بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر : ۱۲۳۹۶۴
آرمان: بازار مسکن به لحاظ حجم معاملات خرید و فروش در سال 92 با رکود شدیدی مواجه شد و حتی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی آن را تهدیدی برای سایر بخش‌های اقتصادی و حتی اشتغال می‌دانستند.با شروع سال 93 و همچنین اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه​ها امید دوباره برای سازندگان بخش مسکن ایجاد شد که متقاضیان مسکن برای خرید دست به کار ‌شوند. اما گزارش‌ها از بازار مسکن حاکی از این موضوع است که سازندگان مسکن دیگر رغبتی‌ برای ساخت و ساز ندارند و بازار مسکن تحرکی ضعیف توأم با رشد اندک قیمت و اجاره‌‌بها را شاهد است.
این در حالی است که فعالان بخش ساخت و ساز بر این باورند که آمار ورود سازنده‌ها همواره در اوایل سال افزایش می‌یافت اما امسال رکود حاکم بر بازار و کاهش حجم خرید و فروش باعث شده تا افرادی که نقدینگی مناسبی برای ساخت و ساز دارند استقبال چندانی از ساخت و ساز از خود نشان ندهند.تغییر رفتار متقاضیان مسکن که هنوز منتظرند قیمت‌ها پایین‌تر بیاید به سازنده‌ها نیز سرایت کرده به طوری که این روزها بساز بفروش‌ها را نیز به این فکر انداخته است که به جای اینکه ساخت و ساز کنند و یا حتی سرمایه‌ خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند اقدام به پیش خرید مسکن از افرادی که تمایل به ساخت و ساز داشته و پول لازم هستند، ‌کنند.به اعتقاد این افراد حال که ساخت و ساز همانند گذشته سودی ندارد، هزینه‌های آن بالاست بهترین کار برای افزایش سرمایه همان پیش‌خرید مسکن است.مصطفی قلی خسروی، رئیس کمیسیون تخصصی املاک در خصوص دلایل بی‌رغبتی فعالان بخش ساخت و ساز به خبر آنلاین گفت: «در هر شرایط و هر زمانی سود ساخت و ساز جزو بالاترین سودهای بازار است. از اینکه فعالان بخش ساخت و ساز رغبتی به ساخت مسکن ندارند دلیلش این است که دریچه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاریشان باز شده‌است به طور مثال در بخش بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.»وی افزود: « بانک‌ها عامل اصلی تورم هستند.
زیرا اکثر بانک‌ها شرکت‌های ساخت و ساز دارند. از نظر من یکی از راه‌های نجات رکود به وجود آمده سرمایه‌گذاری در بخش بورس است زیرا در این صورت دیگر وابسته سهامدار شدن در بانک‌ها نیستیم و می‌توانیم سهامدار بورس شویم و در کارهای بزرگ سرمایه‌گذاری کنیم. دلیل اصلی رکود در بازار مسکن  نیز همین بانک‌ها هستند زیرا قیمت‌ها را بالا می‌برند که خودشان بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. به طوری که اگر بسیاری از این بانک‌ها را منع کنند که ساخت و سازی نداشته باشند به طور حتم خیلی از همین بانک‌ها ورشکست می‌شوند.»

محكوم به ساخت مسكن هستيم

قلی خسروی در خصوص پیش بینی بازار مسکن گفت:«ما همیشه امیدوار هستیم و نمی‌توانیم به تندی بگوییم که مردم دوست ندارند دیگر ساخت و ساز انجام دهند. نه به این صورت نیست چرا که ساخت و ساز هنوز هم سود خوبی دارد و در بازار هنوز هم حرف اول را می‌زند. ما محکوم به ساخت هستیم و در شرایط کمبود مسکن که وجود دارد تنها راه همین ساخت و ساز است. دولت نیز در این راستا قطعا کمک می‌کند و مطمئن باشید روند بازار روند رو به رشد و خوبی خواهد بود. هنوز هم طبق آمارهایی که در اختیار دارم از رکود شدید خبری نیست و از نظر من شرایط بازار مسکن هر روز بهتر از دیروزش خواهد بود. جوازهایی که برای ساخت و ساز صادر شده است نشان دهنده این موضوع است که در سال 93 بازار مسکن رونق خواهد گرفت.»

22هزار مسکن مهر منتظر وام

در همين حال مدیر امور مسکن مهر بنیاد مسکن با بیان اینکه 22‌هزار مسکن مهر 99 ساله منتظر اخذ تسهیلات از بانک مسکن هستند، گفت: مکاتبات بسیاری برای بانک مسکن جهت تسهیل در اعطای تسهیلات مسکن مهر ارسال شده اما بانک مسکن می‌گوید خط اعتباری نداریم.امید محمدی در این باره توضیح داد: 22 هزار واحد مسکونی مهر که عملیات ساخت آن در زمین‌های 99 ساله از 6 ماه دوم سال گذشته آغاز شده، معطل دریافت تسهیلات مسکن مهر از سوی بانک مسکن هستند. وی با تاکید بر اینکه یکسری از این واحد‌های مسکونی با دریافت آورده متقاضیان مسکن مهر در حال ساخت هستند، ادامه داد: این 22 هزار واحد مسکونی در زمین‌های 99 ساله توسط انبوه‌سازان و گروه‌های ساخت در حال احداث هستند.وی در پاسخ به این سوال که دلیل عدم پرداخت تسهیلات مسکن مهر از سوی بانک مسکن چیست، گفت: بانک مسکن اعلام می‌کند که خط اعتباری تمام شده است و متاسفانه به‌رغم تمام تلاش‌ها هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

مسکن امید گوشت قربانی نشود

همچنين دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران از دولت خواست تا قبل از اجرای طرح مسکن امید، مشکلات و نقاط ضعف مسکن مهر را آسیب‌شناسی و بررسی کند. هادی ابوی گفت: کارگران به امید خانه‌دار شدن در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌اند.وی ادامه داد: تامین مسکن یکی از دغدغه‌های مهم کارگران به شمار می‌رود و اگر قبلا یک سوم حقوق آنها صرف هزینه‌های مسکن می‌شد اکنون باید سه چهارم دریافتی خود را بابت اجاره منزل پرداخت کنند.ابوی درباره طرح مسکن امید که دولت یازدهم درصدد اجرای آن است، گفت: این طرح مورد تاکید وزیر کار قرار گرفته و بر اساس آن تفاهم‌نامه‌هایی هم به امضا رسیده و قرار است که تا سه سال آینده تامین مسکن کارگران اتفاق بیفتد اما معتقدم که اگر قرار باشد مسکن امید هم مثل مسکن مهر گوشت قربانی شود و هر سازمان و دستگاهی بخواهند از آن منتفع شوند مردم نیازمند هرگز صاحبخانه نمی‌شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر