بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
بازار سرمایه امروز روندی نزولی را تجربه کرد اما در این بین برخی گروه ها توانستند روندی برخلاف شاخص بورس در پیش گیرند که مهمترین علت آن نیز خوش بینی به مذاکرات هسته ای پیش رو و دستیابی به یک توافق نهایی از سوی تیم مذاکره کننده کشورمان با گروه 1+5 می باشد.
کد خبر : ۱۲۳۵۵۵
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.02.22 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 159 واحد کاهش به رقم 57934 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 32 واحد رشد عدد 147729 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 138 واحد افت به رقم 77596 واحد رسيد.

همچنین در این روز گروه مپنا با 38 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 81 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با یک واحد افزایش به رقم 785 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با 4 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1841 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه امروز روندی نزولی را تجربه کرد اما در این بین برخی گروه ها توانستند روندی برخلاف شاخص بورس در پیش گیرند که مهمترین علت آن نیز خوش بینی به مذاکرات هسته ای پیش رو و دستیابی به یک توافق نهایی از سوی تیم مذاکره کننده کشورمان با گروه 1+5 می باشد.

براساس گزارش بورس نیوز، نزدیک شدن به زمان مذاکرات هسته ای که قرار است از 23 اردیبهشت ماه جاری تا 27 همین ماه در وین برگزار شود فعالان اقتصادی را کمی محتاط کرده بطوریکه اغلب آنها ترجیح می دهند تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات فعالیت خود را اندکی کاهش دهند البته این موضوع در بین فعالان بازار ارز و سکه طلا بیشتر مشاهده می شود چراکه اهالی بازار سرمایه طی معاملات روز جاری روی به خرید سهام شرکت هایی آورده اند که در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات بیشترین تأثیر مثبت را می پذیرد.

براین اساس در گروه خودرویی طی معاملات روز جاری تقارن چشم انداز مثبت مذاکرات هسته ای با انتشار مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه از سوی شرکت پارس خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و نیز انتشار برخی اخبار غیر رسمی از احتمال منتشر شدن مستندات درخواست افزایش سرمایه شرکت های ایران خودرو و سایپا طی روزهای آتی سبب شد تا مجدداً پس از یک وقفه کوتاه مدت نگاه ها به این گروه در بازار سرمایه جلب شود بطوریکه اغلب شرکت های این گروه با تقاضای بالا و تشکیل صف خرید مواجه شدند. اهالی تالار معتقدند در صورتیکه نتیجه مذاکرات هسته ای ختم به توافق نهایی شود این گروه می تواند روند سودآوری خود را بهبود بخشید.

همچنین گروه تجهیزاتی بورس نیز دیگر گروه مورد وثوق سرمایه گذاران خوشبین به مذاکرات هسته ای بود که در میان آنها سهام شرکت های آذرآب و مپنا وضعیت مطلوب تری را به خود اختصاص دادند. اهالی تالار معتقدند گروه مذکور هم زخم خورده تحریم ها و رشد قیمت دلار می باشد.

از سویی دیگر گروه بانکی بورس امروز تماماً به رنگ قرمز دیده شدند و نوسانات منفی را از خود برجای گذاشتند. اهالی تالار بر این باورند که اگرچه برخی کارشناسان معتقد به بازگشت روند صعودی به این گروه با حصول توافق هسته ای می باشند اما روند فعلی گروه مذکور هنوز هیچ نشانه ای از این موضوع نمایان نکرده و باید منتظر واکنش سهام شرکت های این گروه به اخبار هسته ای طی هفته آتی ماند.

اما گروه پالایشی بورس این روزها تبدیل به علامت سوال بزرگ بازار سرمایه شده اند چراکه اکثر قریب به اتفاق شرکت های این گروه در حالی به معاملات خود در بورس ادامه می دهند که خبری از گزارشات دوره ای آنها منتهی به عملکرد 9 ماهه و یا 12 ماهه سال 92 نمی باشد و سهام آنها در یک فضای ابهام آلود خود را دنبال می کنند. تالار نشینان اعتقاد دارند که تداوم این روند در شرکت های مذکور نه تنها موجب تأخیر در برگزاری مجامع آنها می شود بلکه می تواند دوره جدیدی از درگیری های مدیران پالایشی با نهاد ناظر بورس را آغاز کند. گفتنی است که شرکت پالایش نفت شیراز به علت عدم ارایه صورت های مالی 12 ماهه منتهی به سال 92 خود مجبور به لغو مجمع عمومی عادی سالیانه خود شد.

در گروه صنایع غذایی نیز روند تعادلی مشهود بود و نوسانات مثبت و منفی در نمادهای فعال به ثبت رسید. اهالی تالار انتظار حرکت صعودی گروه مذکور پس از افزایش نرخ محصولات را دارند که به نظر می رسد به اواخر ماه آینده موکول شود.

در پایان به نظر می رسد تمام نگاه ها به وین دوخته شده و اگر توافق نهایی حاصل کار تیم مذاکره کننده کشورمان باشد شاید بتوان گفت که فصل جدید بازار سرمایه و در مجموع اقتصاد کشور فراخواهد رسید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
بهتون قول میدم اگه توافق صورت بگیره این دار ودسته دلواپسا بلایی سر بورس بیارن که تو تاریخش سابقه نداشته باشه
طلایی
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
خیلی جالبه. تو روزهایی که نماد کاملا مثبته مپنا بیشترین تاثیر منفی را دارد و در روزهایی که نماد منفی میشه مپنا بیشترین تاثیر مثبت را دارد. این چه معنی داره؟
حسین م.
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
دوستانیکه تحت تاثیر شایعات دراین قیمتها سهام خودرویی میخرید مراقب باشید بلای مپنای هزاروسیصد تومنی خیلهارو بدبخت کرد سهمهایی که تادوسال دیگه هم سودی نخواهند داد ازدست سفته بازو گروههای مافیایی نخرید نگاه کنید به فروشنده ها...این فقط یک هشدار دلسوزانه است فکر کنید چرا قویترین وبنیادی ترین شرکتها را به حاشیه رانده اند و پولهای شما را به طرف زیانده ترین شرکتها هدایت میکنند ؟!!!
Najee
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
بورس بازي يا بازي با بورس !!!!! اما حاصلش نابولي خرده پاهاست
علی
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
معنیش اینه که مپنا و چند سهم تپل دیگه به عنوان ابزار کنترل شاخص استفاده می شن...
شایانمهر
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸
لطفا مسئولین بورس درارتباط با سهامهایی مثل چاپ افست که علاوه بر تحمیل ضررهنگفت به سهامداران درچند ماه اخیر حتی باندازه حجم مبنا هم معامله قرارنگرفته است تصمیم مقتضی مثل انتقال به بازار دوم اخذ نمایند
امامي
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
احساس مي كنم كه دستهايي در پشت درهاي بسته هست كه دارند معاملات بورس را كنترل مي كنند تا نه رشد كنه ونه افت
حسن
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
توافق ژنو مساوی نابودی بورس 1- دلار وارد می شود ودولت باید انها را بفروشد برایهمین بورس را خراب میکند 2- قبل از گفتگو های ژنو در 7ماه قبل بورس رونق داشت تا گفتگو شروع شد بورس ویران شد
حسینی
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
ترا خدا از مپنا نگید . مپنای 1300 تومانی بیچاره ام کرد . اون موقع مپنا 1300 بود می گفتند 2200 میشه ولی الان 805 تومنه . تا ابد تنبیه شدم نقره داغ شدم. الان صحبت از 400 تومان برای ایران خودرو سایپا و خپارس می کنند ولی روزی میاد 150 تومان میشن مثلا مپنا کسی نمی خره.
سهام خودرویی باید 2 سال کار کنند تا زیان انباشته شون صفر بشه .
رضا
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
کامنت 7 این احساس تو نیست این یک واقعیت است که خودشان هم اظهار کرده اند بورس امسال روی خط مستقیم خواهد ماند
جواد
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
ناظر‏ ‏سهامدارای‏ ‏کبافق‏ ‏چه‏ ‏گناهی‏ ‏کردند
هادی کریمی
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱
بترانس وشبندر را دریابید
سامان
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵
دوستان عزیز چرا سیمان قائن رو نمیگید، از 8800 تومان رسیده به 2800 تومان،درد که یکی دو تا نیست به کی بگیم آخه
جواد بیاری
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۸
مپنا رو خرید کنید عالیه. در ضمن سرمایه گذاری اعتلا و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی(مفاخر)رو حتما خرید کنید.چون چند تا حقیقی میلیاردر دارن حمایت میکنن.حتما از قسمت سهامداران چک کنید.گروه خودرو هم که دیگه بهترین گروهه.تا آخر سال چند برابر میشن همه خودرویی ها
masoud
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
درست احساس میکنی
سنندجی
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
یه عده سفته باز واز خدا بیخبر بارونق کاذب به گروه خودرو فقط نوسان میگیرند
دو روز مثبت مکنند ومیفروشند وبعد منفی میکنند وخرید ودوباره همان سناریو .بازار هم تحت تاثیر این گروه خانمان برانداز حرکت خواهد کرد
محمد
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
فقط ساختمانی ها و گل سر سبد شان ثتران.
علی
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
فکر نکنم این دلواپسا بگذارند روند مذاکرات به خوبی پیش بره،بالاخره یه چوب لایه چرخ مذاکرات میکنند
مهدی
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
کامنتی که نوشتی مپنا نقره داغت کرده، باید بهت بگم که اولا چشم و گوشت رو باز میکردی و مپنا 1300 تومان با پی به ای 25 نمیخریدی که حالا نقره داغ بشی. مپنا از 160 رشد کرد تا 1300 و تو تازه اون موقع به فکر افتادی بخری؟؟؟!!! خب بد موقعی وارد شدی. دوما شرکت های خودرویی آینده بسیار روشنی دارن و تازه اول راه رشد قیمت هستند.
**
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
به نظر من بورس دیگه تاب صعودی نداره مگر تو حوزه ی پتروشیمی و اون دلیلش سود دهی بالا در مجامع و طرح های توسعه ای بزرگ هستش ..

خودرویی ها : دارند الکی میرن بالا مواظب باشید اگر حقوقی ها بخوان میتونن بعد از مذاکرات در صورت مثبت شدن جلوی رشد رو با عرضه های سنگین بگیرند و اگر نتیجه + بشه که 20 % رشد میکنن ولی اگر منفی بشه 50% و شاید هم بیشتر افت و در واقع سقوط میکنند.***پس نخرید کاملا معلوم هستش که یک عده تو قیمت پایین مثلا 2000 ريال خریدن و میخوان با سود خوبی خالی کنند چراکه دیگه این قیمت ها واسه سایپا و خودرو خیلی زیاده!!!!!!!!!!!!!!!!
فرشید
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
با سلام بازار مهندسی شده و از قبل طراحی شده هستش 200واحد افزایش و 400واحد کاهش و نوسان گیری و سفته بازی زیاده
در بازار ابهام زیاده هیجانی وارد نشید
1- مذاکرات هسته ای که اصلا معلوم نیست
2- وضعیت اوکراین
3- وضعیت ارز
4- ابهام در صنایع مختلف پالایشگاهی خودرو بانک پتروشیمی و ...

تا مشخص نشدن ابهامات وارد بازار نشید که ضرر کنید

دوستدار شما f.j
behnam
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
مطمئنا خودروييها بيش ترين سود را از توافق هسته اي خواهند برد
محمد
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
فقط ساختمانی ها و گل سر سبد شان ثتران.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
شاوان باز هم خبر ساز خواهد شد.
مالک
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
سلام ملت ایران با فرهنگ بیمه ا لبرز و بیمه دانا را از یاد نبرین چون سهام خوبی هستند سود خو بی در اینده دارند متشگرم از مردم ایران وبیمه البرز وبیمه دانا
علی
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
ما سهامداران بیمه البرز از ریس بورس وهمکاران محترم تشگر می کنیم
حسن
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
برای سهام با p/e کمتر از 5 خوب خواهد شد.
کمال
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
درموردسیمان قاین که گفتندار8800تومان به 2800تومان رسیده بایدبدانیدکه پس ازافزایش سرمایه 100درصدی وتتعدیل مثبت 40درصدی سودخوبی به سهامدارانش داده واگربه 1000تومان کاهش پیداکندتازه همدردبزرگانی چون مپناوخودرووثباغ و......خواهدشدانشاالله که این اتفاق نیافتدوشاهدحرکت روه جلووپروازشاخص باشیم سلامت وپرسودباشید.