بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
کد خبر : ۱۲۴۵۳۱
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه شرايط متعادلي را تجربه كرد كه با افت 144واحدي شاخص همراه شد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه تعطيلي ميان هفته به مناسبت مبعث رسول اكرم‌(ص) موجب كاهش مشاركت و حضور سرمايه‌گذاران در بازار شده بود. در اين شرايط عرضه مجدد سهام نفت سپاهان كه از روز دوشنبه به دليل مشكلات نرم‌افزاري سيستم معاملات نا‌تمام مانده بود همچنان با مشكلات عرضه اين سهام براي معامله‌گران آنلاين دست به گريبان ماند تا در حالي كه معاملات خرد سهام متوقف مانده بود سرانجام عرضه براي معامله‌گران آنلاين صورت گيرد.در حالي كه چند عرضه گذشته تا پيش از نفت سپاهان رضايت سهامداران خرد و آنلاين را به همراه داشت نحوه معاملات نفت سپاهان يك عقب‌گرد در اين بخش به شمار مي‌رود كه نيازمند بررسي جدي مسوولان و رفع موانع موجود در اين بخش است.
در همين حال نفت سپاهان روز چهارشنبه با خبرآتش سوزي در واحد مظروف سازي اين شركت مواجه بود؛ نفت سپاهان كه سال گذشته در آستانه ورود به بورس با ريزش بازار سهام مواجه شده بود اين‌بار در نخستين روز حضور در بورس با اتفاقي مواجه شد كه البته براساس گزارش رسمي شركت تاثيري در عمليات توليدي شركت ندارد.در بازار روز چهارشنبه در تحولات مهم سخنان رئيس‌جمهوري در مورد تلاش براي ايجاد رونق اقتصادي از اهميت برخوردار بود.


رونق توليد و خروج از ركود اولويت امسال دولت
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، هيات دولت روز چهارشنبه به رياست حسن روحاني رئيس‌جمهوري تشكيل جلسه داد و اعضاي دولت درباره مهم‌ترين مسائل كشور بحث و تبادل نظر كردند.
رئيس‌جمهور در ابتداي جلسه با توجه به اولويت رونق توليد و خروج از ركود در سال جاري، بر لزوم سرمايه‌گذاري بيشتر در سواحل جنوب به دليل دسترسي به آب‌هاي آزاد، بهره‌گيري گسترده‌تر از معادن به ويژه معادن كشف نشده و توسعه صنايع دانش بنيان به عنوان يك راهبرد مهم در توسعه اشتغال پايدار و رونق توليد تاكيد و كليه دستگاه‌هاي اجرايي را به معرفي برنامه‌هاي پيش‌بيني شده جهت تحول در اشتغال كشور موظف كرد.
همچنين با تصويب هيات وزيران، سود و كارمزد پرداختي واحدهاي توليدي به موسسات مالي و اعتباري غير بانكي كه به موجب قانون خاص و يا با مجوز بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌كنند، به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي تلقي مي‌شود.
در همين حال در تحولات سياسي باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا اعلام كرد كه براي نخستين بار فرصت واقعي براي توافق با ايران به‌دست آمده است.
به گزارش سرويس بين‌الملل «انتخاب»، اوباما گفت: اختلافات براي دستيابي به نتيجه‌اي موفقيت‌آميز در مذاكرات بين‌المللي بر سر برنامه هسته‌اي ايران همچنان پابرجا است.
وي افزود: ما تمام گزينه‌ها را براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي براي خود محفوظ مي‌دانيم.
رئيس‌جمهوري آمريكا اضافه كرد: براي نخستين بار در دهه گذشته، ما فرصت واقعي براي دستيابي به يك توافق را داريم، توافقي كه پايدارتر و موثرتر از آنچه از طريق زور مي‌توانستيم به‌دست آوريم، است.


دولت با افزايش قيمت‌ها مخالف است
در تحولات اقتصادي هفته گذشته در حالي آمار كندي رشد تورم منتشر شد كه شركت‌ها و سرمايه‌گذاران اقتصادي با نگراني و ابهام شاهد تصميم دولت براي عدم صدور مجوز افزايش قيمت كالاها هستند.
در حالي كه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها موجب افزايش هزينه‌هاي واحدهاي توليدي شده است دولت با عدم صدور مجوز افزايش قيمت محصولات به شدت بر حاشيه سود واحدهاي توليد فشار آورده و هزينه مهار تورم را از بخش خصوصي دريافت مي‌كند.
اين امر به ويژه در صنايعي كه نرخ محصولات آنها از سوي دولت تعيين مي‌شود و صادراتي ندارند بيشتر از گروه‌هاي ديگر موثر است. در همين حال همچنان سهامداران شركت‌هاي خودرويي، سيماني و صنايع غذايي به ويژه لبنيات كارها در انتظار صدور مجوز افزايش قيمت‌ها هستند.
از نگاه كارشناسان ادامه شرايط كنوني بر ميزان كلي توليدات در ميان مدت تاثير نامناسب داشته و به شكل‌گيري بازار سياه منجر خواهد شد. در همين زمينه سخنگوي دولت برخي اخبار مبني بر افزايش دوباره قيمت گاز طبيعي را بعد از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها تكذيب كرد.
به گزارش انتخاب، سخنگوي دولت در حاشيه جلسه چهارشنبه هيات دولت در جمع خبرنگاران در جواب سوالي مبني بر افزايش دوباره قيمت گاز طبيعي پس از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، گفت: اين موضوع را به شدت تكذيب مي‌كنم و دولت هيچ برنامه‌اي براي افزايش قيمت هيچ كالايي ندارد؛ چرا‌كه ما در جهت مهار تورم تلاش مي‌كنيم.
وي افزود: اميدواريم نرخ تورم سال 93 براساس پيش‌بيني‌ها به زير 25 درصد تحقق يابد و حتي در سال 93 شاهد تورم زير 20 درصد باشيم.
در تحولات اقتصادي بين الملل بهاي فلز مس همچنان در مرز 7هزار دلار در هر تن نوسان مي‌كند. در آخرين معاملات بهاي هر تن مس به 6هزار و 970دلار در هر تن رسيده است بهاي سه فلز آلومينيوم، سرب و روي نيز به ترتيب به يك هزار و 801دلار، 2هزار و 117دلار و 2هزار و 89دلار در هر تن رسيده است.
بازار روز چهارشنبه بازاري متعادل با شاخص منفي بود كه در آن برخي از نمادهاي بزرگ بازار نظير پالايشگاه بندرعباس و مخابرات و همچنين چادرملو با كاهش قيمت شاخص را منفي كردند، هر چند كه دامنه نوسان 200واحدي شاخص محدوده‌اي خنثي و متعادل به‌شمار مي‌رود. در بازار روز چهارشنبه معاملات با صدر نشيني دو گروه خودرويي و ليزينگ همراه بود. در آغاز معاملات در گروه خودرويي فروش يك بلوك نزديك به 50ميليون سهمي كه گفته مي‌شود توسط تامين اجتماعي و از كد سرمايه‌گذاري رنا جهت تسويه بدهي اين شركت فروخته شد نماد خودرو را تا صف فروش پيش برد اما بازار به تعادل نسبي در اين نماد بازگشت. در گروه خودرويي مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت: با توجه به طراحي و توليد خودروهاي جديد، توليد خودرو پرايد به تدريج كاهش مي‌يابد و خودروهاي داخلي ديگر جايگزين آن مي‌شود.
سعيد مدني افزود: در يكي دو سال گذشته برخي توليدكنندگان دچار فراز‌و‌نشيب‌هايي شدند اما در مدت اخير روند رو به رشدي داشته‌اند و اميدواريم تمام شركت‌ها در سال جديد دو برابر كار كنند، چرا كه ظرفيت توليد در سال ۹۳، دو برابر سال گذشته پيش‌بيني شده است. مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با اشاره به برنامه‌هاي حمايتي از زيرمجموعه‌هاي سايپا گفت: گروه سايپا زيرمجموعه‌هاي خود را از نظر فني و تكنيكي حمايت مي‌كند و از بعد مالي نيز دولت، بودجه‌هاي ويژه‌اي براي توسعه صنعت خودروسازي و صنايع وابسته به آن پيش‌بيني كرده است.
وي با بيان اينكه ارزش افزوده خودروسازي ۱۵ تا ۲۰ درصد و ارزش افزوده قطعه‌سازان حدود ۸۵ درصد بوده، تصريح كرد: در حال حاضر واحدهاي قطعه‌ساز در سايت‌هاي مختلف به اندازه كافي داريم و بهتر است ديگر بر روي نقاط ضعف خودروسازي و همچنين افزايش توان تحقيقاتي قطعه‌سازان براي توليد محصولات جديد و طرح‌هاي نو كار كنيم. مديرعامل گروه خودروسازي سايپا اظهار كرد: در حال حاضر روند رو به رشدي بر فضاي توليد خودروهاي داخلي حاكم شده و هر روز هم بهتر مي‌شود تا جايي كه سال ۹۵ سال احياي كامل خودروسازي كشور اعلام شده تا خودروسازان دوباره به توليد حداكثري خود برسند.
در گروه معدني نگراني از عوارض صادراتي سنگ‌آهن اين گروه را متاثر كرده است؛ در اين گروه مجمع باما به تقسيم سود هزار و 300ريالي راي داد. در گروه فلزي روز چهارشنبه نماد لوله و ماشين‌سازي براي اعلام تعديل سود متوقف شد.
در گروه ساختماني آ‌س‌پ بعد از افزايش سرمايه 300درصدي بازگشايي شدكه با 11درصد رشد مواجه شد.
در گروه پتروشيمي بازگشايي شاراك بعد از افزايش سرمايه با افت 5/2 درصدي مواجه شد. در گروه پتروشيمي يك منبع آگاه در مورد شايعات مطرح شده در مورد شكل‌گيري هلدينگ تابان گفت: تا‌كنون شستا هيچ برنامه‌اي براي مشاركت در چنين شركتي نداشته و شايعات منتشره در مورد تاپيكو صحت ندارد. در گروه پتروشيمي هلدينگ خليج فارس با انتشار گزارشي تكميلي در مورد پترول و سود پيش‌بيني شده براي اين شركت در گزارش اخير فارس خاطرنشان كرد كه سال مالي شركت متناسب با سال مالي هلدينگ خليج فارس به 31 ارديبهشت تغيير كرده و سود پيش‌بيني شده براي اين شركت برمبناي اين تغيير سال مالي است. فارس البته همچنان موضوع عرضه برزويه را كه در پيش‌بيني سود سال جاري و آينده شركت درج نشده مبهم گذاشته است.
در گروه صنايع غذايي بازگشايي وبشهر با جهش قيمت اوليه مواجه شد اما در نهايت رشد نزديك به 5درصدي خاتمه يافت.
در گروه سيماني، در مجمع عادي سالانه سيمان شمال 50 تومان سود نقدي تقسيم شد. در گروه شركت‌هاي هلدينگي گروه توسعه ملي و وبانك در هفدهم خرداد ماه با تشكيل مجمع افزايش سرمايه‌اي 44درصدي را اعمال خواهد كرد. انتظار مي‌رود امسال وبانك تقسيم سود بيشتري نسبت به سال‌هاي گذشته داشته باشد. در گروه بانكي بانك اقتصاد نوين با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم، متوقف شد. در گروه دارويي مجامع دو شركت توليد مواد اوليه داروپخش با برگزاري مجمع سالانه خود به تقسيم سود 3هزار ريالي راي داد. در اين گروه شيمي دارويي داروپخش نيز با تقسيم سود 940ريالي مجمع خوبي را شاهد بود. در گروه پلاستيك لاستيكي سهند با برگزاري مجمع شاهد تقسيم سود 650ريالي بود. در اين گروه لاستيك كرمان نيز به زودي شاهد برگزاري مجمع خواهد بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه با افت 144واحدي شاخص مواجه شده و شاخص به 76هزار و 68واحد رسيد تا به مرز 75هزار واحد نزديك شود. ارزش معاملات نيز چهارشنبه به 272ميليارد تومان رسيد.با اين كارنامه در كل هفته ارزش معاملات با رشد 170درصدي ناشي از معامله بلوك پارسان در ميانه هفته به 3هزار و 324ميليارد تومان رسيد، شمار خريداران نيز با رشد 9/32 درصدي به 135هزار و 981نفر رسيد كه 9/32 درصد افزايش يافت. در كل هفته نيز شاخص با كاهش 700واحدي معادل 91/0 درصد مواجه شد تا زيان بازار سرمايه در سال جاري به 7/3 درصد بالغ شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر