بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۵
کد خبر : ۱۲۲۱۱

سینا؛ سهمی که با زیان 16 درصدی حرفی برای گفتن نداشت

موسسه مالی و اعتباری سینا پنجمین شرکت تازه وارد بورس است که از زمان حضور در بازار سهام با توجه به زیان 16 درصدی حرفی برای گفتن نداشته و نتوانسته انتظارات سرمایه‌گذاری و خریداران اولیه را برآورده کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مؤسسه مالی و اعتباری بنیاد در شرایطی بعد از پذیرش در بورس (سال 83) به دلیل عدم عرضه سهام در سال 84 از فهرست شرکت‌های بورس حذف شد که در اقدامی دیگر و بعد از رفتن یا استعفاء و یا برکناری رضا شیوا از سمت مدیرعاملی و آمدن عبدالرضا همتی از بیمه مرکزی، مجدداً موضوع عرضه سهام این مؤسسه مالی مطرح شد که بعد از دومین پذیرش در 19 شهریور سال85 ، پلاک 439 بورس به نام این مؤسسه خورد وسپس نام این مؤسسه به سینا تغییر کرد.

براساس این گزارش، این مؤسسه در شرایطی مورد پذیرش بورس قرار گرفت که با توجه به ساختار آن و عدم تبدیل شدن به بانک و هم‌چنین عدم مقبولیت آن در نزد عوام وسرمایه‌گذاران، اکثر کارشناسان و سهامداران حرفه‌ایی بازار سرمایه‌ نظر مساعدی به سهام این مؤسسه نداشتند.

با این شرایط و پیش زمینه ذهنی بود که در سوم مهرماه برای اولین‌بار150 میلیون سهم این مؤسسه 150 میلیارد تومانی در تابلوی فرعی از طریق 5 کارگزاری حافظ ( کارگزارمعرف ) خبرگان سهام، بانک کشاورزی، آبان و بهگزین (که برای نخستین بار5 کارگزار عهده دار عرضه اولیه سهام شدند) عرضه شد و کشف قیمت این سهم تازه وارد به مبلغ هزار و 219 ریال رقم خورد.

به گزارش فارس، با عرضه این سهم که با عدم استقبال از سوی بازار سرمایه واقع شد، در برابر اعتقاد بر قیمت‌گذاری حدود 200 تومان این سهم توسط مدیران مؤسسه، بسیاری از کارگزاران و کارشناسان و حتی سهامداران حقیقی حرفه‌ایی معتقد بودند که کشف قیمت 121 تومانی سینا گران و این سهم به این قیمت‌ها نمی ارزد که چنین عقایدی در بازار سرمایه بازتاب گسترده‌ای داشت.

به هر حال به مانند همیشه زمان در این باره نیز به قضاوت نشست و قیمت 121 تومانی این سهم بعد رشد به 123 تومان، در 105 روز حضور در تابلوی معاملات نه نتها هیچ گاه به این مبلغ افزوده نشد بلکه روز به روز از قیمت این سهم کاسته شد.

بررسی‌های فارس از وضعیت قیمت و بازدهی سینا نشان می‌دهد که در طول 105 روز کاری که این سهم در تابلوی فرعی حاضر بود فقط یک روز (4 مهرماه) بازدهی مثبت و 8/1 درصدی داشته و در 104 روز دیگر هر روز از قیمت سهام این مؤسسه کاسته شده و حتی در روزهای 10 تا 12 آذر ماه نیز قیمت سهام به کمتر از 100 تومان نیز رسیده است.

این در حالی است که برخی از کارگزاران بورس در حالی قیمت واقعی این سهم کمتر از 80 تومان ارزیابی می‌کردند که با بازارگردانی‌ها و صرف نقدینگی‌های بسیار توسط سهامدار عمده (بنیاد مستضعفان) این سهام هم‌اکنون با بازدهی منفی 16 درصدی دست‌وپنجه نرم می‌کند و سیر نزولی این سهم علیرغم تبلیغات کاذب (قبل از عرضه سهام ) ادامه یافته و هم‌اکنون به 101 تومان رسیده است.

به گزارش فارس، این موسسه فعال در بازار پول در شرایطی وارد بوس شده که برخلاف ورود اولیه 3 بانک خصوصی پارسیان، اقتصاد نوین و کارآفرین نه نتها نتوانسته تاکنون حرفی برای گفتن داشته باشد بلکه با زیان دهی به تعدادی از سهامداران موجب بی اعتمادی بازار به سهام سینا شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر