بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵
کد خبر : ۱۲۳۷۹۶

همايون دارابي: بورس اوراق بهادار هفته گذشته را نيز براي دومين هفته پياپي با تعادل نسبي شاخص كل به پايان برد.

در هفته گذشته نيز شاخص در نهايت با 142واحد افت كه يك كارنامه متعادل به شمار مي‌رود به كار خود پايان داد؛ امري كه نشان‌دهنده به تعادل رسيدن بازار است. در همين حال بازار با تجربه تعادل نسبي در انتظار خبرهاي مثبت يا منفي براي از سر گيري يك روند قيمتي افزايشي يا كاهشي نيز هست كه اكثر كارشناسان در مقطع كنوني شانس روند افزايشي را با توجه به فصل مجامع و انتظار براي گزارش‌هاي سه‌ماهه مثبت بيشتر ارزيابي مي‌كنند. در بازار سهام همچنين تعادل نسبي شاخص موجب شده است تا بازار به ويژه براي نوسان گيري شرايط مطلوبي را تجربه كند. از ديدگاه برخي از معامله‌گران حضور شاخص در منطقه تعادل موجب شده است اكثر نمادهاي بازار در محدوده ثابت قيمتي در حال نوسان باشند كه همين امر نيز نوسان‌گيري در اين محدوده‌ها را ايجاد كرده است. در همين حال خوش بيني به تحولات سياسي به ويژه در گروه پر ابهام خودرويي موجب شده است اين گروه در هفته گذشته صدر بازار را در اختيار داشته باشد. پس از گروه خودرويي و قطعه‌سازان بازار شاهد عرض اندام بانك‌ها در ابتدا و انتهاي هفته نيز بود. انتظار مي‌رود با انتشار گزارش‌هاي بيشتر 12ماهه در هفته‌هاي پيش رو بازار بيش از پيش رنگ فصل مجامع را به خود ببيند.
در كنار مسائل عمومي در درون بازار سرمايه هفته گذشته بازار شاهد از سرگيري مذاكرات هسته‌اي تهران و گروه 1+5 در وين بود. اين مذاكرات مهم كه در روزهاي چهارشنبه، 5شنبه و جمعه ادامه داشت حول تدوين توافق‌نامه نهايي در جريان بود.
در همين حال در تحولات اقتصادي كارشناسان هفته گذشته شاهد ثبات نسبي در بازار ارز بودند؛ دلار كه در عبور از مرز رواني 33هزار ريال ناتوان ماند در هفته گذشته براي حفظ سنگر32هزار و 500ريال تلاش كرد و ثبات نسبي را در اين عدد شاهد بود.در همين حال با اوج‌گيري صادرات محصولات پتروشيمي و فلزي پس از آنكه صادرات اين محصولات در آخرين ماه زمستان افت كرده بود ميزان تزريق ارز به بازار نيز افزايش يافته است. در ديگر تحولات مهم بازارهاي موازي لازم است به تداوم ركود در بازار املاك و مستغلات اشاره كرد كه به‌رغم گذشت سه هفته از ارديبهشت‌ماه نشانه‌هاي رونق خاصي در اين بازار مشاهده نمي‌شود.
در بازار داخلي به‌رغم فروكش كردن نسبي رشد بهاي فولاد، رشد بهاي محصولات پتروشيمي در بورس كالا ادامه دارد؛ به گونه‌اي كه روز چهارشنبه اكثر محصولات با رشد قيمت قابل ملاحظه مواجه شدند. در بازار جهاني سنگ‌آهن، اما افت قيمت براي سومين هفته ادامه داشته و سنگ‌آهن 62درصد سي اف آر چين به 103 دلار نزديك شده است؛ دو هفته پيش اين رقم 117 دلار در هر تن بوده است.
در تحولات درون بازار سرمايه نيز روز چهارشنبه نماد گل‌گهر در حالي براي برگزاري مجمع فوق‌العاده افزايش سرمايه متوقف شد كه سر رسيد اوراق تبعي اين شركت نيز اعلام شد. براساس اين سررسيد دارندگان نزديك به 250هزار برگ اوراق تبعي اختيار فروش سهام خود را به نرخ اعمال 12هزار و 500ريال به سرمايه‌گذاري معادن و فلزات واگذار كردند؛ نرخ معاملاتي گل گهر در آخرين روز كاري 10 هزار و 966ريال بود.


در بازار چه خبر بود؟
در بازار روز چهارشنبه به‌رغم تعطيلي ميان هفته، معامله‌گران شاهد جريان مناسبي از خريد و فروش‌ها بودند كه بخش عمده اين جريان به سوي گروه خودرويي و در ساعت پاياني بازار به سوي گروه بانكي جريان داشت. در معاملات گروه خودرويي شدت عرضه و تقاضا باعث شد بخش عمده‌اي از معاملات 186ميليارد توماني سهام به سوي اين گروه هدايت شود. سايپا با معامله 87 ميليون سهم و ارزش 25ميليارد تومان صدر نشين بود. سرمايه‌گذاري سايپا به 1/53 ميليون سهم و ارزش 8 ميليارد تومان، ايران خودرو با معامله 2/52 ميليون سهم و ارزش 15ميليارد تومان و رنا با معامله 2/50 ميليون سهم و ارزش 7ميليارد تومان بيشترين سهم را از معاملات داشتند.
در گروه پتروشيمي روز شنبه بلوك 19درصدي پترول به روي تابلو خواهد رفت كه در صورت خريد آن توسط هلدينگ خليج فارس اولين گام عملي در انتقال سهام پترول به هلدينگ خليج فارس برداشته خواهد شد. هلدينگ خليج فارس اخيرا در توافقي جهت تسويه 500 ميليون يورو مطالبات خود از شركت بازرگاني پتروشيمي مالكيت 51درصدي هلدينگ پترول را به دست آورد كه با انجام اين معامله علاوه‌بر سهام مديريتي پتروشيمي ايلام و مديريت طرح‌هاي پتروشيمي دهدشت، لردگان، ممسني و اروميه مالكيت سهام خرد پتروشيمي‌هاي پرديس، جم، زاگرس، كرمانشاه و 30درصد پتروشيمي شيراز نيز در اختيار هلدينگ خليج فارس قرار مي‌گيرد. در گروه بانكي روز چهارشنبه بانك دي با حركت به سوي صف خريد اين گروه را به تحرك در آورد. انتشار شايعاتي در مورد كاهش نرخ ذخيره قانوني و كاهش سود بازار بين بانكي از جمله دلايل توجه به گروه بانكي است. بانك دي نيز به زودي شاهد افزايش سرمايه خواهد بود. در گروه تصفيه نفت بازار در انتظار انتشار گزارش 12ماهه پالايشگاه‌ها و شايعه تعديل منفي پالايشگاه اصفهان است.در گروه سيماني تقسيم سودهاي فوق العاده اين گروه ادامه دارد و گروه سيماني شاهد پرداخت سودهاي مناسب نقدي به سهامداران است. امروز نمادهاي دو شركت سيماني بهبهان و فارس براي برگزاري مجمع سالانه متوقف خواهد شد. در آخرين مجامع برگزار شده سيمان كرمان با تقسيم صد درصدي يك هزار و 575ريال، سيمان ورود با تقسيم 68درصدي يك هزار و 250ريال و سيمان غرب با تقسيم صد درصدي يك هزار و 450ريال سود را به سهامداران خود پرداختند. در اين گروه نمادهاي سيمان شاهرود پس از تقسيم سود يك هزار و 300ريالي و سيمان صوفيان پس از تقسيم سود 560ريالي بازگشايي شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاري متعادل بود كه در آن شاخص كل با 14واحد رشد معادل 02/0 درصد به 77هزار و 610 واحد رسيد. با اين كارنامه در كل هفته شاخص با 18/0 درصد كاهش مواجه شد تا زيان بازار سرمايه از ابتداي سال به 8/1 درصد برسد. با توجه به قطعي شدن معامله بلوك هلدينگ خليج فارس در هفته ماقبل و يك روز كاري كمتر بورس تمامي آمار كمي در هفته گذشته كاهش داشت. شمار خريداران نيز در هفته گذشته با افت 52درصدي به 73 هزار و 877 نفر بالغ شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر