بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۸
کد خبر : ۱۲۴۶۲۰
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شروع ضعيفي در ابتداي هفته بود؛ شروعي كه با افت 380واحدي شاخص رقم خورد. در بازار ديروز معامله‌گران در حالي كه در انتظار يك روز متعادل بودند شروع مناسبي را تجربه كردند اما رفته‌رفته با گذشت زمان خريداران بازار را ترك كرده و با بازگشايي نماد هلدينگ خليج فارس و افت قيمت اين نماد، شاخص، تن به افت قابل ملاحظه‌اي داد. هلدينگ خليج فارس كه پس از تعديل مثبت تن به افت قيمت داد ديروز موجب نگراني از وضعيت نمادهاي عمده بازار نيز شد. در حالي كه صندوق توسعه بازار در خلال چند هفته گذشته با مهار عرضه‌ها در نمادهاي بزرگ ثبات نسبي را در بازار ايجاد كرده بود در روزهاي اخير با عدم اطلاع‌رساني در مورد فعاليت‌هاي اين صندوق ابهامات بازار افزايش يافته است.
انتظار مي‌رود در روزهاي آينده عملكرد اين صندوق كه قرار بود در مرحله نخست با سرمايه يك هزار و 50ميلياردتوماني بازارگرداني سهام عمده بازار را بر عهده بگيرد منتشر شود.در معاملات ديروز نماد تازه وارد نفت سپاهان با صف خريد، صدرنشين بازار بود.اما در نمادهاي ديگر بازار در گروه خودرويي با تشكيل صف‌هاي فروش در برخي از نمادهاي عمده در ساعت پاياني بازار، صدر‌نشيني اين گروه پايان يافت. ديروز رنا، سايپا ديزل و زامياد با صف‌هاي فروش مواجه بودند كه البته برخي از آنها جمع‌آوري شد. در گروه خودرويي ديروز مجمع افزايش سرمايه پارس خودرو به افزايش سرمايه اين شركت براساس تجديد ارزيابي راي داد. اين شركت همچنين از شروع به توليد برخي از محصولات جديد در سال جاري خبر داد. در گروه خودرويي ديروز عيسي امامي عضو ناظر مجلس در شوراي رقابت در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم با اشاره به آخرين اقدامات انجام شده در اين شورا براي مشخص شدن فرمولي در جهت تعيين قيمت خودرو، گفت: هنوز هيچ فرمولي براي قيمت‌گذاري خودرو در اين شورا قطعي نشده است. وي با بيان اينكه آنچه در مورد افزايش 5 تا 20 درصدي قيمت خودرو طي روزهاي اخير از سوي برخي افراد اعلام مي‌شود، صحت ندارد، افزود: هيچ‌كدام از فرمول‌ها و برنامه‌هايي كه در روزهاي اخير براي تعيين قيمت خودرو از سوي برخي اشخاص، نهادها و ارگان‌ها اعلام مي‌شود، واقعي نبوده و صحت ندارد. در گروه ليزينگي ديروز ليزينگ ايرانيان در مجمع سالانه خود تقسيم سود 295ريالي را مصوب كرد. در گروه معدني به گزارش ماين نيوز، قيمت پايه سنگ‌آهن براي تحويل فوري به بندر تيان جين چين به 50/97 دلار در هر تن كاهش يافته است. قيمت سنگ‌آهن هفته گذشته براي نخستين بار در دو سال گذشته به زير 100 دلار سقوط كرد. صادركنندگان استراليايي كه ارزانترين صادرات سنگ‌آهن دنيا را دارند، همچنان مي‌توانند با قيمت‌هاي كنوني بدون ضرر به صادرات ادامه دهند اما شركت‌هاي كوچك‌تر در صورت ادامه روند كاهش قيمت، مجبورند در برنامه‌هاي توسعه خود تجديدنظر كنند. بر‌اساس گزارش روزنامه استرالين، كارشناسان كرديت سوئيس پيش‌بيني كرده‌اند حتي اگر سنگ‌آهن در كوتاه مدت شاهد ثبات يا حتي رشد ملايم قيمت باشد، نيمه دوم سال جاري ميلادي احتمالا به پايين 87دلار در هر تن كه ركورد پايين سال 2012 بود، سقوط خواهد كرد.
شروعی ضعیف برای بورس
در گروه بانكي، برخي از بانك‌ها افت قيمتي را در پايان بازار تجربه كردند و نمادهايي نظير بانك انصار و سينا به صف فروش نيز رسيدند. در اين گروه بانك ايران زمين با معامله بلوكي مواجه شد. در گروه فلزي، با توجه به تفاهم‌نامه كنسرسيوم راهبران صنعت سرب و روي براي تامين خاك مورد نياز شركت‌هاي زيرمجموعه و از جمله شركت ملي سرب و روي تصميم به تامين و تحويل پنج هزار تن خاك به اين شركت گرفته شده است. در گروه فلزي همچنين ديروز ارفع در شفاف‌سازي مهم‌ترين نكات مطرح در مورد اين شركت را تشريح كرد. براساس گزارش ارفع افزايش هزينه‌هاي مالي در عملكرد نسبت به پيش‌بيني بودجه از مبلغ 103 ميليارد ريال به 200 ميليارد ريال ناشي از تغيير نرخ بهره قرار داد تسهيلات ارزي واحدهاي فولاد‌سازي و احيا مستقيم از حدود 34/2 درصد به 7 درصدگزارش شده است. نرخ هر يورو 34،260 ريال پيش‌بيني شده در بودجه به 34،946 ريال در پايان سال افزايش يافته و عمده تغيير در هزينه‌هاي غير عملياتي ناشي از تغيير نرخ ارز بوده است كه تاثير ريالي آن حدودا 121 ميليارد ريال بوده است . تغيير ايجاد شده در نرخ ارز به‌علت پيش‌بيني ثبات نسبي در بازار ارز در نظر گرفته نشده بود، اما متاسفانه طي يك ماه اسفند 1393 نرخ يورو مبادله‌اي به ازاي هر واحد 686 ريال افزايش يافته است. در ارتباط با سود عملياتي، ميزان فروش، توليد و قيمت تمام شده عملكرد واقعي در مقايسه با بودجه 92 نشانگر پوشش حدود 99 درصدي است، بنابراين با اعمال تغييرات در نرخ بازپرداخت تسهيلات مالي فوق هزينه‌هاي مالي و غير‌عملياتي ناشي از تغيير نرخ بهره و نرخ ارز ، حدودا 213 ميليارد ريال در سال 93 افزايش خواهد يافت، اما با توجه به برنامه شركت در كاهش 6 درصدي مصرف قراضه آهن حدود 70 ميليارد ريال صرفه‌جويي در هزينه توليد قابل پيش‌بيني است. در مجموع در شرايط فعلي تغييرات با اهميتي در مورد پيش‌بيني سال 93 متصور نيست و اثر تغييرات يادشده بالا بر پيش‌بيني سود و زيان سال 93 حدودا 14 درصد است. در اين گروه همچنين مدير محصولات پوشش‌دار و نهايي فولاد مباركه اصفهان گفت: ركورد جديد توليد ماهانه در خطوط اصلاح ورق نورد سرد شركت به ميزان 43 هزار و 871 تن به دست آمد.
در گروه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، شركت سرمايه‌گذاري صنعت بيمه در خصوص آغاز به كار پروژه گلستان خيام شفاف‌سازي كرد. حسن خوشپور مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري صنعت بيمه طي ارسال اطلاعيه‌اي به اداره نظارت بر ناشران بورسي گفته است: باوجود پيگيري‌هاي مستمر و وسيع به عمل آمده طي ماه‌هاي اخير، به دليل متوقف بودن پروژه تجاري – اداري گلستان خيام، فروش آن محقق نشده است، بنابراين هيأت مديره شركت برنامه فعال كردن و اجراي عمليات ساخت و تكميل پروژه را در دستور كار خود قرار داده و دراين راستا تفاهم‌‌نامه‌اي با شريك پروژه منعقد كرد است. در گروه انفورماتيك نيز شركت خدمات انفورماتيك اعلام كرده است: با توجه به برخي از مطالب منتشر شده در سايت‌ها مبني بر تغييرات نرخ كارمزدهاي قرارداد شتاب، به این وسيله به‌منظور شفاف‌سازي به اطلاع مي‌رساند نرخ كارمزد قرارداد شتاب هيچگونه افزايش يا كاهشی طي سال مالي جاري و سال‌هاي آتي نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر