{mosimage}اغلب مدیران شرکتهای معدنی تولید کننده شمش روی اذعان داشته اند که تولیدات این شرکتها نسبت به سال گذشته کمتر از 50 درصد کاهش یافته و پیش بینی ها نیز برای سال آینده کمتر از 40 درصد است که عمده دلیل این کاهش عدم دریافت خاک کافی می باشد.

"> گروه روی؛ از صادرات جهانی تا کاهش 50 درصدی تولیدات

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۵

{mosimage}اغلب مدیران شرکتهای معدنی تولید کننده شمش روی اذعان داشته اند که تولیدات این شرکتها نسبت به سال گذشته کمتر از 50 درصد کاهش یافته و پیش بینی ها نیز برای سال آینده کمتر از 40 درصد است که عمده دلیل این کاهش عدم دریافت خاک کافی می باشد.

کد خبر : ۱۲۰۸۳

گروه روی؛ از صادرات جهانی تا کاهش 50 درصدی تولیدات

در حالی که اغلب مدیران شرکتهای معدنی خصوصاً تولید کنندگان شمش روی که فعال در بورس اوراق بهادار هستند خبر از کمبود خاک مورد نیاز به جهت تولید شمش روی داده و تولیدات فعلی شرکتهای این گروه را پایین تر از ظرفیت تولید کارخانجات اعلام نمودند، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت تهیه تولید مواد معدنی در روز گذشته اعلام کرده است که این شرکت تا کنون 960 هزار تن خاک روی به کارخانه ها ارسال کرده است و تا پایان سال نیز این مقدار به بیش از یک میلیون تن خواهد رسید در حالی که سال گذشته 700 هزار تن خاک روی به کارخانه هال ارسال شده است.

بنا بر گزارش بورس نیوز این در حالی است که اغلب مدیران شرکتهای معدنی تولید کننده شمش روی اذعان داشته اند که تولیدات این شرکتها نسبت به سال گذشته کمتر از 50 درصد کاهش یافته و پیش بینی ها نیز برای سال آینده کمتر از 40 درصد است که عمده دلیل این کاهش عدم دریافت خاک کافی می باشد.

این افراد با اشاره به این نکته که در حال حاضر مواد اولیه تولید شمش روی همانند خاک و اسید در دست دولت است خاطر نشان کردند: شرکتهای معدنی تنها یک خواسته از دولت دارند و آن دریافت مواد اولیه با قیمت عادلانه می باشد تا شرکتها نیز بتوانند سود مناسبی را بین سهامداران خود تقسیم کنند.

در همین راستا یکی از مدیران شرکتهای گروه معدنی در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت: بزرگترین عامل اصلی متضرر شدن شرکتهای تولید کننده شمش روی، خرید خاک در زمان گرانی و فروش شمش در زمان ارزانی بود و این مسئله نتیجه غلط نحوه قیمت گذاری مواد اولیه است.

وی تصریح کرد: هم اکنون کشور ما که خود یکی از صادر کنندگان بنام شمش روی در منطقه بود نه تنها صادرات شمش روی را کاهش داده است بلکه در حال حاضر اقدام به واردات شمش روی نیز کرده است و این یعنی سقوط شرکتهای معدنی تولید کننده روی که تنها دلیل آن کمبود خاک مناسب می باشد.

ایشان اظهار امیدواری کرد تا هر چه زودتر معدن انگوران توسط دولت محترم به بخش خصوصی باز گردد تا از این طریق هم شرکتهای تولید کننده به جایگاه اصلی و واقعی خود بازگردند و هم سهامدارانی که پس از مصوبه هیات دولت مبنی بر واگذاری انگوران به بخش خصوصی در قیمت های بالا اقدام به خرید سهام این شرکتها نموده اند و با گذشت زمان و تاخیر در اجرای این مصوبه با کاهش شدید قیمت سهام این شرکتها مواجه شده اند بتوانند ضرر خود را جبران کنند.

گفتنی است مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی طی روز گذشته اعلام داشته است که این شرکت تاکنون 960 هزار تن خاک روی به کارخانه ها ارسال کرده است که این میزان تا پایان امسال به بیش از یک میلیون تن خواهد رسید، در حالی که در سال گذشته 700 هزار تن خاک روی به کارخانه ها ارسال شده بود.

وی خاطرنشان کرده است : تهیه و تولید سال آینده تناژ خاک پرعیار و متوسط عیار را افزایش داده و بیش از 500 هزار تن خاک پرعیار و متوسط عیار به کارخانه ها تحویل خواهد داد.

سعد محمدی اعلام داشته است که این شرکت در سال آینده 16 میلیون تن خاک از معدن انگوران باطله برداری خواهد کرد و پاکسازی این معدن تا اواسط سال 89 به اتمام خواهد رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز بیان این مطلب از جانب مدیرعامل شرکت تهیه و تولید از دوجنبه حائز اهمیت می باشد چراکه اولاً ارایه خاک پرعیار به کارخانه های تولید کننده فلز روی از جانب تهیه و تولید می تواند تزریق جان تازه به این شرکتها بوده و خصوصاً بر روی سود شرکتهای معدنی فعال در بازار سرمایه تاثیری مثبت داشته باشد. اما نکته دوم و قابل توجه سخن مدیر عامل این شرکت در خصوص اتمام پاکسازی انگوران است که در اواسط سال 89 به اتمام خواهد رسید و این یعنی ادامه دار بودن مالکیت معدن انگوران در دستان شرکت تهیه و تولید و عدم واگذاری آن به بخش خصوصی حداقل تا اواسط سال 89 .

گفتنی است هم اکنون نماد برخی از شرکتهای معدنی به جهت اعلام سود سال آینده متوقف می باشد و به گفته مدیران آنها اعلام این سود منوط به اعلام نرخ فروش خاک از سوی شرکت تهیه و تولید می باشد.

حال این سوال مطرح است که چرا شرکتهای تولید کننده و کارخانجات شمش روی با توجه به صحبتهای مدیر عامل شرکت تهیه و تولید ( شرکت واگذارکننده خاک به کارخانجات) مبنی بر ارسال 960 هزار تن خاک روی به شرکتها و کارخانجات معدنی، این شرکتها در حال حاضر تولیداتشان پایین تر از ظرفیت خود بوده و در سال جاری بیش از 50 درصد کاهش تولید داشته اند؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر