بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
کد خبر : ۱۲۳۵۱۳

حدیث موسوی: عقب‌نشینی خریداران از بازار آهن که در روزهای اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است، موج دیگری از کاهش قیمت‌ها را از ابتدای هفته میهمان مصنوعات فولادی موجود در بازار اعم از مقاطع تخت و طولی کرده است. روز شنبه در بازار آهن تهران و شهرستان‌ها متوسط بهای میلگرد و تیرآهن تا کف 5/1 درصد نسبت به میانگین قیمت‌ها در چهارشنبه هفته قبل کاهش یافت. روز گذشته نیز با اندکی تفاوت همین روند دوباره تکرار شد به طوری که از ابتدای صبح فولادسازان از اعلام قیمت خودداری کردند و سعی داشتند بازار را به اصطلاح سفت کرده و به این طریق مانع از ریزش دوباره قیمت‌ها شوند، اما ضعف شدید تقاضا در ادامه این روز موجب شد تا تولیدکننده‌ها تاب مقاومت در برابر کاهش قیمت را نیاورده و دوباره نرخ‌‌های پیشنهادی را در سطوح پایین‌تری نسبت به روز شنبه اعلام کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» یکشنبه ورق فولاد مبارکه در برخی سایزها حدود 5 تا 10 تومان کاهش یافت به طوری که ورق سیاه این کارخانه در ضخامت‌های 3 و 4 به ترتیب 1950 و 1955 تومان در هر کیلو اعلام شد. ضخامت‌های 10 و 12 این محصول نیز به طور متوسط 2080 و 2075 تومان در پایان مبادلات این روز ثبت شد. در همین حال تیرآهن‌های ذوبی هم در شاخه‌های سبک حدود 3 هزار تومان و در شاخه‌های سنگین 3 تا 7 هزار تومان افت کرد. البته همین روند نزولی نرخ‌ها در بازار میلگردهای ذوبی و تولید فولادسازان خصوصی نیز تکرار شد تا به این ترتیب ریزش نرخ انواع محصولات فولادی سومین هفته متوالی را هم تجربه کند. البته همین روند
کج دار و مریز را روز گذشته در رینگ فولاد هم شاهد بودیم؛ چراکه در تالار صنعتی و معدنی چهار محصول فولادی به تابلو معاملات رفت که همگی آنها بدون خریدار ماند. پرشین فولاد آریا، اولین شرکت عرضه‌کننده میلگرد در این روز بود که نقدی 1100 تن میلگرد A3 سایز 25 را با قیمت 1760 تومان عرضه کرد که خریداری نشد. فولاد آذربایجان هم در دو نوبت سبد میلگرد A3 سایزهای 14 تا 25 را به صورت سلف و نقد به ترتیب با قیمت‌های 1730 و 1745 تومان در حجم 1100 تن ارائه کرد و در پارت آخر پودر قراضه آهن را به میزان 500 تن و با قیمت 200 تومان به تابلو معاملات آورد که همگی آنها دستخوش سستی تقاضا و بی‌رغبتی معامله‌گران قرار گرفت. نوسانات کاهشی نرخ ارز و چشم‌انداز مثبت این دور از مذاکرات هسته‌ای که از تاریخ 23 اردیبهشت ماه در سطح کارشناسی آغاز و در تاریخ بیست و هفتم این ماه به پایان می‌رسد، به صبر و تردید خریداران محصولات فولادی در روزهای اخیر بیش از پیش دامن زده و موجب شده است که اکثر خریدها پس از روشن شدن یکسری مسائل اثرگذار در سطح کلان جامعه از جمله اثرات توافق هسته‌ای بر بازار ارز موکول شود.
هم‌اکنون در ارتباط با بازار ارز که نوسانات آن قیمت‌ها در بازار فولاد را در دو سطح واردات شمش و مقاطع و تولیدات داخلی تحت تاثیر قرار می‌دهد، از تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه سطح روانی 3300 تومانی دلار شکسته شده و ارز در کانال 3200 تومانی نوسان می‌کند. برخی کارشناسان اقتصادی هم معتقدند، با فرض توافق جامع هسته‌ای و کاهش سطح تحریم‌ها، دلار به رقمی کمتر از 3000 تومان خواهد رسید. صحبت‌های معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هم که چند روز پیش از تلاش بانک مرکزی برای تثبیت نرخ دلار روی 2650 تومان سخن گفت، به فعالان بازار دوباره نهیب زد تا برای خریدهای خود عجله نکنند و زمان مناسب‌تری را برای معاملات در روزهای آینده انتخاب کنند. به این ترتیب جو روانی ایجاد شده در سطح بازار و بی‌رونقی خرید و فروش آهن‌آلات چاره‌ای به جز کاهش قیمت را برای بازار فولاد باقی نگذاشته است. معامله‌گران معتقدند تا پایان هفته جاری روند قیمت‌ها و معاملات مانند روزهای نخست هفته بوده و چندان متفاوت نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر