بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه عنوان شد:

بررسی بازدهی صنایع بورسی در میان مدت

با توجه به ادامه دار شدن روند مذاکرات 1+5 و عدم نگارش توافق نهایی در نشست اخیر سبب شد بازار سرمایه واکنش منفی به این موضوع نشان دهد.
کد خبر : ۱۲۳۸۹۰
با توجه به ادامه دار شدن روند مذاکرات 1+5 و عدم نگارش توافق نهایی در نشست اخیر سبب شد بازار سرمایه واکنش منفی به این موضوع نشان دهد.

در همین ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: امسال سالی خواهد بود که بازارسرمایه با این مسئله مذاکرات درگیر خواهد بود و نکته مثبتی که هست وجود یک اراده جدی از دو طرف برای حل و فصل این موضوع است که بسته به پیشرفت آن می تواند بر روی بازار سرمایه اثرگذار باشد. بنابراین تغییر درصد خوشبینی ها و بدبینی هاست که رفتار بازار سرمایه را شکل خواهد داد.

معتضدی در خصوص وضعیت بازار سرمایه ابراز داشت: امسال سالی است که به نظر می رسد مفروضات جدیدی بر روی آن تأثیرگذار خواهد بود و دیگر قیمت دلار و کالاها رشد آنچنانی را نخواهند داشت بنابراین به تناسب افزایش بهای تمام شده کالا و خدمات در سال جاری به نظر می رسد شرکت ها نتوانند فروش خود را خیلی افزایش دهند.

وی افزود: در حال حاضر قدرت چانه زنی از دست فروشنده ها خارج شده است چراکه عرضه افزایش و تقاضا با کاهش مواجه می باشد لذا پیش بینی می شود شرکت ها برای حفظ سهم خود از بازار می بایست فروش خود را همراه با تخفیف انجام دهند که به تناسب حاشیه سود شرکت ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون تأثیر نرخ ارز بر وضعیت فعلی بازار گفت: در دو سال گذشته شرکت های وابسته به نرخ ارز با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، افزایش سودآوری را به طور مستقیم تجربه می کردند ولی امسال با توجه به سیاست های دولت و کنترل نرخ ارز در یک محدوده معین به نظر می رسد دیگر این پارامتر تأثیر چندانی بر سودآوری این صنایع نداشته باشد و کم کم حذف گردد.

معتضدی با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر روند سودآوری شرکت ها ابراز داشت: اگر شرکت های مختلف بخواهند رشد سودآوری را تجربه کنند می بایست یا از طریق انجام طرح های توسعه ای و افزایش تولید و یا کاهش بهای تمام شده و افزایش بهای فروش این امر را محقق نمایند که با بررسی شرایط امروز بازار سرمایه به نظر می رسد شرکت ها طرح های توسعه آنچنانی در دست نداشته باشند از طرف دیگر دولت نیز سیاست ثبات قیمتی در بازارها و کنترل تورم را در برنامه خود دارد که خود بر سودآوری شرکت ها مؤثر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چند صنعت تأثیرگذار اظهار داشت: شرکت های صنعت پتروشیمی به دلیل ثبات نرخ ارز با کاهش سودآوری و حاشیه سود خالص مواجه خواهند شد.

در گروه فلزات اساسی رشد بیشتر وابسته به قیمت های جهانی و رشد قیمت ارز می باشد که عامل دوم در حال حاضر به نظر نمی رسد رشد چندانی را بتواند داشته باشد بنابراین شرکت های این گروه تنها در صورت افزایش قیمت های جهانی خواهند توانست روند رو به رشدی داشته باشند.

وی افزود: شرکت هایی که طرح توسعه ای دارند که طی سال جاری به بهره برداری برسد و بتوانند افزایش تولید داشته باشند بیشترین پتانسیل را برای رشد سودآوری خواهند داشت.

گروه ساختمانی و رشد 20 درصد بهای تمام شده

معتضدی با اشاره به رشد 20 درصدی بهای تمام شده ساختمان ابراز داشت: مشکل اصلی این گروه نبود تقاضای مصرفی مناسب است چراکه در حال حاضر قدرت خرید خریدار مسکن به تناسب افزایش قیمت ها رشد نداشته است بنابراین دولت می بایست برای تحریک طرف تقاضا در ا ین گروه سیاست ها و ابزارهایی را در نظر بگیرد تا یک رونق نسبی را در بازار مسکن شاهد باشیم.

توانایی رشد 10 تا 20 درصدی سودآوری در گروه سیمان

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون صنعت سیمان اظهار داشت: این گروه با افزایش قیمت گاز از 70 به 100 تومان برای هر مترمکعب در سال جاری مواجه شده است که بهای تمام شده محصول را افزایش داده است و به نظر می رسد با افزایش نرخ و حرکت به سمت آزادسازی قیمت سیمان به قیمت صادراتی، گاز مصرفی هم برای این صنعت به قیمت آزاد تحویل شود که در این صورت شرکت های این صنعت می توانند رشد 10 تا 20 درصدی سود را تجربه کنند که بسته به تقدم و تأخر افزایش نرخ گاز یا نرخ فروش می تواند سودآوری آنها تحت تأثیر قرار گیرد بنابراین در صورتیکه مجوز افزایش نرخ فروش در ابتدا و بعد از یک فاصله زمانی افزایش نرخ گاز صورت گیرد این صنعت می تواند در فاصله ذکر شده رشد مناسبی را تجربه کند.

رشد گروه بانکی وابسته به برداشتن تحریم ها

در این گروه با توجه به سیاست های دولت در سال گذشته و رشد نقدینگی جامعه شاهد افزایش حجم ورود نقدینگی به بانک ها بودیم و در حال حضار به نظر می رسد عامل تأثیرگذار بعدی که بیشترین تأثیر را می تواند بر این گروه داشته باشد مسئله برداشته شدن تحریم سوئیفت می باشد که در صورت لغو این تحریم در واقع فشار بر اقتصاد کشور بسیار کاهش خواهد یافت که به نظر می رسد با توجه به اهمیت این موضوع در آخرین مراحل توافقات این اتفاق رخ دهد.

گروه خودرو و محصولات جدید

پیرامون گروه خودرویی صحبت های زیادی در خصوص تأثیر مثبت توافقات و افزایش تیراژ تولیدی و غیر وجود دارد بنابراین گروه خودرو می تواند در صورت برداشته شدن تحریم ها بیشترین تأثیر را در جهت رشد سودآوری تجربه کند و بتواند با افزایش تولید زیان انباشته را جبران کند و سطح تولیدات خود را به سطح سال های گذشته برساند.

محمد معتضدی ادامه داد: در حال حاضر بازار مصرف خودروی کشور از محصولات قدیمی اشباع شده است و اگر با برداشتن تحریم ها شرکت های این گروه بتوانند محصولات جدید تولید و روانه بازار کنند تقاضای جدید شکل خواهد گرفت چراکه بازار مصرف تشنه کیفیت است که در صورت تولید محصول جدید و با کیفیت بالاتر تقاضای خود را خواهد داشت و لذا به نظر می رسد با توجه به تولید و مونتاژ چنین محصولاتی در داخل کشور شاهد کاهش بهای تمام شده محصول و رقابت پذیر بودن آنها به لحاظ قیمتی به دلیل نداشتن هزینه بالای گمرکی باشند که می تواند رشد بالای حاشیه سود را برای شرکت های گروه خودرو رقم بزند البته همه این اتفاقات منوط به حذف تحریم واردات مواد اولیه این صنعت می باشد که با اراده ای که در دولت وجود دارد به نظر می رسد قابل تحقق باشد.

در خاتمه این کارشناس بازار سرمایه پیرامون وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر می رسد بازار سرمایه تا پایان فصل مجامع و مهلت 6 ماهه ایران روند مشخصی نداشته باشد و بعد از فصل مجامع با نزدیک شدن به گزارش های شش ماهه شرکت ها بازار بتواند راحت تر بر روی یک صنعت یا گروه به اجماع برسد چراکه تا آن زمان متغیرهای مختلف تأثیر خود را بر روی سودآوری شرکت ها بهتر نشان خواهند داد لذا پیش بینی من این است که بازار بعد از فصل مجامع بتواند یک حرکت مناسب داشته باشد و به طور کلی نیمه دوم سال روند بهتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم لذا برای مدیریت ریسک بهتر است پرتفوی براساس لغو تحریم و عدم لغو تحریم تشکیل دهیم تا بتوانیم بازدهی مناسبی به دست آوریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر