بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد:

همه مسئولیت پذیر باشیم

کد خبر : ۱۱۹۵۱۰
پیشرفت محقق شدنی نیست، مگر در زمانی که یاد بگیریم مسئولیت پذیر باشیم. طی هفته های اخیر که کاهش قیمت ها رقم خورد، هر سرمایه گذاری به اندازه پنج، 10 و حتی تا 50 درصد متضرر شد و افراد در این شرایط به خاطر برخی مسایل فرهنگی و شخصیتی همگی به دنبال مقصر می گردند تا عواقب و مسئولیت اشتباهات خود را به گردن دیگران بیاندازند. اما هیچ فردی به این موضوع توجهی ندارد که سهم وی در این اشتباهات به چه میزان بوده است؟

بطوریکه اگر در بروز این روند ایرادی وجود نداشته و می توان گفت تنها یک فاز اصلاحی رخ داده، پس نباید به دنبال مقصر گشت؛ اما اگر به واقع اشکالی وجود داشته باید دید مقصر اصلی کیست؟ بطوریکه بایستی در یافتن مقصر، سهم خود را نیز در نظر گرفته و با شجاعت تمام به ارایه راه حل بپردازیم.

علیرضا کشاورزی، یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: شاخص کل بورس طی چهار سال گذشته از سطح 12 هزار به 90 هزار واحد رسید و حتی اگر روند آن طی یکسال و نیم گذشته را مورد بررسی قرار دهیم، حرکت آن با رشد 260 درصدی همراه بوده است؛ از این رو منطقی به نظر می رسید تا بورس اصلاحی منطقی را تجربه کند.

وی با اشاره به دستورالعمل های جدید سازمان بورس برای اعمال برخی محدودیت ها در فروش سهام گفت: با توجه به بروز این روند اصلاحی و کاهش قیمت سهام سازمان بورس با ارایه دستورالعمل های جدید سعی کرد سرعت نزول قیمت ها را کاهش دهد تا بازار بیشتر با اصلاح زمانی همراه شود. به عبارتی سازمان مذکور خواست با استفاده از این قبیل سیاست ها مقابل روند بایستد، اما در عمل این هدف محقق نشد.

لطفاً مسئولیت پذیر باشیم

این کارشناس بازار سرمایه با تکیه بر لزوم مسئولیت پذیری عنوان کرد: اشتباه سازمان بورس به عنوان نهاد اصلی بازار سرمایه این بود که موفقیت خود را با رشد شاخص کل گره زد. در صورتی که نه بالا رفتن این نماگر معیاری برای سنجش موفقیت این سازمان است و نه پایین آمدن آن از ضعف مسئولان و متولیان بازار حکایت دارد. بلکه واقعیت آن است که رشد و موفقیت مسئولان ناشی از بالا بودن نقدشوندگی، شفافیت و نیز ارایه ابزارهای جدید بوده، چراکه این اقدامات است که در بلندمدت ماندگار می ماند.

وی ادامه داد: طی هفته های اخیر سازمان بورس با تصمیمات خود برای بازه زمانی کوتاه مدت، به اندازه ای در روند معاملات دخالت کرده که باعث شده دیدگاه سهامداران و سرمایه گذاران نسبت به این متولی بازار منفی شده و اعتمادها به آن که نقش بزرگترین فرد و به تعبیری پدر خانواده بازار سرمایه را بازی می کند،کم رنگ شود.

بازار داور منصف می خواهد نه بازیکن فعال!

کشاورزی با بیان اینکه بازار سرمایه نیاز به داور و ناظر منصف دارد نه بازیکن فعال، گفت: همانطور که بالا رفتن قیمت ها و شاخص کل به سازمان بورس مرتبط نیست، پایین آمدن ها نیز در افق بلندمدت ارتباطی به آن ندارد.

وی در خصوص مسئولیت پذیری نهادهای حقوقی بازار سرمایه نیز عنوان کرد: جدا از مسئولیت های سازمان بورس، حقوقی ها نیز زمانی که قیمت سهامی بالا رفته یا پایین می آید، تنها نظاره گر هستند و نه فعالیتی برای بازار گردانی سهام خود و زیر مجموعه هایشان دارند، نه تحلیل قوی و مشاوره دقیقی ارایه می کنند. تنها اقدامی که از سوی آنها مشاهده می شود، این است که در زمان رونق معاملات گزارش هایی مفصل از عملکرد موفقیت آمیز خود می دهند؛ اما در زمان کاهش به نظر می رسد خود را به کوچه علی چپ می زنند.

وقتی حقیقی خود را عقل کل می داند!

وی تأکید کرد: در کنار حقوقی ها، سهامدار حقیقی نیز که در بالا رفتن قیمت ها سرمست بوده و فقط به فکر خرید سهم است، فکر می کند تنها او اقتصاد را می داند و نه به دانستن مباحث علوم پیرامون تحلیل تکنیکال و فاندامنتال سهام نیاز دارد و نه علوم مالی رفتاری را می شناسد. بطوریکه اگر هر کارشناسی نسبت به روند معاملات هشداری داد یا تحلیلی ارایه کرد، به نظر سرمایه گذار حقیقی وی علم چندانی ندارد و فروشندگان سهم نیز از نگاه او بازار خراب کن هستند و تنها این مهم است که او فهم بازار داشته و سود می کند. حال آنکه در شرایط منفی کنونی بورس همه مسئول هستند جز خود او.

ما مقصر نبودیم، کارمزد حق ماست!

این کارشناس بازار سرمایه در آخر به شرکت های بورس، فرابورس و شرکت های کارگزاری اشاره کرد و اظهار داشت: این گروه در واقع کارمزد بگیران بازار هستند و مثبت یا منفی بودن روند معاملات در بورس برای آنها تفاوت چندانی ندارد. این گروه نه فعالیتی برای توسعه بازار انجام می دهند و نه دوره های آموزشی جهت توسعه فرهنگ سهامداری برگزار می کنند. بلکه بیشتر به فکر راه اندازی صندوق سرمایه گذاری و ورود شرکت های جدید در جهت افزایش کارمزد معاملات هستند. گروه مذکور نیز همانند حقوقی ها خود را در شرایط منفی بازار به کوچه علی چپ زده و با استفاده از فرصت، تقصیر را به گردن سازمان بورس، مجلس و دولت می اندازند. اما هیچگاه از خود نمی پرسند که با این میزان کارمزد برای توسعه بازار چه خدماتی ارایه داده ایم؟ کدام تحلیل و خدمات جدید را به بازار معرفی کرده ایم؟ تنها مطلبی که این گروه بر زبان می آورند این است که کارمزد حق آنهاست و نباید میزان آن کاهش یابد.

آیا رسانه ها باید طبق خواست مخاطب رفتار کنند؟!

کشاورزی در کنار این گروه ها به رسانه ها نیز اشاره داشت و گفت: رسانه ها نیز در این جریان دنباله روی روند هیاهوگری بوده و در زمان صعود بورس هر روز بر طبل بالا رفتن ها و رکوردزدن ها می کوبند و همگان را تشویق به سرمایه گذاری در بورس می کنند. اما روزی که روند بر می گردد، بدون توجه به کارنامه خود همه تقصیرها را برگردن دیگری می اندازند. آنها هر تحلیلی مبنی بر تداوم روند مثبت در بازار را بدون توجه به میزان صحت آن و اینکه از سوی چه تحلیلگری ارایه شده، منتشر می کنند و حتی اگر بدانند، سهمی به آن قیمت نمی ارزد جرأت گفتن واقعیت را ندارند، زیرا از هر سویی به سمت آنها ناسزا روانه می شود.

وی ادامه داد: بایستی نگاه کنیم و ببینیم رسانه ها طی چند ماه اخیر چه تعداد مقاله و تحلیل ارایه کرده اند و بایستی اندیشید که تا چه حد این مطالب با روند کلی اقتصاد همخوانی دارد؟ آیا به این موضوع اشاره می کنند که سرمایه گذاران تازه واردی که تحت تأثیر تبلیغات آنها با هیجان وارد بورس می شوند، به نفع بورس است یا به ضرر آن؟ و در آخر اینکه چند رسانه وجود دارد که واقعیت را زمانی عنوان کرده که مطابق میل دیگران نبوده و پای توهین و ناسزا نشسته اما حرف حق را زده است؟

کشاورزی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: در فرهنگ ایران افزون بر خصلت های خوب، خصلت های نامطلوبی نیز وجود دارد و یکی از آنها غرور است و اینکه بایستی همگی بپذیریم که مسئولیت پذیر باشیم و ایرادات خود را قبول کنیم. پس از آن نیز لازم است همگی تلاش خود را در جهت رفع اشتباهات گذشته انجام دهیم تا در آینده موفق باشیم. در چنین شرایطی می توان همراه با رشد شاخص شاهد توسعه بازار، تعمیق تحلیل و گزارش گری ها، افزایش نقدشوندگی، کاهش هزینه معاملات و حرفه ای تر شدن بورس باشیم تا دوباره روزی را تجربه نکنیم که افراد در زمان تحمیل زیان طلب استمداد می کنند، بلکه بیشتر افرادی هستند که با آگاهی بیشتر تفکر می کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
با تشکر بعد از مدتها یک کلمه حرف حساب شنیدیم و خوندیم
علي
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
بيچاره شديم کاش اين قانون رو قبل عيد برنميداشتن شک نکنيد از شنبه تا چهارشنبه ريزش بيشتر هم ميشه مياد زير٧٠ هزار کاش مينداختن بعد عيد لغو محدوديت رو من که شنبه منفي بشه کلا نقد ميشم ميام بيرون
رضا
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
شما که روضه قشنگ می خونی بگو وقتی سهام اینجانب به یکباره از یک بازار اخراج و ......

من باید مسئول چی باشم ؟؟؟

من باید مسئول تصمیمات خلق الساعه مدیران بورس باشم

من باید مسئول تصمیمات خلق الساعه نمایندگان مجلس باشم که بعد از ساله فهمیدند که سود پتروشیمی ها حرام است

من باید مسئول چند برابر کردن بهره مالکانه معادن باشم

من باید مسئول اعلام دستور ریزش بازار توسط وزیر اقتصادباشم

سخن به گزاف تا کی ؟؟؟

شعار به راست و چرخیدن به چپ تا کی ؟؟

کاظم میرزایی
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
با سلام به شما کارشناس های وقت ناشناس.با این نطق زیبا توپ را در زمین همه انداختی .اره دوست عزیز ما مقصر بودیم که به دانش اقتصاد مهندسی اعتماد کردیم.این همه نرم افزار تکنیکال را با دانش مهندسی تلفیق کردیم ولی تنها چیزی که عاید شد نابودی بود.اره دوست عزیز نابودی و سقوط شاخص وارزش سهام در هیچ کتابی نوشته نشده است.کلمه اصلاح مربوط به یک بازار رقابتی سالم میباشد نه بازار فرمایشی ما.اصلاح با سقوط فاصله زیادی دارد.وقتی دولت از پول در ضرر مالیات میگیرد و کلمه مالیات بر درامد را به سخره گرفته است. کارگزار چرا ابو عطا نخواند.لپ کلام اینکه در همه سیستمهای هدایتی دولتی در هر لحظه باید اماده نابودی توسط سفته بازان و رانت خوران بود.لطفا صورت مسئله را پاک نکنید حقیقت هیچ گاه مخفی نمی ماند لطف کنید نمودار واقعی شاخص که در حال حاضر باید روی 40000 باشد را لااقل اصلاح کنید بعد برای ما سخنرانی کنید.برق رادرخرمن مردم تماشا کرده است انکه میپندارد حال مردم دنیا خوش است. زندگی ما در حال سوختن است ولی چشم شما فقط براقی اتش را میبیند.
مجتبی
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
درود به شما اقای کشاورزی اخرش یک نفر پیدا شد که حرف حق رو میزنه حتی شخص بنده هم به اندازه خودم به عنوان یک حقیقی مقصر هستم ، وقتش رسیده که ما دید حرفه ای تری به بازار داشته باشیم البته این امر محقق نمیشه مگه با رعایت این موارد :
1 - اموزش حقیقی
2- عدم دخالت سازمان بوررس در بازار
3 - رعایت انصاف حقوقیا
با تشکر
متنفر از اصولگرایان
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
نعل وارونه نزنید . وقتی مجلس با مصوبات خود بورس را آتش می زند و یا آقای طیب نیا مداخله در بورس را بهمنظور کاهش شاخص تایید می کند ویا رئیس سازمان بورس با دخالت در بازار موجبات هراس سهامداران می شود چرا سهامداران را مقص می دانید و مرتبا می گوئید نفروشید . آیا کسانیکه دو ماه پیش فروختند و الان می خرند زرنگی نکرده اند ؟ بهرحال این بلا را مسئولان سر سهامداران تازه وارد آوردند
امیر
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
سوال من از این کارشناس بازار سرمایه این است که چرا وقتی بورس با افت مواجه می شود از زیر بار این افت شدید شانه خالی می کنید در اکثر کشورهای خارجی سهامها بیمه میشوند و در صورت کاهش محسوس سهام در قبال این کاهش به سهامداران حقیقی مبلغ قابل قبولی به عنوان جبران ضرر داده می شود ولی در کشور ما چطور؟ در سال ۸۴ که بورس سقوط شدید کرد همین مسولین بورس می گفتند قیمت سهم هیچ ربطی به سازمان بورس ندارد یعنی چه همانطور که با بالا رفتن شاخص بورس تمام شرکتهای حقوقی بورس تحت عنوان سهامدار عمده در مجامع خود می گویند قیمت سهم ما فلان قدر افزایش یافته در ان صورت به انها ربط دارد و مسولین بورس نیز بارها بر این موضوع تاکید میکنند ولی تا شاخص سقوط می کند فوری از زیر بار ان شانه خاله می کنند در این صورت سازمان بورس و حقوقی هایی که فقط نظاره گرند کاملا مقصر هستند.
رها
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
جناب آقاي كشاورزي!
با سخنان خود همه را محكوم كرده ايد. بالاخره ما نفهميديم چه كسي بيشترين تاثير را در اين روند نزولي بورس در اين مدت داشته؟؟ ظاهرا" اينطور كه پيداست مقصر اصلي خود سرمايه گذاران خرد هستند كه اطلاعات چنداني از تحليل ها و روند بازار ندارند ؟؟؟
در اين مدت 2 ماهه، كساني هم كه داراي چنين مهارت هايي بودند، متضرر شدند چون هيچ تحليلي درست از آب در نمي آمد.
اگر سازمان بورس مي خواهد يك فاز اصلاحي انجام دهد، چرا آنرا بدون اطلاع رساني به سرمايه گذارن انچام مي دهد؟ چرا هزينه اين فاز اصلاحي را سرمايه گذاران خرد بايد بپردازند؟ آيا واقعا" دولت، مجلس، حقوقي ها و خود سازمان بورس در اين مدت ضرر ديدند؟ يا همه بدبختي ها و ضرر كردن هاي 30 تا 50 درصد براي سرمايه گذاران خرد است كه به قول شما با تبليغات رسانه ها گول خورده و وارد اين باز ار شده اند؟؟؟
قبول همه بايد مسئوليت پذير باشيم!! شما بفرمائيد سهم دولت و مجلس و حقوقي ها و سازمان بورس در اين زياني كه مردم ديده اند، چقدر است؟
khameneei
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
نه جناب مشکل ریشه ای و اساسی است در مملکت ما چند سال است که ازین حرفها زده میشود اما ایا درست شده است عوض این حرفها ایندفعه مردم ساده را هوشیار نمایید
khameneei
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
حقیقی ها بیسواد... شما که عقل کل هستید چرا سرمایه این بیسواد ها را با بی تدبیری به باد دادید ...عقل کل ها کاری می کردید که اینها هیجانی نمی شدند این صف های فروش به راه نمی افتاد پس شما خود نیز بی مسیولیت هستید
حمیدرضا
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
آقای محترم در درجه اول سازمان بورس مقصر است چرا که در ان زمان که قیمت سهام در حال بالا رفتن بود به حقوقی ها فشار آورد که سهام شناور را زیاد کنند انها هم هر سهمی را که داشتند و حتی زیانده بود را روانه بازار کردنو سازمان بورس گذاشت که این کار انجام شود به قیمت سهام شرکتهای زیانده مثل خودرو ، خکاوه ، تکمبا ، و..... غیره نگاه کنید که چه رشد شارپی داشت . سازمان بورس باید سهامهای مذکور را می بست تاشفاف سازی درست صورت بگیرد ولی این کار را نکرد و دست در دست حقوقی بزرگترین خیانت را به حقیقی کرد ، گناه سازمان و حقوقی ها درصد توجیح ناپذیر است
افشین
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
وقتی رییس جمهور و وزیر اقتصاد و مسئولان بورس مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس مس کنند و بعد رزیر پای انها را خالی می کنند ، حقیقی مقصر است ؟؟!!!
چرا از انها چیزی نگفتی اقای به اصطلاح کارشناس ؟!!!
اگر شجاعت حرف زدن نداری ، بهتر است خاموش باشی !
احمد
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
خیلی جالبه مردم رو بدبخت کردن اونوقت میان میگن تقصیره خودتونه
محمد
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
حیف که30 درصد از پولم را در این شرایط اوضاع از دست دادم که سهامها امده پایین وگرنه الان واقعا وقت خرید وچشم بستن روی سهامهای خریداری شده من تو این شرایط سهامی نفروختم وپای خریدام وایستادم ولی اگه کسی پول داره بخره... الان ایران مثل 20سال گذشته آمریکاست هر کسی مخالف تاریخ آمریکا رو در این زمان بخونه ما دقیقن همان کارارو داریم میکنیم 1گران کردن حاملهای انرژی 2رفتن کارخانه ها به سوی پیشرفته کردن دستگاها وکم مصرف کردن دستگاهاو غیره.....یا حتی چرا راه دور خودمان دیگر مواظب مصرف اب و برق وگازمان هستیم پس همچین بدم نیست باید از یه جایی شروع میشود برای نسل ما سختی داره ولی برای نسل آینده راجتی حال بگذریم می خوام بگم اصلا این اتفاقات رو سخت نگیرید چون خیلی زود اوضاع از این شرایط در میاد اونایی که با تجربه اند می دونند من چی میگم..... پیشنهاد من اگه پول دارین الان بخرید که دیگه این قیمهارو نمیتوان دید ودوم سهامهای با پدر ومادر بخرید وسوم اگه پول هم ندارید سهامهاتونو نفروشید یا اگه این قابلیت و دارین تو همین بازار آشفته بفروشید وهمان سهام و دوباره با قیمت پایین تر بخرید که من اگه این کارارو نمی کردم ضرر بیشتر میکردم موفق باشید محمد.......
علی خرمی
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
کلا" در ایران باید از قانون دستش نزن بد تر میشه طبیعت کرد . اگر با دو روز کاهش آقای مدیر عامل بورس دستخوش هیجان نميشد و قوانین را دستکاری نمای کرد الآن شاخص از 100000 هم رد کرده بود.
یامور
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
من فکر میکنم همان طور که دوستان سود کردن باید ضرر رو هم تحمل کنن اما شما هم دروغ نگو یه سهم بگو 5 درصد ضرر داده؟
علیرضا
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
وقتی از عموم مردم درخواست می شود سرمایه های خود را جهت شکوفایی و رونق تولید و اقتصاد به بازار بورس بیاورند آیا مردم مقصر هستند که به دولت اطمینان کرده و به جای سرمایه گذاری در بازار دلار و سکه و مسکن وارد بورس می شوند ...
شهاب
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
هرچی بدبختیه داره سر سهامدارای خرد خراب میشه تا کی باید ضرر بدهیم اخه؟
حمید
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
جناب کارنشناس.
شما معلومه یجورایی از طرف مدیران و مسئولین بیلیاقت وبیسواد تغذیه میشین. اگه شما هم مثل ما سهامداران خرد که تنها و اندک پس اندازمونو بدعوت دولتتون وارد بورس کردیم و در کمترین زمان نه تنها سودی نبردیم بلکه 60-70 درصد سرمایمون نابود شد اگر شما هم مثل ما ضرر میکردین الان مثل قوربافه در سربالایی رفتن اب ابو عطا نمیخوندین. شما مثل روساتون کارشناس نیستی بلکه کار نشناس هستی. بله بورس ریسک دارد ولی بورس تهران با دستور اشخاصی بالا و پایین میرود و شاخصش هم قلابی است شما اگه چیزی از بازار بورس بدانید باید به این شاخص قلابی اغتراض کنید نه به اعتراض سهامداران خرد که پولشان را نابود کرده اید.
رضا
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲
از کرامات شیخ ما چه عجب پنجه را باز کردو گفت وجب......اقای کار شناس سرمایه دار خورد بد عمل نکرد بلکه بد جور فزیب خورد وعامل این فریب چه کسانی بودنند؟ شما درست گفتید صدا وسیم هم مقصر بود اما کار صدا وسیما از روی نااگاهی بود یااز روی برنامه ؟ این که کار گذاری فقط به دنبال سود هست سهواچنین کاری میکند یا به خاسته دیگران جواب میدهد؟مجلس ایا انها هم بیسواد هستند ونا اگاه؟اقای کار شناس اگر که به گفته شما سر مایه گذار خورد صددرصد اشتباه هم کرده باشه ولی مسولین کشور با درایت عمل میکردن وغرض در کارشون نبود که به همه ثابت شد که با برنامه دست به چنین کاری زدند کوچکترین تاثیر منفی در بازار نمیگذاشت یا لااقل تاثیر ش ناچیز بود....شما یا مردمو ....حساب کردین یا خودتون هم از همه جا غافل هستید..کافی بود زمان تصویب بوجه سال 93 پای رادیو که مستقیم پخش میشد مینشستید وگوش میدادی .وبعد این تحلیلو میکردی.....
الس
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
اقای کارشناس محترم چشم خودرا می بندی ومغز خود را به مرخصی میفرستی دهان را باز میکنی حرف میزنی من سهامدار در زمانی شرایط نرمال و مسولین خرابکاری عمدی نکنند وقتی ضرر داده ام ان وقت است که مقصر من هستم نه در بازار فعلی که تمام ان مقصر مسولین اقتصادی وبورسی هستند.
علی
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۸
آقای کارشناس فیلسوف!
1- من مسئول نرخ خوراک پتروشیمیها و بهره مالکانه باید باشم ؟
2- من باید مسئول هدفمندی و افزایش نرخ گاز و برق باشم ؟
3- من مسئول سقوط فرمایشی بورس به دستور وزیر اقتصادم ؟
4- من مسئول خالی کردن زیر پای حقیقی ها توسط حقوقیها هستم ؟
5- من مسئول دروغهای بسیاری از رسانه ها و سایتها در مداحی مدام بورس بودم؟
6- من مسئول گزارشات جعلی و دستکاری شده ی بسیاری از شرکتها و تعدیل یکدفه ای منفی به دلایل واهی بودم ؟

7- آقای فیلسوف! شاخصی که با دو درصد مثبت فارس و شبندر 200 واحد رشد میکنه، اما منفی 100 تا شرکت 200 واحد تاثیر منفی روش نداره ، از 12 تا 90 رفتنش ارزشی داره ؟

8- جناب اندیشمند!
من روزی ده ساعت مردم را تو تلویزیون تشویق میکردم بیاین تو بورس ؟
مرد حسابی متوجه هستی بسیاری از ما همین اواخر وارد شده بودند و بدبخت شدند؟

9- آقای شکم سیر کارشناس!
من باید مسئول باشم که سهم بنیادیم با 285 تومان سود از 1600 به 1000 رسیده؟
من مسئول سرکوب عمدی بعضی از سهمها مثل وساپا و خزامیا و ولساپا توسط بیمه ی ایران و سایپا بودم ؟

10- بسه یا بازم بگم ؟

بیرون نشستی برای ما قصه میگی؟
چرا اون موقع که داشتند مردم را با فریب به بورس میکشوندند نیومدی به ما تذکر بدی؟

حرف زدن راحته آقا.
یک عده صاحب قدرت و ثروت ما را به خاک نشوندند اونوقت میای برا ما واعظ میشی ؟

تنها اشکال ما این بود که فریب چوپان دروغگو را خوردیم و الان داریم تاوان پس میدیم. همین
احمد
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲
سرمایه دار خرد هیچ تقصیری نداره.وقتی مسوولین هر روز دم از رکورد شکنی شاخص بورس میزدند و مردم رو تشویق به خرید سهام می کردند چشم نداشتی ببینی و گوش نداشتی اون خزعبلات رو بشنوی.ما چه گناهی کردیم فکر کردیم راست میگن.الان فهمیدیم که چطور ممکنه یه اقتصاد مریض و تورم زا با تورم بالای 40 درصد چطور ممکنه شاخص بورسش بره بالا.نگو نقشه بوده کسری بودجشونو جبران کنن و بورس رو به این روز انداختن.دولت قبل هم با فروش سکه این بلا رو سر مردم اورد.این دولت هم با این روش ناجوانمردانه بیچارمون کرد اقای به اصطلاح کارشناس.از بورس نیوز هم گلایه دارم که بعضی از کامنتها رو که دوست نداره سانسور میکنه.این عین بی عدالتی هست بورس نیوز
رضا
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۸
حقیقی خودشو عقل کل نمی دونه چون واقیتها را میگن ولی تویی که معلوم نیست مدرک کارشناسیتو از کجا پیدا کردی عقل کلی
شب تار
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
آقای کارشناس تکلیف من که دو ماه اومد چیه ؟
منی که خساپا رو 2375 خریدم -خکاوه رو 1090 خریدم - شپدیس رو 19500 خریدم وغیره.... الان باید چکار کنم منی که وقتی رشد خساپا رو با سود منفی سال 92 به این حد میبینم باید به تعدیل مثبت صد در صد چه فکری با خودم بکنم به چه چیز این بازار باید اعتماد کرد آقای کارسناس به مجلسی که بعد از چند سال یادش میاد باید خوراک پتروشیمی ها رو افزایش بده و وزیری که اصلاح شاخص بورس شده اولویت کارش حرفی نیست دیگرانخوردند بردند حالا ضررش رو ما سهامداران خرد باید بدیم حرفی نیست ولی بدان از این بازار بجز ضرر چیزی نصیب ما نشد و اگر اطلاعات وآموزش امر اولیه ورود به بازار است پس کارگزاری چرا بدون آموزش و آگاهی مردم بیچاره رو رونی بازار می کنه ......
علي
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۷
به نقل از روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: شاخص مالی بورس تهران در 5 مهرماه سال 82 برابر با 14627 واحد بود که این رقم در فروردین ماه سال 83 به 23202 واحد و در مهرماه 83 یک باره به 44679 واحد صعود کرد و رکودی شیرین و خاطره انگیز برای سهامداران خود به جا گذاشت، اما قضایا به همین جا ختم نشد و پس از چندی اوضاع دگرگون شد و یک باره روزهای تلخ جای این روزهای پرسود را گرفتند و شاخص کل به 20 هزار واحد سقوط کرد.



اگرچه ورود دکتر عبده تبریزی به ریاست سازمان کارگزاران بورس در سال 82 نوید توسعه همه جانبه بورس را می داد اما دقیقا در دوران مدیریت وی بود که این بحران اساسی در بورس رخ داد که این مدیر با تجربه نیز برای کنترل اوضاع بحرانی در بورس از روش حجم مبنا استفاده کرد، حال بعد از 9 سال بورس دوباره روزهایی مشابه همان سال را تجربه می کند، شاخص کل بورس تهران از مهرماه سال جاری به دنبال نوسان نرخ دلار و رشد تورم یک باره راه های افزایش را برای خود باز دید تا اینکه پس از تغییر دولت دهم و آمدن دولتی با نگرش های اعتدالی و گشوده شدن درهای مذاکره با غرب شاخص کل در نیمه اول دی ماه موفق به فتح قله 89 هزار واحدی شد و در آستانه رسیدن به یک رکورد بی سابقه در تاریخ 46 ساله خود بود که پایش لغزید و به همان سرعتی که رشد کرده بود سقوط کرد.



در این میان یک سوال اساسی ذهن بسیاری از سهامداران و فعالان بازار سرمایه را مشغول کرده است، «آیا روزهای تلخ سال 83 در حال تکرار است؟»
ياحق
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۳
بسمه تعالي
ول‌تر از اين مملکت وجود دارد. همه مشغول بخور و ببر هستند. مسئوليت پذيري سيخي چند. خودتان هم ميداند و دروغ هم نمي‌گويم وگرنه وضع مملکت به اينجاها نميرسيد.
عقاب
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۶
مرد حسابی خوابی یا خودتو زدی به خواب .... با دستور وزیر اقتصاد پولها رو ظرف یک هفته کشیدن در رفتند بعد افراد باید به خودشون روجوع کنند ؟
نلنه تو هم sms رو به موقع خوندی؟؟؟
سعيد روشن
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۴
سايت كارگزاري ... درست زماني كه سهامداران انلاين بايد بتوانند سهام عرضه اوليه را خريداري كنند دچار اخلال مي شود اين شائبه بوجود آمده كه با قطع دسترسي سهامداران انلاين خود به خريد گروهي دست زده اند ايا جائي براي رسيذگي به اين موضوع هست لطفا راهنمائي كنيد تحليل فاندامنتال و بنيادي ازشون نميخواهيم فقط ذره اي درستكاري و صداقت انتظار داريم
سهیل
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۸
راست میگه واسه مردشور فرقی نمیکنه میت بره بهشت یا جهنم اون داره مزد مرده شوریشو میگیره
ایمان
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۲
همه ما میدانیم که بازار ایران و کشور روش و منش درستی ندارد و ابدا مشخص و معلوم نیست هر 4 سال باید دور خودمان بچرخیم در آخر هم باید بنشینیم سر جای اول نمونه کشور کره سال 1355 ( مقایسه با ایران ) و اما کارشناس عزیز افراد مثل من که با کارشناسی امثال شما پا در بورس گذاشتند چرا وقتی سیمان شرق 500 بود صدای از شما در نمی امد الان شده 260 چرا وقتی شرکتی در گذارشات دستکاری می کند هیچ کس پاسخ گو نیست مثل پالایشی ها فکر میکنید مردم بعبو گلابی هستنند . من که از این بازار میروم فکر کنم عدهای دوست ندارند که در ایران مردم نون حلال بخورند همه رو سوق میدن به سوی دلالی بهتر مراجع هم از این بازار انتقاد کنند چرا حسابرسهای شرکت بورسی اینقدر در حق مردم اجهاف میکنند چرا .........
سامان
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۲
5 درصد ضرر ماله یه روزه نه 80 روز منفی .... دوما تا دیروز یه حرفه دیگه ای میزدی .... سوما همه میدونیم شنبه مثبته پس دیگه سعی کن جو مثبت بدی نه منفی
پرویز
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹
با سلام ، اگرچه صحبتهای آقاتی کشاورز تا حدی درست است ، آیا واقعا مقصر ضرر و زیان سهامداران ، حقیقی ها هستند ، یا سازمان بورس آیا واقعا شاخص بورس سال 1392 قابل مقایسه با سال 86 و یا سالهای قبل هست چرا شاخص واقعی سال 1392 را با سالهای قبل مقایسه نمی کنید . در کدام کشور مجلس در یک سال خوراک صنایع آن هم در سالی که سال حماسه اقتصادی لقب گرفته و یا اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده ، بیش از 6 برابر پیشنهاد می دهند آیا اینگونه رفتار ها صحیح است آیا مجلس تا بحال نمی دانسته خوراک پتروشیشمی ها مفت است و بای اصلاح شود در فاز یک هدفمندی چرا این کار نشد وقس علیهدپذا آدم شک می کند به همه چیز
علی نورانی
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹
آفرین بر شما کارشناس گرامی
یکی از کامل ترین تحلیل ها را ارائه فرمودید و جای تاسف برای افرادی که زیر مقاله کاملا منطقی و علمی شما همچنان بر طبل بی اطلاعی خود کوبیدند.
آخر کجای تحلیل های بازار سرمایه از تکنیکال و فاندامنتال و تگنوفاندامنتال و غیره گفته شده که بازار اصلاح قیمتی نکند ؟
شما یک کالا یا سهام یا سکه و طلا را بدون شناخت ارزش در بازار گران بخرید بعد به زمین و زمان بگویید چرا من ضرر میکنم
کی گفته هر کس میتونه بدون آموزش توی کاری که شناخت نداره سرمایه گذاری کنه؟
بعضی افراد هم بدون اینکه از نقدشوندگی سهام و دامی که در سفته بازی سهام های غیر نقدشونده پهن است وارد این سهام ها شده اند و خروج این سهام ها از بازار عادی و رفتن آن به بازار توافقی نیز بدلیل همین حضور و استفاده فعالین سفته باز از همین بی اطلاعی هاست
پس بقول نویسنده محترم و باسواد مطلب کمی هم مسوولیت پذیر باشیم
ضمن باید بر نقش انفعالی کارگزاری ها و عدم برگزاری دوره های آموزشی مناسب تاکید داشته باشیم
مقیمی
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
اقایونی که با نظر کارشناس مخالف هستند کدام کارشناسی گفت برید سهام زیانده بخرید که برای شرکتهای زیانده صفهای چند میلیونی تشکیل بشه ان زمانی که مسئولین و کارشناسان اعلام کردند بورس در حال حبابی شدن است چرا توجه نکردید چرا خودتون رو عقل کل در نظر گرفتید وبه این صحبتا پوزخند زدید هر کار اشتباهی تاوان دارد باید تاوان اشتباه رو داد بله از ماست که بر ماست .
علی
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
من هم قبول می کنم که اشتباه داشتم؛
اشتباه من این بود که مسئولین دولت جمهوری اسلامی اعتماد کردم و نوسان را جزء بازار دانستم تا اینکه همین نوسان آور شد و نصف سرمایه ام بر باد رفت و بدبخت شدم! بله دوستان من اشتباه کردم !
مجید
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کارشناس محترم اگر تحلیل می کنی واقعا با چشم باز تحلیل کن و گرنه غیر از ناراحت کردن دیگران چیزی عایدت نمی شود، در ابتدا مرقوم نمودی ۱- در مدت ۴ سال شاخص از ۱۲۰۰۰ به ۹۰۰۰۰ رسید، آیا تعداد خریداران سهام ۴ سال پیش با ۴ ماه پیش یکسان بودند؟ در ضمن دم از افزایش ۲۶۰ درصدی زدی لطفا سری به سهامهای مربوط به شرکتهای خودروی و سیمان فارس خوزستان و بعضی سهمها که وجود خارجی ندارند و از بورس رفتند بزنید و بعد ابراز دانش و آگاهی کنید، در ضمن در سال ۹۱ اگر کسی پولش را به خودرو داده بود حداقل سرمایه اش با فروش خودرو ۲ برابر شده بود و اما در مورد سهم خودرو جز زیان چیز دیگری عایدش نشده است، ۲- گفته اید که اشتباه سازمان بورس این بود که موفقیت خود را با رشد شاخص گره زد، آیا مسئولیت بورس غیر از روند افزایشی قیمت سهام برای پیشرفت اقتصاد کشور است؟ اگر جز این باشد پس جاده صاف کن آمریکا و سایر کشورهای جهان برای ورود به کشورمان به دلیل ورشکستگی اقتصادی خواهید شد، ۳- درست است که نقد شوندگی و شفافیت سهمها نشان از مدیریت صحیح سازمان بورس دارد ولی توانایی نگهداشتن سهمها در قیمت واقعی نیز جزو مسئولیتهای این ارگان می باشد، ۴- گفته ای در روزهای اخیر سازمان بورس بقدری در روند معاملات دخالت کرد که دیدگاه ها در مورد این سازمان منفی شده است، لطفا بگوئید تا بدانیم آیا غیر از مسئولین سازمان بورس افراد دیگری باید از ریزش بی رویه بورس جلوگیری کنند؟ هر چند در هفته گذشته دستورالعمل سازمان بورس در مورد ریزش قیمت سهمها کارساز نبود و بازار باز افت کرد، ۵- گفته ای که بازار داور می خواهد و حقوقی ها در هنگام ریزش بازار خود را به کوچه علی چپ می زنند، شما به عنوان یک حقوقی، اگر جزو حقوقی های معادن باشی و به شما بگویند ۳۰ درصد سهم مالکانه معدن شما تعلق به دولت دارد آیا مجبور نیستی قیمت سهامت را با توجه به سود سالانه معدنت متعادل کنی و پائین بیاوری؟ و یا با توجه به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی قیمت سهامت را با سود سالیانه ات متعادل کنی؟ و ... ۶- من به نوبه خود به عنوان سهامدار حقیقی می گویم که عقل کل نیستم، سهام را بررسی کرده و خریداری می کنم ولی باز می بینم طبق پیش بینی ام سهمی که سود خود را برای ۹ ماهه قیمت اعلام کرده بود باز در ماه ۱۱ نیز همان سود را و بلکه اندکی پائینتر از آن را برای آخر سال پیش بینی و بر افت قیمت سهم خود مبادرت می کند، بر مسئولین بورس لازم است که تذکراتی بر این قبیل سهمها بدهند تا بیهوده افزایش سرمایه ندهند و مانع افت قیمت سهمشان بیش از چند برابر افزایش سهم در سالهای بعد نشوند، ضمنا آقای عزیز کسانی که قبل از ۱۵ دیماه از رسانه های گروهی مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق کردند و به قول شما افزایش قیمت یا به قول مسئولین سازمان حباب قیمت سهم ها را به وجود آوردند باید جوابگوی عوام فریبی خود باشند، من به عنوان یک سرمایه گذار حقیقی وقتی قیمت سهمی بالا می رود فکر می کنم شرکت مذکور پشتوانه ای از قبیل فروش کالای بیشتر یا افزایش قیمت در تولید و یا p/e بالاتر و خلاصه در شرکت مورد با اهمیتی بوجود آمده است که موجب افزایش قیمت سهم شده است، اگر هر فرد مسئولی در بورس بداند شرکتی قیمت سهامش را بی رویه بالا می برد باید از افزایش قیمت آن سهم جلوگیری کند، اگر جز این باشد نبود آن مسئول از بودنش مثمر ثمرتر خواهد بود. مشگل دیگر سازمان بورس در این است که بهنگام فروش سهم مالیات و کارمزد بیشتری نسبت به خرید می گیرد، اگر می شد در این روند، نگرشی در بهبود اوضاع به نفع فروشنده ها به هنگام زیان فروشنده ها در نظر گرفته می شد و از شرکت خاطی مالیات و کارمزد دریافت می شد برای حقیقی زیان دیده مرحمی بر زخم ایجاد شده می شد، در کل کارشناس محترم من یکی، زیان و ضررهایم را به حساب کسب تجربه می گذارم تا حداقل از نظر روانی در امان باشم و تا آنجا که می توانم به روند قیمت گذاری سهم ها در بورس اعتماد نکنم، به امید روزی که رانت خواریها چه دولتی، چه مجلسی و چه از طرف شرکتها و سایر سرمایه داران از بورس رخت بربندد و سهامهای بورس شفاف و بی غل و غش شوند.
ه
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
دوست محترم درتعریف جنگ میگویند: دعوای بین دونفرکه همدیگررانمی شناسندبه نفع دونفری که همدیگررامی شناسندامانمیخواهند با یکدیگربجنگند امده است. حالاهم این قضیه همین است. مازهرطرف که شودکشته سود ...
بابک
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
واقعا جای تاسف دارد که یک کارشناس مثل ایشان فقط اسم کلمات تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را بلدند. کسانی که لا اقل دستی بر آتش دارند متوجه هستند که من چه می گویم. اصلا اسم تحلیل فاندامنتال را در بورس ایران آوردن خنده دار است چون همه می دانند که بورس ایران رانتامنتال است نه فاندامنتال. در ضمن ایشان به عنوان کارشناس لطف کنند یک سهم مثال بزنند که از الگوهای تعریف شده، اندیکاتوری خاص، Trading Plan مشخص و چیزهای دیگر که یک چارتیست از آنها آگاه است تبعیت کرده باشد. البته خواسته نابجایی است چون از صحبتهای ایشان کاملا مشخص است که حتی اصول Basic اینگونه تحلیلها را نمی دانند وگرنه اینگونه سخن نمی گفتند. آقای کارشناس وقتی این تحلیلها جواب می دهند که قیمتهای بازار را مانور خریدار و فروشنده (چه حقیقی و چه حقوقی) تعیین کنند. البته من دلیل اصلی فرمایشات آقای کشاورزی را می دانم ولی اینجا جای ..... نیست. تا زمانی که نفع شخصی، اعمال فشار از کانالهای خاص برای تامین مالی گروهی خاص و مواردی اینچنین در بازار بورس جاریست همین هست که هست و سرمایه گذاری در یک بازار پر ریسک خارجی مبتنی بر اصول و قول آقای کارشناس تحلیلهای فاندامنتال و تکنیکال بسیار امن تر از سرمایه گذاری در بورس تهران می باشد. به عنوان یک ایرانی که می دانم بازار سرمایه قلب تپنده اقتصاد است بسیار متاسفم ولی حقیقتی است انکار ناپذیر.
علی
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۶
آره من مسئولم که به حرف آقای روحانی اومدم تو بوری 50% سرمابم نابود شد
بخدا قسم فقط کافی بود جلو من این حرفارو میزدی
لطفا پیغام من رو بزارید
محمد
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۷
الفرار الفرار الفرار الفرار الفرار الفرار الفرار ماندن ضرر بیشتر سود نخواستیم بههمین ضرر که داریم رازیم تور پهن کردن تبلیغ کردن دانه پاشیدن رکورد زدن در اخر من و هزاران مثل من بدبخت کردن حمایت اصلاح همه دروغ است در اخر باز الفرار الفرار الفرار الفرار الفرار الفرار@@@@@@@@@@@@@
چشم ها را باید شست جور دیگر باید به بورس نگاه کرد بدبختی بیچارگی اوارگی
رضا
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۴
چیه بازجیک جیک شروع شد؟؟!!ایندفه طرح جدیدتون چیه آقای کارشناس؟؟الان دیگه حقیقی شدبیسواد؟!!
عزیزمن فقط به یک سئوال جواب بدی ممنون میشیم واونم اینکه آیابورسی تودنیاسراغ داریدکه 60روزمتوالی همه نمادهای آن پشت سرهم منفی بخوره؟؟!!!چی شده جنگ شده؟اتم زدن؟ورشکست شدیم؟..ریزش واصلاح هم خودش روش داره...وبصورت پلکانی خودسهم اگه بیجهت گرون شده باشه خودشوطی یک دوره اصلاح میکنه..پس سهام بنیادی ووووو..بقیه چشون بوده که روزبروزافت کردن وآقایان ازمابهترون میخریدن؟؟؟خواهشادیگه دست بکشین ازاین نظردادنهای بیخود...
علی
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۶
فردا بازار دیدنیستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت.
پیش به سوی شاخص 70000 واحدی.
اميرحسين طيبي
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۰
بنده كارشناس و فعال بازار سهام هستم ميتوانيد تحليل هاي بنده رو در سايت هاي مختلف مثل فارس نيوز ، تابناك و . . . بخونيد ! اقاي كارشناس عزيز خوبه كه يكم با دليل و منطق حرف بزنيد ! ايا شما اطلاعي از ارزش سهامي كه در بازار است دارين ؟ همه سهم ها دارن بسيار كمتر از ارزش واقعيشان معمامله ميشوند ! جالبه بدونيد كه كل بورس كشور ما اندازه ١٥ در صد گوگل يا ٢٠ درصد اپل نيست ! ايا منطقيه كه كل شاخص كشور پهناور با اين همه منابع ايران انقدر كم باشد ؟ كمي مطالعه كردن براي شما خيلي خوب است ! ! !
بورس باز
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۳
50 درصد این حرفها بیخود و بی منطق بود همه میدانیم بازار بورس ما عملا دولتیست و توسط حقوقی ها اداره می شود بنابراین این حقوقی ها و عوامل پشت پرده آنها هستند که به بازار خط میدهند و جهت بازار را تعیین می کنند حالا حقیقی هر چقدر هم که با تحلیل سهم بخرد تا حقوقی نخواهد اتفاقی نمی افتد دوما در کشور ما ثبات در تصمیم گیری های اقتصادی وجود ندارد و هر دولتی ساز خودش را میزند کشور باید چشم انداز ثابت حداقل 10 تا 20 ساله ای برای پارامترهای مهم اقتصادی تعریف کند و به آنها پایبند باشد نه اینکه یک روز بلند شوی و ببینی نرخ خوراک پتروشیمی 7 برابر شده و بهره مالکانه دو برابر آنوقت مسولیت این تصمیم ها باز هم با سرمایه گذار است؟
جناب کارشناس قبل از اینکه این متن بلند بالا را بنویسی کمی فکر کن
مقدسی
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
بخدا اونی که بیشترین مسولیت داره در کل پاسخگو نیست و کلی هم طلب کار هست خودش میگه خودش میخنده بعد هم میگه دیدی گفتم دنیایی داره این مسئولیت بی مسئولیت
بورس باز
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
50 درصد این حرفها بیخود و بی منطق بود همه میدانیم بازار بورس ما عملا دولتیست و توسط حقوقی ها اداره می شود بنابراین این حقوقی ها و عوامل پشت پرده آنها هستند که به بازار خط میدهند و جهت بازار را تعیین می کنند حالا حقیقی هر چقدر هم که با تحلیل سهم بخرد تا حقوقی نخواهد اتفاقی نمی افتد دوما در کشور ما ثبات در تصمیم گیری های اقتصادی وجود ندارد و هر دولتی ساز خودش را میزند کشور باید چشم انداز ثابت حداقل 10 تا 20 ساله ای برای پارامترهای مهم اقتصادی تعریف کند و به آنها پایبند باشد نه اینکه یک روز بلند شوی و ببینی نرخ خوراک پتروشیمی 7 برابر شده و بهره مالکانه دو برابر آنوقت مسولیت این تصمیم ها باز هم با سرمایه گذار است؟
جناب کارشناس قبل از اینکه این متن بلند بالا را بنویسی کمی فکر کن
فلسفین
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
سلام
بامطالعه ی تمام مطالب و مخصوصا نظرات مردم متوجه شدم ما از نظر علم بازار ازاد و بورس در حد صفر هستیم و من موندم مسعولین کجان.از اقای کارشناس متشکرم ولی باید بگم تا وقتی علم مردم این قدر پایینه نظرات همین شکلیه
به اموزش مردم فکر کنید
با تشکر
علی
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
شماکه متوجه شدی علم مردم ازبازارآزادوبورس صفره (مسعولین)غلطه