بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۴
کد خبر : ۱۲۴۹۹۴
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار هفته گذشته شاهد كاهش 27/1 درصدي شاخص كل بود، كاهشي كه ميزان زيان سرمايه‌گذاران در بورس را به رقم 5درصد رساند.
در حالي كه بازار سهام در ارديبهشت ماه روند متعادلي داشت اما به نظر مي‌رسد خرداد ماه قصد ندارد شرايط ارديبهشت‌ماه را تكرار كند و شاخص به سختي در تلاش براي برجاي گذاشتن كارنامه‌اي متعادل است. در طول هفته گذشته شاخص تلاش قابل ملاحظه‌اي براي حذف سطح 75هزار واحد داشت. امري كه در نهايت به ثبت شاخص در رقم 75هزار و 102واحد منجر شد. بيشتر كارشناسان در حال حاضر كمبود نقدينگي ،حاكم شدن انديشه سرمايه‌گذاري كوتاه مدت، نبود اطلاعات قابل اتكا در برخي نمادهاي عمده بازار و همچنين عدم مساعدت دولت در قبول افزايش نرخ كالاها ناشي از اجراي فاز دوم طرح هدفمندي يارانه را مهم‌ترين‌ دليل وضعيت ضعيف بازار مي‌دانند. از ديدگاه كارشناسان كاهش نرخ سود بانكي ملموس نبوده و تاثيري در مورد خروج نقدينگي از بانك‌ها نداشته است. در همين حال به‌رغم آنكه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در فاز دوم صورت‌هاي مالي تمامي شركت‌ها را متاثر كرده است اما دولت همچنان با هدف پايين نگاه داشتن نرخ تورم از صدور مجوز افزايش قيمت براي كالاها خود‌داري مي‌كند. مساله‌اي كه موجب شده هزينه «مهار تورم» در شرايط كنوني از جيب بخش خصوصي پرداخته شود. در همين حال در تحولات موثر بر بازار سرمايه با نزديكي زمان پايان مهلت 6 ماهه نخست توافق هسته‌اي نشانه‌ها از تمديد اين مهلت براي 6 ماه ديگر حاكي است. در آخرين تحولات در اين بخش مذاكرات كارشناسي دو روزه ايران و ۱+۵ در وين، در پايان هفته گذشته انجام شد و قرار است نتيجه جلسات به مقامات عالي سياسي گزارش شود. در همين حال در نشانه‌اي ديگر براي تمديد مهلت 6 ماهه اول‌، باراك اوباما بند قانوني لزوم كاهش 20درصدي خريد نفت ايران توسط خريداران خارجي را كه براساس توافق وين براي 6ماه معلق شده بود براي 6ماه ديگر در حالت تعليق قرار داد. در همين رابطه سخنگوي فارسي‌زبان وزارت امور خارجه آمريكا ضمن ابراز نگراني از كوتاه بودن وقت باقي‌مانده براي مذاكره، مدعي وجود شكاف‌هاي مهم بين مواضع ايران و ۱+۵ شد.

دولت و تلاش براي مهار ركود
در تحولات اقتصادي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از تدوين بسته حمايتي دولت براي خروج صنايع از ركود خبر داد و گفت: در اين بسته حمايتي، مجموعه راهكارهاي مالي، حمايتي و قوانيني به صورتي در نظر گرفته شده است كه تحريك تقاضا و عرضه صورت گيرد، اما تمركز وزارت صنعت در تحريك تقاضا، بر بازارهاي صادراتي و رونق صادرات كالا است. در بازارهاي جهاني كاهش بهاي فلزات در روزهاي اخير به رفتار عجيب بازار منجر شده است؛ در حالي كه بهاي مس به 6هزار و 771دلار در هر تن رسيده، بهاي روي پس از مدت‌ها به بيش از نرخ سرب افزايش يافته، بهاي هر تن روي به 2هزار و 94دلار و سرب به 2هزار و 80دلار بالغ شده و بهاي آلومينيوم نيز هر تن يك هزار و 828دلار رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود
بازار روز سه‌شنبه شرايط مثبتي داشت؛ ادامه رشد نمادهاي مخابرات و همراه اول توام با رشد نمادهايي نظير مپنا و پالايشگاه بندرعباس موجب شد تا شاخص بتواند 367واحد از افت ابتداي هفته خود را جبران كرده و مرز 75هزار واحد را با ديگر باز پس گيرد.
در همين حال به‌رغم رشد شاخص، كم بودن حجم معاملات، پايداري روند دو روزه رشد شاخص را با ترديد مواجه مي‌كند بيشتر معامله‌گران با سابقه، بر لزوم بالا بودن حجم معاملات در روندهاي مثبت به عنوان يكي از نشانه‌هاي پايداري بازار دارند. در روز سه‌شنبه ارزش معاملات در بورس و فرابورس نزديك به 170ميليارد تومان بود.
در گروه ارتباطات افزايش تعرفه مكالمات همراه اول اين نماد را روز سه‌شنبه به صف سنگين كشاند. در همين رابطه روز سه‌شنبه اعلام شد كه مجوز ارائه خدمات نسل سوم موبايل صادر شده است كه براساس اين مصوبه شركت مخابرات ايران و شركت خدمات ارتباطي ايرانسل ملزم به اجرايي كردن رومينگ ملي و طرح ترابردپذيري موبايل به عنوان پيش نياز ارائه سرويس‌هاي باندپهن موبايل G 3 - و G 4 - شدند.
در بازار روز سه‌شنبه در گروه خودرويي تعادل نسبي در سايه نبود اطلاعات قابل اتكا برقرار بود، در حالي كه نزديك به دو ماه و نيم از پايان سال مالي خودرو سازان مي‌گذرد هنوز گزارش اوليه در مورد عملكرد سال 92خودرو‌سازان بزرگ منتشر نشده است.
در همين حال گروه خودرو همچنان در انتظار تعيين تكليف موضوع افزايش قيمت احتمالي محصولات توليدي هستند. در گروه تجهيزات مپنا در شرايطي روز سه‌شنبه با رشد قيمت مواجه شد كه مدير‌عامل شركت مديريت شبكه برق با اشاره به ثبت صادرات 2300 مگاوات برق توسط ايران از شكسته شدن ركورد صادرات برق از ابتداي سال جاري خبر داد و گفت: امسال ايران بيش از 2/2ميليارد كيلو وات ساعت برق صادر كرده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، ميرفتاح قره باغ درباره آخرين وضعيت صادرات برق ايران، با بيان اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون حجم صادرات برق ايران با رشدي 9/16 درصدي همراه بوده است، گفت: در اين مدت صادرات برق از نظر ميزان توان 21 درصد رشد داشته است.
در گروه پتروشيمي، مارون با برگزاري مجمع سالانه به تقسيم سود هشت هزار ريالي راي داد. اين تقسيم تاثير مثبتي را بر هلدينگ نفت و گاز پارسيان و همچنين هلدينگ نفت و گاز تامين اجتماعي دارد.
در گروه فلزي خريد بلوك 5/28درصدي سنگ‌آهن مركزي توسط فولاد خوزستان با حواشي همراه شده است. در حالي كه اين خصوصي‌سازي به صورت قانوني و توسط دولت صورت گرفته است. در گروه فلزي كالسيمين با تعديل 10درصدي صورت مالي سال 92 خود را نهايي كرده است.
در گروه بانكي روز سه‌شنبه بانك اقتصاد نوين تعديل 21درصدي را به بازار اعلام كرد.
اين تعديل مي‌تواند بر سهامداران اين بانك از جمله توسعه صنايع بهشهر و سرمايه‌گذاري ساختمان تاثيري مثبت داشته باشد. در اين گروه بانك كارآفرين نيز در گزارش 12ماهه 25ريال بر سود خود افزود تا سود اين بانك به 398ريال به ازاي هر سهم برسد.
در اين گروه سازمان خصوصي‌سازي براي بيستم خرداد ماه عرضه بلوك يك‌درصدي بانك صادرات را در نرخ يك هزار ريال به صورت 50درصد نقد و اقساط برنامه‌ريزي كرده است. عرضه يك سهم در قيمت اسمي به صورت 50درصد نقد تنها در برخي از پذيره‌نويسي‌ها و تشكيل شركت‌هاي جديد ديده شده و فروش سهام يكي از بزرگ‌ترين بانك‌هاي كشور در اين شرايط غيرمعمول به نظر مي‌رسد. سهام بانك صادرات از سه كد روغن‌سازي ماهيدشت ،يك سهامدار خصوصي و كد دولت عرضه خواهد شد.
در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاري متعادل با شاخص مثبت بود كه با ثبت رشد 49/0 درصدي شاخص كل مواجه شد. ارزش معاملات نيز در هفته گذشته به هزار و 571ميليارد تومان بالغ شد كه نسبت به دو هفته قبل 52درصد افت كرد. شمار خريداران نيز كه هفته گذشته با عرضه اوليه نفت سپاهان افزايش يافته بود اين هفته با كاهش 45درصدي به 75هزار و 21نفر بالغ شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر