بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
کد خبر : ۱۲۰۲۹۵

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس،پاییز 92 در حالی آغاز شد که حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم،‌ سکاندار قوه مجریه کشور شده بود و احزاب نیز در دوره یازدهم ریاست‌جمهوری فعالیتشان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

تلاش برای تعریف جرم سیاسی و موضع‌گیری فعالان حزبی در این زمینه، سکوت مجددموسسه تنظیم آثار امام، تلاش برای حذف شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران به بهانه مذاکرات و 13 آبان، برگزاری مناظره‌ با رویکرد بازشناسی «اعتدال» درخبرگزاری فارس، تشتت در جبهه اصلاح‌طلبان، خاطره‌سازی رفسنجانی از حضرت امام و تقلای حزب منحله مشارکت برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور از مهم‌ترین اتفاقات حوزه احزاب در سال 92 بود.

آنچه در ادامه می‌آید بازخوانی تحولات احزاب در پاییز سال گذشته است:

تلاش برای تعریف چیزی که وجود ندارد

طرح جرم سیاسی در نشست علنی روز یکشنبه 31 شهریور نمایندگان مردم در خانه ملت از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شد که نمایندگان ضمن تعریف «جرم سیاسی»، مرجع صالح و تشریفات رسیدگی به آن را نیز مشخص کردند.

دایره تعریف جرم سیاسی در طرح مجلس «نقد عملکرد حاکمیت و کسب یا حفظ قدرت» مشخص شده است، درحالی که در ایران هیچ فردی به دلیل رفتار سیاسی‌اش در حوزه نظری مجرم شناخته نمی‌شود؛ برهمین اساس و در پی پیگیری‌های خبرنگاران حوزهاحزاببرخی ازطراحان طرح جرم سیاسی از جملهآصفری وجود چنین ابهاماتی را در این طرح تائید کرد.

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که یکی از طراحان طرح جرم سیاسی است،‌ با تاکید بر اینکه «این ابهامات باید رفع شود»، اظهار داشت: در کشور همه موظفند همگام با منافع ملی حرکت کنند و سخنران یا رسانه‌ای به جهت اینکه می‌خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند، نباید دیدگاه غلط خود را در جامعه ترویج کند.

وی درباره لزوم تعریف جرم امنیتی و مجرم امنیتی خاطرنشان کرد: موضوع جرم سیاسی فعلاً یک طرح است و جایگاه قانونی ندارد و باید در مجلس به تصویب برسد لذا در حال حاضر یک پیشنهاد تلقی می‌شود.

آصفری درباره سوء برداشت‌ها از مجرم سیاسی و لزوم تعریف مجرم امنیتی به جای این تعریف گفت: ما چیزی به اسم جرم سیاسی نداریم و رهبر انقلاب هم فرمودند کسانی که با نظام مخالفت دارند بیایند و رای بدهند لذا تا زمانی که یک حرکت اسباب خطری برای منافع ملی نباشد جرم محسوب نمی‌شود اما اگر حرکت سیاسی تبدیل به یک مساله ضد امنیت ملی شود، جرم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس‌ درباره اینکه این تعریف دقیقاً مبتنی بر معنای جرم امنیتی و نه جرم سیاسی است، ضمن تایید این موضوع گفت: این طرح قابل اصلاح است و باید ابهامات آن رفع شود.

به گزارش فارس، در اوایل مرداد ماه امسال بود که با امضای 20 نماینده مجلس طرح «تعریف جرم سیاسی» به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد. نمایندگان امضا کننده هدف خود از پیگیری این طرح را احیای اصل 168 قانون اساسی عنوان کردند و معتقد بودند این طرح می‌تواند به حل برخی مشکلات سیاسی در کشور کمک کند.

اصل 168 قانون اساسی جمهوری اسلامی

اما اصل 168 قانون اساسی درباره جرائم مطبوعاتی و سیاسی تصریح می‌کند که «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیأت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط، اختیارات هیأت منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌کند.»

کلید خوردن این طرح در مجلس با بازتاب‌های مختلفی همراه بود؛‌ موافقان این طرح تنها احیای اصل 168 قانون اساسی را دنبال می‌کنند اما به نظر می‌رسد که باید به جنبه‌های دیگر این طرح نیز توجه داشت.

مصونیت قانونی مخالفان محض سیاسی

کلیدواژه جرم سیاسی در دهه‌های گذشته خط تبلیغی ضد انقلاب و کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی بوده است،‌ چراکه این مفهوم در ادبیات بین‌المللی معنای خاص خود را دارد و به معنای مجرم بودن به دلیل قبول نداشتن نظام سیاسی مستقر است؛ در حالی که مخالفان محض سیاسی در ایران از آزادی کامل برخوردارند و می‌توانند آزادانه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند و مادامی که این مخالفت به آشوب،‌بلوا و براندازی منجر نشود، مخالفان از مصونیت قانونی برخوردارند.

تفکیکی غیر از جرم امنیتی و غیر امنیتی موضوعیت ندارد

از سوی دیگر بحث جرم سیاسی در قوانین کشورهایی همچون آمریکا وجود ندارد و این مفهوم برای غیر دمکراتیک خواندن کشورهای مخالف آمریکا و به مثابه ابزاری برای بسته جلوه دادن فضای سیاسی آنها و برخورد‌های قهرآمیزشان با فعالیت‌های سیاسی به کار می‌رود.

دفاع از کلیت یک نظام سیاسی و حاکمیت به عنوان یک اصل پذیرفته شده در تمام کشورهای دموکراتیک و مردم‌سالار دنیاست، از این رو در ایران نیز به دلیل سابقه مردم‌سالاری دینی و آزادی بیان و آزادی مطبوعات و همچنین ابراز عقیده آزادانه مخالفان نظام، شاهد فعالیت سیاسی احزابی همچون نهضت آزادی هستیم؛‌ و از طرف دیگر در «چالش امنیتی 88» نیز تا زمانی که مرز مخالفان سیاسی به اقدام امنیتی کشیده نشده بود،‌ آنها منعی در حضور خیابانی،‌‌ سخنرانی و کار مطبوعاتی نداشتند اما وقتی امنیت ملی مورد خدشه قرار گرفت طبق قانون اساسی‌ با آنها برخورد صورت گرفت.

حال و با توجه به این مبنا به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس باید بر اساس وجود «جرائم امنیتی» و تبلیغاتی بودن «جرم سیاسی» به رفع ابهامات طرح «جرم سیاسی» بپردازند و قطعه‌ای از پروپاگاندای مخالفان نظام علیه جمهوری اسلامی برای القای عدم دموکراتیک بودن نظام را تکمیل نکنند.

نرمشقهرمانانه به تعبیر رضا سراج

بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص رویکرد «نرمش قهرمانانه» در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، انعکاس وسیعی در محافل سیاسی و رسانه‌ای خارجی و داخلی پیدا کرد؛ به گونه‌ای که موجب تفاسیر مختلف و بعضاً متناقضی از حقیقت آن شد.

معظم‌له با اشاره به اینکه این رویکرد پیش از این نیز از سوی ایشان مطرح شد، فرمودند: «ما مخالف با حرکت‌های صحیح و منطقی دیپلماسی هم نیستیم؛ چه در عالم دیپلماسی، چه در عالم سیاست‌های داخلی؛ بنده معتقد به همان چیزی هستم که سال‌ها پیش اسم‌گذاری شد نرمش‌قهرمانانه؛ نرمش در یک جاهایی بسیار لازم است، بسیار خوب است؛ عیبی ندارد، اما این کشتی‌گیری که دارد با حریف خودش کشتی می‌گیرد و یک جاهایی به دلیل فنی، نرمشی نشان می‌دهد، فراموش نکند که طرفش کیست؛ فراموش نکند که مشغول چه کاری است؛ این شرط اصلی است؛ بفهمند که دارند چه‌ کار می‌کنند، بدانند که با چه کسی مواجه‌اند، با چه کسی طرف‌اند، آماج حمله‌ی طرف آن‌ها کجای مسئله است؛ این را توجه داشته باشند.»

باتوجه به اهمیت این مسئله و لزوم تبیین و واکاوی آن، رضا سراج تلاش کرد تا در نوشتاریبه روشن شدن حقایق این مسائلکمک کند.

«نرمش قهرمانانه» دیپلماسی ارائه اسلام جهانی

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه نرمش قهرمانانه دیپلماسی ارائه اسلام جهانی و فرارفتن از اسلام منطقه‌ای و خاورمیانه‌ای است، گفت: آمریکا برای حل و فصل مسائل جهانی و خاورمیانه نیازمند همکاری با ایران اسلامی است.

مجید محتشمیدرباره اقتضائات نرمش قهرمانی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است آن را یک استراتژی، خط مشی برای حضور در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و اظهار داشت: برداشت ما از نرمش قهرمانانه همان قول لیّنی است که در قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) اختصاص داده شده است.

نمی‌توانیم به دولت آمریکا اعتماد کنیم/در مذاکرات فریب نخوریم

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم به دولت آمریکا اعتماد کنیم، گفت: باید حواسمان جمع باشد و مذاکره کنیم اما هیچ‌گاه نباید فریب بخوریم.

آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال خبرنگار حوزه احزاب مبنی براینکه وقتی اوباما تاکید دارد هنوز گزینه نظامی علیه ایران روی میز است می‌توان به دولت آمریکا اعتماد کرد یا خیر، تصریح کرد: خیر نمی‌توانیم اعتماد کنیم، البته باید حواسمان جمع باشد، باید مذاکره کنیم اما هیچ‌گاه نباید فریب بخوریم.

تکذیب دیدار شمخانی با میرحسین موسوی

در پی انتشار هدفمند اخباری مبنی بر دیدار علی شمخانی با میرحسین موسوی و همچنین ارجاع پرونده موسوی و کروبی به شورای عالی امنیت ملی یکی از نزدیکان شمخانی گفت:اصلاً چنین چیزی نیست و خبر وقوع چنین دیداری را تکذیب می‌کنیم.

تناقض در جبهه اصلاح‌طلبان

در حالی که حزب مردم‌سالاری صدور هرگونه نامه‌ای به اوباما را تکذیب کرد و گفت جبهه اصلاح‌طلبان هیچگونه نشست رسمی بعد از انتخابات 92 نداشته است،‌ دبیر جبهه اصلاح‌طلبان با رد این موضوع گفت: جلسه جبهه اصلاح‌طلبان در تاریخ 19 شهریور تشکیل و ارسال نامه به اوباما به تصویب اکثریت رسید.

سلیمی‌نمین: بازدارنده‌های خروج روحانی از مشی اعتدال/ اشرف بروجردی: اعتدال موضوع جدیدی نیست

تاکید رئیس دولت یازدهم بر واژه اعتدال و انتقاد بسیاری از کارشناسان نسبت به عدم رعایت این شعار از سوی دولت باعث شد تا میزگردی با حضور مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و یک عضو بنیاد باران تحت عنوان«اعتدال و اقتضائات آن» برگزار کنیم.

در این میزگرد در حالی که عضو بنیاد باران معتقد است اعتدال موضوع جدیدی نیست که امروز به آن رسیده باشیم، سلیمی‌نمین گفت: آیا احتمال خروج روحانی در آینده از مسیر اعتدال وجود دارد؟ هر انسانی بخصوص در جایگاه‌های حساس سیاسی متاثر از پدیده‌های متفاوت است.

بالا رفتن تب خاطره‌گویی هاشمی رفسنجانیو پاسخ امام روح‌الله

اواسط مهر ماه بود که تب خاطره گویی هاشمی رفسنجانی از امام خمینی (ره) بالا رفت و در نهایت مطرح شد که بنیانگذار کبیر انقلاب به دنبال حذف شعار مرگ بر آمریکا بود. این مطلب در حالی مطرح شدکهحضرت روح‌الله سال 62 در پیامی به حجاج می‌فرمایند: باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می‌داند، گفت تأسی به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالی، خلاف مراسم حج است؟

محمدنبی حبیبی دبیرکل موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه هیچ سندی درباره موافقت امام (ره) با حذف شعار مرگ بر آمریکا وجود ندارد، گفت: امام(ره) بارها از نفرت مردم ایران از سیاستهای آمریکا سخن گفته‌اند.

در این راستا بود که انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به حجت الاسلام سید حسن خمینی تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) خواستار بررسی مستندات ادعاهای مطرح شده توسط هاشمی رفسنجانی شدند.

در بخشی از این نامه خطاب به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی آمده است: همانگونه که مستحضرید طرح دغدغه یادگار حضرت امام(ره) مرحوم حاج سید احمد خمینی طی نامه ای خطاب به بنیانگذار جمهوری اسلامی در شهریورماه سال 67 خشت بنای موسسه ای شد برای حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) و تمهیدی برای جلوگیری از اختلاف بر سر متون و فرمایشات ایشان و چه هوشیارانه پدر بزرگوارتان در این نامه که فلسفه وجودی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) شد، بیان می کند: "چه کسى باید تشخیص دهد آن جمله از حضرتعالى (حضرت امام) است یا نه؟"

این نامه می‌افزاید: حضرتعالی بهتر از ما در جریان هستید و حتماً به خاطر می‌آورید که این دغدغه حتی به صورت دقیق تر از سوی امام بزرگوارمان در انتهای متن وصیت نامه شان ذکر شده آنجا که می فرمایند: "اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم".

انجمن‌های اسلامی در این نامه تاکید می‌کنند: آنچه باعث شد تا ما دانشجویان به نوشتن این نامه روی آورده و آن را به عنوان دغدغه برای حضرتعالی مطرح کنیم، انتشار برخی مطالب از سایت شخصی جناب آقای هاشمی رفسنجانی و انتساب آن به حضرت امام(ره) است که طبق وصیت امام(ره)، برای این مطالب نه صوت و دست خطی از ایشان وجود دارد، نه به تصدیق کارشناسان و منابع اصلی همچون کارشناسان آن مؤسسه- که متولی ارائه آثار آن بزرگوار بوده- رسیده است و نه در سیمای جمهوری اسلامی از بیان خود امام بزرگوارمان بیان شده است.

مقاومت رمز ‌پیروزی ما در صحنه‌های بین‌المللی

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌وگوی اختصاصی تازه‌ترین مواضع خود را درباره مباحثی در خصوص مولفه‌های جامعه اسلامی و مسئولان در طراز این جامعه،‌ شرایط موجود و ‌فضای سیاسی کشور و انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم مطرح کردند.

برخی از محورهای مهم این گفت‌و‌گوی اختصاصی به شرح زیر است:

* ‌مخالفت اصلاح‌طلبان، کارگزاران و برخی احزاب با یک گزینه

* اگر در امر مدیریت کشور کسی با او -گزینه ریاست‌جمهوری- همکاری نمی‌کرد، دست تنها چه کاری از او ساخته بود؟ اگر او شکست می‌خورد، اصل آرمان شکست می‌خورد، و مردم به طور کلی ناامید می‌شدند

* خدا تدبیری کرد که کسی سر کار بیاید که در شرائط فعلی مجبور باشد هوای خط رهبری را داشته باشد

* همین باعث شد دهان مخالفان بسته شود و نتوانند دوباره بگویند تقلب شده است، آزادی نیست، و انتخابات برنامه‌ریزی شده بوده، و دیکتاتوری است!

*‌در حدی که می‌توانیم باید روحیه مقاومت را تقویت کنیم

* لزوم عملی کردن «مذاکره علم» در جامعه

*جامعه نسبت به زمان فتنه 88 خیلی رشد کرده است

آغاز به کار گروهک نهضت آزادی/ برگزاری جلسه شاخه جوانان در منزل ابراهیم یزدی

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، گفت:‌ گروهک غیرقانونی نهضت آزادی برای شروع فعالیت تشکیلاتی با پیشنهاد عناصر مقیم آمریکا، به دنبال برگزاری جلسه شاخه جوانان در منزل سرکرده این گروهک است.

وی تصریح کرد: این گروهک بهانه این جلسه تشکیلاتی را جشن تولد ابراهیم یزدی سرکرده هشتاد و اندی ساله خود قرار داده است.

این منبع خبری به فارس گفت: گروهک نهضت آزادی و برخی گروه‌های معاند درصدد هستند به صورت قدم به قدم فعالیت خود را شروع کنند، اما باتوجه به غیرقانونی بودن این گروه‌ها و نقش آنها در فتنه و ارتباط با بیگانگان شروع به فعالیت این گروهک جای تأمل دارد.

سوء‌استفاده اطرافیان هاشمی از دیدار وی با فرزندان شاهد

دیدار هاشمی رفسنجانی با جمعی از فرزندان شاهد به علت سردادن شعارهای حمایتی از فتنه‌گران از سوی برخی افراد خاص، با حاشیه‌هایی همراه بود که موجب اعتراض خانواده‌های شهدا شد.

یکی از شرکت کنندگان در این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری فارس، اظهارداشت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، قرار بود جلسه اختصاصی فرزندان شاهد و ایثارگر با هاشمی رفسنجانی صورت گیرد و در این جلسه سه نفر از فرزندان شاهد سخنرانی کنند.

وی افزود: پس از صحبت فرزندان شهدا، منتظر بودیم صحبت‌های آقای هاشمی آغاز شود که آقای علیخانی گفت: «ما دیدارهایی از استان‌های خوزستان و لرستان را نیز با این دیدار ادغام کردیم» و افرادی بدون هماهنگی ما در این جلسه حضور داشتند و در جهت آزادی زندانیان سیاسی و همچنین سران فتنه سخنرانی کردند که این سخنان با سوت و کف همراه شد.

این منبع آگاه تأکید کرد: فرزندان شهدا به نشانه اعتراض، جلسه را ترک کردند تا جایی که برخی درگیری‌ها هم به وجود آمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرزندان شاهد و ایثارگر از این عمل اعلام برائت می‌کنند. این برنامه آقای علیخانی بود که بدون هماهنگی، جلسه این حضار را با دیدار ما یکی کرد و امیدواریم این گله‌مندی به گوش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برسد.

برپایه این خبر علیخانی مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پاسخ به اعتراظات صورت گرفته گفت: جلسه فرزندان شاهد و ایثارگر با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حسینیه جماران، از قبل توسط دفتر آیت‌‌الله هاشمی تنظیم شده بود.

البته محمدرضا تقوی‌فرد مدیرمسئول وقت روزنامه خورشید نیز با اشاره به اتفاقات رخ داده در دیدار فرزندان شهدا با هاشمی از قبل سازماندهی شده بود، گفت: عده‌ای در این دیدار حرمت حسینیه جماران را نگه نداشتند.

وی که خود نیز در این جلسه حضور داشته است، یادآورشد: وقتی مراسم شروع شد آقای (قدرت‌الله) علیخانی با مسئول برگزاری مراسم بحثی کرد و گفت که من خودم مسئولیت برنامه‌ریزی این دیدار را بر عهده می‌گیرم و می‌گویم که چه کار کنند.

تقوی‌فرد تصریح کرد: هنگام مراسم، عده‌ای با اتوبوس برای حضور در این جلسه آمدند که البته چون کارت دعوت نداشتند، از ورودشان جلوگیری شد اما آقای علیخانی شخصاً تلاش زیادی کرد و نهایتاً با رایزنی توانست آنها را وارد حسینیه کند.

تحریف سخنان رئیس‌جمهور باید پیگیری قانونی شود

مدیرمسئول روزنامه اعتماد درباره اقدام شبکه خبری CNN در تحریف مصاحبه‌ آقای روحانی، گفت: صحبت‌های هر فرد امانت است و هرگونه تحریفی محکوم است و هر رسانه‌ای صحبت‌های رئیس‌جمهور را تحریف کند باید از طریق مجاری قانونی پیگیری شود.

الیاس حضرتی صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسیخبرگزاری فارس، با اشاره به سخنان آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در مجموع صحبت‌های آقای روحانی بسیار پخته، متین و شیوا و در دو بخش تنظیم شده بود که در بخش اول در خصوص فضای حاکم بر جهان و منطقه صحبت شد و ایشان وضعیت خشونت‌بار جهان که توأم با تهدید و جنگ است را به تصویر کشید.

اظهارات روحانی با اعتماد به دولت آمریکا در تناقض است

مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به مباحث مطرح‌شده درباره مکالمه تلفنی رؤسای جمهوری ایران و آمریکا، گفت: چنانچه طبق گفته روحانی، این درخواست از سوی اوباما بوده باشد، نشان می‌دهد دولت آمریکا در حد اعلام نظر درباره یک مکالمه تلفنی هم صداقت ندارد.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه احزاب با اشاره به مباحث مطرح شده درباره اینکه چه کسی درخواست مکالمه تلفنی اوباما و روحانی را داده است، گفت: دقایقی بعد از گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی با اوباما، خانم رایس مشاور امنیت ملی در مصاحبه با CNN اعلام کرد که این مکالمه تلفنی به درخواست روحانی صورت گرفته و تاکید کرد که این درخواست برای آنها تعجب آور بوده است.

فتنه 88 مصداق بارز افراطی‌گری اصلاح‌طلبان است

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به سخنان خاتمی مبنی بر عدم افراط‌گری اصلاح‌طلبان، گفت: تندروی‌های دوم خردادی‌ با سردمداری بیگانگان فتنه 88 را ایجاد کردند و این دقیقا مصداق بارز افراطی‌گری اصلاح‌طلبان است.

سید کمال‌الدین سجادی عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، درباره سخنان محمد خاتمی مبنی بر اینکه اصلاحات هیچگاه دچار افراطی‌گری نبوده است، اظهار داشت: در زمان اصلاح‌طلبان افراطی‌گری در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای بسیار شدید و تصفیه افراد نزدیک به اصولگرایی در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت خارجه مشهور بود.

سجادی با بیان اینکه در دوران اصلاح‌طلبان خیلی از دیپلمات‌های اصولگرا به اجبار از سمت خود کنار رفتند، تصریح کرد: آنها در عین حال که شعار شایسته‌سالاری سر می‌دادند دست به تصفیه نیروهای اصولگرا می‌زدند.

اظهارات خاتمی تلاش غیرممکن برای انطباق فعالیت اصلاح‌طلبان با اعتدال است

حمیدرضا ترقی معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه نیز با تأکید بر اینکه محمد خاتمی تلاش غیرممکنی را برای منطبق نشان دادن فعالیت اصلاح‌طلبان با اعتدال شروع کرده است، گفت: شورای شهر اول یکی از نمونه‌های افراط و تفریط و عدم اعتدال جریان اصلاح‌طلب است.

به دولت آمریکا اطمینان نمی‌کنیم/ قدم اول در حسن نیت لغو تحریم‌هاست

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود باید رسما تحریم‌ها را بردارد، گفت:‌ ما هیچ گاه نمی‌توانیم به صورت کامل به دولت آمریکا اعتماد کنیم.

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، درباره عدم صداقت دولت آمریکا در برقراری رابطه با ایران و تاکید روحانی مبنی بر اینکه درخواست مذاکره از سوی آمریکا صورت گرفت، اظهار داشت: در موضوع رابطه با آمریکا ما هیچ گاه نمی‌توانیم به این کشور اعتماد کنیم چرا که آنها صددرصد دشمن جمهوری اسلامی هستند.

ممدوحی تاکید کرد: آمریکا نه تنها قصد هیچ خدمتی به کشورمان را ندارد بلکه در مقام ضرر رساندن و ضربه زدن به جمهوری اسلامی است.

مجید متقی‌فر عضو شورای مرکزی جبهه پایدارینیز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، درباره عدم صداقت دولت آمریکا در خصوص درخواست گفت‌و‌گوی تلفنی با روحانی اظهار داشت: آنچه روشن است اینکه ما به این زودی‌ها نباید به آمریکا اعتماد کنیم و همانطور که در گذشته عدم صداقت دولتمردان آمریکا برای ما ثابت شده، این ادعای آنها نیز که تماس تلفنی با درخواست طرف ایرانی صورت گرفته، نمونه دیگری است.

متقی‌فر ادامه داد:‌ ما باید در این ارتباط به دنیا اعلام کنیم که جمهوری اسلامی به دنبال تنش، جنگ و فضای ارعاب و بحران‌سازی نیست بلکه به دنبال تعامل است اما تعاملی که در چارچوب خطوط قرمز نظام صورت گیرد.

فواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مسائل آمریکابا اشاره به اینکه خوش‌بینی است که فکر کنیم مشکلات در حوزه تحریم، بدون توجه به کنگره آمریکا حل می‌شود،‌ گفت: پیشنهاد می‌کنیم مجلس ما در این زمینه فعال شود.

مدیران پرخرج دولت سازندگی و اصلاحات نباید مجدداً منصوب شوند

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توصیه و مطالبات مقام معظم رهبری ایجاد شده است و امروز بلاتکلیف است. معاون را به دولت دعوت نمی‌کنند. هرچه زودتر باید تعیین تکلیف گردد تا حوزه فناوری‌های نوین و حمایت از آنها آسیب نبیند. وی همچنین تاکید کرد مدیران پرخرج دولت سازندگی و اصلاحات نباید مجدداً منصوب شوند.

سلیمانی در بخشی از این یادداشت نوشت، حضرت علی (ع) می‌فرمایند، از تاریخ باید (عبرت) گرفت. در دهه‌های گذشته با کمال تأسف عواملی در دولت‌ها و مدیریت‌های دولتی نفوذ کردند، که باعث رانت خواری، ثروت اندوزی، اشرافی گری، حیف و میل کردن بیت المال، قانون ستیزی، ولایت گریزی، قدرت پرستی، غرب زدگی، فساد انگیزی و فرقه و فتنه سازی و انحراف از موازین و اصول علمی و دینی شده‌اند و می‌شوند. آنها در مقابل استکبار و دشمنان انقلاب اسلامی، اهل مماشات، سرسپردگی، خودباختگی و ذلت پذیری‌اند. ولی در مقابل دین و نظام خود اهل خشونت، منفی بافی، یأس آفرینی و ساختار شکنی‌اند. باید اصلاحات لازم از این منظر انجام شود.

نگاهی گذرا به برخی زمزمه‌های پاییزیفارس

درخواست «جان کری» برای سفر به ایران،دستگیری شیطان پرستان در یک مدرسه، جایگزین روحانی در انتخابات 1400، انهدام یک باند قاچاق،دفاع فرزند سروش از فرقه ضاله بهائیت، استاندار غایب، راه‌اندازی حزب بشارت و اعتدال، تشکیل 5 کمیته از سوی اطلاح‌طلبان برای انتخابات، سفر اصلاح‌طلبان تندرو به قم، اظهارات جالب بابک زنجانی، از ادعای ترور تا ارائه جزئیات، تلاش برای تصرف خبرگان رهبری، اعتراض به نهاوندیان، شرط یک نماینده برای دفاع از توفیقی، بروز تنش در جلسه قالیباف با اصلاح‌طلبان شورای شهرو... برخی شنیده‌های پاییزی خبرنگاران فارس است.

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای رأی آوری توفیقی در فضای مجازی

با نزدیک شدن به روهای آخرفرصت روحانی جهت پیشنهاد سه وزیر باقی‌مانده جهت تصدی پست‌های «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «آموزش و پرورش» و «ورزش و جوانان»، برخی از اطلاح‌طلبان با ارسال ایمیل‌هایی تحت عنوان «طرح تماس با نمایندگان مجلس و تقاضای رای اعتماد بالا به دکتر توفیقی‎» درصدد فشار به نمایندگان مجلس هستند.

ارسال کنندگان این ایمیل‌های انبوه در پیوست پیام‌های خود شماره همه نمایندگان را در دو لیست «اسامی نمایندگان و حوزه‌های انتخابیه» و «اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس» برای مخاطبان خود درج کرده‌اند و از آنان خواسته‌‌اند که این شماره‌ها را در اختیار دیگران قرار دهند و نسبت به رای دهی به آقای توفیقی تاکید کنند.

آقای خاتمی! اصلاحات «خون» می‌خواست اما «اعتدال» ترور نمی‌خواهد

تحرکات روزهای اخیر جریان اصلاحات حاکی از آن است که تئوری «اصلاحات خون می‎خواهد» در حاشیه دولت اعتدال در حال بازتولید است تا این بار با میدانداری محمد خاتمی، پروژه «اعتدال خون می‏خواهد» کلید بخورد.

پس از پایان سفر رئیس جمهور روحانی به نیویورک و پس از ورود وی به ایران، دو اتفاق همزمان و نامهم افتاد.

اتفاق اول، حضور عده‌ای به عنوان حامیان ایشان در فرودگاه بود که گویا به استقبال آقای روحانی رفته و مواضع ایشان را در نیویورک کاملاً پسندیده بودند.

اتفاق دوم نیز حضور عده‌ای به عنوان منتقدان آقای روحانی بود که مخالف برخی اقدامات ایشان از جمله ماجرای صحبت تلفنی اوباما و ایشان بودند. این عده نیز اگرچه اعتراض خود را با شعار و پلاکارد بیان کردند اما از حضور آنها نیز تندروی‌هایی گزارش شد.

مهمتر از این دو رخداد اما مواضعی بود که توسط برخی اصلاح طلبان پیرامون این مسئله اتخاذ شد و اعتراضات و فریادهای زیادی از آنها به گوش رسید.

و نکته قابل تأمل نیز اینجا بود که جامعه به استماع این مویه ها از سوی جماعتی نشسته است که همواره یکی از اصلی ترین مطالبات خود را تحمل شنیدن صدای مخالف و آزادی تجمعات بیان می کنند.

البته جامعه ما در حال عادت کردن به این پارادوکس ها است.

چه اینکه در ماجرای برخورد خشن اصلاح طلبان با یک عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران که به شهردار اصولگرا رأی داده بود نیز کوس این تناقضات با صدایی شاید بلندتر نواخته شده بود.

تحرکات روزهای اخیر جریان اصلاحات حاکی از آن است که تئوری «اصلاحات خون می‎خواهد» در حاشیه دولت اعتدال در حال بازتولید است تا این بار با میدان داری سید محمد خاتمی، پروژه «اعتدال خون می‏خواهد» کلید بخورد.

برپایه این گزارش حجت‌الاسلاممجتبی ذوالنور کارشناس مسائل سیاسیدرباره اظهارات اخیر خاتمی مبنی بر اینکه تجمعات فرودگاه مهرآباد خودسر نبوده و سازماندهی شده است و در صورت عدم برخورد به ترور منجر می‌شود اظهار داشت: این دوستان بزرگوار اگر می‌گویند که این تجمعات خودسر نبوده یعنی نهادی این تجمع را هدایت کرده و عواملی در آن دخالت داشته‌ است لذا باید به طور صریح نظر خود را بیان کنند که چه کسانی و چه عوامل و دستگاه‌هایی در راه‌اندازی چنین تجمعاتی دست داشته‌اند.

زهره الهیان نماینده سابق تهرانبا بیان اینکه اظهارات خاتمی بیانگر دیکتاتوری اصلاح‌طلبان است، گفت: آنهایی که دیروز دم از دموکراسی و آزادی بیان می‌زدند، امروز در مقابل مطالبات دانشجویان و جوانان از رئیس‌جمهور تاب نمی‌آورند.

8 سوال مبنایی از سید محمد خاتمی

در کمال تعجب سال‌ها بعد در جریان فتنه 88 در پاسخ به بیانات رهبر انقلاب درباره دخالت خارجی در فتنه، دقیقا مانند واکنش بازرگان به فرمایشات امام، «انتساب حرکت سالم مردم به بیگانگان»‌ را «جلوه ای از سیاست های نادرست» دانستید.

برخی فتنه 88 را تصادفی غیرعمد تصور می کنند که اکنون ملت، به عنوان اولیای دم نظام، با گذشت زمان سرد شده اند و صحنه های جنایت را فراموش کرده اند و آماده اند که رضایت به عفو و رهایی عاملان دهند. آقای سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات که یکی از نقش آفرینان اصلی فتنه 88 بوده اند، این تصویر از فتنه را می پسندند و این روزها ظاهرا «دوره تطهیر» را می گذرانند؛ برخی رسانه ها، پی در پی به بهانه های گوناگون، ‌از سخنانشان تیتر می سازند و سعی در بازسازی چهره و وارد کردن مجدد ایشان به سپهر سیاسی کشور دارند. درباره مشروعیت این تلاش ها می توان بحث کرد؛ اما بحث نوشتار حاضر، فارغ از این مباحث، نکته ای قابل تامل در اظهارات آقای خاتمی است که مکرر به حضرت امام خمینی(ره) استناد و به ایشان ابراز علاقه و اظهار نزدیکی می کنند. سوالات سرگشاده زیر، بحثی نظری درباره نسبت تفکرات آقای خاتمی با اندیشه های امام راحل است که به ما کمک می کند، درباره اظهارات این روزهای رئیس بنیاد باران با دقت بیشتری اندیشه کنیم.

شعار «مرگ بر آمریکا»ی مردم خودجوش بود/ 13 آبان امسال این شعار پرطنین‌تر است

صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به صحبت‌هایش به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: وقتی از نماز جمعه برگشتم انعکاس مطلبی را که خطاب به نمازگزاران و مردم گفته بودم را مشاهده کردم؛ متاسفانه یکی از خبرگزاری‌ها به گونه‌ای در نقطه متضاد با آنچه که واقع شده بود انعکاس داده و یا برداشت نادرست بازتاب‌ دهنده خبر، به چنین چیزی دامن زده است.

وی تصریح کرد: شعار مرگ بر آمریکای مردم در نماز جمعه خودجوش بود و من با استناد به این اقدام خودجوش، گفتم من شما را دعوت به شعار نکردم بلکه این شعار متاثر از خاطرات تلخی است که از گذشته نسبت به آمریکا دارید و امروز هم رفتارشان همان کارها را تداعی می‌کند.

هیچ کشوری امنیت ملی خود را به «نظرسنجی» نمی‌گذارد

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی درباره نظرسنجی پیرامون برقراری رابطه با آمریکا اظهار داشت: در هیچ کجای جهان، برای مسائل امنیت ملی و استراتژیک خود از طریق نظرسنجی تصمیم‌گیری نمی‌کنند بلکه در این حوزه با تکیه بر ایجاد اجماع نخبگانی و متقاعد سازی افکار عمومی پیش می‌روند و مهمترین شاخص برای آن نیز میزان انطباق با منافع ملی است.

محمدی با بیان اینکه این مسئله را به هیچ وجه نمی‌توان از طریق مکانیزم نظرسنجی کشف کرد و مکانیزم نظرسنجی حداکثر می‌تواند درباره نوع افکار عمومی به ما یک تخمین بدهد ادامه داد: هیچ نظرسنجی‌ای نمی‌تواند نظر مردم را به طور قطعی بیان کند و از سوی دیگر افکار عمومی امری سیال است که مفهوم دقیق آن نیز در ایران شکل نگرفته است.

برپایه این خبرمهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسیگفت: نتیجه نظرسنجی برای رابطه با آمریکا از یک سو ممکن است مورد بهره‌برداری حریف قرار گیرد و از سوی دیگر نیز ممکن است کار را برای دولت مشکل کند، از این رو نظرسنجی برای برقراری رابطه با آمریکا سنجیده نیست.

روح‌الله حسینیان عضو شورای مرکزی جبهه پایدارینیز در این خصوص گفت: اصل 110 قانون اساسی صراحتا بیان می‌کند که تبیین سیاست‌های کلی نظام بر عهده رهبری است و ایشان باید مشخص کنند که سیاست خارجی بر چه مبنایی شکل گیرد.

برخی افراد خود را «پدرخوانده» دولت می‌دانند

مدیرعامل خبرگزاری مهر گفت: برخی افراد خودشان را پدرخوانده دولت می‌دانند و از جایگاه بالاتر به دولت امر و نهی می‌کنند که این رفتارها از سوی هر شخص و یا گروهی که باشد، ناپسند است.

رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهربا انتقاد از اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه تأخیر در انتخاب استانداران به صلاح مردم و دولت نیست، گفت: برخی افراد خودشان را پدرخوانده دولت می‌دانند و از جایگاه بالاتر به دولت امر و نهی می‌کنند که این رفتارها از سوی هر شخص و یا گروهی که باشد ناپسند است.

روح‌الله حسینیان عضو شورای مرکزی جبهه پایداریبا اشاره به نقش خاتمی و هاشمی در دولت یازدهم به روحانی توصیه کرد اگر می‌خواهد همچنان عزتمند و مورد حمایت باقی بماند تکلیف خود را با پدرخوانده‌های دولت مشخص کند.

حمید‌رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفهاسلامی گفت: اصلاح‌طلبان تند‌رو می‌خواهند با پشتیبانی هاشمی رفسنجانی و با هدف مهر‌ه‌چینی در پست‌های حساس کشور، زمینه تاثیر‌گذاری در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را فراهم کنند.

اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی جبهه پیرواننیز با انتقاد از اظهارات‌ هاشمی درباره تاخیر در انتخاب استانداران، گفت: انتخاب استاندار حق دولت است اما نمی‌دانم هاشمی رئیس‌جمهور است یا روحانی.

کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامیگفت: همان نسبتی که مشایی با دولت گذشته داشت، رفسنجانی با دولت فعلی دارد و عملاً او مشایی دولت یازدهم شده است که این اتفاق را یک انحراف می‌دانیم و معتقدیم رئیس دولت باید جلوی این انحراف را بگیرد.

اصلاح‌طلبان دولت یازدهم را مستأجر می‌دانند

نماینده مردم تهران گفت: اصلاح‌طلبان در عین اینکه تلاش می‌کنند از ظرفیت‌های دولت یازدهم برای حضور در حاکمیت بهره‌گیری کنند، احیای جنبش اجتماعی را نیز در دستور کار خود دارند و آن را اهرم «فشار از پایین» می‌دانند.

روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره تحرکات جدید سیاسی و رسانه‌ای اصلاح طلبان، با تاکید بر این که اصلاح‌طلبان در راهبرد اصلی خود بهره‌گیری تمام عیار از ظرفیت‌های موجود در دولت یازدهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند، گفت: اصلاح طلبان این روزها به صراحت عنوان می‌کنند که گفتمان اعتدال شعبه‌ای از گفتمان اصلاحات بوده و حمایت آنها از روحانی منوط به حرکت در مسیر خواست های اصلاح‌طلبی است.

حسینیان با بیان که اصلاح‌طلبان با این تعریف از دولت یازدهم به دنبال مستاجر خواندن روحانی هستند، گفت: اصلاح‌طلبان در محافل پنهان خود هیچ‌گونه عذری ندارند که بگویند، دولت روحانی دولت هشت ساله نبوده و می‌تواند در چهار سال به پایان برسد.

جرایم سیاسی با تغییر نام حزب حل نمی‌شود

تلاشمحمد سلامتیبرای احیای تشکیلات منحل شده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با واکنش های مختلفی رو برو بود.

وی مدعی شده بود اگر سازمان مجاهدین انقلاب فعال نشود حزب جدید راه‌اندازی می‌کنم.

علی اکبر مرتضوی کیاسری رئیس میز احزاب دور هشتم مجلس شورای اسلامینیز با توجه به این ادعا بود که به خبرنگار حوزه احراب فارس گفت:‌ اگر احزاب جرایم سیاسی داشته باشند، به عنوان سوءسابقه محسوب می‌شود، بنابراین تغییر نام حزب مشکلی را از سوءسابقه اعضای حزب حل نمی‌کند.

همچنینمحمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلسبا اشاره به تلاش‌های اعضای سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی برای احیاء این تشکل و یا فعالیت آنان در قالبی جدید گفت: تلاش این سازمان فتنه گر در راستای توهین به شعور مردم بوده و مانع از فراموشی فتنه انگیزی های اعضای این سازمان در فتنه 88 نخواهد شد.

وی تصریح کرد: قطعاً فولکس اسقاطی مجاهدینی‌ها نه به راه خواهد افتاد و نه خواهد توانست با برند دیگری وارد ساحت سیاسی کشور شود.

حمیدرضا فولادگر عضو سابق کمیسیون ماده 10 احزابگفت: اعضای سازمان منحله مجاهدین انقلاب ابتدا مواضعشان را در قبال فتنه 88 به صورت شفاف با مردم در میان گذاشته و پس از آن به فکر تاسیس حزب جدید بیفتند.

از سابقه بازداشت تا عضویت در احزاب منحله برخی منصوبان دولت

انتصاب‌ چهره‌های دارای سابقه بازداشت و حمایت تمام قد از فتنه در دولت و در رده های مدیران رده دوم، حکایت از برنامه گسترده طیفی تندرو برای حضور در دولت تدبیر و امید دارد.

انتصاب‌هایی از جنس اصلاحات

اولین انتصاب که خبر آن بر روی خروجی سایت ریاست جمهوری نیز قرار گرفت، انتصاب شهین دخت مولاوردی به عنوان «معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده» بود.

رئیس جمهور در حکم خود برای مولاوردی آورده است: امید است با عنایات الهی، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

در ادامه نیز انتصاب دیگری در از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صورت گرفت که شاید در نگاه اول در کوران انتصاب مدیران جدید در وزارتخانه ها و معاونت های رئیس جمهور زیاد جدی به نظر نمی رسید.

سعید شیرکوند با حکم محمد علی نجفی به عنوان معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی منصوب شد؛ معاونتی که نقش مهمی در موضوعات و مسائل مالی این سازمان دارد و در واقع یکی از درآمدزا ترین معاونت های این سازمان منصوب می شود.

حال با نگاهی به سوابق و طرح این سوال که سعید شیرکوند و شهیندخت مولاوردی که هستند و سوابق آنها چیست؟ می توان به نکات جالب توجهی رسید.

مدیران جدید دولت چه کسانی هستند؟/ ‌از سابقه زندان تا عضویت در احزاب منحله

شهیندخت مولاوردی در نگاه اول یک فعال حضور زنان و دبیر کل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان و عضو ائتلاف اسلامی زنان است ولی این تنها سابقه مولاوردی نیست.

عضو حزب منحله مشارکت، سابقه دیگری است که در کارنامه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به چشم می خورد.

مولاوردی البته در موضع گیری های خود نه تنها هیچگاه در رد فتنه 88 سخنی نگفته بلکه در اظهارنظری آشکار تاکید می کند که در صف اول حضور در تجمعات خیابانی حضور داشته است.

مقاله‌های تند فمنیستی و مطالبی در زمینه امور زنان با نگاه و رویکرد غربی، این سوال را ایجاد می‌کند رئیس جمهور با چه نگاهی مولاوردی را به این سمت منصوب کرده است.

البته برخی رسانه ها در روزهای گذشته از نقش جدی معصومه ابتکار در این انتصاب پرده برداشته و تلاش‌های وی برای رسیدن بیک گزینه مطلوب! اصلاح طلبان را در جایگاه یکی دیگر از معاونت های رئیس جمهور مطرح کردند.

سعید شیرکوند نیز دیگر انتصابی است که نشان از عزم جدی برای انتصاب مدیران نزدیک به اصلاح طلبان تندرو در بدنه مدیریتی کشور دارد.

شیرکوند که عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت است، معاونت وزیر اقتصاد و امور دارایی در زمان دولت اصلاحات را نیز در کارنامه دارد.

معاون جدید نجفی در سازمان میراث فرهنگی در جریان فتنه 88 و حوادث پیرامون آن به مدت 50 روز بازداشت بود و با قید وثیقه ای 200 میلیونی از زندان آزاد شده است. اما انتصاب چهره های اینچنینی در دولت تدبیر و امید بدون برنامه ریزی قبلی خوشبینانه است و با نگاهی دقیق تر می توان به عمق این موضوع پی برد.

دور زدن سد مجلس برای رسیدن به حلقه های مدیریتی!

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران اسلامی و در زمان چینش کابینه، گروه های سیاسی مختلفی سعی کردند تا چهره های نزدیک به خود را وارد کابینه کنند.

در این میان اصلاح طلبان که توسط رسانه های خود تلاش می کردند حسن روحانی را نماینده جریان خود معرفی و اصلاحات را پیروز انتخابات یازدهم نشان دهند، تمایل بیشتری به نفوذ دادن مهره هایشان در دولت تدبیر و امید داشتند.

این جریان تلاش داشت که در سطح مدیران رده اول و در وزارت خانه های حساس مهره های خود را راهی دولت روحانی کند اما اسامی که از سوی روحانی به مجلس معرفی شد تا حد زیادی با آنچه اصلاح طلبان انتظار داشتند متفاوت بود. حضور چهره های اصولگرا در پست های کلیدی نظیر وزارت کشور، دفاع و اطلاعات که اصلاح طلبان برای تصاحب آن جدیت داشتند، اصلاح طلبان را به سمت برنامه ریزی برای وزارت خانه های دیگری نظیر آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری برد.

در این پست ها گزینه های مطلوب اصلاح طلبان که در فتنه 88 نیز نزدیکی و پایبندی خود به مبانی تشکیلاتی اصلاحات را اثبات کرده بودند، به مجلس معرفی شدند.

محمدعلی نجفی و میلی منفرد 2گزینه معرفی شده به مجلس، کسانی بودند که اصلاح طلبان سعی داشتند به ویژه در شبکه های اجتماعی آنان را سرآمد اصلاح طلبان کابینه معرفی کنند، البته در کنار این دو معرفی سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان اصلاح طلبان را به داشتن نمایندگان بیشتر در کابینه دولت تدبیر و امید، امیدوار کرد.

بنابر این گزارش، جدیت و موضع مجلس در برابر فتنه و حامیان آن، باعث که سه وزیر نزدیک به اصلاح طلبان با برگ عدم اعتماد از سوی مجلس روبرو شوند.

راهبرد اصلاح طلبان؛ پیش به سوی رده های دوم مدیریتی!

اما پس از عدم توفیق اصلاح طلبان در رسیدن به پست های کیدی و حساس کابینه روحانی، برنامه ریزی گسترده ای برای تصاحب پست هایی که نیاز به رای اعتماد مجلس ندارد، آغاز شده است.

حضور در پست های رده دوم و میانی ضمن وارد کردن اصلاح طلبان در رده های مدیریتی کشور،‌ حکایت از برنامه ریزی این جریان برای رسیدن به پست های حساس تر و عوض کردن مسیر دولت روحانی به مسیر مورد علاقه خود دارد.

محمد خاتمی البته نظر دقیقی در این‌باره دارد که برخی انتصاب های اخیر در دولت را توجیه می کند؛ انتصاب هایی که نشان می دهد برنامه گسترده ای برای جذب لایه های دوم و سوم مدیریتی، در جریان است.

خاتمی چندی پیش و در زمان معرفی اعضای کابینه دولت روحانی به مجلس در پاسخ به انتقادهای اصلاح طلبان پیرامون ترکیب کابینه یازدهم گفته است: اگر چه ما نتوانستیم در لایه‌های اول مدیریتی همه نیروهای خود را به دولت یازدهم تزریق کنیم اما باید تلاش نماییم لایه دوم مدیران را از آن خود نماییم.

رئیس دولت اصلاحات همچنین مدعی شده لایه سوم سال‌هاست که در اختیار ما قرار دارد و حتی در زمان احمدی‌نژاد هم این لایه در اختیار ما بوده است.

این اظهارات خاتمی نشان می‌دهد که اتفاقاتی ماننده انتصاب اخیر دو عضو فعال جبهه منحله مشارکت در بدنه دولت، ادامه دار بوده و شهیندخت مولاوردی و سعید شیرکوند آخرین گزینه برای حضور در بدنه دولت نیستند.

قرار گرفتن چهره هایی که سابقه عضویت در گروه های تندرو ( به گفته برخی اصلاح طلبان) نظیر جبهه مشارکت را دارند در پست های رده دوم دولت اعتدال گرای روحانی، نگرانی هایی را درباره رسیدن دولت به معنای واقعی اش به وجود خواهد آورد و این سوال را ایجاد می کند که آیا قرار است سرنوشت شعار اعتدال با سرنوشت شعار اصلاحات گره بخورد؟

ادامه تناقض‌ها در جبهه اصلاح‌طلبان

درحالی که سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان معتقد است هیچ تغییری در هیئت رئیسه، ریاست و سخنگوی این جبهه صورت نگرفته است، دبیر این جبهه از انتخاب «حق‌شناس» به عنوان رئیس و سخنگوی این جبهه خبر می‌دهد.

مجید محتشمی سخنگوی جبهه، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر تغییر در ترکیب جبهه اصلاح‌طلبان ضمن تکذیب این موضوع اظهار داشت: هیچ تغییری در هیئت رئیسه، ریاست و سخنگوی این جبهه صورت نگرفته است.

به گزارش فارس، این اظهارات در حالی است که مجید بهمن‌زاده دبیر جبهه اصلاح‌طلبان با انتشار اطلاعیه‌ای که یک نسخه از آن را نیز در اختیارخبرگزاری فارسقرار داد، از انتخاب محمد جواد حق‌شناس به عنوان رئیس و سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان خبر داده است.

کنایه‌های تند یکی از نزدیکان خاتمی به کارگزاران

در حالی که برخی حامیان دولت تلاش داشتند پیروزی دولت یازدهم را در پرتو برآمدن «راست مدرن» تعریف و تفسیر کنند، یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات با تأکید بر اینکه راست مدرنِ حلول یافته در دولت یازدهم از پایگاه اجتماعی برخوردار نیست، تصریح می‌کند این جریان به نوعی جیره‌خوار 2 جریان اصلی جامعه یعنی راست سنتی و اصلاح‌طلبی است.

محمد رضا تاجیک مشاور سید محمد خاتمی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت اصلاحات در یادداشتی به نقد موقعیت راست مدرن (کارگزاران و نیروهای همسو با آنها) در ایران پرداخته و آن را جریانی غیرهژمونیک می‌داند.

اوباما بعد از مکالمه تلفنی رجزخوانی‌ را بیشتر کرد

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه مطمئنا صرف مذاکره برای مذاکره اثر مثبتی ندارد، گفت: اوباما از یک طرف در گفت‌وگوی تلفنی مطالب مثبتی را بیان کرد، اما بعد رجزهای بیهوده‌ای را که ماه‌ها نخوانده بودند یعنی «گزینه نظامی روی میز» را تکرار کرد.

ویدر پاسخ به این سوال که اینکه می‌گویند بیداری اسلامی در منطقه منحرف شده است را قبول دارید؟ تصریح کرد: به هیچ وجه اینطور نیست و بیداری اسلامی در بین مردم مسلمان است و مردم مسلمان بیدار شده‌اند و این حرکت‎های بیداری اسلامی ادامه خواهد یافت و اینطور نیست که بیداری اسلامی منحرف شده یا از خروش افتاده باشد؛ این تحولات منطقه ادامه خواهد یافت.

اظهارات موهن نعمیه اشراقی و واکنش‌ها

پس از خاطره‌گویی‌های هاشمی‌رفسنجانی از امام‌خمینی (ره) که تناقض نسبتاً شدیدی با افکار و بیانات ایشان داشت‌، نعیمه اشراقی نیز با همین روند، این بار از لطیفه‌هایی سخیف گفت که در آن چیزی جز توهین به امام(ره) و خانواده شهدا نیست‌.

اما لطیفه‌ای که نعیمه اشراقی از آن در صفحه فیس‌بوک یاد می‌کند، توهین مستقیم به امام راحل، خانواده و همسران شهدا و البته پاسداران انقلاب اسلامی بود‌.

پس از انتشار این مطالب و سکوت موسسه، موج انتقادات علاوه بر خانواده شهدا، سیاسیون جناح های مختلف را نیز در برگرفت و آنان به خصوص انتقادات فراوانی را متوجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) کردند.

انصاری اعتراض خانواده شهدا را «تسویه‌حساب سیاسی» خواند

با وجود تذکرسیدحسن خمینیبه نعیمه اشراقی حمید انصاری، در پی انتقاد گسترده «خانواده شهدا، نمایندگان مجلس،‌ رسانه‌ها» مبنی براینکه جریانی درحال حاضر به بهانه نقل خاطرات، روایاتی توهین آمیز و خلاف واقع از امام (ره) را منتشر می‌کنند، مدعی شد: ‌این افراد را جریان‌های افراطی تشکیل می‌دهند و برای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، حق شکایت قائل شد.

البته در ادامه این روندنعیمهاشراقیبا انتشار نامه‌ای مدعی شد مخالفان من اعتقادی به اندیشه‌های امام (ره) ندارند

وی با بیان اینکه عده‌ای مایل نیستند صدایی از امثال من شنیده شود، مدعی شد: آنهایی‌ که به دنبال اجرای مقاصد و اهداف شوم خود هستند هدفشان حمایت از شما و سرکوب من نیست بلکه مقصود اصلی آن‌ها امام شماست.

خاتمی یک بار هم برای انقلاب سیلی نخورده است/ رفسنجانی هیچگاه روحیه انقلابی نداشت

حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی درباره ادعاهای هاشمی درباره مخالفت امام با شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران اظهار داشت: اهداف،‌ آرمان‌ها و رهنمودهای امام ریشه در احکام اسلام داشت و برگرفته از قرآن بود. امام هیچ وقت سخن و مطلبی منهای موازین اسلامی و احکام الهی بیان نکردند آنچه را که دستور می‌دادند و بر روی آن تاکید داشتند و پا می‌فشردند برگرفته از قرآن بود.

وی ادامه داد: موسسه حفظ و نشر آثار امام یک موسسه خنثی‌ شده و آن رسالت و ماموریتی که مرحوم حاج ‌سیداحمدآقا دنبال می‌کرد به کلی فراموش شده و به شکل باندی درآمده است. اگر موسسه حفظ و تنظیم آثار امام واقعا به مسئولیت خود پایبند بود، حضور فردی چون آقای عبدالله نوری در آنجا معنا نداشت.

تلاش برای کم‌رنگ کردن مراسم 13 آبان

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز درباره تلاش تندروها برای حذف شعار مرگ بر آمریکا و افراطی‌جلوه دادن برگزارکنندگان مراسم 13 آبان اظهار داشت: ما یک سری مسائل مهم و اولویت‌دار در تاریخ انقلاب داریم که غیر قابل اغماض است و حتماً باید به این نکات مهم، اهتمام لازم را داشته باشیم.

ابراهیمی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم 13 آبان را فراموش کنیم چرا که به بیان حضرت امام (ره) 13 آبان، از انقلاب اول هم مهم‌تر بود، تصریح کرد: بنابراین مراسم 13 آبان امسال نباید از سال‌های گذشته کمرنگ‌تر باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به سخنان اخیر حجاریان با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاده که ما نباید مراسم 13 آبان امسال را پرشورتر از همیشه برگزار کنیم، گفت: حضرت امام فرمودند تا زمانی که آمریکا آدم نشده ما مبارزه می‌کنیم.

حجت‌الاسلام عبدالمجید اشکوریاستاد فلسفه سیاست در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تشریح وضعیت فکری حجاریان گفت: کسانی که رفُرم را ترجمه می‌کنند، هیچ پشتوانه فکری و اندیشه‌ای ندارند بنابر این اصلاحات، اصلا در ایران تئوریسین ندارد که حجاریان مدعی آن باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل حجاریان این است که تصور می‌کند، تئورسین و یا ایدئولوگ است، تاکید کرد: ادبیات حجاریان، ترجمه‌ای است نه تولیدی. کسانی که ادبیات غیرتولیدی داشته باشند، نمی‌توانند خود را تئورسین بنامند.

جواد آرین‌منش عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامیدر واکنش به اظهارات سعید حجاریان که برگزار کنندگان مراسم 13 آبان را افراطی خوانده است،‌ اظهار داشت: 13 آبان در تقویم ما به نام روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده و به عنوان یک روز ماندگار و حماسی تا ابد زنده خواهد ماند.

«سراوان» هدیه جدید غرب

در طول این سال ها تعهد آمریکا به حمایت از اقدامات تروریستی علیه ایران سبب شد تا تامین بودجه برای اقدامات منافقین با مشکل مالی مواجه نشود تا حدی که با وجود بحران مالی که در آمریکا وجود دارد خللی در تغذیه گروهک‌های تروریستی ایجاد نشد.

عملیات تروریستی سراوان در حالی در روز جمعه سوم آبان سال‌جاری در محدوده پاسگاه 167 گزبستان به وقوع پیوست که طی آن 14 نفر شهید، 6 نفر مجروح شدند.

اصلاح‌طلبان از مجلس ششم به دنبال عبور از حاکمیت بودند

محمد نبی رودکی فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به اظهارات اخیر سعید حجاریان که گفته است «عبور از خاتمی اشتباه بود اما عبور از حاکمیت نه»، اظهار داشت: عبور از حاکمیت از زمان مجلس ششم در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: اصلاح‌طلبان در دور ششم، مجلس را به تحصن کشیدند و بیش از نیمی از استانداران دولت اصلاحات نیز همراه با آنان از مسئولیت خود در نظام اسلامی استعفا دادند.

وی اصلا‌ح‌طلبان را به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم کرد و تاکید کرد: اصلاح‌طلبان بدخیم از صحنه سیاسی کشور کنار گذاشته شده‌اند و هیچ کس آنها را قبول ندارد.

این فعال سیاسی اصولگرا اعضای حزب منحله مشارکت از جمله اصلاح‌طلبان بدخیم دانست و گفت: حزب منحله مشارکت دنبال خروج از حاکمیت بود و لیدرهای آنان که امروز در آمریکا و کشورهای اروپایی به سر می‌برند، می‌گفتند که انقلاب تمام شده و آثار و دیدگاه امام باید به موزه تاریخ پیوسته شود.

متناقض نشان دادن مواضع امام(ره) هدف خاطره‌سازها

رئیس حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: عده‌ای با خاطره‌‌سازی می‌خواهند ادعا کنند کلام حضرت امام متناقض بوده است تا فردا بتوانند در مقابل ولی فقیه حی و حاضر هم بایستند. آنها می‌خواهند بگویند ولی فقیه باید از خیلی مسائل دست بکشد.

محسن رضایی هیچ صفحه‌ای در فیس‌بوک ندارد

دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی انتساب برخی اخبار در سایت‌های اجتماعی به محسن رضایی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محسن رضایی عضو فیس‌بوک نیست. بدیهی است که اینگونه اقدامات در سایت‌های اجتماعی، برای ایجاد اختلاف و تفرقه صورت می‌گیرد.

اخبار و مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی فاقد اعتبار است و تنها مرجع رسمی در خصوص انتشار اخبار، نظرات، دیدگاه‌ها و بیانیه‌هایمحسن رضایی، سایت شخصی وی می‌باشد.

اگر دولت تعلل کند تابوشکنی شکل می‌گیرد

الیاس نادران عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در واکنش به یادداشت موهن روزنامه بهار و توهین صورت گرفته به مقدسات، اظهار داشت:‌ اقدام روزنامه بهار فراتر از اهانت به جایگاه حضرت امیرالمومنین (ع) بود.

وی افزود: اقدام روزنامه بهار به دلیل تفکرات انحرافی است که متاسفانه اعتقادات مردم را هدف قرار داده و اگر دولت تعلل کند، منجر به تابوشکنی در این حوزه‌ها می‌شود و شرایطی را به وجود خواهد آورد که هیچ دستگاه نظارتی در درون دولت، نتواند آن را مدیریت و مهار کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر این باورم وظیفه اولیه دولت بخصوص وزارت ارشاد این است که برخوردی در شان داشته باشم. چرا که بستن موقت روزنامه هیچ توجیهی ندارد.

نادران گفت: یادداشت توهین‌آمیز روزنامه بهار حکایت از یک اقدام عمیق ضد فرهنگی و دینی دارد و دامن زدن به شکافی در میان اختلافات مذهبی و دینی خواهد بود.

حجت‌الاسلام جعفر شجونیعضو جامعه روحانیت مبارز گفت: نهادهای ذیربط و نظارتی باید اقدامات لازم را مبذول دارند چرا که ادامه این روند خاطرات تلخ اهانت‌ها در دوران اصلاحات را بار دیگر تکرار خواهد کرد.

علیرضا خامسیانمدیر روابط عمومی دفتر محمدرضا عارف در مورد مقاله منتشر شده در روزنامه بهار گفت: مقاله مورد اشاره همانگونه که مدیرمسئول روزنامه مطرح کرده است ناشی از عدم دقت مسئولان روزنامه بوده است و انتشار آن در آستانه عید غدیر پسندیده نبوده است.

خامسیان با بیان اینکه شخص عارف در مقطع فعلی هیچ رسانه ای را تحت مدیریت خود ندارد، گفت: انتشار برخی مطالب در رسانه هایی که حامی دکتر عارف محسوب می‌شوند به معنای تایید آن از سوی وی نمی‌باشد و منتسب کردن آن به عارف، در برخی رسانه‌ها اشتباه و ناشی از کج فهمی است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص انتساب روزنامه بهار توسط روزنامه شرق به عارف گفت: آقای عارف در مقطع فعلی هیچ رسانه‌ای را تحت مدیرت خود ندارد و اگر رسانه‌ای حامی وی باشد به این معنا نیست مطالب محتوایی آن مورد تایید وی است.

خامسیان با بیان اینکه عارف از انتشار مقاله مذکور ناراحت است، تاکید کرد: همگان مشی اعتدالی آقای عارف را می شناسند و به آن تاکید دارند به همین دلیل پرواضح است مطالبی که با اعتقادات مومنین زاویه داشته باشد به هیچ وجه مورد تایید آقای عارف نیست.

علی مطهریعضو هیئت نظارت بر مطبوعاتبا بیان اینکه سرمقاله روزنامه بهار اصل امامت به معنای حکومت و رهبری سیاسی را نفی کرده است، گفت: درج این مطالب آن هم در صفحه اول و دوم روزنامه کار صحیحی نیست.

مطهری با بیان اینکه این مقاله وجود نصوص قرآنی و روایی درباره امامت و جانشینی بلافصل علی علیه السلام برای پیامبر اسلام را نیز رد کرده است، اظهار داشت: کلمه «مولا» در حدیث غدیر را به معنی دوست گرفته است و حکومت بعد از پیامبر (ص) را انتخابی دانسته نه انتصابی ،یعنی همان نظریه اهل سنت.

این نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه این مقاله در مجموع مقاله خوبی نبود، آن هم به شکل سرمقاله، افزود: یک وقت هست که این مباحث همراه پاسخ آن در یک نشریه تخصصی مطرح می‌شود که این اشکالی ندارد چون بحث علمی برای اهل فن است اما در روزنامه آن هم صفحه اول و دوم این‌گونه مطالب را درج کردن کار صحیحی نیست.

ویخاطرنشان کرد: البته این مقاله از نظر علمی قوی نیست و پاسخ‌های روشنی دارد.

پاسخ سیدحسن خمینی حضرت امام به ادعای نعیمه و زهرا اشراقی

تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) با تأکید بر تقید رهبر کبیر انقلاب اسلامی به تمام جزئیات دین، گفت: در بحث موسیقی هم، امام شب‌ها که رادیوهای بیگانه را گوش می‌کردند، به محض آنکه صدای موسیقی از رادیو بلند می‌شد، آن را قطع می‌کردند.

ایجاد شائبه رفتار ماکیاولیستی در پی اظهارات کرباسچی

مرتضی سجادیان مدیرمسئول سابق روزنامه کارگزاران با اشاره به اظهارات کرباسچی مبنی بر حمایت این حزب از حضور ناطق‌نوری در ریاست مجلس دهم علی‌رغم وعده آن به عارف اظهار داشت: اگر این موضوع مطرح نمی‌شد، بهتر بود و یکی از دلایل‌اش این است که با این سخنان، شائبه‌های رفتار ماکیاولیستی نیز مطرح نمی‌شد.

سجادیان با تاکید بر اینکه مطرح کردن این موضوع درباره حضور ناطق نوری در مجلس دهم مناسب نیست، خاطرنشان کرد: این ارزیابی که بگوییم همه اصلاح‌طلبان از ناطق حمایت می‌کنند، در حال حاضر درست نیست.

مدیرمسئول سابق روزنامه کارگزاران بر همین اساس تصریح کرد: این سوال باید از کرباسچی پرسیده شود و او باید در این زمینه پاسخگو باشد.

دورخیز فتنه‌گران برای بازگشت به قدرت

درحالی که بنا به حکم کمیسیون ماده 10 احزاب و دادگاه انقلاب، احزاب منحله مشارکت و مجاهدین اجازه هیچ‌گونه فعالیت سیاسی ندارند به نظر می‌رسد تکاپوی این جریانات برای بازگشت به صحنه جهت حضور در عرصه انتخابات مجلس دهم می‌‌تواند آغازی برای جدا شدن از گفتمان اعتدال باشد.

سازمان مجاهدین در سال 70 و جبهه مشارکت پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 76 تأسیس شدند، این دو حزب تندروی اصلاح‌طلب که از حامیان اصلی میرحسین موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، پس از انتخابات پر حادثه آن سال و به دلیل اقدامات مجرمانه در جهت تشویش و تحریک به آشوب و اقدام علیه امنیت کشور با حکم دادگاه انقلاب تهران منحل شدند.

اعتراف‌های یک عضو سازمان مجاهدین

سید امیر حسین مهدوی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین و ستاد موسوی در نشست خبری که در 6 تیر 88 برگزار شد ضمن افشاگری درباره فعالیت حزب متبوعش،‌ گفت «سناریوی از پیش طراحی شده سازمان مجاهدین و ستاد موسوی، عدم پذیرش نتایج شمارش آراء، عدم تمکین به قانون،‌ برگزاری تجمعات غیرقانونی،‌ نظر سازی و القای عدم سلامت انتخابات باعث رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان شد.»

سردبیر روزنامه اندیشه‌نو (منتسب به ستاد میرحسین موسوی) درباره قطع رابطه خوشه‌ای با تاجزاده و سازمان و همچنین دستگیری 3 نفر از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، گفت که دستگیری این افراد به دلیل قطع روابط شبکه‌های خوشه‌ای جوانان با افراد مذکور همچون تاج‌زاده و قطع روابط میان مدیران رسانه‌ها و متولیان سایت‌های دوم‌خردادی با بهزاد نبوی، به آرام شدن فضای کشور بسیار کمک کرد.

از مواضع معترضان 88 دفاع نمی‌کنم/ روحانی روشنفکری نکند

علی مطهری با اشاره به تحمل پایین رفسنجانی در برابر انتقادات در دولت کارگزاران، بی‌توجهی به عدالت در برابر توسعه را از نقاط ضعف دولت هاشمی برشمرد و گفت: دولت روحانی نباید در مسائل فرهنگی خیلی روشنفکری کند که جامعه آسیب ببیند.

وی با بیان اینکه هیچکس به اندازه من به خاتمی انتقاد نداشت، به انتقاداتش از کارگزاران پرداخت و گفت: یک وقت خانم فائزه هاشمی در مجلس پنجم برای کسی که فوت کرده بود گفت یک دقیقه سکوت کنید، ما انتقاد کردیم که یک دقیقه سکوت روش غربی‌هاست، ما حمد و سوره داریم نه یک دقیقه سکوت.

تکذیب شایعه سکته احمدی‌نژاد

یک منبع آگاهخبر سکته محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان را تکذیب کرد.

وی ضمن تکذیب این خبر تصریح کرد:‌ آقای احمدی‌نژاد از صبح امروز در دفتر کار خود حاضر بوده و در حال حاضر نیز درحال انجام کارهای روزمره است.

گفتنی است طی ساعات گذشته پیامکی با مضمون «احمدی‌نژاد سکته کرد و به کما رفت» درحال نشر بود.

کارگزاران نسخه می‌پیچد تا روحانی مستاجر 4ساله نباشد

حمید‌رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر محمد خاتمی مبنی بر اینکه ادامه حصر موسوی و کروبی به صلاح نظام نیست، گفت: آقای خاتمی بدهکار نظام است و باید در قبال رفتاری که در سال 88 داشت پاسخگوی ملت باشد.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توهمی در برخی‌ها به وجود آورده که فکر می‌کنند می‌توانند بدون هیچ عذرخواهی‌ای انتظار رفع حصر داشته باشند.

ترقی تاکید کرد: برخی از اصلاح‌طلبان به دنبال عبور از اعتدال هستند و می‌گویند دولت تدبیر و امید دولتی چهار ساله و روحانی نیز مستاجر 4 ساله است.

وی در مورد حزب کارگزاران و دیکته کردن سیاست‌های خود به اصلاح‌طلبان نیز گفت: کارگزاران می‌خواهد جریان اعتدال همچنان در قدرت باقی بماند و تلاششان این است که نگذارند مجلس آینده از مسیر اعتدال به سمت اصلاحات برود و یا به تعریفی دیگر کارگزاران نسخه می‌پیچد تا جلوی مستاجری 4 ساله روحانی را که اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند بگیرد.

امام(ره) فرمودند با زهرا اشراقی هم برخورد کنید

روح‌الله حسینیان عضو ارشد جبهه پایداری درباره خاطره‌سازی هاشمی و برخی نزدیکان امام اظهار داشت: مؤسسه امام برای افرادی که به جناح سیاسی خودش نزدیک است مصونیت خاصی قائل می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه اصلاح‌طلبان می‌خواهند به زور غیبت 8 ساله خود را جبران کنند، گفت: باید انتظار درگیری‌های جدی بین اصلاح‌طلبان و دولت روحانی را داشت.

گفت‌و‌گوی منتشرنشده عسکراولادی با فارس

مرحوم عسکراولادی در حاشیه مراسم افطاری جبهه پیروان درباره پاسخ به نامه فاطمه کروبی گفته بود «بنده طی نامه‌ای پاسخ این اظهارات خانم کروبی را داده‌ام».

ماه رمضان شال 92 بود که مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در اظهاراتی خطاب به موسوی و کروبی از آنها خواسته بود تا در ماه رمضان که ماه توبه است، با بازگشت خود به دامن نظام، جشن ملی را در عید فطر کامل کنند؛ وی همچنین موسوی و کروبی را «مفتون» توصیف کرد و از آنها خواست که توبه کنند.

این درخواست یار دیرین انقلاب، با واکنش فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی مواجه شد و وی در نامه‌ای به دبیرکل جبهه پیروان، پیشنهاد وی را رد و به خاطر مطرح کردن لزوم توبه سران فتنه، از وی انتقاد کرده بود.

بر پایه این خبر مرحوم عسکراولادی در حاشیه مراسم افطاری امسال حزب موتلفه در تالار سیاره در گفت‌وگوی منتشر نشده فارس باوی گفته بود «بنده طی نامه‌ای پاسخ این اظهارات خانم کروبی را داده‌ام.»

وی درباره جزئیات نامه‌اش به فاطمه کروبی به خبرنگار فارس گفت: قرار بود متن این نامه محرمانه بین من و خانم کروبی بماند و تا زمانی که همسر آقای کروبی در این باره رسماً صحبت نکنند، در این زمینه حرفی نمی‌زنم.

مرحوم عسکراولادی در ادامه ضمن تائید اصل ماجرای این نامه‌نگاری تصریح کرد: فرمان انقلاب به دست مقام معظم رهبری است و ما هیچ نگرانی در این باره نداریم؛ اما باید هوشیار بود.

حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در سن 82 سالگی در بیمارستان دی تهران، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

وی یکی از مبارزین شاخص سال های انقلاب و از افراد مورد اعتماد حضرت امام خمینی(ره) بود.

آن مرحوم که در کارنامه مبارزاتی خود سابقه 13 سال تحمل زندان های ستم شاهی را دارد، در طول دوران انقلاب با توجه به محبوبیت خود در میان بازاریان و کسبه حمایت های مالی و معنوی بسیاری را در جهت کمک به اهداف مبارزین و انقلاب اسلامی انجام داد.

وی در سوابق خود، نمایندگی حضرت امام و رهبر معظم انقلاب در کمیته امداد امام خمینی، وزیر بازرگانی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بعنوان مهمترین مسئولیت ها دارد.

وی در سال های اخیر مواضع موثری را در مقابل جریان فتنه و انحراف از خود نشان داد و همواره در راه افشای تحرکات گروه هایی که سعی داشتند انقلاب را از اهداف خود دور کنند کوشید.

این چهره مؤثر سیاسی ـ مذهبی سرانجام پس از یک دوره بیماری سخت، (روز اول محرم) دعوت حق را لبیک و دار فانی را وداع گفت.

رأی فرانسه به تنهایی محلی از اعراب ندارد

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید به تیم مذاکره‌کننده ایرانی خداقوت بگوییم، گفت: اگر فرانسه به تنهایی ساز مخالفی کوک می‌کند نباید طبق دموکراسی این موضوع محلی از اعراب داشته باشد.

عماد افروغ کارشناس مسائل سیاسی، درباره مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 اظهار داشت: ما یک بحث قرائن غیرمستقیم و تا حدودی شفاف در اختیار داریم و از سوی دیگر یک بحث قرائن مستقیم و کاملاً شفاف داریم؛‌ بنده از قرائن مستقیم و کاملاً شفاف بی‌اطلاعم اما قرائن غیرمستقیم و تا حدودی شفاف حکایت از این دارد که نظام جمهوری اسلامی و تیم هسته‌ای ایران از خواسته‌های برحق نظام کوتاه نیامده است.

واکنش عارف به اظهارت کرباسچی

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر وعده‌های تحقق نیافته جریان اصلاحات به وی از جمله موضوع ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک و ریاست مجلس گفت: من وکیل آقای کرباسچی نیستم و حتما در انتخابات مجلس مشارکت جدی خواهیم داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سرلیستی ناطق نوری برای انتخابات مجلس دهم خاطرنشان کرد: این حرف‌ها بسیار زود است و باید دو سال آینده در این باره اظهار نظر کرد.

برخی با چشم لوچ، امام(ره) را می‌بینند/ منشور اصولگرایی را قبول داریم

مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه بنده هر مدعی اصولگرایی را اصولگرا نمی‌دانم، ولی جبهه پایداری اصولگراست، گفت: ما منشور اصولگرایی را که توسط آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی امضا شده است قبول داریم، همه بیایند بر اساس آن جلو برویم.

ضرغامی اظهارت مطهری را رد کردعزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما درباره اظهارات اخیر علی مطهری که سخنان وی را در مورد وقت دادن به سران فتنه در رسانه ملی تکذیب کرده بود، گفت: این موضوع گذشته است؛ من همان زمان اعلام کردم که ما از نامزدهای معترض درخواست کردیم که بیایند اگر مطلبی دارند بیان کنند و با دیگران مناظره داشته باشند اما متاسفانه نه آمدند و نه علاقمند بودند با دیگری صحبت کنند.

ضرغامی افزود:‌ معترضان علاقمند بودند که به صورت یکطرفه و به صورت بیانیه در رسانه ملی صحبت کنند که این به هیچ عنوان سابقه نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: ما در یکی دو روز اول درخواست حضور در رسانه ملی را به آنها داده بودیم.

واکنش علی مطهری به اظهارات رئیس رسانه ملی/ قدردانی ازخبرگزاری فارسبه خاطر حفظ امانت

علی مطهری در بخشی از جوابیه خود خطاب به ضرغامی نوشت: به عرض می رساند که این سخن آقای ضرغامی نافی سخن اینجانب نیست زیرا صحبت این بنده در مصاحبه اخیر با آن خبرگزاری محترم این بود که از همان روز انتخابات فرصت اظهار نظر به معترضان داده نشد و فضا بسته شد. سخن در حضور در رسانه ملی به صورت برنامه ضبط شده نبود که سخن آقای ضرغامی ناقض سخن اینجانب باشد. سخن در این بود که از همان ابتدا فرصتی که آقایان موسوی و کروبی بتوانند به طور مستقیم و زنده حرف خود را با مردم بزنند به آنها داده نشد و طبیعی است که آنها پیشنهاد ضبط صحبت ها و سپس پخش آن مطابق سلیقه صدا و سیما را رد کرده و شرط برنامه زنده را مطرح کرده باشند.تغییر «فرهاد رهبر» مغایر خردگرایی و اعتدال استمحمدرضا باهنر دبیر کل جامعه مهندسین درباره انتصابات جنجالی و نگران‌کننده در وزارت علوم و سپردن این وزارتخانه به جریان اصلاح‌طلب و فشار برای برکناری فرهاد رهبر به عنوان یک چهره معتدل خاطرنشان کرد:یکی از شعارهای آقای روحانی اعتدال بود اما اینکه در وزارت علوم از اصلاح‌طلبان استفاده شود یا اصولگرایان ممکن است بگویند اعتدال در هر دو طرف وجود دارد اما اگر دست بنده بود قطعا وزارت علوم را به اصلاح‌طلبان نمی‌سپردم.

نایب رئیس مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید حداقل به این اعتدال پایبند باشد افزود: بخشی از تندروی‌های دوران اصلاحات اتفاقات سال 78 بود لذا از آن زمان تا سال 92 خود دانشجویان و حتی دانشجویان سیاسی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که با ساختارشکنی نمی‌توان کارها را پیش برد، البته که دانشجو باید سیاسی باشد و تحلیل کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه مرکز علم، فرهیختگان و نخبگان است، یادآور شد: حرکت‌های تند دانشجویی بر نخواهد گشت و مردم این روش‌ها را دیگر بر نمی‌تابند؛ اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان از نوع رادیکال دوباره دانشگاه را بگیرند، مجلس بسیار جدی می‌ایستد و ما این را نیز به مصلحت دولت یازدهم نمی‌دانیم.

حمیدرضا ترقی معاون امور بین‌الملل حزب موتلفهدرباره فشار اصلاح‌طلبان افراطی برای برکنار کردن فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران، اظهار داشت: تلاش اصلاح‌طلبان برای خارج کردن نیروهای معتدل از مدیریت دانشگاه‌ها برای تسلط مجدد جریان‌های فتنه 88 و 78 در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

محسن کوهکنعضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به انتصابات اخیر در وزارت علوم و عدم عمل به وعده‌ها از سوی فرجی‌دانا،گفت: وزرا باید هزینه عدم ایفای تعهد اخلاقی و دروغ‌پراکنی‌های خود را بپردازند.

سیدکمال‌ سجادیدبیرکل جامعه اسلامی کارمندان گفت: آقای رئیس‌جمهور باید با تدابیر لازم تسلیم گروه‌های فشار اصلاح‌طلب و کسانی که می‌خواهند اهداف خود را با یورش به سمت برخی پست‌ها دنبال کنند، نشود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921213000667#sthash.4WWyvFuf.dpuf
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۵
این حاجی اقا هاشمی یک بار یک خاطر باز گویی کرد همان برای 7 پشت ملت بس هست
پويا
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
واقعا بورس نيوز خيلي پاچه خواري
وحید
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
اونایی که از خاطره گویی بزرگمرد تاریخ ایران آیت اله هاشمی رفسنجانی انتقاد که نه تخریب میکنن بدونن که اگه ایشون در سال 68 ... بدون هیچ مستندی صحبت نمیکردن چه اتفاقهایی که نمیافتاد,این انجمن 10 تا 15 نفری هم فکر کنم بچه هستن یادشون نمیاد