بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶
کد خبر : ۱۱۹۳۵۹

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت ملايم 4/0 درصدي شاخص مواجه شد كه عمده صنايع با اين روند همراهي كردند. ارزش معاملات روز گذشته به حدود 380 ميليارد تومان رسيد كه با حذف معاملات بلوكي «شپديس»، اين رقم به حدود 210 ميليارد تومان مي‌رسد كه نسبت به ميانگين آن از ابتداي سال پايين‌تر است.

اما با مقايسه ارزش معاملات روزانه طي دو هفته اخير (كه كمتر از 150 ميليارد تومان بود) مي‌توان دريافت كه در حال حاضر بازار از حالت ركود عميق خارج شده و در صورت آزاد گذاشتن بازار و جلب مجدد اعتماد سهامداران مي‌توان شاهد رشد آن بود. طي روزهاي اخير، زمزمه‌هاي مربوط به افزايش نرخ سود بانكي به عنوان يكي از رقباي اصلي بازار سرمايه به گوش مي‌خورد كه به گزارش «ايسنا»، دكتر سيف رئيس كل بانك مركزي با حضور در كميسيون اقتصادي مجلس از عدم افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي خبر داد. همچنين، پيش بيني بانك مركزي از عدم افزايش قيمت دلار به عنوان يكي ديگر از بازارهاي موازي مي‌تواند مزيت نسبي بورس را در ميان بازارهاي سرمايه‌گذاري حفظ كند. گرچه كاهش نرخ دلار از منظر رقابت ميان بازارهاي سرمايه‌گذاري به نفع بورس است، اما بايد توجه داشت كه اين امر بر كاهش قيمت فروش بسياري از شركت‌هاي بورسي نيز اثرگذار است و مي‌تواند ميزان سودآوري شركت‌ها به ويژه صادراتي‌ها را تحت تاثير قرار دهد. از سوي ديگر، رويكرد دولت مبني بر حمايت از توليد داخلي مي‌تواند منجر به اميدواري به آينده بورس شود. در اين رابطه، به گزارش «ايسنا» نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت از حذف ممنوعيت‌ها و به‌طور كلي تسهيل امور صادراتي سخن گفته است كه مي‌تواند بر شرايط شركت‌هاي بورسي موثر باشد. علاوه‌بر اين، افزايش هزينه‌های ناشي از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها يكي ديگر از عوامل نگران كننده سهامداران بورسي است. به گزارش خبرگزاری فارس، نوبخت، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور از اختصاص 10 هزار ميليارد تومان از درآمد هدفمندي به توليد خبر داده است. اين امر فارغ از آثار مثبت و منفي بر اقتصاد كشور، مي‌تواند بخش قابل توجهي از هزينه‌هاي اعمالي بر توليدكنندگان را مشروط بر عدم ايجاد ويژه خواري جبران كند كه در نهايت به نفع سهامداران بورسي است. بنابراين، با توجه به عوامل مختلف يادشد، بورس در چند ماه آينده روند متعادلی خواهد داشت، كه البته با توجه به بيشتر بودن اثر رواني عوامل منفي در شرايط فعلي بايد هر چه سريع‌تر عوامل بي اعتمادي حذف شوند تا اين روند كم نوسان سير نزولي نداشته باشد. در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شيميايي روند منفي خود را ادامه داد. «شپديس» بيشترين حجم معاملات اين گروه را در حالي در اختيار داشت كه عمده معاملات آن به صورت بلوكي ميان سهامداران حقوقي انجام شد.
روند منفي گروه فرآورده‌هاي نفتي نيز ادامه يافت. «شبندر» از جمله نمادهاي مثبت اين گروه بود كه بيشترين حجم معاملات را با حضور بسيار فعال سهامداران حقوقي به ويژه در نقش خريدار به خود اختصاص داد.
از سوي ديگر، روند مثبت بانكي‌ها متوقف شد. «وبملت» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقي در نقش خريدار در اختيار گرفت. اين نماد با نسبت قيمت به درآمد (P/E) مناسب (8/5 مرتبه) كه قرار است افزايش سرمايه دهد، در روزهاي اخير با اقبال سهامداران مواجه بوده و توانسته طي 5 روز معاملاتي گذشته بيش از 14 درصد رشد قيمت را تجربه كند. اما گروه فلزات اساسي روند منفي خود را ادامه داد. «فولاد» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور پررنگ حقوقي‌ها در نقش خريدار در اختيار داشت.
در اين شرايط، شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي روند نزولي خود را ادامه دادند. «وصندوق» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص داده بود كه عمده معاملات آن به صورت بلوكي ميان سهامداران حقوقي انجام شد.
همچنين، گروه كانه‌هاي فلزي روند منفي خود را ادامه داد. «كروي» با حضور 100 درصدي سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت.
مخابرات نيز روند منفي روزهاي اخير خود را ادامه داد. طي معاملات روز گذشته، «اخابر» با حضور فعال حقوقي‌ها در نقش خريدار مواجه بود. ديروز، روند منفي گروه سيماني ادامه يافت. «ستران» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور پاياپاي سهامداران حقوقي در نقش خريدار و فروشنده به خود اختصاص داد. اما خودرويي‌ها كه همچنان در غياب نماد «خودرو» معاملات خود را انجام مي‌دهند منفي بودند. «خبهمن» كه عمده معاملات آن به صورت بلوكي ميان حقوقي‌ها انجام شد بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار داشت.
در نهايت، سرمايه‌گذاري‌ها همگام با بازار منفي شدند. «وساپا» در ميان نمادهاي يكدست قرمزپوش اين گروه در حالي بيشترين حجم معاملات را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش فروشنده حضور نسبتا فعال‌تري داشتند.
 


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مقدسی
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۲
البته که متعادل میشود اگر محدویت ها کم شود خب بگذارید کسی که میخواهد سهمش را بفروشد به کسی چه ربط دارد شاید گفته شود شاخص مقدس مقاومتی 20000 واحد دیگر میریزد خب بزیزد مگر نیشود شاخص را ساخت شاخص نشان دهنده وضع بازار هست گاهی بالا میرود و گاهی پایین خواهید گفت که بفکر شما سهمداران خرد هستیم سهمدار خرد وقتی باید حمایت شود که بازار حبابی نشود نه وقتی که کار از کار گذشته و همه نظام هر روز در بوق صدا و سیما بدمند که بروید بورس بخرید بورس عالی خواهد شد و وقتی سهمدار تازه کار میاید بورس بخرد غرق بورس میشود پس دست از دست کاری برداردید بورس خودش درس میشود