بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد:

تعیین عوارض بر درآمدها نه بر سود/وضعیت آتی سودآوری شرکت های معدنی

شرکت های صنعتی و معدنی چادرملو و نیز گل گهر در حال حاضر بزرگترین تولیدکنندگان و نیز صادرکنندگان سنگ آهن دانه بندی شده در کشور هستند، به گونه ای که سالانه حدود یک میلیون تن ماده معدنی مذکور توسط "کگل" و "کچاد" تولید و به کشورهای خارجی صادر می شود.
کد خبر : ۱۲۴۵۶۵
شرکت های معدنی فعال بورسی در حالی سال 92 را آرام و متعادل، بدور از صعود قابل توجه سودآوری پشت سرگذاشتند که در پی تعیین پرداخت بهره مالکانه 30 درصدی برای این مجموعه ها در بودجه سال جاری کشور، صحبت هایی نیز مبنی بر تعیین عوارض 30 درصدی بر درآمدهای حاصل از صادرات محصولات تولیدی شرکت های مذکور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به میان آمده است. موضوعی که به نظر می رسد این مجموعه ها را با چالش جدیدی مواجه سازد.

این در حالی است که ایمیدرو از برنامه های این سازمان جهت واگذاری معادن به شرکت های معدنی فعال در بورس خبر داده است.

صادرات سالانه یک میلیون تن سنگ آهن دانه بندی شده

در همین ارتباط، معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت های صنعتی و معدنی چادرملو و نیز گل گهر در حال حاضر بزرگترین تولیدکنندگان و نیز صادرکنندگان سنگ آهن دانه بندی شده در کشور هستند، به گونه ای که سالانه حدود یک میلیون تن ماده معدنی مذکور توسط "کگل" و "کچاد" تولید و به کشورهای خارجی صادر می شود.

مرتضی علی اکبری به تصمیم دولت مبنی بر تعیین عوارض 30 درصدی بر درآمدهای حاصل از فروش خارجی این مجموعه ها اشاره کرد و در خصوص آثار اجرایی شدن این برنامه بر وضعیت سودآوری آنها ابراز داشت: سنگ آهن دانه بندی شده در حالی به کشورهای خارجی صادر می گردد که هیچگونه عوارضی در فرآیند صادرات این محصول از سوی مجموعه های مذکور پرداخت نمی شود و در صورت وضع عوارض صادراتی برای این شرکت ها به طور قطع مسائل و مشکلات مضاعفی پیش روی وضعیت تولید و سودآوری این مجموعه ها قرار می گیرد. چراکه هزینه های مالی و بهای تمام شده محصولات تولیدی آنها در پی تعیین پرداخت بهره مالکانه 30 درصدی بیش از پیش افزایش یافته و آثار منفی بر وضعیت سودآوری این شرکت ها در پی داشته است.

تعیین عوارض بر درآمدها نه بر سود

وی با انتقاد از چگونگی تدوین این موضوع مبنی بر تعیین عوارض بر درآمدها و نه سود شرکت های معدنی در این خصوص افزود: درآمدهای حاصل از صادرات سنگ آهن دانه بندی شده در حالی صرف تأمین هزینه های ناشی از خرید قطعات و دستگاه های مورد نیاز از کشورهای خارجی جهت اجرای طرح های توسعه ای در دست اجرای این مجموعه ها می شود که در صورت کاهش قابل توجه منابع ارزی، به طور قطع روند اجرای طرح های توسعه ای آنها که یکی از مهترین برنامه های این مجموعه و نیز "ومعادن" به شمار می رود، با مشکلات عدیده ای مواجه می شود.

وضعیت آتی سودآوری شرکت های معدنی

این مقام مسئول در خصوص چشم انداز این صنعت طی سال 93 تصریح کرد: سال گذشته در حالی سال چندان مناسبی برای شرکت های فعال در این صنعت نبوده که با توجه به وضعیت کنونی نقدینگی این مجموعه ها و کاهش قیمت های جهانی انتظار می رود همین روند طی سال 93 نیز تداوم داشته باشد.

"کچاد" و "کگل" در پی تحصیل معادن جدید

معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص واگذاری معادن به شرکت های معدنی بورسی توسط ایمیدرو نیز گفت: شرکت های صنعتی و معدنی چادرملو و گل گهر همواره در پی تحصیل منابع و معادن جدید به غیر از معدن در اختیار خود بوده اند، این در حالی است که تاکنون صحبت های به میان آمده در خصوص واگذاری معادن به مجموعه های مذکور به نتیجه نهایی منجر نشده است.

اجرای طرح های توسعه ای مهمترین برنامه "ومعادن"

علی اکبری در ادامه پیرامون وضعیت پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بیان کرد: سرمایه گذاری در شرکت های معدنی و فولادی به طور معمول پرتفوی بورسی این مجموعه را تشکیل می دهد. این در حالی است که اجرا و بهره برداری از طرح های توسعه ای در دست اجرای زیرمجموعه های اصلی "ومعادن" یعنی "کگل" و "کچاد" یکی از مهمترین برنامه های این شرکت سرمایه گذاری طی سال جاری است که در همین راستا "ومعادن" به دنبال افزایش سرمایه و نقدینگی جهت تأمین هزینه های مالی پروژه های مذکور است. به گونه ای که می توان گفت بهره برداری از آنها و دستیابی به سود نقدی مهمترین عاملی است که منجر به ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت سودآوری این شرکت و زیرمجموعه های آن خواهد شد.

طرح های توسعه ای "کچاد" و"کگل"

وی زمان اجرای طرح های توسعه ای زیر مجموعه های "ومعادن" را سال اینده اعلام کرد و در خصوص انها اظعار داشت:شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در حالی طرح توسعه ای تولید سالانه 20 میلیون تن محصول حدود دو برابر میزان تولید فعلی را در دست اجرا دارد کهروند اجرای این طرح طی بازه زمانی کاهش یافته بود، اما در حال حاضر در پی تأمین بخشی از نقدینگی مورد نیاز از طریق انتشار اوراق مشارکت توسط "کگل"، مراحل پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور مناسب پیش می رود.

این مقام مسئول همچنین در خصوص طرح توسعه ای "کچاد" گفت: راه اندازی نیروگاه 500 مگاواتی نیز از جمله مهمترین طرح های توسعه ای این مجموعه به شمار می رود که پیش بینی می شود پروژه مذکور طی نیمه نخست امسال اجرایی شود.

علاوه بر این، طرح فولادسازی "کچاد" نیز تا پایان سال جاری به مرحله تولید آزمایشی می رسد.

برنامه های "ومعادن" جهت واگذاری زیرمجموعه های خود در بورس

معاونت مالی و اقتصادی "ومعادن" به برنامه های این مجموعه جهت واگذاری سهام زیرمجموعه های غیر بورسی در بورس و فرابورس تصریح کرد: این شرکت در حالی کک طبس را خریداری کرد که پیش بینی می شود این واحد تولیدی طی شش ماهه اول سال جاری راه اندازی شود. علاوه بر این، "ومعادن" طی سال جاری برنامه هایی جهت واگذاری این زیرمجموعه غیر بورسی خود در فرابورس در نظر دارد، به گونه ای که واگذاری زیرمجموعه های غیر بورسی از جمله برنامه های آتی این شرکت به شمار می رود.

فعالیت های "ومعادن" در کشورهای خارجی

علی اکبری در خاتمه به فعالیت های این شرکت در کشورهای خارجی اشاره کرد و در ان ارتباط ابراز داشت: اکتشاف برخی معادن کشور سودان از جمله فعالیت های این مجموعه در کشورهای خارجی است که حدود یک سال گذشته فعالیت در این معادن آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

علاوه بر این، زیرمجموعه های "ومعادن" نیز در سایر کشورهای خارجی همچون ترکیه فعالیت هایی را در زمینه اکتشاف معادن انجام می دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر