بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
بازار سهام هفته گذشته را کم رمق پشت سرگذاشت، به گونه ای که بسیاری از سهامداران همچنان شاهد افت ارزش سهام موجود در پرتفوی بورسی خود بودند.
کد خبر : ۱۲۴۲۶۸
بازار سهام هفته گذشته را کم رمق پشت سرگذاشت، به گونه ای که بسیاری از سهامداران همچنان شاهد افت ارزش سهام موجود در پرتفوی بورسی خود بودند. این در حالی است که شاخص کل نیز با افت و خیزهای فراوان در نهایت در مدار 76 هزار واحدی ایستاد.

براساس گزارش بورس نیوز، بسیاری از کارشناسان معتقدند که هنوز بسیاری از سهامداران حقوقی نسبت به حمایت از سهام زیرمجموعه های خود دست به کار نشده اند و برخی از آنها نیز در حال ایجاد تغییرات اساسی در پرتفوی بورسی خود هستند از این رو در این گزارش در نظر داریم میزان سهام خریداری شده و به فروش رسیده طی پنج روز اخیر توسط سهامداران عمده برخی مجموعه های بورسی و به عبارت بهتر نحوه فعالیت حقوقی ها در سهام زیرمجموعه های بورسی خود را بررسی کنیم.

در ابتدا به این نکته اشاره می کنیم که طی معاملات پنج روز گذشته حجم معاملاتی بیش از چهار میلیارد و 967 میلیونی به ارزش بیش از 14 هزار و 408 میلیارد ریال در بورس رقم خورد.

براساس این گزارش، شرکت گروه مالی ملت به عنوان سهامدار عمده بانک ملت بیش از 20 میلیون سهم "وبملت" را طی چهار روز گذشته خریداری کرد و بدین ترتیب میزان تملک خود را در سهام این مجموعه به بیش از سه درصد افزایش داد. به نظر می رسد گروه مالی ملت به عنوان سهامدار حقوقی به خوبی به تعهدات خود نسبت به حمایت از سهامداران و سرمایه گذاران عمل کرده است.

شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان نیز به عنوان هلدینگ سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی معاملات و مبادلاتی در سهام زیرمجموعه های خود همچون شرکت های صنایع پتروشیمی کرمانشاه، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی پردیس و پالایش نفت شیراز انجام داده است. بطوریکه این سهامدار عمده خریدار بیش از 300 هزار سهم "کرماشا" طی سه روز معاملاتی قبل بود و بیش از 80 هزار سهم "شبریز" را به پرتفوی بورسی خود افزود.

علاوه بر آن، طی معاملات چهار روز گذشته بیش از دو میلیون سهم "شپدیس" به پرتفوی سرمایه گذاری سهامدار عمده آن یعنی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان رفت و حدود 200 هزار سهم "شراز" نیز توسط "پارسان" خریداری شد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این حقوقی بازار سرمایه هیچگونه عرضه در سهام زیرمجموعه های مذکور خود انجام نداده است و طی پنج روز گذشته تنها اقدام به خرید سهام نموده است.

براساس این گزارش، شرکت کیامهستان نیز با خرید حدود 20 میلیون سهم شرکت گروه بهمن طی سه روز معاملاتی گذشته درصد تملک خود در این سهم را به بیش از یک درصد افزایش داد. این در حالی است که "خبهمن" بازدهی منفی 0.14 درصدی را طی پنج روز گذشته محقق ساخته و در مجموع طی مدت زمان مذکور حجم معاملاتی بیش از 76 میلیون سهمی در این نماد رقم خورده است.

شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی امید نیز حدود سه میلیون و پانصد هزار سهم زیرمجموعه خود یعنی سرمایه گذاری سپه را طی چهار روز گذشته به تملک خود درآورد.

البته که این سهامدار عمده پس از خرید حدود سه میلیونی "وسپه" طی یک روز معاملاتی چندان رغبتی جهت خرید سهام "وسپه" طی روزهای بعد از آن از خود نشان نداده است.

براساس این گزارش، شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان بیش از یک میلیون سهم "ونفت" را طی چهار روز گذشته خریداری کرد، حال آنکه حجم معاملاتی حدود 10 میلیون سهمی طی مدت زمان مذکور در این نماد رقم خورده و بازدهی مثبت بیش از یک درصدی ره آورد "ونفت" برای سهامداران آن بوده است.

این در حالی است که برخی حقوقی های بازار سرمایه اقدام به فروش سهام تحت تملک خود کردند و سهام برخی زیرمجموعه های بورسی را واگذار کردند. در این بین می توان به عرضه بیش از سه میلیون سهم بانک پاسارگاد توسط شرکت سرمایه گذاری خوارزمی طی چهار روز گذشته اشاره کرد.

شرکت سرمایه گذاری سمند نیز به عنوان یکی از سهامداران مجموعه سرمایه گذاری رنا در حالی اقدام به فروش سه میلیون سهم آن نموده که این حقوقی بازار سرمایه هیچ خرید یا فروشی طی چهار روز معاملاتی قبل از آن بر روی سهام این مجموعه انجام نداده بود، همچنین سرمایه گذاری رنا طی مدت زمان مذکور توانست بازدهی مثبت بیش از 11 درصدی را به سهامداران خود اعطا کند.

شرکت سهامی بیمه ایران نیز طی چهار روز گذشته بیش از 100 میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری سایپا را از پرتفوی بورسی خارج کرد، به گونه ای که پس از این معاملات میزان مالکیت این سهامدار در نماد "وساپا" به بیش از یک درصد کاهش یافت.

صندوق بازنشستگی کشوری در حالی بیش از شش میلیون سهم "وصندوق" را طی روز گذشته واگذار کرد که این سهامدار عمده هیچگونه معامله ای در این نماد طی چهار روز قبل از آن انجام نداده بود، افزون بر آن، "وصندوق" طی معاملات پنج روز گذشته بازدهی منفی بیش از یک درصدی را محقق ساخته است.

همین روند معاملاتی را می توان در سهام بانک پاسارگاد مشاهده کرد، به گونه ای که شرکت نوآوران مقدم ایرانیان با فروش بیش از سه میلیونی این سهم طی آخرین روز معاملاتی گذشته، هیچگونه معامله دیگری را در این نماد انجام نداده است.

بانک رفاه کارگران نیز در حالی طی روز چهارشنبه گذشته 40 میلیون سهم زیرمجموعه خود یعنی فولاد مبارکه اصفهان را عرضه کرد که این سهامدار هیچ حمایتی از "فولاد" طی روزهای قبل از آن انجام نداده است و هیچگونه خرید یا فروشی در روند معاملاتی این مجموعه طی این مدت مشاهده نمی شود. این در حالی است که سایر سهامداران عمده این مجموعه بورسی نیز چندان تمایلی نسبت به حمایت از سهام زیرمجموعه خود ندارند، جالب است بدانید که "فولاد" طی پنج روز معاملاتی هفته گذشته تنها توانسته بازدهی مثبت حدود یک درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین نیز به عنوان مجموعه سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی حدود 300 هزار سهم "وپخش" و بیش از هفت میلیون سهم "تاپیکو" را طی چهار روز هفته گذشته خریداری کرد و در مقابل بیش از 9 میلیون سهم "تیپیکو" را طی آخرین روز هفته گذشته به فروش رساند. افزون بر آن، این سهامدار عمده عرضه کننده بیش از سه میلیون سهم "بترانس" طی همان روز بوده است.

در پایان این گزارش می افزاید، شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان در حالی بیش از 700 هزار سهم "ثفارس" را طی سه روز هفته گذشته به تملک خود درآورد که این مجموعه فروشنده 10 میلیون سهم تنها طی معاملات آخرین روز هفته گذشته بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر