بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
شاخص کل بورس در اولین روز از معاملات هفته جاری با افت بیش از 225 واحدی مواجه شد تا فعالان بازار سرمایه همچون بر سر دوراهی بازگشت یا عدم بازگشت نقدینگی و اعتماد به انتظار روزهای آتی بنشینند.
کد خبر : ۱۲۲۹۴۴
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.02.13 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 128 واحد افت به رقم 58122 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 641 واحد کاهش عدد 148743 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 225 واحد افت به رقم 77939 واحد رسيد.

همچنین در این روز گروه مپنا با 20 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر با 52 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افت به رقم 777 واحد رسید.

در این شرایط امروز توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با 0.28 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پالایش نفت لاوان با 0.82 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1566 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس در اولین روز از معاملات هفته جاری با افت بیش از 225 واحدی مواجه شد تا فعالان بازار سرمایه همچون بر سر دوراهی بازگشت یا عدم بازگشت نقدینگی و اعتماد به انتظار روزهای آتی بنشینند.

بنابر گزارش بورس نیوز، طی روزهای اخیر شاهد اتفاقات جالبی در بازار سرمایه هستیم، روند بازار آنگونه که فکر می کنیم نیست، اتفاقات و وقایع بورسی آنطور که پیش بینی می شوند پیش نمی روند، تعدیل سودهایی که به بازار اعلام می شوند فقط در حد یک خبر بوده و تأثیری بر قیمت سهام شرکت ها نمی گذارند. از سهامی که انتظار گل کاشتن داریم رو دست می خوریم و سهامی که بازدهی شان در هیچ جای پرتفوی به حساب نمی آید و کلاً فرجی به آنها نیست به یکباره حرکتی می کنند که خودمان را نیز متعجب می سازند.

این اتفاق را به راحتی می توان به گروه های فعال بازار نیز نسبت داد مثلاً در جاییکه نگاه ها همه به صنایعی همچون سیمانی و بانکی دوخته شده بود به یکباره رشد قیمت گروه لیزینگی را شاهد هستیم که خیلی در کانون توجهات اهالی بازار سرمایه قرار ندارند.

یا در شرایطی که تعدیلات مثبت قابل توجهی را در سهام شرکت هایی همچون سرمایه گذاری غدیر و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو مشاهده می کنیم و انتظار رشد قیمت قابل قبولی از آنها در روز بازگشایی داشتیم اما در نهایت به افت قیمت قابل توجه و تأمل برانگیز برخورد می کنیم.

بازار در شرایط عجیبی به سر می برد انگار قرار است اتفاقاتی در این بازار رخ دهد اما اینکه چه اتفاقی هنوز کسی با اطمینان، جرأت سخن گفتن از آن را ندارد، واقعاً گیج می شوی وقتی می بینی حجم معاملات قابل قبول است اما نوسانات غیر قابل پیش بینی.

طی معاملات امروز در گروه پتروشیمی علی رغم رشد اندک نرخ ارز روندی نزولی را شاهد بود در گذشته با رشد یا افت نرخ دلار شرکت های صادراتی هم در بورس دستخوش تغییراتی می شدند اما در سال جدید فعلاً اینگونه رابطه ها قطع شده و انگار کسی به دنبال بست دادن این مسایل با هم نیست.

در گروه خدمات فنی و مهندسی در حالی طی روز جاری شاهد افت قیمت سهام شرکت مپنا بودیم که شایعاتی مبنی بر پرداخت بخشی از مطالبات توسط وزارت نیرو با توجه به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل و شرکت های دانش بنیان همچو مپنا در بازدید ایشان از کارخانجات مپنا، در روزهای آتی بگوش می رسید.

در گروه چند رشته ای های صنعتی نیز غدیر در حالی طی معاملات روز جاری با نوسانات منفی همراه بود که این شرکت به تازگی تعدیل سود بیش از 100 درصدی را اعلام کرده است و همچنین خبرهایی از فروش فولاد اکسین "وصندوق" و نیز ورود هلدینگ سیمانی "وبانک" بگوش می رسد. که البته این شرکت ها نیز امروز روندی نزولی داشتند.

از سویی دیگر "خگستر" امروز در حالی با تعدیل سود قابل توجه مجدداً به تابلوی بورس بازگشت که پس از معامله بیش از سه میلیون سهمی روندی نزولی را در پیش گرفت.

گروه پالایشی نیز امروز روندی متعادل و نزولی را برگزید. این گروه نیز در ابتدای معاملات روندی صعودی داشت اما با تغییر روند بازار وارد دور برگردان نزول شد.

در گروه بانکی نیز در زمانی که نرخ سود سپرده ها و تسهیلات افزایش یافته بود و نقدینگی به این بازار سرازیر شده بود روند خاصی را ندیدیم حالاکه نرخ ها کم شد و چوب افت شاخص بورس نیز بر سر این گروه فرود آمده که دیگر اصلاً نمی توان انتظار اتفاقی خاص و مثبت از این گروه داشت.

در گروه ساختمانی نیز روند نزولی غالب بود و اکثر سهام شرکت های فعال این گروه نیز با افت قیمت به کار خود پایان دادند. اهالی تالار معتقدند به این گروه باید بیشتر بادید تکنیکالی نگاه کرد چراکه با نگاه فاندامنتالی این گروه از لحاظ پیچیدگی های مالی و صورت های غیر قابل تطابق با شرایط روز دست کمی از گروه بانکی ندارد. جالب است که ساختمانی ها دارایی زیاد دارند اما کار به سود که میرسد یا پروژه تکمیل نیست، یا هنوز فروش نرفته یا هنوز تأثیرات مالی آن مشخص نشده. در کل گروه جالبیه و دست مدیرانش برای اعلام آنگونه که دوست دارند بازار بداند باز است.

اما در گروه سیمانی بورس نیز امروز شاهد روندی برخلاف اکثر گروه های بورسی بودیم چراکه اغلب شرکت های این گروه طی معاملات روز جاری روندی منفی تا مثبت را تجربه کردند و این دقیقاً همان روندی بود که کمتر کسی انتظارش را داشت. چون فعلاً قرار نیست محصولات این گروه افزایش نرخ بگیرند.

در پایان به نظر می رسد باید تا اطلاع ثانوی سیاست سرمایه گذاری را یا بلندمدت اتخاذ کنیم و یا هر روز براساس ساعت 9 تا 12:30 تصمیم گیری نماییم و معاملات فردا را به فردا موکول کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمو
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹
بازار روال طبيعي خود را طي ميكند اگرهر روز شاخص مثبت باش بايد سر به فلك بكشد
امید
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
میدونین مشکل کجاس ؟
مشکل از دعوای دولت و پتروشیمیهاست و این وسط چوبشو باید ما بخوریم
ث
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
در کل بگو خیلی خر تو خره
سلام
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
افزایش نرخ سیمان قطعیست اما با کمی تاخیر زمانی
فرشید
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
سلام دوستان
همانطور که قبلا هم گفتم بازار وارد بازی... شده که با سرمایه مردم تصمیم گیری میشه و این نوسانات بدلیل پایین آوردن نرخ تورم و جمع آوری نقدینگی از درون جامعه می باشد چه نوسانات بازار ، نوسانات نرخ ارز و همچنین سود بانکی و تیم بسیار قوی و زیرک هدایت گر چنین مسائلی می باشد پس سهام ارزنده جمع آوری و در قیمت های بالا فروش و پایین خرید و به نوعی نوسان گیران بازار کسانی جزء افراد حقیقی و حقوقی می باشند و پشت پرده نمایش دیگری در حال اکران است...
دوستدار شما f.j
مرتضی
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
بورس نیوز در نورد ساختمانی ها گل گفتی که همه بازار از مدیران مخفی کار این گروه خسته هستند ...!
امیر
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹
بورس تنها یک راه داشت که متاسفانه وزیر با دخالت در بورس جلو آنرا گرفت...بورس داشت سقوط میکرد و به ارزش واقعی خودش میرسید... افراد هیجانی و بی تجربه داشتند از بورس خارج می شدند و افراد متخصص و تحلیل گر تو بورس باقی می موندن...اونموقع بود که هر سهم بر اساس ارزش بنیادی خودش معامله می شد ولی این روند عقب افتاد...اما به زودی اماده برای سقوط آزاد...
محمد
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
اين ماليات بر ارزش افزوده + سياستهاي دولت براي خودش يه حكايتي هست
بشخصه كه مديريت قدرتمندي را در برخي تصميم گيريها نميبينم
دولت از اينطرف مياد 8درصد از ماست و لبنيات كه فكر كنم در دنيا هيچ كشوري نگيرد
ارزش افزوده ميگيرد!!
از انطرف به دارو و.....يارانه ميدهد!
يا ارز مبادلاتي به خودرويي ها مي دهد اما به نهاده هاي دامي نميدهد!!!
همشهري
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
فقط بايد گفت " ماشااااااااااااااااااالااااااا به همه مديران و مسئولان و ناظران و حسابرسان بووووووووووورس ايران" كه واقعا تركووووووووووووندن!
اكيدا توصيه دارم حتما "ماماناشون" براشون اسفند دود كنن.......
بورس
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
از جمله عجايب هم رشد1/5 برابري و روزانه 5% سهام تسه مافياي بانك محترم ..... هست!!!!!! اونهم در شرايط ركود مسكن!!!!
آذربایجان اوغلی
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵
بابا حال آدمو بهم میزنین چقد مینالین مثل پیرزنا مگه قراره بازار همیشه مثبت باشه چه توقعاتی دارن ملت ... این روزا بازار خوراکه من که حال میکنم باهاش
رضا
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
دیگه مردم بریده اند اقا دست به دلم نذار که خونه
محمد
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
وقتی سهم بینادی میاد پایین
صنایع کوچیک رشد میکنه مثل سیمان
محمد
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
بازار فردا مثبت شبندر لیدر بازار
عابد
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
به خاطر دلال بازی است. برخی از نااهلان با استفاده از معاملات آنلاین چنان بلایی به سر برخی از سهام می‌آورند که گویی تام سرمایه آن شرکت در عرض فقط چند ثانیه خاکستر شده است. این عده با استفاده از رانت اطلاعاتی و در اختیار داشتن معاملات آنلاین برخی کارگزاریها سهامداران جزء را به خاک سیاه نشانده‌اند. بطوری که وقتی سهمی راه صعود را به خود میبیند اینان با ارائه چند سهم اندک به قیمت خیی پایین روند معاملات را مختل کرده و سهامدار جز به خیال اینکه سهامش در حال نابودی است آن را فروخته و همین اوباش آن را خریداری کرده و با مثبت شدن مجدد سهم به فروش میرسانند. البته شاید در نگاه اول سود ناچیزی عاید این دسته از ناسهامداران شود. ولی در مقیاس بالا گاها با آورده یک میلیاردی روزانه میلیونها تومان سود میبرند.
بهنام خانیانی
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
حسن همان احمد است که صافکاری رفته و پولیش خورده و باز اشک و بغز ما از سرمایه از دست رفته و اعصابی که زندگیه مشترکمون رو تحت شعا قرار داده... افسوس
محمد
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
از نظر تکنیکالی وقتی در چنین شرایطی قرار دارید، یعنی بازار نمی تواند کدام سو را انتخاب کند احتمالا در میانه یک رشد قرار دارید، ما این را به فال نیک می گیریم، بهترین اندکاتور هم میزان معاملات هستند هرگاه به کمترین حد خود برسد، باید منتظر قدرت یافتن خریداران باشیم.
تسلیمی
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
مپنا رو با همین شایعات کشیدن بالا!!!!