بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
در بررسی توقف نماد معاملاتی شرکت های بورسی مشخص شد:

نمادهایی که رفتند و بازنگشتند!

نماد معاملاتی سهام شرکت های بورسی به دلایل مختلفی همچون برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق العاده سهامداران، اعلام بودجه سال آتی، تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی و بررسی سایر موارد متوقف می شود.
کد خبر : ۱۲۵۰۸۴
نویسنده :
جمشیدی
نماد معاملاتی سهام شرکت های بورسی به دلایل مختلفی همچون برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق العاده سهامداران، اعلام بودجه سال آتی، تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی و بررسی سایر موارد متوقف می شود و پس از انجام برنامه های مذکور و ارسال گزارشات مربوطه به سازمان بورس و سامانه کدال، مجدداً نماد معاملاتی شرکت های بورسی مورد بازگشایی قرار می گیرد.

براساس گزارش بورس نیوز، اگرچه این فرآیند به منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد دارای اطلاعات نهانی در خصوص وضعیت شرکت های بورسی از سوی متولیان بازار سرمایه تدوین و اجرایی می شود، اما در برخی موارد توقف طولانی مدت نماد معاملاتی موجب اعمال اثر معکوس آن و متحمل شدن ضرر و زیان های با اهمیت برای سهامداران می شود.

از این رو، در این گزارش در نظر داریم تا براساس اطلاعیه منتشر شده از سوی شرکت بورس به بررسی دلایل و مدت زمان توقف نماد معاملاتی مجموعه های بورسی که بعضاً از سال 91 تاکنون ادامه داشته، بپردازیم.

براساس این گزارش، نماد معاملاتی شرکت های تایدواتر خاورمیانه، فولاد کاویان، تولی پرس، کف، سخت آژند، پشم بافی توس، رادیاتور ایران، سیمان شمال و سیمان هرمزگان به دلیل اعلام تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی متوقف شده و تاکنون نیز مورد بازگشایی قرار نگرفته است.

مجموعه های مذکور از زمان توقف نماد معاملاتی تاکنون اقدام به ارایه بودجه سال مالی خود براساس عملکرد میان دوره ای ننموده اند، به گونه ای که به نظر می رسد همین امر موجب توقف طولانی مدت آنها شده است.

براساس این گزارش، برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده سهامداران نیز یکی از عوامل توقف نماد است، به طوریکه نماد معاملاتی مجموعه های پتروشیمی اصفهان، کاشی اصفهان، صنایع جوشکاب یزد، صنعتی رنگین، آلومینیوم ایران و فرآورده های نسوز پارس به همین دلیل متوقف شده و تاکنون نیز مورد بازگشایی قرار نگرفته است.

سخت آژند و فیروزا نیز جزو شرکت های بورسی هستند که نماد معاملاتی آنها به دلیل بررسی سایر موارد از اردیبهشت ماه سال 93 تاکنون متوقف مانده است.

براساس این گزارش، بررسی مدت زمان توقف نماد معاملاتی مهمترین هدف تهیه این گزارش می باشد، چراکه همانطور که بدان اشاره شد طولانی شدن مدت زمان انجام این فرآیند موجب تحمیل ضرر و زیان به سهامداران مجموعه های بورسی به ویژه سهامداران خرد و حقیقی آن می شود. از این رو، در جدول ذیل رتبه بندی شرکت های مذکور از نظر مدت زمان توقف نماد آنها لحاظ شده که از این منظر شرکت های پتروشیمی اصفهان، تایدواتر خاورمیانه و کاشی اصفهان به ترتیب رتبه اول، دوم و سوم را به خود اختصاص می دهند.

نمادهایی که رفتند و بازنگشتند!

اگرچه مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت پتروشیمی اصفهان در تاریخ مقرر برگزار شد، اما به دلیل ابهامات موجود در وضعیت تأمین خوراک مصرفی از پالایش نفت اصفهان و برخی موارد دیگر پیرامون وضعیت سودآوری "شصفها"، نماد معاملاتی آن پس از گذشت بیش از یکسال از زمان توقف تاکنون مورد بازگشایی قرار نگرفته است.

شرکت صنعتی رنگین نیز که همچون پتروشیمی اصفهان به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران از 12 مرداد ماه 92 تاکنون در بازار دوم فرابورس معامله نمی شود، این مجموعه تولیدکننده انواع رنگ و رزین پس از ارایه گزارش مجمع عمومی برگزار شده هیچگونه اطلاعیه دیگری مبنی بر گزارش عملکرد میان دوره ای یا بودجه سال مالی 93 ارایه نکرده است.

تایدواتر خاورمیانه نیز که در جایگاه سوم از نظر طولانی شدن زمان توقف نماد معاملاتی قرار می گیرد، تنها اطلاعات و صورت های مالی میاندوره ای شش ماهه نخست سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 92 را منتشر کرده، به گونه ا ی که در لیست گزارشات ارسالی از سوی "حتاید" بر روی سامانه کدال، خبری از بودجه سال مالی 92 براساس عملکرد نیمه اول همان سال و اعلام تعدیل مثبت سودآوری نیست، حال آنکه "حتاید" در تاریخ پنجم آبان ماه سال گذشته به دلیل اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی همان سال متوقف شده است.

به نظر می رسد عدم نظارت دقیق بر عملکرد این مدیران از سوی نهادهای ناظر در نهایت بسترهای لازم جهت بروز برخی تخلفات از سوی مدیران شرکت های بورسی و عدم اجرای به موقع آنها به تعهدات و وظایف محول شده به آنها فراهم کرده است.

اتفاقی که در وهله اول منجر به کاهش سرمایه سهامداران مجموعه های مذکور و بی اعتمادی آنها به نحوه عملکرد متولیان بازار سرمایه و مدیران شرکت های بورسی می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
ساختمان اصفهان ومخابراتی راه دور چه سرنوسشتی پیدا کرد.
رامین
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
پس سفارود و بیمه دی سهام نیستند که اسم نبردید
مجید
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
با سلام
در صورت امکان نماد تراک را نیز مورد بررسی قرار دهید
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
لطفا از بلاتکلیفی سهامداران حقیقی کفپارس هم بگین.
دو ماه هست که نماد شرکت به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالیانه متوقف شده در حالی که مجمع هم لغو شده ولی خبری از بازگشایی نماد سهم نیست.
از مسئولین بورس خواهشمندم هر چه زودتر نماد سهم فوق رو بازگشایی کنن
مصطفي خوش نواز
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
خسته نباشيد من هم ازجمله سهامداران سهام شركت رادياتورسازي هستم.ازشما عاجزانه تقاضادارم كه بامسئولان شركت مصاحبه كرده وعلت عدم ارایه بودجه سال مالی براساس عملکرد میان دوره ای-آنگونه كه فرموده ايد علت عدم بازگشايي آنهاشده-راازآنهابپرسيد.حقيقتا بجزشما هيچ فريادرسي نداريم وشماييدكه حامي مظلومان ومالباختگان درباتلاق بورس هستيد. متشكريم
عیل
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
ودی (بیمه دی) جا افتاده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
با سلام وعرض خسته نباشید
نماد شتران نیز از 26 فروردین سال جاری بسته شده وتاکنون بازگشایی نشده است ودر تماس با مسوول امور سهام شرکت مزبور نیز پاسخ صریحی داده نشد وفقط دراین میان سهامداران جزء ضرر می کنند بازار سرمایه نیز که شفاف سازی واطلاع رسانی دقیق وصحیح از ارکان ان محسوب می شود بدون صاحب متولی می باشد.
سعید
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
اینجوری که نمیشه!!!!!!
باید یک حداکثر مدت بسته بودن نماد وجود داشته باشد که در صورت رعایت نشدن این مدت از طرف شرکت؛ سازمان بورس راسا وارد عمل شود.
حجت
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
آیا سازمان بورس پی گیر هست که زودتر این نمادها باز شوند؟
لازم به ذکر می باشد که برخی از نمادها مانند فنوال و لخزر که مدتهاست صف اندک فروش دارند و سهام شناور آنها به نسبت کم است و معامله نمی شوند .دست کمی از این نمادهای بسته ندارند.
حجت
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
آیا سازمان بورس پی گیر هست که زودتر این نمادها باز شوند؟
لازم به ذکر می باشد که برخی از نمادها مانند فنوال و لخزر که مدتهاست صف اندک فروش دارند و سهام شناور آنها به نسبت کم است و معامله نمی شوند .دست کمی از این نمادهای بسته ندارند.
علی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
احسنت من سهامدار حتاید هستم به خدا در این هفت ماه خیلی سختی کشیدم جدا پیگیری نمایید خدا شما را حفظ کند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
نفت اصفهان و جا انداختي
علي
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
نماد شصفها الان دوسال است كه بسته شده است نه يكسال!!!
نماد فايرا سال قبل 5 ماه بسته بود امسال نيز سه ماه است كه بسته است و معلوم چه وقت باز شود!!!
باعث تاسف است كه اينقدر به حقوق سهامداران بي‌توجهي ميشود!!!!
چطور انتطار داريد كه سرمايه‌ها به سمت بازارهاي كاذب ، واسطه‌گري و ارز و سكه نرود؟؟؟؟؟؟؟؟
درضمن با باز شدن نمادها هم مشكل برطرف نميشود، زيرا قيمت خريد سهام من فايرا 8000 ريال، كچيني 10350 ريال، غالبر 5400 ريال، كگل 12500 ريال، شپديس 25000 ريال، بوده است. ديگر چه بگويم؟؟؟؟؟؟؟