بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۴
کد خبر : ۱۲۴۵۴۲
آرزو علی‌مدد
عرضه اولیه نفت سپاهان را می‌توان مهم‌ترین رویداد بازار در هفته گذشته عنوان کرد. 10‌درصد سهام این شرکت معادل 105‌میلیون‌سهم، دوشنبه گذشته به قیمت 17هزارو500‌ریال مورد معامله قرار گرفت تا نام این شرکت به‌عنوان چهارصدوهشتادمین شرکت در تابلو بورس درج شود. اما نکته جالب این معامله، عرضه اولیه سهم برای معامله‌گران بر خط بود. زمان دسترسی معامله‌گران آنلاین «شسپا» ساعت 12:20دقیقه، اعلام شد. اما به دلیل بروز مشکل در سیستم معاملاتی، معامله‌گران بر خط موفق به خرید نشدند و این خرید به چهارشنبه موکول شد. ولی خبر صبح چهارشنبه از بروز آتش‌سوزی در یکی از مخازن این شرکت حکایت داشت و معامله‌گران را دلواپس کرد. اما با مهار به موقع آتش، آسیبی به واحد‌های فرآیندی پالایشگاه وارد نشد و مدیرعامل شرکت نیز با ارایه نامه شفاف‌سازی، سرمایه‌گذاران را از عدم‌تاثیر این آتش‌سوزی در سودآوری شرکت مطلع کرد.
به این ترتیب ساعت 11:20دقیقه چهارشنبه، معامله‌گران بر خط درصدد خرید سهام نفت سپاهان برآمدند که باز هم به‌دلیل مشکلات فنی موفق نشدند. اما این بار مشکلات نرم‌افزاری مرتفع شد و بالاخره ساعت 11:30دقیقه آنلاینی‌ها موفق به خرید شدند. اما از آنجا که بخشی از سهام درنظرگرفته‌شده برای آنلاینی‌ها چهارشنبه به فروش رسید، قیمت سهم روز چهارشنبه با همان شرایط روز اول عرضه بود و قیمتش تغییری نکرد. امروز(شنبه) اولین روز معاملاتی این سهم در بازار سرمایه است.
سیمان و خودرو
احتمال افزایش نرخ سیمان و تغییر فرمول محاسبه قیمت خودرو همچنان ادامه دارد و سهامداران این دو صنعت، روزهای خوشی را سپری می‌کنند. اکثر شرکت‌های این گروه در معاملات هفته گذشته‌شان سبزپوش بودند.
چهارشنبه، انجمن صنفی سیمان، جلسه‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد که بر اساس آن، رییس انجمن، به نتایج حاصله خوش‌بین بود؛ هرچند قرار براین شد تا افزایش نرخ، پس از مذاکرات آتی اعلام شود.
جلسه شورای رقابت نیز که قرار بود افزایش نرخ خودرو را مورد بررسی قرار دهد، به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن نمایندگان ناظر، تشکیل نشد اما هیچ‌یک از اینها موجب عدم خوش‌بینی به شرکت‌های این دو صنعت نشد و تبادلاتشان در روز آخر معاملات، همچنان قدرتمند بود.
معاملات همراه اول نیز در ساعات پایانی مبادلات چهارشنبه جالب بود. در حالی که این سهم از ابتدای صبح منفی بود، به‌یکباره و پس از انجام یک معامله بلوکی روند مثبت به خود گرفت و پس از تبادل بیش از سه‌میلیون‌سهم مثبت شد و بیشترین تاثیر مثبت را برشاخص بر جای گذاشت. بسیاری از سرمایه‌گذاران این شرکت بر این باورند که تغییر نرخ مکالمات از یک‌سو و ارایه خدمات نسل سوم که به زودی از سوی این شرکت ارایه خواهد شد، تاثیر خوبی بر سودآوری‌اش بر جای خواهد گذاشت.
ارزش مبادلات بازار نیز هفته گذشته بیش از 170‌درصد رشد کرد و به 33‌هزار و 244‌میلیارد‌ریال بالغ شد. در مقابل، حجم معاملات تغییر محسوسی نداشت و تنها 3/1‌درصد رشد را تجربه کرد. شاخص کل نیز هفته گذشته منفی بود و با 700‌واحد افت به مدار 76‌هزار و 67 واحد بازگشت.
انتظار جهش سودآوری وجود ندارد
حسین خواجویی با اشاره به این نکته که افزایش نرخ دلار تاثیر بی‌نظیری بر سودآوری شرکت‌های برخی صنایع بورسی در گذشته داشته، اظهار کرد: «بسیاری از شرکت‌های بورسی از لحاظ ارزش جایگزینی و ارزش سودآوری، جهش قابل‌ملاحظه‌ای داشتند. این در حالی است که این شرکت‌ها در شرایط عادی و تنها با اجرای طرح‌های توسعه‌ای‌شان هرگز قادر به دستیابی به چنین سودهایی نبودند. ضمن اینکه عمده این شرکت‌ها، نظیر فولادی‌ها، پتروشیمی و پالایشگاهی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها شاخص‌ساز بودند و به دلیل ارزش بازار بالایشان تاثیر بسزایی بر شاخص می‌گذاشتند. بنابراین در حال حاضر و با عقب‌نشینی این سهام از رشد سودآوری، بازار در حالتی از رکود فرو رفته است.»
این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: «در حال حاضر دیدگاه سرمایه‌گذاران به بورس تغییر کرده و دیگر انتظار جهش سودآوری در اغلب صنایع بزرگ بازار وجود ندارد. در مقابل، سهام صنایعی که در دوران افزایش نرخ دلار و تحریم‌ها دچار خسران شده و ارزش بازار زیادی را از دست داده بودند، درصدد جبران گذشته برآمده و‌ درصدد کسب مجدد ارزش بازارشان هستند. به‌عنوان مثال خودرویی‌ها، پیمانکاری‌ها، لیزینگی‌ها، قطعه سازان و حتی شرکت‌های گروه بانکداری را می‌توان در این زمره جای داد.»
خواجویی خاطرنشان کرد: «اما اغلب این شرکت‌ها به دلیل ارزش بازار پایینی که دارند شاخص‌ساز نیستند. مثلا ارزش بازار ایران‌خودرو رقمی حدود سه‌هزار‌میلیارد تومان است در حالی که این رقم برای پالایشگاه بندرعباس به 15‌هزار‌میلیارد بالغ می‌شود.»
وی با امیدواری به آینده بازار ابراز کرد: «اگر رفع تحریم‌ها به صورت کامل رخ دهد و تاثیر آن در اقتصاد کشور مشهود شود، بازار هم خیالش از بابت این متغیر راحت می‌شود و با افزایش پی به‌ای، سودآوری خوبی را نصیب سرمایه‌گذارانش می‌کند. اما این امر تا اطمینان کامل از برداشته‌شدن تحریم‌ها محقق نخواهد شد.»وی با ابراز نگرانی از سطح پایین دانش و تحلیل در بورس ایران توضیح داد: «متاسفانه به دلیل پایین‌بودن سطح دانش مالی برخی سرمایه‌گذاران بورسی، کارایی بازار سرمایه ما به شدت ضعیف شده است. بازار ما و بازیگرانش در حال حاضر بیشتر به سرمایه‌گذاری در سهامی که با ابهام بالایی مواجهند، تمایل نشان می‌دهند. چراکه ابهام، قابل‌تحلیل نیست؛ مثلا صنعت فولاد در حال حاضر هیچ ابهامی ندارد. اما سرمایه‌گذاران روی خوشی به آن نشان نمی‌دهند. در مقابل خودرویی‌ها پر از ابهامند و می‌توان هر تئوری‌ای در خصوصشان مطرح کرده و به دفاع از آن پرداخت.» این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «متاسفانه در کنار این مشکلات، نقدینگی بازار سرمایه نیز کاهش یافته و حجم معاملات روند رو به نزولی دارد. بنابراین همان پول باقیمانده نیز ترجیح می‌دهد که متمرکز شده و وارد صنایع محدودی شود. در چنین شرایطی، ابهام و سردرگمی و احتمال رویدادهای مثبت قوی‌تر از تحلیل عمل می‌کند.»
خواجویی در پایان اظهار کرد: «متاسفانه بسیاری از سهامی که از پتانسیل بالایی برای رشد و سودآوری برخودارند، طی ماه‌های جاری تنها توانسته‌اند در محدوده نوسانی قیمتی کوچکی، بالا و پایین شوند و قیمت‌شان نسبت به چند ماه پیش، تغییر محسوسی نداشته است. همین امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران توجه چندانی به سهام مطلوب بازار نداشته و بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری در سهامی باشند که تنها با ابهام و نه به دلیل خرد جمعی و تحلیل‌های بنیادی قوی، موفق به کسب بازدهی در چنین بازاری شده‌اند.»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر