بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰
کد خبر : ۱۲۴۷۸۹
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از ثبت افت سنگين 5/1 درصدي روز يكشنبه شاهد حمايت فعالان عمده و صندوق توسعه بازار بود.

در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه افت قيمتها در روز قبل موجب افزايش توجه به بازار شده بود. در همين حال اگر چه روند كاهش بازار سرمايه موجب كاهش انگيزه معامله‌گران حقيقي در بازار شده است اما تزريق نقدينگي از سوي فعالان عمده بازار و جمع آوري عرضه‌هاي صورت گرفته در نمادهاي عمده بازار نظير صندوق بازنشستگي، مپنا، پالايشگاه بندرعباس و مخابرات ايران موجب شد تا در نهايت شاخص بتواند به رشد 192واحدي معادل 26/0 واحد دست يابد رشدي كه هر چند جبران كننده افت‌هاي اخير نبود اما شرايط رواني بازار را اندكي بهبود بخشيد. در بازار ديروز همچنين بازار شاهد افزايش انتشار گزارش‌هاي 12ماهه و تاثير آن بر بازار بود. نزديكي زمان برگزاري مجامع، تب و تابي را در اين بخش ايجاد كرد كه در مهم‌ترين‌ مساله فولاد ارفع پيش از برگزاري مجمع، ديروز بازگشايي شد كه با نوسان قابل ملاحظه 12درصدي مواجه شد. ارفع به دليل تسعير نرخ ارز و عدم دستيابي به توليد كامل ناشي از راه اندازي واحد شمش ريزي از ميانه سال در صورت‌هاي مالي سال 92با زيان مواجه شد. اين شركت سود سال 93 را نيز با 14درصد كاهش اعلام كرد.
در بازار ديروز در گروه خودرويي عدم انتشار گزارش‌هاي 12ماهه خودرو سازان عمده همچنان ابهامات در مورد وضعيت اين گروه را تداوم بخشيده است. در همين حال حدود يك ميليارد و 600 ميليون سهم شركت خودروسازي سايپا متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران عرضه و با قيمت هر سهم 390 تومان به صورت بلوكي معامله شد.
اين بلوك 5/17درصدي به عنوان بخشي از سهام مذكور بابت رد ديون به تامين اجتماعي واگذار شد و پيش از اين بخشي از آن آزاد شده بود.
در اين گروه، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با بيان اينكه امسال خط توليد سراتو راه‌اندازي مي‌شود، گفت: توليد خودروها با قيمت‌هاي فعلي زيان‌ده است و امسال نيز در صورت عدم اصلاح قيمت‌ها زيان سنگيني را پيش‌بيني مي‌كنيم.
در گروه انفورماتيك بانك مركزي با صدور اطلاعيه‌اي نرخ خدمات كارت‌ها را اعلام كرد. براساس اين بخشنامه ابلاغي بانك مركزي به بانك‌ها كارمزدهاي جديد دريافتي براي انجام خدمت از روز سه‌شنبه 20 خردادماه سال 93 در كليه تراكنش‌هاي مركز عضو شتاب اعمال خواهد شد. در گروه سيماني، عضو هيات‌مديره انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان اعلام كرد: انجمن سيمان تصميم گرفت با توافق با معاونت اجرايي رئيس‌جمهوري و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دليل اجراي فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها در افزايش قيمت سيمان تاخير بيندازد. در مجموع بازار ديروز، بازاري متعادل با شاخص مثبت بود كه در آن شاخص كل بورس با رشد 26/0 درصدي به 74هزار و 735واحد رسيد. ارزش معاملات نيز ديروز به 298ميليارد تومان رسيد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر