بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
شاخص کل بورس طی روز جاری با رشد 105 واحدی توانست اندکی جایگاه خود را در بازار سرمایه ارتقاء بخشد و شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و بانک ملت جزء حامیان شاخص در معاملات امروز شناخته شدند.
کد خبر : ۱۲۴۰۷۲
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.2.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 56 واحد رشد به رقم 57126 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 316 واحد افزایش عدد 146370 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 105 واحد رشد به رقم 76634 واحد رسيد.

همچنین در این روز بانک ملت با 34 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمایه گذاری غدیر با 69 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.50 واحد افت به رقم 777 واحد رسید.

در این شرایط امروز توکاریل با 0.33 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1960 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی روز جاری با رشد 105 واحدی توانست اندکی جایگاه خود را در بازار سرمایه ارتقاء بخشد و شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و بانک ملت جزء حامیان شاخص در معاملات امروز شناخته شدند.

بنابر گزارش بورس نیوز، امروز شاهد فضای تعادلی و تقریباً نزولی همراه با رشد حجم معاملات اغلب شرکت های بورسی بودیم. امروز حجم و ارزش معاملات در بازار فرابورس بیشتر از بورس بود و به نظر می رسید سهام فرابورسی بیشتر مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته.

همچنین امروز روند معاملات در گروه فلزات اساسی بهتر از روزهای اخیر بود و اغلب شرکت های این گروه توانستند رشد قیمت قابل قبول را به ثبت برسانند.

اما چند نکته از سهام چند شرکت

پارسان: به نظر می رسد تب داغ این شرکت این روزها تبدیل به عرق سرد شده چراکه بعد از مدتی تب و تاب و روند هیجانی به دلیل سرمایه گذاری های جدید و بده بستان این شرکت با هلدینگ بالاسری خود یعنی غدیر، فعلاً پارسان در حالتی شبیه به کما بسر می برد البته ناگفته نماند گیجی سهام گروه پتروشیمی طی ماه های اخیر هنوز بر اثر خرد شدن چوب افزایش نرخ بر سر آنهاست و شاید لازم باشد برای بازگشت به روند تعادلی تا ارایه گزارش های سه ماهه صبر کرد.

تاپیکو: زمانی این شرکت یکی از پرگردش ترین سهام بازار سرمایه بود اما حالا حتی معامله به میزان حجم مبنا نیز برای آن مشکل است. احتمالاً این اتفاقات بیشتر به علت روی گردانی سهامدار عمده از این شرکت باشد. علی رغم اینکه گفته می شود بلوک "شبندر" و "فارس" را از آن خود کرده اما تاکنون چیز خاصی از این شرکت ندیده ام. البته حال کل گروه خوب نیست.

مپنا: به نظر می رسد حرف های دیروز اهالی تالار باعث به خود آمدن حقوقی این شرکت شده و یا شاید هم به یاد بازار انداختیم که مپنایی هم هست. این سهم روند حرکتی و تقاضاهای خریدش در ابتدای معاملات داشت خوب پیش می رفت اما مجدداً در پایان معاملات از کرده خود پیشمان شد و دوباره بر پله نزول نشست اما نکته قابل توجه معاملات امروز این سهم حضور ملموس حقوقی ها به عنوان خریدار این سهم بود. اگر قرار باشد کاری انجام بدهد خیلی نباید طول بکشد.

شکف: سهامداران این شرکت از 19 اسفند پارسال منتظر بازگشت نماد به تالار شیشه ای هستند اما دریغ از یک خبر امیدوار کننده جالب است که کسی هم خبر از درون شرکت ندارد، روزی که رفت همه خوشحال بودند چون "شکف" را با خاطره خوش "شپاکسا" مقایسه می کردند. فعلاً که هیچ علامتی از آمدن در این شرکت نیست و اینگونه که بر می آید مدیرانش هم تمایلی به عجله کردن ندارد. از کجا معلوم شاید جبران مافات کرد.

واتی: در کوران در جا زدن های شرکت های سرمایه گذاری امروز خبرهایی از افزایش سرمایه و فروش دارایی و غیره رسید که هنوز هیچ مقام مسئولی از شرکت این موضوع را تأیید نکرده و در سایت کدال هم خبر و یا گزارش رسمی منتشر نشده. خریداران این شرکت امروز همه حقیق بودند و بیشترین میزان فروش سهم نیز از سوی حقوقی ها صورت گرفته. اگر خبری در شرکت باشد باید بزودی اعلام گردد در غیر این صورت بازار از خیر این سهم خواهد گذشت.

وساپا: به پرحاشیه ترین و پرشایعه ترین سهم این روزهای بورس تبدیل شده است. مسئولین سایپا خبر از فروش بلوک این شرکت می دهند و بالقوه ترین خریدار این شرکت که دستمان در بردن نامش بسته است و البته خودتان بهتر می دانید به شدت در حال انکار آن می باشند. از نظر اهالی تالار عقل می گوید که این خریدار احتمالی اگر برای دریافت مطالبات خود فرصت فرصت پیش آمد. را از دست بدهد فعلاً باید بی خیال گرفتن پول خود شود پس به قول معروف تا تنور داغ شده باید نان را چسباند. امروز حقوقی تعداد حدودا 45 میلیون از سهام این شرکت را خریده و اگر روند اینگونه پیش رود و قیمت سهام در حرکت به سمت بالا اصرار ورزد بزودی این فروشنده است که نازهای خود را برای خریدار شروع خواهد کرد.

ارفع: از این پس هر سهامی که در بورس برای اولین بار عرضه می شود را خریداری کرده و تا اولین تعدیل مثبت اعلامی که ممکن است بین یک تا دو ماه بعد از عرضه طول بکشد نگه دارید، فعلاً مد جدید بورس تعدیل مثبت سهام عرضه اولیه پس از یک مدت کوتاه حضور در بازار سرمایه است. البته این رویه برای سهامداران خوشایند بوده و بسیار بهتر از آن است که سهامدار عمده به قصد گران فروشی تعدیل های خود را قبل از عرضه اعلام نماید.

مدیران محترم لطفاً به این روند ادامه دهید، راضی هستیم. ارفع هم امروز برای تعدیل سود از بورس رفت.

آکنتور: در یک کلام خلاصه می کنم بچه سر راهی بورس تهران، سهامی که سهامدار عمده آن در کما به سر می برد. واقعاً بیش از این نمی توان گفت. احتمالاً مجمع امسال این شرکت دیدنی است. چراکه می شود حضوری وعده های مدیری عامل که در رسانه ها بارها عنوان شده را پیگیری کرد.

وغدیر: به جرأت می توان گفت این سهم بانک بورس است. حرکت آهسته و پیوسته این شرکت در نوع خود قابل توجه است. ارزش دارایی هایش این شرکت را به یکی از پرپتانسیل ترین سهام هلدینگ پتروشیمی تبدیل کرده است که در بلندمدت با اطمینان می توان گفت سهامداری را ناراضی باز نمی گرداند. گفته می شود سیاست جدید این شرکت ورود به صنایعی غیر از پتروشیمی است.

شخارک: شاید بتوان از این شرکت به عنوان یکی از بهترین سهام گروه پتروشیمی از لحاظ سودآوری و تقسیم سود در مجامع نام برد، اگر بگویم یکی از کم حاشیه ترین سهام بورسی است شاید دروغ نگفته باشیم. جالب است که مدیران این شرکت هیچگاه تمایلی به مصاحبه نداشته اند.

در پایان اهالی تالار فکر می کنند بازار فردا همانند امروز متعادل باشد اما امکان مطلوب تر بودن آن نسبت به امروز بیشتر است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر