بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر : ۱۲۴۵۳۸
تنها چند روز پس از انتقادهای صریح و تأکید دادستان کل کشور مبنی بر قصور بانک‌ها در عدم‌وصول مطالبات بانکی، ولی‌الله سیف واکنش نشان داد و اینکه کسی رشد مطالبات معوق را به دولت یازدهم نسبت دهد را سیاسی‌شدن یک مقوله تخصصی دانست.

همزمان برخی مدیران بانکی در نشستی ویژه با حسن روحانی رئیس‌جمهور در روز پنجشنبه به این توافق رسیدند که ابربدهکاران بانکی که به‌دلیل شرایط اقتصادی در چند سال اخیر به‌صورت غیرارادی گرفتار شده‌اند را از بدهکارانی که قصد پرداخت بدهی‌خود به بانک‌ها ندارند، جدا کنند تا پرونده بدهکارانی که اراده‌ای برای برگرداندن پول بانک‌ها ندارند با همکاری دستگاه قضایی رسیدگی شود.

همزمان در اظهارنظری جداگانه، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: باید بدهکاران بانکی را به 2بخش بدهکارانی که سوءاستفاده کردند و سرمایه‌گذارانی که به‌دلیل شرایط متغیر ارز دچار بدهکاری شدند تقسیم کرد. آیا نتیجه این اختلاف دیدگاه‌ها باعث شفاف‌شدن پرونده ابربدهکاران خواهد شد یا حلقه دیگری بر حلقه‌های مفقوده این ماجرا خواهد افزود.

در 2هفته اخیر مناقشه بر سر نحوه وصول مطالبات معوق بانکی بین بانک مرکزی و دادستان کل کشور بالا گرفته است به‌نحوی که غلامحسین اژه‌ای بر این نظر است که بانک‌ها به دلیل نگرفتن وثائق کافی مقصرترند و آنها اراده‌ای برای وصول مطالبات‌شان ندارند، اما حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی گفته است، این گزاره که بانک‌ها دنبال وصول مطالباتشان نیستند، اساسا اشتباه است.

به گزارش همشهری، میزان مطالبات معوق بانکی در 8‌سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بیش از 7برابر شد و بسیاری از بانک‌های کشور از حیث اعتباری در شرایط بحران قرار گرفتند و نسبت مطالبات بانکی آنها به کل مطالبات‌شان از حد استانداردهای جهانی فراتر رفته و به 15.6درصد رسیده است که به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی به‌هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست.

سیف در واکنش به انتقادهای مطرح شده مبنی بر رشد مطالبات معوق در دولت حسن روحانی اظهار کرد: برخی مطالب که از افزایش میزان مطالبات معوق طی ماه‌های آغازین فعالیت دولت یازدهم خبر می‌دهند، غیرکارشناسی است. وی افزود: نباید فراموش کرد که مطالبات معوق عمدتاً انعکاسی از تسهیلات اعطایی دوره‌های گذشته است و برکارشناسان و آگاهان پوشیده نیست که مطالبات معوق، مقوله‌ای نیست که یک شبه و چند ماهه به‌وجود بیاید.

به گفته او، تسهیلاتی که اکنون به سرفصل غیرجاری منتقل شده، حداقل چندین‌ماه قبل وارد فاز تعویق شده و اساسا مدت‌ها قبل پرداخت شده و در زمان پرداخت تسهیلات توانایی گیرنده تسهیلات به‌صورت صحیح بررسی نشده که اکنون معوق شده است. رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: طرح مطالبی از قبیل اینکه مطالبات معوق در دولت یازدهم افزایش یافته، نشانه سیاسی‌شدن مقولاتی کاملا تخصصی است که پرداختن به آنها باید در حیطه افراد کارشناس و متخصص باشد.

بانک‌ها ضعیف عمل می‌کنند

این مقام ارشد پولی و بانکی کشور با اذعان به اینکه بانک‌ها درزمینه کنترل و نظارت بر وضعیت مطالبات خود ضعیف عمل می‌کنند، حجم بالای تسهیلات تکلیفی را یکی از دلایل رشد مطالبات معوق اعلام و تأکید کرد: عده‌ای از مشتریان خوش‌حساب بانک‌ها طی سال‌های اخیر تحت‌تأثیر اختلالاتی که در نتیجه تحریم‌ در مورد تبادلات مالی برای آنان به‌وجود آمده، از بازپرداخت تسهیلات بازماندند و نامشان به فهرست بدهکاران غیرجاری بانک‌ها اضافه شده است. سیف با اشاره به کند بودن روند بررسی پرونده برخی مطالبات معوق در محاکم قضایی ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی دادگاه‌های تخصصی حسب نظر رئیس دستگاه قضا، دست‌کم بخشی ازمیزان مطالبات معوق کم شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصمیم چند سال اخیر مجلس در دادن مهلت و قسط بندی دستوری مطالبات معوق بانک‌ها را شکست‌خورده اعلام کرد و گفت: 54درصد مطالبات غیرجاری که براساس قوانین بودجه سنواتی طی 3سال اخیر مجددا تقسیط شده یا مهلت گرفته بودند، دوباره به سرفصل مطالبات معوق بازگشته‌اند. به گفته سیف، عدم‌وصول طلب برخی از پیمانکاران بخش غیردولتی از دولت و نوسانات شدید بازار ارز طی سال‌های گذشته میزان مطالبات معوق بانک‌ها را افزایش داده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر