بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۹
پاسخ به ابهامات پالایشگاهی ها در گفتگو با مدیران سه شرکت پالایشی

اعلام نرخ های فروش در هفته جاری/ارز مبادلاتی جایگزین ارز مرجع شد

تغییر میزان مانده های بستانکاری حساب های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده فرآورده های فروش رفته برای سال های 1390، 1391 و نیز شش ماهه اول سال 1392 از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به حساب خزانه داری کل کشور و ابهامات پیرامون نرخ نفت خام و میعانات گازی از مواردی است که موجب شده سرمایه گذاران...
کد خبر : ۱۲۳۸۶۵

سایه ابهامات متعدد در حالی برسر گروه پالایشی افتاده که گمانه زنی های متفاوتی از مثبت یا منفی بودن نتایج حاصل از آن بر عملکرد شرکت های این صنعت صورت می گیرد.

به گزارش بورس نیوز، تغییر میزان مانده های بستانکاری حساب های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده فرآورده های فروش رفته برای سال های 1390، 1391 و نیز شش ماهه اول سال 1392 از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به حساب خزانه داری کل کشور و ابهامات پیرامون نرخ نفت خام و میعانات گازی از مواردی است که موجب شده سرمایه گذاران برای خرید و فروش سهام شرکت های فعال این حوزه با سردرگمی مواجه باشند و در کنار ناتوانی برای تصمیم گیری جهت خرید و فروش این سهام، تنها نظاره گر معاملات پالایشی ها باشند.

علاوه بر این، ابهامات موجود آنچنان تأثیرگذار است که اکثر قریب به اتفاق شرکت های پالایشی توانایی انتشار گزارش های عملکرد پایان دوره سال مالی 92 خود را پس از گذشت حدود دو ماه از آن ندارند.

در همین ارتباط به گفتگو با مدیران شرکت های این گروه پرداختیم تا از جزییات ابهامات سایه افکنده بر پالایشگاه ها مطلع شویم.

صبور بودن بهترین رفتار در شرایط مبهم کنونی

مدیر مالی شرکت پالایش نفت لاوان پیرامون وضعیت حاکم بر فعالان این صنعت به خبرنگار بورس نیوز گفت: با توجه به اینکه اعلام نرخ فروش داخلی و صادراتی فرآورده ها و یارانه ها مربوط به آن توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران صورت می پذیرد و به دلیل عدم نهایی شدن نرخ مذکور برای شرکت های پالایشی، تهیه اطلاعات عملکردی پایان دوره سال مالی 92 امکان پذیر نیست.

عزیزی افزود: در مقطع کنونی با توجه به عدم مشخص شدن نرخ نهایی فروش فرآورده ها و یارانه آن، میزان تحقق بودجه سال مالی گذشته معلوم نیست. هرچند طی دوره مالی مذکور میزان تولید و فروش از نظر مقداری طبق آخرین برآوردها محقق شده است.

وی در خصوص تغییر نرخ نفت خام و افزایش آن از 18 هزار به 54 هزار تومان نیز تصریح کرد: بهای نفت خام و میعانات گازی مصرفی پالایشگاه ها بر مبنای 95 درصد نرخ فوب خلیج فارس تعیین می شود، افزایش ریالی آن به 54 هزار تومان بر عملکرد شرکت های گروه پالایشگاهی تأثیری نداشته و تنها مربوط به مراودات میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با خزانه داری کل کشور است.

مدیر مالی "شاوان" پیرامون زمان انتشار گزارش عملکرد 12 ماهه سال مالی 92 نیز گفت: به محض ابلاغ نرخ های نهایی فروش فرآورده ها، گزارش عملکرد پایان دوره جهت حسابرسی به سازمان حسابرسی ارسال خواهد شد.

اما در شرایط کنونی و با توجه به عدم قطعیت برخی موارد اثرگذار بر عملکرد مالی، نمی توان پیرامون میزان تحقق سود 3023 ریالی برآوردی سال مالی 92 اظهارنظر کرد. از این رو بهترین تصمیم برای شرایط ابهام آلود کنونی، اتخاذ صبر بیشتر توسط سهامداران و سرمایه گذاران است.

عزیزی پیرامون مطالبات و بدهی های احتمالی در "شاوان" نیز اظهار داشت: در حساب های مالی سال 92 و 93 پالایش نفت لاوان از بابت اعتبارات دریافتی جهت اجرای طرح توسعه ای از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مبلغی بدهی منظور شده بود که پیش بینی می شود این مبالغ تا پایان سال مالی جاری تسویه شود. این اعتبارات بابت اجرای طرح بهبود عملیات و حفظ و بهینه سازی ظرفیت پالایشگاه دریافت شده و طی سال جاری فرآیند تولید و کیفی سازی محصولات یورو 4 به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: بدین ترتیب با اجرای این طرح ظرفیت تولید محصولات به 63 هزار تن در روز افزایش خواهد یافت. بطوریکه به نظر می رسد گزارش اولین پیش بینی حسابرسی شده سال مالی 93 نیز بر مبنای این مقدار تولید ارایه گردد.

این مقام مسئول در خصوص صحت و سقم صدور ابلاغیه های متعدد به شرکت های این گروه و احتمال نوسان اطلاعات آنها تحت تأثیر این ابلاغیه ها، گفت: ابلاغیه جدیدی به "شاوان" ارایه نشده و تنها موضوع مربوط به نرخ ارز می شود . چراکه ابهاماتی پیرامون نرخ ارز در نظر گرفته شده برای سال مالی 91 وجود داشت که نتیجه آن هنوز اعلام نشده است. بطوریکه در صورت اجرا این ابلاغیه نرخ ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع از نیمه دوم سال 91 به بعد اعمال خواهد شد.

وی در خاتمه سخنان خود وضعیت عملکردی پالایشگاه ها را رو به بهبود توصیف کرد و گفت: چشم انداز صنعت پالایشگاهی مثبت ارزیابی می شود و در این میان اتخاذ تدابیر لازم جهت اجرای طرح های توسعه ای و کیفی سازی محصولات نیز شرایط مطلوبی را برای "شاوان" فراهم آورده است.

عملکرد 12 ماهه از بودجه برآوردی انحرافی ندارد!

مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت شیراز نیز پیرامون عملکرد 12 ماهه سال مالی 92 و لغو مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام به دلیل عدم امکان ارایه صورت های مالی پایان دوره ای گفت: به دلیل عدم روشن شدن نرخ های فروش و ناتوانی در برآورد درآمدهای محقق شده حاصل از فروش سال مالی 92، بودجه عادی سالیانه صاحبان سهام به تعویق افتاد و زمان برگزاری این جلسه متعاقب نهایی شدن نرخ های فروش فرآورده ها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و امکان ارایه بودجه محقق شده سال مالی 92 اعلام خواهد شد.

تنگستانی پیرامون وضعیت تولیدی و عملکردی "شراز" تا پایان سال مالی 92 گفت: در دوره مذکور از نظر مقدار تولید فرآورده ها انحرافی نسبت به آخرین برآوردها وجود نداشته و فعالیت تولیدی شرکت طبق برنامه پیش رفته است، بطوریکه تنها ابهامات موجود مربوط به نرخ های فروش می باشد.

وی در خصوص اعمال نرخ ارز مبادلاتی در صورت حساب های عملکردی پالایشگاه ها و آثار ناشی آن گفت: تا دو هفته اخیر نرخ ارز نیز از جمله ابهامات موجود گروه پالایشی بود. اما این موضوع بالاخره نهایی شد و مقرر گردید از 91.7.1 نرخ ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع مبنای محاسبات قرار گیرد.

مدیر مالی "شراز" از تسویه تمامی مطالبات و بدهی های این مجموعه به صورت روزانه سخن گفت و افزود: گزارش حسابرسی شده اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی 93 نیز به احتمال زیاد طی دو هفته آتی به سهامداران و سرمایه گذاران بازار سهام اعلام می شود.

تنگستانی در خاتمه با مثبت ارزیابی کردن چشم انداز پالایشی ها در سال 93 ابراز داشت: به نظر بنده وضعیت مثبتی پیش روی شرکت های فعال این صنعت وجود دارد، گرچه سال جاری نسبت به سال گذشته اندکی متفاوت خواهد بود. چراکه امسال جهش نرخ ارز را همانند دو سال گذشته نخواهیم داشت. اما در مجموع شرکت های گروه وضعیت مناسبی را در تولید و فروش خود در اختیار دارند.

اعلام نرخ های فروش طی هفته جاری

مدیر امور سهام شرکت پالایش نفت تهران نیز در خصوص وضعیت عملکردی این مجتمع اظهار داشت: به احتمال زیاد گزارش عملکرد حسابرسی نشده سال مالی 92 تا پایان اردیبهشت ماه جاری اعلام می شود.

ترابی در خصوص زمان بازگشایی نماد "َشتران" نیز به خبرنگار ما گفت: فرآیند و مراحل مربوط به ثبت افزایش سرمایه اخیر شرکت در حال پیگیری بوده و هنوز به اتمام نرسیده است. از این رو زمان بازگشایی نماد معاملاتی "شتران" مشخص نیست.

این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: به نظر می رسد نرخ های نهایی فروش فرآورده های تولیدی مجتمع های پالایشی طی هفته جاری به آنها ابلاغ شود که در این صورت اطلاعات و صورت های مالی حسابرسی نشده عملکرد 12 ماهه سال مالی 92 "شتران" بزودی و پس از تأیید حسابرس در سایت کدال منتشر خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر