بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
مستطيل شيشه اي تالار

جرثقیل های امروز بورس

شاخص کل امروز با صعود بیش از 366 واحدی مدار 75 هزار واحدی را بار دیگر باز پس گرفت و امروز همچون روز گذشته روندی مثبت از خود برجای گذاشت.
کد خبر : ۱۲۴۸۶۶
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.03.13 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 129 واحد رشد به رقم 56082 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1432 واحد افزایش عدد 142949 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 366 واحد رشد به رقم 75102 واحد رسيد.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 131 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک پاسارگاد با 21 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 7 واحد افزایش به رقم 762 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی جم با یک واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1224 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل امروز با صعود بیش از 366 واحدی مدار 75 هزار واحدی را بار دیگر باز پس گرفت و امروز همچون روز گذشته روندی مثبت از خود برجای گذاشت.

براساس گزارش بورس نیوز، اگرچه کلیت بازار سهام طی روز جاری در مسیری صعودی پیش رفت و نماگر بازار سرمایه به لطف صعود قیمتی سهام پالایش نفت بندرعباس، ارتباطات سیار ایران، مپنا و مخابرات خود را از خطر احتمالی سقوط به یک کانال پایین تر نجات داد؛ اما حجم معاملات سهام در بسیاری از گروه ها حتی در سه گروه تأثیرگذار بر صعود شاخص کل بسیار پایین بود، به گونه ای اگرچه "شبندر"، "رمپنا" و "همراه" در صف پربیننده ترین و تأثیرگذارترین نمادها بر صعود شاخص جای گرفتند، اما سهام شرکت های هم گروه آن ها برخلاف روال همیشگی چندان تحت تأثیر این روند صعودی نبودند و به نوعی سهام مجموعه های مذکور را به عنوان لیدر خود نپذیرفتند. اما به هر حال این پنج نماد امروز در قامت جرثقیل شاخص کل ظاهر شدند.

براین اساس، شاخص کل در روزی مثبت شد که ارزش معاملات بورس و فرابورس بسیار پایین و در حدود 170 میلیارد تومان بوده و نمی توان نسبت به شروع صعود دوباره روند قیمتی سهام شرکت ها همچون گذشته دلخوش کرد و این رشد قیمتی چندان دردی از سهامداران دوا نمی کند.

براساس این گزارش، امروز خبری نیز مبنی بر بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکت ایران خودرو و برگزاری جلسات و مذاکراتی میان وزیر صنعت و مدیران این شرکت خودروساز منتشر شد، باید دید که نتیجه این بازدید و مذاکرات چه خواهد شد.

از سوی دیگر یک مقام مسئول در سازمان بورس اعلام کرد که در صورت افزایش قیمت فروش خودرو و تعدیل مثبت 20 درصدی سود برآوردی این مجموعه ها از این محل، نماد معاملاتی شرکت های خودرویی متوقف می شود، به نظر می رسد بایستی منتظر اعلام میزان افزایش قیمت فروش خودرو و آثار مثبت آن بر وضعیت سودآوری خودروهایی باشیم تا ببینیم این تعدیل قیمت موجب خروج این شرکت ها از مرداب بدهی ها و زیان می شود یا نه؟

براساس این گزارش، امروز خبری از آغاز مذاکرات هسته ای در سطح کارشناسی طی فردا و پس فردا نیز منتشر شد، نشستی که به اعتقاد خیلی از کارشناسان، ابهامات موجود در آن سهم زیادی در ایجاد رخوت و سکون در معاملات بورس داشته است.

تیم مذاکره کنند هسته ای ایران دو روز آینده به مذاکره با تیم کارشناسی گروه 1+5 می نشینند تا در خصوص بزرگترین رخ داد سیاسی ایران صحبت کنند.

براساس این گزارش، معاملات روز جاری بورس در حالی پایان یافت که نظرات و پیش بینی هایی از سوی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه مبنی بر بهبود روند معاملات در نیمه دوم خرداد به گوش می رسید.

شاید علت اظهارات این چنینی کارشناسان انجام تحلیل های تکنیکالی از سوی کارشناسان مذکور یا نزدیک شدن به زمان ارسال گزارشات سه ماهه ابتدایی سال مالی جاری شرکت های بورسی به سامانه کدال باشد و دلایل مذکور موجب نگاه مثبت سهامداران نسبت به آینده بورس و پیشخور کردن این روند باشد، امیدواریم که این پیش بینی ها درست از آب در بیاید.

صرفاً جهت اطلاع

"شبندر": سهامی که اگرچه با صعود قیمتی خود شاخص کل را 131 واحد بالا کشید، اما مورد بی مهری و بی اعتنایی هم گروهی های خود قرار گفت و به نوعی گروه پالایشی حتی نیم نگاهی نیز به روند قیمتی پالایش نفت بندرعباس نداشتند. سهامی که روزگاری با صعود یا نزول اندک قیمت آن کلیت گروه و بعضاً در برخی موارد بازار سرمایه تحت الشعاع قرار می گرفت، امروز چندان مورد توجه نبود.

براین اساس، حجم معاملاتی بیش از پنج میلیون سهمی در حالی در معاملات روز جاری "شبندر" رقم خورد که این سهم با صف خرید بیش از دو میلیونی به کار خود پایان داد، جالب است بدانید که حجم مبنای نماد مذکور بیش از چهار میلیون سهم بوده و در روزی که بیشترین تأثیر مثبت را بر صعود شاخص داشت تنها یک میلیون سهم بیش از حجم مبنای خود معامله شد. شاید این حجم پایین معاملات روز جاری "شبندر" موجب شد تا چندان مورد توجه هم گروهی های خود قرار نگیرد. جای تعجب ندارد، بالاخره همیشه که نمیشه هر طور که "شبندر" پیش می روه بقیه هم همینطور جلو برن.

مخابرات: مخابرات ایران هم جزو همان سهم هایی است که امروز در صعود نماگر بورس دخیل بود، این سهم نیز امروز با صف خرید بیش از هفت میلیونی که حدوداً نصف حجم مبنای آن است، به کار خود پایان داد و بیشتر حقوقی ها خریدار بودند و حقیقی ها فروشنده، باز هم خدا رو شکر که با حجم معاملاتی این چنینی "اخابر" موجب افزایش 52 واحدی شاخص کل شد، جا دارد یه خسته نباشید بگوییم.

پارسان و فارس: پس از اعلام تعدیل مثبت 45 درصدی "فارس" که زمانی همگان این سهم را لیدر گروه پتروشیمی می دانستند در پی بازگشایی نماد مذکور در درصدهای منفی، به نظر می رسد "پارسان" عنوان لیدری را از "فارس" ربوده و درصدر گروه قرار گرفته است. هرچند هم گروهی های این سهم نیز چندان از روند قیمتی آن پیروی نکردند و برخی از آنها در درصدهای منفی معامله شدند.

"پارسان" طی روز جاری بیش از 30 واحد تأثیر مثبت بر رشد 323 واحد شاخص داشت.

گروه بانکی: بانکی ها، گروه خسته بازار که آرام و متعادل به دور از هر گونه هیجانات و یا صعودهای با اهمیت معامله می شوند و در هر صورت به روند متعادل و نوسانی خود ادامه می دهند و اصولاً کاری با کلیت بازار سرمایه ندارند. امروز این گروه تنها گروهی بود که روند قیمتی سهام زیرمجموعه های آن تأثیر منفی بر شاخص کل گذاشت.

"شسپا": این شرکت تولیدکننده روغن پایه فعال در گروه فرآورده های نفتی که به تازگی وارد بورس شد در حالی در درصدهای منفی معامله شد که گروه پالایشی در پی اخبار مبنی بر تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی آنها در درصدهای مثبت معامله شدند و رشد قیمتی را تجربه کردند.

اما "شسپا" در پنجمین روز معاملاتی خود با کاهش قیمت مواجه شد و یأس و ناامیدی نسبت به آینده این سهم را در دل سهامداران خود گنجاند. بازدهی مثبت 6.7 درصدی واقعاً قابل تصور نبود! دست مریزاد!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر