بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
در تحلیل بنیادی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان بررسی شد:

نگاهی به وضعیت "رتاپ"

در حال حاضر این شرکت زیر مجموعه بانک پارسیان بوده و فعالیت آن ارائه انواع خدمات پرداخت الکترونیکی از جمله نصب و پشتیبانی از دستگاههای کارتخوان فروشگاهی و سامانه های پرداخت از طریق اینترنت و تلفن همراه و نگهداری از حسابهای بانکی متصل به این ابزارهای پذیرش می باشد.
کد خبر : ۱۲۴۴۳۱
نویسنده :
مریم رحمتی

تاریخچه شرکت

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (پپکو) با نام تجارت الکترونیک ایرانیان در تاریخ 1379.2.18 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و به ثبت رسید.در تاریخ 1382.9.19 نام شرکت به تجارت الکترونیک پارسیان تغییر یافت و همچنین در تاریخ 1389.4.26 شرکت به سهامی عام تبدیل گشته است.

در حال حاضر این شرکت زیر مجموعه بانک پارسیان بوده و فعالیت آن ارائه انواع خدمات پرداخت الکترونیکی از جمله نصب و پشتیبانی از دستگاههای کارتخوان فروشگاهی و سامانه های پرداخت از طریق اینترنت و تلفن همراه و نگهداری از حسابهای بانکی متصل به این ابزارهای پذیرش می باشد.همچنین شرکت به نیابت از بانک پارسیان اقدام به صدور و پشتیبانی انواع کارت های پیش پرداخت و اعتباری و نیز نصب و پرستاری از دستگاههای خودپرداز برون شعبه ای نموده است.

بررسی تحلیلی شرکت

عمده درآمد شرکت مربوط به دو بخش کارمزد حاصل از تراکنش ها و اجاره کارتخوان می باشد.

درآمد حاصل از شاپرک و پذیرندگی

تراکنش ها به دو دسته تقسیم می گردند:

* مالی  *مانده گیری

تراکنش های مالی شامل:

1-خرید 2-شارژ 3-پرداخت قبض

سهم شرکت پپکو از کارمزد تراکتش های "شارژ" و "پرداخت قبض"معادل 750 ریال و تراکنش های مانده گیری معادل 500 ریال می باشد.کارمزد تراکتش های خرید شامل دو بخش ثابت و متغیر می باشد.بخش ثابت معادل 206 ریال و بخش متغیر معادل 1درصد از مبلغ تراکنش تا سقف 2000 ریال می باشد.

در خصوص تعداد تراکنش ها با توجه به روند سالهای اخیر و اجرای طرح شاپرک و همچنین گسترش بانکداری الکترونیک ،رشد تعداد تراکنش ها معادل 55 درصد نسبت به هر ماه از سال 92 برآورد گردیده است.(منبع اطلاعات تراکنش های شرکت پپکو سایت بانک مرکزی می باشد).در مفروضات بودجه اعلامی توسط شرکت نیز این رشد معادل 54% بوده است.بنابراین تعداد تراکنش های شرکت پپکو به شرح جدول زیر خواهد بود.

نکاهی به وضعیت

کارمزد تراکنش های خرید در سال 92 معادل 1،751 ریال بوده است که این مبلغ در بودجه 93 معادل 1،209 ریال در محاسبه شده است. در برآورد کارشناسی این مبلغ 1،756 ریال درنظر گرفته شده است. بنابراین درآمد شرکت از تراکنش ها به شرح جدول زیر خواهد بود:

نکاهی به وضعیت

درآمد حاصل از کارتخوان:

همانطور که گفته شد بخشی از درآمد شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از محل اجاره دادن دستگاه های کارتخوان می باشد. کارتخوان های اجاره داده شده به بانک پارسیان از نرخ اجاره کمتری نسبت به سایر بانکها برخوردار است. نرخ این اجاره ها به شرح زیر می باشد:

نکاهی به وضعیت

شرکت در سال 93 پیش بینی کرده 110،000 دستگاه کارتخوان نصب کند.این رقم در سال 91 معادل 129،279 دستگاه و در سال 92 معادل 168،567 دستگاه بوده است. در مفروضات کارشناسی این رقم معادل 150،000 دستگاه در نظر گرفته شده است.

بنابراین تعداد کل کارتخوان های شرکت برای سال 1393 به عدد 877،968 دستگاه که در بودجه و درآمد شرکت از این محل به رقم 1،058،725 میلیون ریال خواهد رسید.این رقم در مفروضات 984،927 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

بهای تمام شده

بهای تمام شده شرکت عمدتا شامل هزینه استهلاک، هزینه نمایندگی و هزینه پرسنلی تشکیل می دهد که در برآورد کارشناسی این ارقام با توجه به تغییر تعداد کارتخوان های نصب شده و همچنین تغییر تعداد تراکنش ها به همان نسبت تعدیل شده است.


نکاهی به وضعیت

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن دو سناریو برای نرخ کارمزد تراکنش های خرید، EPS کارشناسی برای سال 93 به شرح زیر خواهد بود.درصورتی که نرخ کارمزد تراکنش مال 1756 ریال در نظر گرفته شود، سود هر سهم برابر 1،643 ریال و در صورتی که سقف کارمزد در نظر گرفته شود سود هر سهم 1،950 ریال برآورد می شود.



کارگزاری تدبیرگران فردا

حسین فرمانی



اشتراک گذاری :
ارسال نظر