان همچنين تصويب كرد: در صورت تعهد سهامدار عمده، مبني بر حفظ نقدشوندگي سهام تحت مديريت خود در چارچوب مقررات مربوطه، سقف فروش در مورد سهام مذكور حذف خواهد شد.
دستورالعمل محدوديت فروش به دليل ايجاد محدوديت در فروش موجب خروج فعالان حقيقي و حقوقي عمده از بازار سرمايه شده است كه همين امر نيز موجب شده فعالان بازار به دليل ناتواني در فروش، از خريد خودداري كرده و جريان طبيعي بازار سرمايه متوقف شود. در همين حال با توقف عملي امكان فروش معامله‌گران عمده مساله خريد از محل فروش نيز عملا متوقف شده كه همين امر كاهش شديد ارزش معاملات را به همراه آورده است. هر چند كه اين كاهش ارزش معاملات واقعي بورس هم اينك به دليل آخرين جابه‌جايي‌ها ميان معامله‌گران حقوقي پنهان شده است.
لزوم بازگشت «ددد»؟
در همين حال برخي كارشناسان بازار بر لزوم بازگشت «ددد» به بورس به عنوان يك ابزار تشويق‌كننده تقاضا در بازار تاكيد دارند.از ديدگاه اين گروه خريدهاي گروهي مي‌تواند به لحاظ رواني از ريسك‌ خريدهاي منفرد سرمايه‌گذاران حقيقي كاسته و سرعت معاملات را كه اينك افت چشمگيري يافته است، افزايش دهد. در اين شرايط ديروز در بازار سهام شاخص با افت 715واحدي خود كف رواني 78هزار واحدي را نيز در هم شكست تا در رقم 77هزار و 515واحد آرام گيرد. شاخص پيش از اين آبان ماه از 77هزار واحد عبور كرده بود اينك بار دیگر به آن سطح بازگشته است.
در بازار ديروز تحولات سياسي مهم سفر كاترين اشتون به تهران داراي اهميت بود. همچنين در وقایع اقتصادي، مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي لايحه اصلاحيه قانون ماليات‌ها تكاليف سنگيني را براي بخش ساختمان و املاك كشور برقرار كرد. در تحولات اقتصادي همچنين ديروز وزير نيرو با بيان اينكه قيمت آب و برق در سال ۹۳ افزايش نمي‌يابد، گفت: قرار بر اين شد كه ۴۰۰ ميليارد توماني كه از درآمدهاي آب به هدفمندي يارانه‌ها پرداخت مي‌شد، پرداخت نشود. به گزارش خبرگزاری فارس، چيت‌چيان درخصوص افزايش 24 درصدي برق و افزايش 20 درصدي آب در ماه اخير گفت: اين افزايش قيمت بسيار كم و ناچيز است و به مراتب كمتر از نرخ تورم است. در گروه پتروشيمي ديروز منابع نزديك به صنعت پتروشيمي از لغو مصوبه ستاد تدابير ويژه اقتصادي در مورد خوراك 13سنتي سال‌هاي 91 و 92خبر دادند. با لغو اين مصوبه امكان عطف به ماسبق شدن خوراك 13سنتي از ميان مي‌رود. در گروه بانكي ديروز معاملات پر حجم در برخي از نمادها ادامه داشت كه در اين گروه يك فرد حقيقي 200ميليون سهم بانك پاسارگاد را خريداري كرد.
در مجموع بازار ديروز بازاري منفي بود كه در آن به دليل جابه‌جا‌يي شماري از بلوك‌ها ارزش معاملات در بورس به 317ميليارد تومان و فرابورس به 340ميليارد تومان
بالغ شد.
شوك يك تازه‌وارد در فرابورس
بازار سهام همچنان به تعديل شاخص مشغول است و آزادسازي تدريجي محدوديت فروش سهام نيز چشم‌انداز تعديل بيشتر را تقويت كرده است. بازار ديروز همچنان شاهد ريزش قيمت‌ها بود.
به گزارش دنياي اقتصاد، افت 9 واحدي ديروز شاخص فرابورس را تا مرز 738 واحد كاهش داد. اين روند كه به نظر مي‌رسد در روزهاي آتي نيز ادامه يابد، در حالي است كه ورود يك سهم جديد روز گذشته موجب شد تا با تغيير مالكيت يك ميليارد و 754 ميليون برگه اوراق بهادار، ارزش معاملات در فرابورس به 3348 ميليارد ريال برسد.
روز گذشته معامله 1457ميليون سهم سرمايه‌گذاري موسسه اعتباري نور به ارزش 1456 ميليارد ريال شوك بزرگي به معاملات اين بازار وارد كرد. اين سهم در صدر بيشترين ارزش و حجم معاملات ايستاد. اوراق اجاره سامان، برق عسلويه مپنا و پتروشيمي جم در رده‌هاي بعدي در اين رده‌بندي‌ قرار گرفتند.
در بازار ديروز بيشترين صف خريد نيز براي برق عسلويه مپنا تشكيل شد. سهم مفاخر نيز در راس برترين عرضه‌ها قرار گرفت.
در مجموع نماد‌هاي بیشتر پتروشيمي‌ها بيشترين تاثير منفي را بر بازار فرابورس داشته‌اند. با وجود نظرات برخي مبني بر تاثير‌پذيري حداقلي شركت‌هاي پتروشيمي از تعيين نرخ خوراك 13 سنتي، با بازگشايي نماد اين شركت‌ها همچنان توقعات براي خروج از اين سهام بالا است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر