{mosimage}با شدت گرفتن بحران اقتصادی در ایالات متحده به نظر می آید که فدرال رزرو آماده کاهش مجدد نرخ بهره می باشد.

"> فدرال رزرو یدک کش اقتصاد بیمار آمریکا

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۶

{mosimage}با شدت گرفتن بحران اقتصادی در ایالات متحده به نظر می آید که فدرال رزرو آماده کاهش مجدد نرخ بهره می باشد.

کد خبر : ۱۲۲۷۱

فدرال رزرو یدک کش اقتصاد بیمار آمریکا

گروه بین الملل بورس نیوز- با شدت گرفتن بحران اقتصادی در ایالات متحده به نظر می آید که فدرال رزرو آماده کاهش مجدد نرخ بهره می باشد. اما نکته مهم میزان این کاهش است از همین رو برخی از اقتصاددانان از کاهشی نیم درصدی صحبت می کنند و برخی سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مختلف نیز امید به کاهشی بیش از این میزان دارند.

گمانه زنی های مختلف در سه شنبه هفته جاری و پس از اخذ تصمیم نهایی توسط سیاستگذاران فدرال رزرو به پایان خواهد رسید. در این میان تعداد زیادی از تحلیلگران بر این باورند که کاهش مجدد نرخ بهره نیز نمی تواند اقتصاد را به وضعیت مناسبی رهنمون سازد و تغییرات بهره راه حل قطعی عبور از بحران نمی باشد.

به عقیده این کارشناسان وضعیت نابسامان اقتصادی به علت بحران در بازار مسکن و بازارهای اعتباری می باشد. در زمان فعلی که بر نرخ بیکاری افزوده شده، وال استریت سیر نزولی به خود گرفته، هزینه انرژی بسیار بالا رفته و مخارج مصرفی مردم روندی مبهم به خود گرفته است بر همین اساس کاهش بهره تنها می تواند اندکی از فشارهای موجود را بکاهد.

بنا بر گزراش بورس نیوز کاهش نرخ بهره در ایالات متحده از ماه سپتامبر سال گذشته و به منظور تحرک بخشیدن به وضعیت اقتصادی و تشویق به افزایش مخارج مصرفی شروع شده است. نرخ بهره اصلی در ایالات متحده در چندمرحله کاسته شده و از 25/5 درصد در سال گذشته، هم اکنون به 3 درصد رسیده است.

در پاسخ به اقدامات فدرال رزرو ، بانک های تجاری نیز نرخ بهره پایه خود را کاهش داده اند و در حال حاضر این نرخ به کمترین میزان خود در سه سال گذشته ، یعنی 6 درصد رسیده است. کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو مسلماً به تغییر دوباره نرخ بهره پایه بانک های تجاری منجر خواهد شد و رایزنی ها پیرامون تصمیم پیش روی فدرال رزرو ، از اواخر هفته گذشته میان این نهاد، خزانه داری ایالات متحده و موسسات مال صورت گرفته است. رییس جمهور ایالات متحده نیز در روز دوشنبه در این باره با شورای مشورتی خود که برناک، رییس فدرال رزرو و هنری پولسن، وزیر خزانه داری نیز در آن حضور دارند ، تشکیل جلسه خواهد داد.

هفته گذشته فدرال رزرو از تزریق 200 میلیارد دلار به بانک ها و موسسات مالی بزرگ وال استریت خبر داده بود. همچنین این نهاد از در نظر گرفتن 200 میلیارد دلار دیگر برای اعطای وام های کوتاه مدت به موسسات مالی صحبت به میان آورده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که با اقدامات اخیر فدرال رزرو ، نیازی به کاهش 75/0 درصدی نرخ بهره یا بیش از آن نمی باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر