بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
مستطيل شيشه اي تالار

بورس بد برداشت کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار در اولین روز از معاملات هفته جاری راهی را در پیش گرفت که کمتر سهامداری انتظار آن را داشت چراکه گمانه زنی های موجود در بین اهالی بازار سرمایه حکایت از نتیجه مثبت در مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 5+1 داشت و اکثرا روند بورس در معاملات امروز را مثبت پیش بینی می کردند.
کد خبر : ۱۲۳۸۴۰
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.2.27شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 564 واحد کاهش به رقم 57360 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 724 واحد کاهش 146661 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 714 واحد افت به رقم 76895 واحد رسيد.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 31 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 100 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 9 واحد افت به رقم 774 واحد رسید.

در این شرایط امروز پالایش نفت لاوان با 0.33 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی مارون با 2 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1629 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در اولین روز از معاملات هفته جاری راهی را در پیش گرفت که کمتر سهامداری انتظار آن را داشت چراکه گمانه زنی های موجود در بین اهالی بازار سرمایه حکایت از نتیجه مثبت در مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 5+1 داشت و اکثرا روند بورس در معاملات امروز را مثبت پیش بینی می کردند.

بنابر گزارش بورس نیوز، اما در شب گذشته خبرهای رسیده از مذاکرات حکایت از بدون نتیجه ماندن گفتگوها در وین و موکول شدن ادامه آن به خرداد ماه آتی داشت و این موضوع دلیلی شد تا کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه با تغییر موضوع خود از شب گذشته به انتظار بازاری نزولی و بروز هیجانات منفی در معاملات امروز بنشینند.

براین اساس با آغاز معاملات روز جاری روند نزولی و صف فروش در سهام شرکت هایی بیشتر نمایان بود که پیشتر بنظر می رسید با مثبت بودن نتیجه مذاکرات بیشترین تاثیر مثبت و اقبال عمومی بازار را از آن خود خواهند کرد.

گروه خودرویی بورس امروز یکی از گروه هایی بود که بیشترین تاثیر منفی را پذیرفت و صف های فروش چند ده میلیونی را به خود اختصاص داد.این گروه در ساعات ابتدایی معاملات توانست به حالت تعادلی دست پیدا کند اما مجددا با افزایش عرضه ها از سوی فروشندگان و تشکیل صف فروش مجدد مواجه شدند.در گروه مذکور زامیاد توانست روندی بر خلاف جهت گروه خود در پیش گیرد و با صف خرید بیش از 27 میلیون سهمی به کار خود پایان دهد. اهالی تالار معتقدند صف فروش شکل گرفته در مقایسه با حجم معاملات روزهای گذشته در اغلب نمادهای این گروه حکایت از به تعادل رسیدن گروه خودرو طی روز های آتی دارد.

گروه بانکی نیز که از آن به عنوان منتفع دیگر حصول نتیجه مثبت در مذاکرات وین نامبرده می شد امروز را با روندی نزولی همراه با صف فروش های مقطعی سپری کرد. بنظر میرسد عدم دستیابی به یک نتیجه واحد در مذاکرات وین این گروه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.اهالی تالار معتقدند افت قیمت سهام اغلب شرکت های این گروه طی هفته های گذشته و بی اقبالی بازار به سهام آنها مانع از تشکیل صف فروش قابل توجه و افت قیمت زیاد در آنها می شود.

اما گروه پالایشی بورس امروز روندی صعودی را از خود برجای گذاشت و توانست با رشد قیمت سهام اغلب شرکت های خود مواجه شود اهالی تالار معتقدند در یکی از منفی ترین روزهای بازار سرمایه گروهی روند صعودی از خود برجای گذاشته که این روزها به عنوان مبهم ترین گروه بورسی از لحاظ صورت های مالی و اطلاعاتی محسوب می شود. بهر حال این روش ماهی گرفتن از آب گل آلود نشان از اوضاع نابسامان این گروه در جلب اقبال بازار به خود دارد و تداوم این روند بزودی سبب تبدیل شدن گروه پالایشی به گروه بتا منفی بازار خواهد شد.

گروه فلزات اساسی نیز همچون روزهای گذشته معاملات روز جاری را نیز با روندی نزولی به پایان برد.بنظر می رسد فعلا نمی توان انتظاری از این گروه داشت.

در پایان اهالی تالار بر این باورند که جو منفی ایجاد شده طی روز جاری تداوم نخواهد داشت و روند نزولی شکل گرفته در معاملات امروز بیشتر به علت برداشت نادرست بازار سرمایه از نتیجه مذاکرات وین بوده است چراکه یک دور از مذاکرات پیش نویس تفاهم نامه نهایی بدون نگارش اولیه پیش نویس سپری شد و این دور از مذاکرات صرف تبادل نظر و نزدیک نمودن نظرات به یکدیگر شد.طبق گفته عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفتگوها مجددا از خرداد ماه از سر گرفته خواهد شد و امکان تهیه پیش نویس اولیه در دور بعدی وجود دارد چراکه تیم مذاکره کنندهسته ای کشورمان به رسیدن به نتیجه مثبت نهایی در پایان شش ماه مدنظر خوش بین هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر