بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸
کد خبر : ۱۱۹۶۲۷

مسعود کریمی- با توجه به اینکه بورس اوراق بهادار تهران امسال را با ثبت رکوردهای قابل توجهی شروع کرد اما در سه ماهه پایانی سهامداران تحت تاثیر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش بهره مالکانه و تعیین بودجه 93 روند محتاطانه‌ای را در تالار شیشه‌ای در پیش گرفتند این در حالی است که این روند محتاطانه نمودار حرکتی شاخص را در این دوره زمانی از صعود به نزول تغییر داد و به آرامی در تالار به یک ترس معاملاتی منجر شد. این اتفاق باعث شد تا در این مدت تعدادی از مسوولان این ریزش‌ها را به ذات بازار سهام نسبت داده و صحبت از ورود شاخص به فاز استراحت و رسیدن به کف قیمتی بعضی از سهم‌ها کردند که بیش از اندازه رشد کرده بودند این در حالی است که ادامه این روند نزولی که آن را «فاز اصلاحی بازار» نامیدند، به یک بحران در تالار شیشه‌ای تبدیل شد و مسوولان سازمان بورس در یک جلسه ناگهانی تصمیم به تغییر ضوابط معاملاتی جهت ایجاد ثبات در بازار با شعار حمایت از سهامداران خرد گرفتند و از تاریخ 26 بهمن‌ماه این دستورالعمل اجرایی شد اما در نهایت این محدودیت‌های ایجادشده در فروش سهم‌ها نتوانست جلوی ریزش شاخص را بگیرد. حتی دعوت سازمان بورس از حقیقی‌ها جهت حمایت و بازارگردانی هم نتوانست جلوی سقوط را بگیرد. همه این تحولات باعث شد تا سرانجام بورس در تصمیمی باز هم غافلگیرکننده در بازگشت به عقب، با منتفی کردن ضوابط جدید و برقرار کردن همان سیستم خرید و فروش قبلی اجازه دهد تا سهامداران هفته آخر خود را احتمالا با رشد به پایان برسانند تا بورس در پنج روز کاری باقیمانده امسال شاید با رشد‌های صعودی همراه شود. در ادامه پیش‌بینی تحلیلگران بازار سرمایه در خصوص روند بازار در هفته جاری و پیش‌بینی بورس 93 را می‌خوانید.
شناسایی سود در ماه آخر
محمد دارستانی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار و پیش‌بینی هفته جاری عنوان کرد که شرایط بازار با توجه به حذف محدودیت‌ها بهتر می‌شود و احتمالا افزایش حجم معاملات و قیمت در تالار شیشه‌ای شکل خواهد گرفت. این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به اینکه چرا بورس نتوانست حقوقی‌ها را مجاب به حمایت از بازار کند، تصریح کرد: یک علت وجود دستورالعمل فروش سهام بود و زمانی که حقوقی‌ها نتوانند بفروشند پس به راحتی خرید نمی‌کنند. به عنوان مثال اگر شما یک واحد آپارتمان یکصد متری بخرید ولی 10 متر 10 متر بفروشید، تمایلی برای ادامه معامله نخواهید داشت. پس در نتیجه وجود این آیین‌نامه باعث بی‌رغبتی در آنها شد. علت دیگر این امر این است که در ماه‌های بهمن و اسفند حقوقی‌ها به علت شناسایی سود، معمولا فروشنده هستند در سویی دیگر به نظر می‌رسد با توجه به روند نزولی بازار از اواسط دی‌ماه حقوقی‌ها در انتظار کف قیمتی بودند. افزون‌بر این تلاش سازمان در جهت تحریک طرف تقاضا بود و علت اصلی اینکه نتوانست این امر را به نتیجه برساند، رشد شدید بورس در یک‌سال اخیر بوده است. این دلیل بر ناکارآمدی مدیران سازمان یا احیانا لجبازی شرکت‌های حقوقی نیست بلکه دلایل اقتصادی موجب ریزش بورس شد. دارستانی درباره بزرگ‌ترین اتفاق سال 92 بورس افزود: انتخاب آقای روحانی اتفاق مثبتی بود که حتی بیش از حد اثر مثبت روی بورس گذاشت. وی درخصوص پیش‌بینی بورس 93 نیز اظهار داشت: از منظر حجم معاملات روند کاهشی را خواهیم داشت و بازار یک شرایط رکودی با دامنه نوسان کوچک را به خودش خواهد گرفت و دلایل این امر جذابیت سود بانکی است.
هفته معمولی
در سویی دیگر، امیر افسر، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت نامساعد بازار و پیش‌بینی هفته آخر بورس گفت: اتخاذ هر تصمیم از سوی مدیران بازار سرمایه که به موجب آن اختیار مالکیت سهامداران کاهش پیدا کند نه‌تنها موجب حمایت از سهامدار خرد نمی‌شود بلکه موجب کاهش اعتماد سهامداران نسبت به بازار می‌شود. وی خاطرنشان کرد: با تصمیم‌گیری مدیران ممکن است سهامداران بعد از اینکه توانستند سهم خود را بفروشند دیگر به سمت بورس نیایند اما با برداشتن این محدودیت که خبر خوبی هم برای بازار بود در بلندمدت یک ویژگی برای بورس به حساب می‌آید. وی گفت: در این هفته بازار همانند دو هفته اخیر خواهد بود و شاهد اتفاق خاصی در بازار نیستیم و این در حالی است که نوسانات خیلی کم و شاید به سمت نزولی به پایان برسد. این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به اینکه چرا بورس نتوانست حقوقی‌ها را مجاب به حمایت از بازار کند نیز ابراز داشت: رشد بازار آرزوی شرکت‌های حقوقی است و این حقوقی‌ها نیستند که بازار را خراب می‌کنند بلکه تصمیمات مدیران اقتصادی باعث ریزش بازار می‌شود. امیر افسر درخصوص بزرگ‌ترین اتفاق سال 92 عنوان کرد: رشد و افت غیرقابل پیش‌بینی بازار سرمایه بزرگ‌ترین اتفاق بود.
بازگشت بازار
همچنین حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار و پیش‌بینی آخرین هفته کاری ابراز داشت: طبق سنوات گذشته همواره روزهای پایانی سال روزهای سبزی برای بازار سرمایه بوده است و با توجه به حذف محدودیت‌های فروش و عکس‌العمل مثبت بازار در روز پایانی هفته گذشته مجددا امید بر دل سرمایه‌گذاران و سهامداران بازگشت. این در حالی است که از رفتار بازار در روز چهارشنبه می‌توان این‌گونه پیش‌بینی کرد که امسال نیز بازار سرمایه سنت‌شکنی نخواهد کرد و همچون سال‌های گذشته روزهای مثبتی را در روزهای پایانی تجربه می‌کند. هرچند در دو ماه گذشته اهالی بازار چندین مرتبه امیدواری خود را به سختی و با ناامیدی عوض کردند. ستاک در پاسخ به اینکه چرا بورس نتوانست حقوقی‌ها را مجاب به حمایت از بازار کند، اذعان داشت: فرآیند خرید و فروش در بازار سرمایه با هرگونه اعمال‌نظر و تحکم منافات دارد هرچند ظاهر دستورات به شکل حمایت از بازار باشد ولی با ایجاد شائبه دستوری بودن و ایجاد دخالت در بازار موجبات دلسردی سرمایه‌گذاران نهادی و تاثیرگذاران بازار خواهد شد. این تحلیلگر بازار سرمایه درباره بزرگ‌ترین اتفاق سال 92 بورس نیز گفت: رشد و افت شدید در روزهای پایانی همچنین نوسان شدید در شش ماه پایانی سال موجبات شناسایی زیان و در بهترین حالت عدم سود در غالب سهامداران و سرمایه‌گذاران شد. وی درخصوص پیش‌بینی بورس 93 خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با کاهش ریسک‌های سیاسی و همچنین اثرگذاری رفع تحریم‌ها در منابع تولیدی و علاوه بر این نزول شدید بازار و جذاب شدن قیمت‌ها، سال 93 در مجموع با رشد معقول و مقداری بیشتر از سود بانکی خواهد بود.
از بازار خارج شوید
افزون‌بر این محمدآبادی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت نامساعد بازار سهام و پیش‌بینی بورس در هفته آخر سال اظهار داشت: فعلا کلیت بازار ریزشی است اما در هفته آخر کمی مثبت می‌شود با این حال تک‌سهم‌هایی که قابلیت رشد را داشته باشند همواره در بازار وجود دارند. وی خاطرنشان کرد: تا وقتی که سود بانکی روزشمار 22، 23 درصد است و برای مثال برخی بانک‌ها تا سپرده زیر 10 میلیون روزشمار 22 درصد سود می‌دهند رشد سود بانکی‌ها باعث سقوط بورس شده است. این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به اینکه چرا حقوقی‌ها با توجه به درخواست سازمان بورس از بازار حمایت نکردند، گفت: بورس در برهه‌ای از زمان برای حقوقی‌ها تصمیم‌گیری می‌کرد اما وقتی که سازمان بورس با ایجاد محدودیت 50 هزار سهمی به نوعی یک‌طرفه عمل کرد در نتیجه حقوقی‌ها تصمیم گرفتند از بازار حمایت نکنند. وی در پاسخ به بزرگ‌ترین اتفاق بورس در سال 92 نیز گفت: در این سال عدم سیاست‌های مالی دولت و افزایش ریسک بازار بیشتر از گذشته بود. محمدآبادی درخصوص پیش‌بینی بورس 93 عنوان کرد: تحلیل بازار با توجه به حرف‌های ضد و نقیضی که شنیده می‌شود، امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، با توجه به نرخ تورم که از 15 تا 25 درصد شنیده شده در نهایت با نرخ تورم 25 درصدی شاهد ریزش در بازار خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
SADR
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۸
اقا جون بازار اول خراب شد بعد سازمان محدوديت اعلام كرد.همين حقوقي ها هم بازار را خراب كردند.حالا هم لابي كردند بازاز را خرابتر كردند تا محدوديتها برداشته شود .حالا ببينيم ديگه مشكلي ندارند.
Iman
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶
موج سونامی مانندی که از بورس نوسان 40000 واحد گرفت ، خرابی ها و ویرانی هایی بر جای گذاشته که به سادگی ها بر طرف نمی شود. مهمتر از همه اعتماد سرمایه گذارن خرد حقیقی است که به شدت نقره داغ شده اند و اگر بتوانند اصل پول خود را جبران کنند بعید است که دیگر هوس بورس بازی بسرشان بزند. البته عقلای این گروه . ولی اغلب پیش آمده که مردم ایران به جهت ضعف حافظه تاریخی، و احتمالا طمع کاری از یک سوراخ چندین بار گزیده می شوند. بعید است. حرفه ای های بورس در یک جمع جبری نهایت سودی که بدست می آورند از 20 الی 30 درصد تجاوز کند زیرا در بعضی نماد سود بالای 30 درصد هم دارند ولی در بعضی نمادها ضرر 40 درصدی را هم باید تحمل کنند. لذا بعید است غیر حرفه ای ها بتوانند از بورس سودی بیشتر از نرخ بانکی بدست آورند و کلی هم باید هرس و جوش بخورند و دچار ناراحتی اعصاب شوند. برای این گروه بهتر است سرمایه های اندک خود را در بازار هایی که امنیت بیشتر دارند بکار گیرند تا اینکه بی مطالعه وارد بورس شوند و در اولین زیان آه و ناله و نفرین سر دهند که وای مالم رفت. ...... ولی خود کرده را تدبیر نیست.... نباید فراموش کرد که سرمایه گذاری در بورس دراز مدت به شرط ثبات سیاسی جواب می دهد که خوب دراز مدت هر بازار دیگری هم جواب می دهد منتها سایر بازار ها شرط و شروط بورس را ندارند
امیر آرای
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
مش غلام حسین راست می گوید بورس به زیر 60000 وا حدی تقلبی می گردد.